Fly me to the moon

SpaceX-b-Elon

I måndags twittrade Elon Musk en tweet som kanske kommer bli lika historisk som John F Kennedys ”We are going to the moon”-tal 1962:

Fly me to the moon … Ok

Tweeten innehöll en länk till SpaceX pressrelease där de berättar att mot slutet av nästa år ska de skicka två privatpersoner på en resa runt månen. De första som återvänder till månen efter NASA-s rymdprogram 1969-1972 blir alltså inte professionella astronauter från NASA eller dito ryska kosmonauter, inte ens kinesiska tajkonauter, utan vanliga turister (som säkert kommer spamma sina Instagram-konton med massor med bilder).

Nåja, helt vanliga turister är de ju inte, som ska betala notan på miljontals dollar ur egen ficka. Vem passagerarna blir är inte känt än, bara att de är Elon Musks bekanta. Men han känner så många andra miljardärer så det hjälper föga.


Passagerarna ska åka SpaceX rymdkapsel Dragon 2, även kallad Crew Dragon – som aldrig har flugit hittills. SpaceX planerar skicka upp den första Dragon 2 rymdkapseln senare i år på en obemannad provfärd. Första bemannade provfärden planeras mot våren 2018.

Fast helt otestad är kapseln ändå inte. Obemannade lastversionen av Dragon har redan flygit många gånger, och kapslarna delar många subsystem. SpaceX har även utfört tester av livsuppehållssystemet och kapselns räddningssystem.

Kapseln kommer att lyftas med SpaceX Falcon Heavy raket – även den än så länge otestad.

Första testuppskjutningen av Falcon Heavy kommer att ske i år på sommaren. Och på samma sätt som Dragon är även Falcon Heavy heller inte helt otestad. Falcon Heavy är egentligen en vanlig Falcon 9 -som SpaceX redan haft otal uppskjutningar av- med två extra första raketsteg monterade på sidan. De tre förstastegen lyfter upp raketen genom luftlagren, sedan återvänder de till jorden där de mjuklandar och kan återanvändas. Den ensamma andrasteget accelererar därefter kapseln på sin bana mot månen.

Att skickligt utnyttja av kunder betalda uppdrag till att även testa framtida delsystem har blivit något utav SpaceX signum.

Dragon 2 kapseln kommer därefter åka längs en bana som tar den runt månen innan den återvänder mot jorden igen. Den ska alltså inte landa på månens yta. Efter en tur runt månen (troligtvis flera varv) ska turisterna tillbaka till jorden igen. Dragon 2 kapseln är dimensionerad för att tåla återinträde i jordatmosfären med interplanetära hastigheter.

Hela upplägget till åkturen är väldigt lik det Apollo 8 gjorde 1968. Som en förberedelse inför månlandningen åkte då tre Astronauter på en resa runt månen och tillbaka till jorden. Utan att landa på månen. Den berömda bilden utav jorden som stiger upp över månytan togs av Apollo 8 besättning.

Tycker du att SpaceX går för snabbt fram, att om knappt två år skicka iväg en fortfarande otestad, oflygen rymdraket ända till månen ska du åter igen kasta blicken mot Apollo 8. Den åkte till månen ett år efter första provflygningen, med endast fyra testflygningar innan (varav en dessutom var ganska misslyckad med massa problem).

Jämfört med Saturn V och Apollo rymdkapseln har de flesta av de ingående komponenterna i Falcon Heavy och Dragon 2 redan flygit i flera framgångsrika missioner.

Jämför man dagens teknologi med det som var tillgängligt på slutet av 60-talet blir man ännu mer ödmjuk för hur de lyckades med bedriften att åka till månen. Ditt tangentbord har mer processorkraft än vad månlandaren hade. Inte din dator – utan bara tangentbordet. I den finns det en liten processor som kollar vilka knappar du trycker på och skickar iväg informationen på USB sladden. Den processorn är mer kraftfull än vad månlandaren hade. Din PC är mer kraftfull än vad NASA totalt hade att tillgå.

Som John F Kennedy sa: ”we choose to go to the moon… not because it is easy, but because it is hard.”

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • JH

    Man skall komma ihåg att rymdfärjan, när den gav sig iväg för första gången var bemannad. Och den hade bara komponent testats innan första uppskjutningen… :-)

    En liten not dock bara Tibor, det är _inte_ sannolikt att man kommer att cirkla runt månen, snarare är det en flyby i en sk. free return trajectory som är sannolikast. Detta eftersom man inte har en support modul med på uppdraget (ett tredje steg kopplat till lite andra funktioner). Enbart kapseln har inte tillräckligt med delta-v för att bromsa in och lägga sig i bana runt månen, och därefter bryta banan för en retur färd till jorden. Naturligtvis kan detta förändra sig, men då med väldigt otestade komponenter…

    Nasas planerade färd kommer förmodligen inkludera denna funktionalitet eftersom man har de behövliga komponenterna för detta i SLS konceptet. De har ju dessutom gort detta förut…

    Det är verkligen på tiden vi bygger en riktig mån bas nu.

  • Edvin Jacobsson

    Vet någon vad Elon har för inställning till avgaserna från raketerna, framförallt under nöjesresor? Har han någonsin pratat om det?

    • Johan Gustavsson

      Funderar på om han inte sa nått litet om det på lanseringen av tesla powerwall men e inte säker. Men han funderar nog på nått säkerligen, han har sagt nått nån gång iaf.

      • Edvin Jacobsson

        Antagligen är det ju möjligt att göra ett syntetiskt bränsle, men det är säkert mycket dyrare. Jag tycker faktiskt att han är alldeles för dålig på att prata om detta med tanke på vilken elbilsförespråkare han är. Att skicka upp satelliter är en sak, men att bränna enorma mängder fossilt bränsle för rena nöjesresor ut i rymden går i mitt huvud inte ihop med vad han försöker göra som VD för Tesla…

        • Torkel

          Det är väl lite samma sak som att bygga en stor, tung lyxbil som miljösatsning? Teslas bilar är inte miljöoptimerade, men helhetseffekten är det.

          Att bränna fossilt för interplanetära nöjesresor är inte bra, men accelerationen av tekniken och effektiviseringen av raketfärder är det.

        • Magnus Olsson

          Antalet nöjesresor lär bli relativt få i antal och de lär sig massor av dem. De vill till mars, och för att lyckas lär de behöva köra många tester, så att få betalt för testerna är en win/win.

        • JH

          Det är försumbara mängder i sammanhanget.

          • Edvin Jacobsson

            Det beror ju på hur många raketer man skjuter upp! ;)

          • JH

            Då kan du ju vara lugn, raptor som kommer ersätta merlin går på flytande metan…

    • zyax

      Flytande syre är väl bränslet. Det är inte en fossilframställd produkt alltså, men det krävs förstås en faslig massa energi vid framställningen

      • Edvin Jacobsson

        Det flytande syret är bara för att förbränningen av bränslet ska fungera optimalt. Stor eld kräver mycket syre, och det är framförallt ett problem i rymden där det inte finns något syre alls. ;)

        Själva bränslet heter RP-1 (Rocket Propellant-1) som är en sorts fossilt bränsle.

        https://sv.wikipedia.org/wiki/RP-1 (svenska)
        https://en.wikipedia.org/wiki/RP-1 (engelska)

        • JH

          Japp, och det är i grunden en förädlad form av JET-A. Eller i vardags tal; flygfotogen, som egentligen är en renare form av diesel om man skall vara petig.

    • Kingsthrone

      Jodå, Elon Musk har nämnt avgaserna vid flera tillfällen. Han har sagt att han är inte extremist när der gäller avgaser. Men han menar att alla transportmedel kommer att drivas elektriskt utom – det ironiska undantaget – raketer. I detta fall menar han att vinsten för mänskligheten med att ta oss ut i rymden är större än den miljömässiga kostnaden. Men givetvis har SpaceX miljöbelastningen i åtanke under sina uppskjutningar.

      Jag tror att inom 500 år så har vi andra sätt än traditionella raketmotorer för att kunna ta oss ut i rymden, och som inte orsakar några gas- eller partikelutsläpp.

      • Edvin Jacobsson

        Jag kan tänka mig att han har nämnt det, men jag har på något vis missat alla de tillfällena. :P

        Förhoppningsvis kan man någorlunda ekonomiskt försvarbart framställa syntetiskt förnyelsebart RP-1 inom en relativt snar framtid, fram tills att de nya drivmedlen tar över.