Första Tesla Model 3 i Sverige

M3Geneve

Första Tesla Model 3 har registrerats i Sverige för ca två veckor sedan. Nej, det är -tyvärr- inte de officiella leveranserna som har börjat än. Bilen är registrerad på… Volvo.

Att biltillverkare köper in varandras bilar för att montera isär dem och ”få inspiration” är kutym i branschen. Tyska biltillverkare har också köpt tidiga exemplar av Model 3 och fraktat dem till sina utvecklingsavdelningar. Att Volvo har valt att registrera bilen i Sverige och skaffa svenska nummerplåtar till den tyder dock på att de vill ordentligt testköra bilen innan den plockas isär. Så är du i Göteborgstrakten ska du hålla utkik efter en svart Tesla Model 3 med registreringsnummer BMF 106!

Tittar man på bilens VIN tillverkningsnummer ser man att Volvo har köpt en tidig bil, serienummer 844 tillverkad i Oktober i fjol. Det är faktiskt exakt samma bil som stod på bilmässan i Geneve tidigare i år. Det var då bilkonsultföretaget Caresoft som importerade en Model 3 från USA och ställde ut den i sin monter – Volvo verkar ha köpt bilen från dem efter mässan.

Vi får hoppas att Volvo testkör bilen ordentligt, och lär sig ett och annat när de sedan plockar isär bilen. Synd att de inte kan testa snabbladdning på Teslas Superchargers – amerikanska bilarnas ladduttag passar inte de europeiska kontakterna. Som vi såg förra veckan har både Audi och BMW tagit många av Teslas patenterade lösningar och vidareutvecklat dem till sina egna kommande elbilar. Volvo som själv planerar lansera elbilar bör göra likadant. De behöver inte ens oroa sig för patentintrång för Tesla har släppt alla sina patent fria att användas av vem som helst – även konkurrenterna.

Vi hoppas Volvo blir ”inspirerade” av Teslas vattenkylning av batterierna – som inte enbart underlättar snabbladdning och höga effektuttag utan även gör det enklare att värma batterierna på vintern genom att cirkulera varmvatten i batteripacken. Och trefasladdningen som underlättar laddning hemma. Och sparsmakade ”scandinavian design” interiören som är mer skandinavisk än våra egna bilar. Och Teslas krocksäkerhet – en av få bilar i världen som klarar NHTSA krocktester bättre än Volvo. Titta däremot inte på panelgapen – de var hemska i början men lär ha blivit mycket bättre sedan dess.

 


TCS tre år sedan: Elbil eller kollektivtrafik?

För tre år sedan jämförde vi energieffektiviteten mellan elbilar och kollektivtrafik. Visste du till exempel att en Tesla med två personer i drar mindre el än tunnelbanan? Nu menar vi inte att åk Tesla istället för tunnelbana – men betänk att med hjälp av elbilar kan man åka lika energieffektivt som med tunnelbana även i städer som inte har någon.

Tagged , . Bookmark the permalink.