Fly me to the moon

SpaceX-b-Elon

I måndags twittrade Elon Musk en tweet som kanske kommer bli lika historisk som John F Kennedys “We are going to the moon”-tal 1962:

Fly me to the moon … Ok

Tweeten innehöll en länk till SpaceX pressrelease där de berättar att mot slutet av nästa år ska de skicka två privatpersoner på en resa runt månen. De första som återvänder till månen efter NASA-s rymdprogram 1969-1972 blir alltså inte professionella astronauter från NASA eller dito ryska kosmonauter, inte ens kinesiska tajkonauter, utan vanliga turister (som säkert kommer spamma sina Instagram-konton med massor med bilder).

Nåja, helt vanliga turister är de ju inte, som ska betala notan på miljontals dollar ur egen ficka. Vem passagerarna blir är inte känt än, bara att de är Elon Musks bekanta. Men han känner så många andra miljardärer så det hjälper föga.


Passagerarna ska åka SpaceX rymdkapsel Dragon 2, även kallad Crew Dragon – som aldrig har flugit hittills. SpaceX planerar skicka upp den första Dragon 2 rymdkapseln senare i år på en obemannad provfärd. Första bemannade provfärden planeras mot våren 2018.

Fast helt otestad är kapseln ändå inte. Obemannade lastversionen av Dragon har redan flygit många gånger, och kapslarna delar många subsystem. SpaceX har även utfört tester av livsuppehållssystemet och kapselns räddningssystem.

Kapseln kommer att lyftas med SpaceX Falcon Heavy raket – även den än så länge otestad.

Första testuppskjutningen av Falcon Heavy kommer att ske i år på sommaren. Och på samma sätt som Dragon är även Falcon Heavy heller inte helt otestad. Falcon Heavy är egentligen en vanlig Falcon 9 -som SpaceX redan haft otal uppskjutningar av- med två extra första raketsteg monterade på sidan. De tre förstastegen lyfter upp raketen genom luftlagren, sedan återvänder de till jorden där de mjuklandar och kan återanvändas. Den ensamma andrasteget accelererar därefter kapseln på sin bana mot månen.

Att skickligt utnyttja av kunder betalda uppdrag till att även testa framtida delsystem har blivit något utav SpaceX signum.

Dragon 2 kapseln kommer därefter åka längs en bana som tar den runt månen innan den återvänder mot jorden igen. Den ska alltså inte landa på månens yta. Efter en tur runt månen (troligtvis flera varv) ska turisterna tillbaka till jorden igen. Dragon 2 kapseln är dimensionerad för att tåla återinträde i jordatmosfären med interplanetära hastigheter.

Hela upplägget till åkturen är väldigt lik det Apollo 8 gjorde 1968. Som en förberedelse inför månlandningen åkte då tre Astronauter på en resa runt månen och tillbaka till jorden. Utan att landa på månen. Den berömda bilden utav jorden som stiger upp över månytan togs av Apollo 8 besättning.

Tycker du att SpaceX går för snabbt fram, att om knappt två år skicka iväg en fortfarande otestad, oflygen rymdraket ända till månen ska du åter igen kasta blicken mot Apollo 8. Den åkte till månen ett år efter första provflygningen, med endast fyra testflygningar innan (varav en dessutom var ganska misslyckad med massa problem).

Jämfört med Saturn V och Apollo rymdkapseln har de flesta av de ingående komponenterna i Falcon Heavy och Dragon 2 redan flygit i flera framgångsrika missioner.

Jämför man dagens teknologi med det som var tillgängligt på slutet av 60-talet blir man ännu mer ödmjuk för hur de lyckades med bedriften att åka till månen. Ditt tangentbord har mer processorkraft än vad månlandaren hade. Inte din dator – utan bara tangentbordet. I den finns det en liten processor som kollar vilka knappar du trycker på och skickar iväg informationen på USB sladden. Den processorn är mer kraftfull än vad månlandaren hade. Din PC är mer kraftfull än vad NASA totalt hade att tillgå.

Som John F Kennedy sa: “we choose to go to the moon… not because it is easy, but because it is hard.”

Tagged , , . Bookmark the permalink.