Flytta på dig!

Idle_fees

Tesla Motors har infört en straffavgift för bilar som står kvar på Superchargers efter att de har laddat färdigt. Står du kvar efter att bilen har laddat färdigt får du hädanefter betala 3:20 kronor per minut.

Det handlar alltså inte om laddningen. Att laddning ska börja kosta för nya Teslor som säljs från och med nästa år är en annan fråga. Den här avgiften gäller alla Teslor, från och med nu, efter att de har laddat färdigt.

Har man laddat sin elbil färdigt ska man flytta på den. En snabbladdare är ingen parkeringsplats. Ingen parkerar sin bil framför bensinpumpen i en bensinmack heller och går iväg och handlar några timmar på shoppingcentrat bredvid – men sånt har hänt med elbilar och snabbladdare. Därför har flera andra operatörer av snabbladdare redan minutavgifter, för att bilister ska flytta på sina bilar så snart de är fulladdade.

Det Tesla Motors nu har infört är att lämnar du din Tesla stående kvar vid Superchargern efter att den har blivit färdigladdad kostar det dig 3:20 kronor per minut.

Du har 5 minuter på dig att flytta på bilen innan du måste börja betala. Likaså är du ensam på en Superchargeranläggning kan du stå kvar utan att betala. Några minuter innan laddning avslutas, och precis när laddningen har avslutats får du meddelande på mobilen om det.

Att regeln gäller endast när de flesta laddstolparna är upptagna på en Superchargeranläggning gör att de flesta i Sverige kommer sällan uppleva nya avgiften. De allra flesta Superchargers i Sverige har fortfarande låg beläggning med få laddande bilar. Det är i stort sett bara i Infra City det kan bli köer.

Betala kommer man få göra vid nästa servicetillfälle. Man kommer även se i mobilappen hur mycket man är skyldig. Är man en normalbilist kommer det inte handla om stora summor, om ens något över huvud taget.

Avgiften försöker däremot ändra beteendemönster hos vissa Teslaägare som fortsätter parkera bilen efter att den har laddats färdigt. Lämnar man bilen så några timmar blir det rejäla summor.

Vissa frågar sig dock hur mycket det egentligen kommer hjälpa. Man kan ju komma runt avgiften på så många olika sätt. Finns det flera lediga stolpar kommer du inte behöva betala. Drar du ur sladden men står kvar bötfälls du inte heller. Har du laddat till 80% men vill stå kvar lite till kan du öka laddgränsen till 100% och stå kvar 30-40 minuter till. Och fossilbilister som ställer sina bilar vid laddstolparna och blockerar bötfälls inte heller.

Men avgiften för att stå kvar välkomnas ändå av de flesta ägarna enligt det man kan läsa på vårt diskussionsforum. Den, i kombination med att nybeställda bilar efter årsskiftet även kommer att kosta ladda på Superchargers kommer minska problemen med Teslor som står och blockerar.

Hoppas nu bara inga medier missuppfattar allting och börjar sprida att det kostar 3:20 kronor per minut att ladda på Superchargers…

Tagged , . Bookmark the permalink.