Flygbeprövad

explosion1

I torsdags exploderade SpaceX-s raket när den skulle prövas på startplattan innan uppskjutning. Eller snarare, den brann väldigt fort enligt Elon Musks tweet 😉

Explosionen skedde när de skulle testa ifall raketen var flygduglig. Ett problem med raketer hittills har ju varit att första gången de ska användas är precis vid uppskjutningen. Man vet liksom inte i förväg hur raketen kommer bete sig. Flyga upp eller flyga i bitar. De ingående delarna har testats en och en men man vet helt enkelt inte om raketen blev rätt ihopskruvad eller inte.

Det enda man kan göra innan uppskjutningen är att trycksätta tankarna och -i vissa konstruktioner som medger det- starta motorerna lite försiktigt och se att allt verkar fungera.

Vi kan konstatera att i torsdags så funkade inte allt. Något gick fel. På “rymdspråk” brukar det skämtsamt heta RUD: Rapid Unscheduled Disassembly.

explosion2

SpaceX håller dock på med något revolutionerande: första raketsteget i deras raketer återvänder efter uppskjutningen och landar igen, redo att återanvändas. Flera av deras raketsteg har återvänt på detta sätt senaste året och SpaceX gör sig redo att återanvända ett utav dessa raketsteg inom snar framtid.

Fram till i torsdags tyckte folk att SpaceX benämning på dessa raketsteg som “flight proven” var lika skämtsam som förkortningen RUD för explosioner. Men nu efteråt inser man allvaret bakom benämningen.

Man brukar förklara det revolutionerande bakom SpaceX återvändande raketsteg med en liknelse med en jumbojet. Tänk dig hur dyra flygbiljetter skulle vara om det behövdes byggas en ny jumbojet för varje flygning! Om flygplanet du tar över Atlanten till USA användes bara en gång och förstördes efter varje resa! För det är så dagens raketer fungerar: en raket = en uppskjutning. Tänk vad mycket billigare det skulle bli om raketer kunde återanvändas som flygplan och användas om och om igen!

Men liknelsen har ännu en intressant aspekt: tänk om jumbojetens premiärtur vore just flygningen då den ska ta dig över Atlanten! För så är det med raketer idag: de har aldrig flygit innan deras första och enda uppskjutning. Skulle du våga sätta dig på en nybyggd jumbojet och bege dig över Atlanten på dess jungfruresa? Första gången den flyger är när den lättar från flygplatsen med dig ombord?

I framtiden kommer nog kunder som vill skjuta upp satelliter föredra raketsteg som redan har använts i tidigare uppskjutningar och återvänt. Inte bara för att de blir billigare utan även för att de har visat att de är flygdugliga – “flight proven”. Hellre en sådan än att ta en oprövad raketsteg på dess jungfrufärd.

Nu måste jag lägga till -innan massor av kommentarer påpekar det nedan- att torsdagens explosion verkar inte ha inträffat i första raketsteget, den som kommer återanvändas i framtiden, utan verkar ha börjat i övre raketsteget. Det jag menar är inte att just den här olyckan kunde ha undvikits utan att återanvändning av raketsteg har inte enbart ekonomiska fördelar utan även ur driftsäkerhetssynpunkt.

explosion3

En annan intressant aspekt av olyckan var att noskonen och dess last verkar ha överlevt själva explosionen ganska bra – ända tills den ramlade tillbaka in i eldhavet och störtade till marken. Men en bemannad Dragon rymdkapsel med nödmotorer skulle ha kunnat skjutas ut och undvika eldhavet och landa oskadd på behövligt avstånd från infernot. Folk har jämfört utskjutningshastigheten när Dragon rymdkapselns SuperDraco raketmotorer testkördes med explosionen och kommit fram till att den skulle ha klarat sig med bred marginal.

 



Nu har del 2 av Teslapodden släppts. I veckans avsnitt diskuteras det om Sveriges sämsta stad för elbilister. Lite om it-säkerhet i din Tesla. Och varför stämmer Anders träff med en mystisk man på en parkeringsplats i Lettland?

Tagged , . Bookmark the permalink.