Första Tesla Model 3 i Sverige

M3Geneve

Första Tesla Model 3 har registrerats i Sverige för ca två veckor sedan. Nej, det är -tyvärr- inte de officiella leveranserna som har börjat än. Bilen är registrerad på… Volvo.

Att biltillverkare köper in varandras bilar för att montera isär dem och ”få inspiration” är kutym i branschen. Tyska biltillverkare har också köpt tidiga exemplar av Model 3 och fraktat dem till sina utvecklingsavdelningar. Att Volvo har valt att registrera bilen i Sverige och skaffa svenska nummerplåtar till den tyder dock på att de vill ordentligt testköra bilen innan den plockas isär. Så är du i Göteborgstrakten ska du hålla utkik efter en svart Tesla Model 3 med registreringsnummer BMF 106!

Tittar man på bilens VIN tillverkningsnummer ser man att Volvo har köpt en tidig bil, serienummer 844 tillverkad i Oktober i fjol. Det är faktiskt exakt samma bil som stod på bilmässan i Geneve tidigare i år. Det var då bilkonsultföretaget Caresoft som importerade en Model 3 från USA och ställde ut den i sin monter – Volvo verkar ha köpt bilen från dem efter mässan.

Vi får hoppas att Volvo testkör bilen ordentligt, och lär sig ett och annat när de sedan plockar isär bilen. Synd att de inte kan testa snabbladdning på Teslas Superchargers – amerikanska bilarnas ladduttag passar inte de europeiska kontakterna. Som vi såg förra veckan har både Audi och BMW tagit många av Teslas patenterade lösningar och vidareutvecklat dem till sina egna kommande elbilar. Volvo som själv planerar lansera elbilar bör göra likadant. De behöver inte ens oroa sig för patentintrång för Tesla har släppt alla sina patent fria att användas av vem som helst – även konkurrenterna.

Vi hoppas Volvo blir ”inspirerade” av Teslas vattenkylning av batterierna – som inte enbart underlättar snabbladdning och höga effektuttag utan även gör det enklare att värma batterierna på vintern genom att cirkulera varmvatten i batteripacken. Och trefasladdningen som underlättar laddning hemma. Och sparsmakade ”scandinavian design” interiören som är mer skandinavisk än våra egna bilar. Och Teslas krocksäkerhet – en av få bilar i världen som klarar NHTSA krocktester bättre än Volvo. Titta däremot inte på panelgapen – de var hemska i början men lär ha blivit mycket bättre sedan dess.

 


TCS tre år sedan: Elbil eller kollektivtrafik?

För tre år sedan jämförde vi energieffektiviteten mellan elbilar och kollektivtrafik. Visste du till exempel att en Tesla med två personer i drar mindre el än tunnelbanan? Nu menar vi inte att åk Tesla istället för tunnelbana – men betänk att med hjälp av elbilar kan man åka lika energieffektivt som med tunnelbana även i städer som inte har någon.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Geni87

    Spännande! Det är ju som du säger kutym i branschen att benchmarka varandras bilar, något som även Tesla gör. Även om de hittills kanske inte har tittat så mycket på drivlinorna utan fokuserat på alla andra delar av konkurrenternas bilar. :) Hoppas att man får se Model 3:an rulla här i GBG snart då!

    Sen tror jag inte att man ska vara orolig för Volvos kylsystem. Även den gamla V60 PHEV har vätskekylning/värmning av batterier och elmotorer/invertrar i separata kylkretsar.

    Nedan bild från batterimodulerna i SPA PHEV, med vätskematade kylplattor mellan battericellerna.

    https://content.icarcdn.com/editors/2016/10/batt_cooling.jpg

    Gällande styvheten i golvet är det inte bara av godo vid sidokrock, då belastningarna på kroppen kan bli större pga kortare stoppsträcka. Något som kan ses om man jämför resultaten vid sidokrock med stolpe av exempelvis S90 och Model S. Där föraren i Model S får hårdare belastningar på kroppen trots att det ser mycket mer odramatiskt ut pga det mycket styva golvet. Tesla gör dock mycket säkra bilar, men det finns problematik med så styvt golv som batteriet medför. (kommer gälla alla BEV:ar med batteri i golvet) Man kan även se detta på Model X, där bilen lutar och pålen skär in i taket pga att golvet är så styvt.

  • David J

    Klarar Tesla krocktester bättre än Volvo?
    http://nordic.businessinsider.com/tesla-responds-to-model-s-crash-test-findings-iihs-2017-7?r=US&IR=T

    Bilden på sidokrocken med påle säger inte mycket egentligen, visst inträningen blir mindre men det är inte konstigt eftersom batteripacket styvar upp karossen ordentligt. Dock är det värdena som uppmäts i dockan som sitter på förarplats som betyder något. Presentera dessa och jämför de med värdena från Volvobilen först då kan man börja prata om att Teslan eventuellt är bättre än Volvon.

    • Ted

      Den är inte riktigt rättvis. Model 3 lanserades 2016 men den modell av S60 de hade var från 2011. Så inte helt rättvist.

    • Pefreli

      Håller med dig.

      Jag gillar Tesla skarpt men tycker just sättet de lyfter fram säkerheten på är märklig. På gränsen till okunnig faktiskt.

      Hur bilen ser ut efter en krock är sekundärt. Krockkraften på dockan är det väsentliga.

      Om jag bara ska utgå från bilderna väljer jag faktiskt Volvon före Teslan utifrån krockkrafterna. Teslan ser för styv ut.

      För att vara trovärdiga hade Tesla behövt backa upp sitt resonemang med uppgifter från dockan.