Första Ionity-stationen invigd

Ionity_concept

Biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen har i fjol tillsammans startat bolaget Ionity som ska bygga ett Europatäckande nätverk av laddstationer för elbilar. De planerar bygga 400 laddstationer runt om i Europa -inklusive södra Sverige- under de närmsta två åren.

Stationerna påminner mycket om Teslas Superchargers, med flera snabbladdarstolpar på varje station. Ionitys konceptbild (ovan) visade upp 6 smäckra läckra laddstolpar per laddstation.

Nu har första stationen invigts i Tyskland, vid Brohltal-Ost strax söder om Bonn. Resultatet blev… inte riktigt lika smäckert:

Ionity_station

Men strunt i estetiken, nu börjar en spännande ny era i Europa med riktiga laddstationer även för elbilar det inte står Tesla på. Man kan i teorin ladda med upp till 150 kW idag – med möjlighet att uppgradera till 350 kW i framtiden. Det finns dock inga elbilar som kan ladda så snabbt idag, de allra flesta av dagens elbilar kan endast ta emot 50 kW max laddeffekt. Ionitys laddare anpassar sig automatiskt efter max laddeffekt anslutna bilen klarar.

Det viktigaste med Ionitys satsning är dock att det finns 6 snabbladdstolpar på stationen, många elbilar kan ladda samtidigt. Det som är självklart för Teslaägare ter sig fortfarande som utopi för övriga elbilister. Dagens snabbladdare brukar oftast kunna ladda endast en elbil i taget. Står någon redan där och laddar behöver man vänta i kanske upp till en timme innan det blir ens tur att börja ladda. Är laddaren trasig är det kört. Med flera snabbladdstolpar per station löses båda problemen.

I och med att alla biltillverkarna som är bakom Ionity enbart tillverkar elbilar med CCS laddstandard är laddstationerna också endast utrustade med CCS kontakter. Inga Nissan Leaf eller andra elbilar med CHAdeMO laddkontakt kan ladda där.

Laddstolparna är även utrustade med kortläsare, kunder kommer kunna betala med kreditkort. Fram till 31 maj bjuder dock Ionity på strömmen. Det finns inga uppgifter än om hur mycket laddningen kommer kosta.

Snabbladdarna är tillverkade av Australiensiska bolaget Tritium. Det är osäkert varför Ionity valde dem framför tex ABB nya snabbladdare, ett utav skälen kan vara att Tritium PK stolpen de använder sägs kunna uppgraderas ända till 475 kW i framtiden. För att komma närmare europeiska marknaden har Tritium öppnat ett kontor i Nederländerna.

IonityTesla

En läckt karta visar Ionitys planer på expansion de närmsta två åren. De kommer placera laddstationerna närmare varandra än Teslas motsvarande Supercharger-nätverk (de är tvungna, bilarna stationerna ska betjäna har kortare räckvidd) och som synes av kartan kommer de etablera sig i södra och mellansverige men inte i Norrland – inte inledningsvis i alla fall.

En av de 400 punkterna på kartan tändes och gick live nu – nu väntar vi med spänning(!) på de resterande 399.

 


TCS ett år sedan: Supercharger lounge

Medan övriga tillverkare kämpar för att komma ikapp har Tesla börjat planera för ännu större snabbladdarstationer med uppemot hundra laddstolpar i varje, och sköna lounge där man kan sitta och slappna av medan bilen laddas.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Björn Forslund

    Bra/kul men som vanligt så glömmer man bort norra Sverige. Förhoppningsvis gör Tesla något åt detta när Model 3 lanseras I Sverige och vi får lite fler Tesla ägare häruppe.

  • Filip

    Helt sjukt! Så galet himla bra: Laddstolparna är även utrustade med kortläsare, kunder kommer kunna betala med kreditkort.

    • Björn Forslund

      Har för mig att det var ett krav för att få subventioner i Tyskland, dvs, kreditkortsbetalning.

      Tycker även endast CCS biten är rätt, dags för en standard nu och det finns väl ca 0 Chademo kapabla bilar som är lämpliga för långfärd.

    • Geni87

      CCS stödjer ju Plug and Charge så det lär finnas möjligheter för biltillverkarna att få till en sån lösning. Kortbetalning är väl iaf bättre än diverse taggar och appar för att betala på olika laddstationer…

      • Filip

        Finns redan i Nederländerna men det måste funka på alla stationer i alla länder om det verkligen ska göra skillnad och det tror jag kan bli svårt

        • Geni87

          Ser inte varför det skulle behöva vara svårt. Ionity kommer ha plug-and-charge. Och andra laddleverantörer kommer garanterat följa efter för att vara konkurrenskraftiga.

          ”At the IONITY charging points, it is a premium plug-and-charge experience. The customer simply plugs in our European-standard-compliant CCS plug – authentication and billing are conducted automatically in the background – and enjoys his/her break during the charging process.”

          • Filip

            Just nu har de svårt att få en likriktare att ladda lite batterier så jag har inte allt för höga förhoppningar. Min laddare till min elcykel har aldrig krånglat och då jag jag laddat den några hundra gånger hehe.

          • Geni87

            Har de? :) Klart det kommer bli bra, finns inga andra alternativ på sikt.

  • Mocke

    spännande att se vad bilarna får för laddhastighet (framför allt kommande)
    ipace skulle kunna (med sitt större batteri) få skaplig hastighet. likaså kona.
    men som alltid så är medelhastigheten långt från den initiala 3 siffriga.

    • G F

      i-Pace ska klara 100KW CCS enligt Jaguar, så det blir förmodligen i paritet med en Tesla laddning.

  • Erik Åslund

    Sjukt imponerande! Om bara några år ska alltså 4 av världens största biltillverkare tillsammans lyckas nå den nivå Tesla är vid i Europa nu. Var det inte Ionity som dessutom skulle få ungefär hälften av pengarna av EU?
    Pris för att ladda har jag förstått att man ska sikta på att det ska bli ungefär lika fantastiskt billigt per mil som att tanka bensin.

  • Marcus

    Är detta verkligen den första laddstationen som Ionity har invidgt? Hur ser det ut i danska Åbenrå? Där skulle ju den allra första Ionity-stationen med sex laddare à 350kW invigas redan i slutet av 2017. Den var visserligen försenad, men jag trodde att den var igång nu. Nån som vet?

    • Erik Åslund

      Åbenrå byggdes tidigare. Det här är den första stora symboliska invigningen, men det spelar ingen roll, det är bara mediaskrammel. Bortsett från Tesla är väl i-pace den enda produktionsbilen på marknaden i hela Västvärlden som kan ladda med mer än 50kW? Och i-pace i sin tur klarar bara 100kW.

      • Marcus

        Det stämmer inte riktigt. Hyundai Ioniq kan ladda snabbare än 50kW. Audi e-tron kommer ju ut på marknaden i år, och den ska kunna ladda med 150kW. Och det är bara början. Jag tycker att det är helt rätt att ultrasnabba laddnätverk från olika aktörer börjar byggas innan bilarna finns på marknaden. Jag hade inte köpt en elbil om det inte hade gått att ladda den nånstans. Och det är ju tyvärr fortfarande det folk tror, att det inte finns några laddmöjligheter. Det är alldeles för lite mediaskrammel om du frågar mig.

        • Erik Åslund

          Tack för info Marcus, hittade info om att man lyckats pressa ioniq till upp till 70kW, spännande hur lång livslängd man kommer få om man laddar mycket med över 2C. Men tekniskt sett går det, i alla fall nu att ladda andra elbilar än Tesla och i-pace med högre effekt än 50kW. Mycket mer var det inte, och om det är lämpligt återstår att se.

          Vad gäller audina så hittar jag inte mycket konkret information om vad som verkligen är tänkt att hända i höst, de rena elbilarna ”ingår i program” som ska lanseras i höst, där även laddhybrider ingår. Det är numera normen, att lansera program med både hybrider och elbilar, och prata om när hybriderna ska börja säljas, även om de redan elbilarna lanseras mycket senare. Uttalat mål hos Audi är att ha 3 rena elbilsmodeller till försäljning 2020.

          Att jag kanske verkar en smula negativ beror delvis på att det är trams. Man krystar fram laddstationer aningen högre laddeffekt än Teslas superchargers och försöker insinuera att man ”ligger före” Tesla nu. Men sanningen är att i skrivande stund har Tesla ungefär så många laddstationer i Europa som ionity ska ha färdigställt 2020, med en massa bidrag, och det finns massor av Teslor som kan ladda betydligt snabbare (i hundratals laddstationer i Europa) än någon annan produktionsbil på marknaden i västvärlden kan idag, och det kanske kommer att fortsätta vara så långt in i 2019.

          Vi lär vara en bra bit in i 20-talet när resten av alla andra bilar i Europa som kan ladda med mer än 100kW tillsammans är fler än Teslorna i Europa som kan det.

          Man ska vara väl medveten om att Tesla öppet erbjudit samarbete med andra tillverkare på schyssta villkor i superchargernätverket. Att inte i-pace får laddas i superchargers med 100kW eller rena el-e-tron när den väl kommer med 145kW beror inte på att Tesla vägrar tillåta det eller kräver hutlös ersättning för det, utan för att Jaguar och Audi vägrar samarbeta med Tesla. 145 eller 150kW, inte relevant praktisk skillnad.

          • Marcus

            Visst har du rätt. Och jag gillar inte heller att det börjar bli två standarder. Tesla har SuC och alla andra har CCS. Det blir liksom inte bra, framförallt när CCS får en massa bidrag och stöd från staten och EU, medan Tesla motarbetas på ett eller annat sätt.
            Frågan är vad som händer i framtiden. Kommer Tesla få stöd för CCS? Ingen som vet.
            För mig är det ganska uppenbart att antalet kraftfulla CCS-laddare kommer förr eller senare överstiga antalet SuC. Även om det tar några år till. Men kom ihåg att det är flera energibolag, biltillverkare samt andra aktörer som har börjat sätta upp CCS-laddare överallt, medan SuC byggs enbart av Tesla. Och de har problem att få bygglov. Jag har svårt att se hur de ska behålla sin ledande position i all evighet. Det kan man tycka illa om, men så ser verkligheten ut idag.
            Angående laddeffekt är det naturligtvis så att det inte finns några bilar som kan ladda så snabbt. Men samtidigt är ju Ionity m fl tänkt att vara hyfsat framtidssäkert. Om det redan idag hade funnits en massa bilar som kan utnyttja effekten så hade man behövt göra om allting om några år.

          • Erik Åslund

            Det dyra är att dra fram, och i viss mån transformera elen från högspänning, och i många fall själva platserna. Att ha flera sorters pluggar och kunna anpassa spänning mellan olika modeller är ett försumbart tekniskt problem i sammanhanget.

            Mer än 3-4 år in i framtiden tycker inte jag det är särskilt lönt att spekulera. Laddningshastigheten är redan inte så stort problem för de flesta i Teslorna med störst kapacitet, trevligt med snabbare laddning, men kanske inte något många värderar till att vara värt ~5:-/kWh, för all snabb laddning. Tesla övergav ju sitt batteribytes-projekt när marknadsanalysen visade att det knappt fanns något intresse om det skulle kosta som att tanka bensin.

            Musk har ju ”lovat” snabbare laddning än ionitys. Vi får se om det en kort period kommer att gå att ladda några andra produktionsbilar i verkligheten med högre effekt än de Teslor man kan ladda med högst effekt, inom överskådlig framtid.

            Tesla kan göra ionity-nätverket i stort sett meningslöst på några månader genom att anpassa sina superchargers en aning och sälja laddning till alla märken för halva ionitys pris.

            Skillnad i prognosticerat pris mellan 500 miles och 800 miles och angiven förbrukning i Semin antyder att Tesla är övertygade om att de kommer att kunna göra bra vinst vid ca 100USD per kWh installerat i fordonen. Batterikapacitet på typ 200kWh tror inte jag kommer vara förbehållet NGR och andra bilar som börjar på 200 000 USD särskilt länge, och inte ens 200kWh är någon övre gräns för vad som kan bli rimligt.

            Ionity framtidssäkert, ja men för en framtid som snart passerat.

  • rate

    Finns nått som heter design och det ligger nog tesla lite före, svart gult, påminner om socialstyrelsen och 8 skivor bröd..

  • Anders Berling

    Kommer vi att kunna ladda en Tesla på dessa stationer?