Första Ionity-stationen invigd

Ionity_concept

Biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen har i fjol tillsammans startat bolaget Ionity som ska bygga ett Europatäckande nätverk av laddstationer för elbilar. De planerar bygga 400 laddstationer runt om i Europa -inklusive södra Sverige- under de närmsta två åren.

Stationerna påminner mycket om Teslas Superchargers, med flera snabbladdarstolpar på varje station. Ionitys konceptbild (ovan) visade upp 6 smäckra läckra laddstolpar per laddstation.

Nu har första stationen invigts i Tyskland, vid Brohltal-Ost strax söder om Bonn. Resultatet blev… inte riktigt lika smäckert:

Ionity_station

Men strunt i estetiken, nu börjar en spännande ny era i Europa med riktiga laddstationer även för elbilar det inte står Tesla på. Man kan i teorin ladda med upp till 150 kW idag – med möjlighet att uppgradera till 350 kW i framtiden. Det finns dock inga elbilar som kan ladda så snabbt idag, de allra flesta av dagens elbilar kan endast ta emot 50 kW max laddeffekt. Ionitys laddare anpassar sig automatiskt efter max laddeffekt anslutna bilen klarar.

Det viktigaste med Ionitys satsning är dock att det finns 6 snabbladdstolpar på stationen, många elbilar kan ladda samtidigt. Det som är självklart för Teslaägare ter sig fortfarande som utopi för övriga elbilister. Dagens snabbladdare brukar oftast kunna ladda endast en elbil i taget. Står någon redan där och laddar behöver man vänta i kanske upp till en timme innan det blir ens tur att börja ladda. Är laddaren trasig är det kört. Med flera snabbladdstolpar per station löses båda problemen.

I och med att alla biltillverkarna som är bakom Ionity enbart tillverkar elbilar med CCS laddstandard är laddstationerna också endast utrustade med CCS kontakter. Inga Nissan Leaf eller andra elbilar med CHAdeMO laddkontakt kan ladda där.

Laddstolparna är även utrustade med kortläsare, kunder kommer kunna betala med kreditkort. Fram till 31 maj bjuder dock Ionity på strömmen. Det finns inga uppgifter än om hur mycket laddningen kommer kosta.

Snabbladdarna är tillverkade av Australiensiska bolaget Tritium. Det är osäkert varför Ionity valde dem framför tex ABB nya snabbladdare, ett utav skälen kan vara att Tritium PK stolpen de använder sägs kunna uppgraderas ända till 475 kW i framtiden. För att komma närmare europeiska marknaden har Tritium öppnat ett kontor i Nederländerna.

IonityTesla

En läckt karta visar Ionitys planer på expansion de närmsta två åren. De kommer placera laddstationerna närmare varandra än Teslas motsvarande Supercharger-nätverk (de är tvungna, bilarna stationerna ska betjäna har kortare räckvidd) och som synes av kartan kommer de etablera sig i södra och mellansverige men inte i Norrland – inte inledningsvis i alla fall.

En av de 400 punkterna på kartan tändes och gick live nu – nu väntar vi med spänning(!) på de resterande 399.

 


TCS ett år sedan: Supercharger lounge

Medan övriga tillverkare kämpar för att komma ikapp har Tesla börjat planera för ännu större snabbladdarstationer med uppemot hundra laddstolpar i varje, och sköna lounge där man kan sitta och slappna av medan bilen laddas.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.