Fler snabbladdare än bensinmackar i Stockholm

Sthlm-mack

Visste du att det finns fler snabbladdare än bensinstationer i Stockholms innerstad?

Innanför ringen som utgörs av E4, E20 och riksväg 75 finns det idag 6 bensinstationer. Och då var vi ändå snälla och räknat in Cirkle K stationen vid Hammarby Sjöstad också, som nog få räknar som ”innerstad”.

Inom samma område hittar man idag 7 publika snabbladdare (plus en privat som Ryska Posten har), och mer än hundra laddstolpar.

På hela Södermalm finns det till exempel inte en enda bensinstation kvar sedan OKQ8 vid Katarinagaraget stängde 2015. På grund av stränga miljökrav har bensinmack efter bensinmack tvingats stänga i tättbebyggda områden. När Stockholms Stads miljöförvaltning hade en tillsynskampanj 2008 klarade ingen utav de besiktigade mackarna sig utan anmärkning.

Samtidigt har snabbladdare efter snabbladdare ploppat upp runt om i staden. Antalet var 0 bara 4 år sedan och utbyggnaden har bara börjat. Det är så mycket lättare att bygga en ny snabbladdare än en ny bensinstation. (Planeras det ens längre för några nya bensinstationer i Sverige?)

Bensinmackar

Mackdöden är inte enbart ett storstadsfenomen. Vid millennieskiftet fanns det 4089 bensinmackar i Sverige enligt Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Idag finns bara 65% av dem kvar – 2670 stycken. Majoriteten, 1745 av dem är obemannade automatstationer. Klassiska bensinmacken med kiosk är på utdöende.

Utvecklingen kan dock komma vändas av – elbilisterna. När fler och fler fossilbilister aldrig ens kommer in i bensinmackarnas butiker längre, utan betalar med kort direkt vid pumpen börjar stationskedjorna leta efter andra kundgrupper. Elbilister börjar dyka upp som drömkunden som inte bara kommer in i butiken utan oftast också stannar inne i fikahörnan i 15-20 minuter. På de bullarna som då köps tjänar stationen mer på än bensinen de brukade sälja. Inte undra på att vi hör om fler och fler samarbeten mellan bensinstationskedjor och snabbladdaroperatörer.

 


TCS två år sedan: Isärplockad Tesla-batteri

För två år sedan köpte österrikiska firman AVL List GmbH en Tesla Model S och plockade isär dess batteripack. Mätningarna de utförde var shockerande: battericellerna tappade 50% av sin kapacitet redan efter 100 laddningar! :shock: Är Teslas batterier verkligen så dåliga? Eller har Tesla helt enkelt bara benhårt optimerat dem till speciella miljön just inuti Teslas batteripack?

Tagged , . Bookmark the permalink.