Statistik: Postat av Verdi_ — 03 jan 2024 19:50
Statistik: Postat av niklas12 — 03 jan 2024 17:52
Jag vann en dieselbil och tankar med farsans kort. Det är alltså billigt att köra diesel.90% hemmaladdning med timpris
5% Gratis supercharge
5% Gratis jobbet
Så det blir ca 2kr per mil
Noll service, billig försäkring (5000kr Plaid), skatt 420kr.
Bra andrahandsvärde.
Statistik: Postat av Tellus — 03 jan 2024 16:20
Statistik: Postat av Elof — 03 jan 2024 16:17
Statistik: Postat av Tellus — 03 jan 2024 16:10
Du lär inte vara ensam om att ha laddat massor med el på snabbladdare i just december. Jag själv har säkert 70% supercharger i december. Många som åker till släkten över jul. Samma sak sker antagligen på semestern, då laddar man mycket på snabbladdning. Men året har fler månader, man behöver titta på laddmönstret alla månader för att få totalkostnaden."bara på långresor"För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.
Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Statistik: Postat av mikebike — 03 jan 2024 07:50
"bara på långresor"För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.
Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.
Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
Statistik: Postat av Dinsdale — 03 jan 2024 07:13
Statistik: Postat av niklas12 — 02 jan 2024 20:34
Nissanen är definitivt inget renoveringsobjekt och den kostar 49.000:- före prutning. Det är i sig bevis nog för att det du påstår är helt fel.Båda de länkade objekten skulle jag kategorisera som reparationsobjekt.Blocket är ett hett tips gällande bilar...Vart hittar man zoe och leaf för 50” ??
Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.
Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.
En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).
Du lär nog få lägga närmare det dubbla
Det finns tom enstaka under 50k oprutat:
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1400312591
https://www.blocket.se/annons/skane/ren ... 1400310446
Så nej, några 100k handlar det absolut inte om. Sträcker man sig till 70-80k prutat så finns det ett gäng att välja bland.
Finns några enstaka leaf på 80-85 annars ligger de på 100 och uppåt
För zoe är det 80” men då är det batterihyra så det lär bli betydligt dyrare driftkostnad
Sen brukar det vara svårprutat om det redan är blocket s billigaste
Statistik: Postat av niklas12 — 02 jan 2024 20:16
Båda de länkade objekten skulle jag kategorisera som reparationsobjekt.Blocket är ett hett tips gällande bilar...Vart hittar man zoe och leaf för 50” ??Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.
Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.
Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.
Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.
En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).
Du lär nog få lägga närmare det dubbla
Det finns tom enstaka under 50k oprutat:
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1400312591
https://www.blocket.se/annons/skane/ren ... 1400310446
Så nej, några 100k handlar det absolut inte om. Sträcker man sig till 70-80k prutat så finns det ett gäng att välja bland.
Statistik: Postat av Legato — 02 jan 2024 19:42
Blocket är ett hett tips gällande bilar...Vart hittar man zoe och leaf för 50” ??Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning.
"Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.
Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.
Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.
Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.
En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).
Du lär nog få lägga närmare det dubbla
Statistik: Postat av niklas12 — 02 jan 2024 18:52
Vart hittar man zoe och leaf för 50” ??Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning."Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.
Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).
Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.
Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.
Gällande lägre totalkostnad så är det en omöjlig generalisering att göra imo. Laddar man publikt så absolut, men laddar man hemma så är det klart billigaste alternativet generellt en äldre elbil.
En Leaf eller Zoe för 50 lakan tror jag är omöjligt att slå sett till TCO om man kan ladda hemma (givetvis såklart förutsatt att man använder bilen regelbundet, kör man 100 mil per år så är såklart en skrot-fossil alltid billigast).
Statistik: Postat av Legato — 02 jan 2024 18:04
Absolut, men detta är ju en helt annan diskussion än diskussionen om vilket fordonsslag som har det dyraste drivmedlet.Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning."Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.
Vi vet att du är undantaget som bekräftar regeln.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).
Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.
Man kanske skulle subventionera laddning på allmän plats istället för bilinköp som det var tidigare?
Sedan är det väldigt stor skillnad mellan kommuner när det gäller antalet laddstolpar.
Dock är det fortfarande så att en äldre avgasbil har lägre totalkostnad än en nyare elbil tack vare lägre värdeminskning. Om man tittar på gatorna i närområdet så är de flesta bilar hyfsat gamla.
Statistik: Postat av niklas12 — 02 jan 2024 17:13
Om antalet laddstolpar vore fler så skulle nog fler i lägenhet köra elbil. Sedan blir det ju ännu svårare att få ihop kalkylen för de som både har lägre inkomst och är hänvisade till dyrare laddning."Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.Vi vet att du är undantaget som bekräftar regeln.
"bara på långresor"
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).
Den andra delen av det du skriver stämmer definitivt, men på vilket sätt är det relevant menar du? Diskuterar man enbart ren drivmedelskostnad så är den antagligen (marginellt) högre på äldre/billigare fossiler än på nyare.
Statistik: Postat av Legato — 02 jan 2024 16:54
"Ganska många" absolut, men som andel av det totala beståndet elbilar garanterat låg.Nja, jag skulle säga att vi är ganska många dom inte kan ladda hemma. Det är flera elbilar i mitt område som parkerar på gatan.Vi vet att du är undantaget som bekräftar regeln."bara på långresor"
För den absoluta majoriteten, när räntan är hög och det inte lägre är lika lätt att leva över sina tillgångar, är sannolikt ekonomin avgörande.
Men det här med att snabbladdning kostar som fossilt bränsle är inte nödvändigtvis avgörande. Man snabbladdar bara på långresor, laddar man hemma kostar det ca 1,50-3 kr beroende på överföringsavgift, spotpris påslag osv. Det är otroligt enkelt att schemalägga laddning när priset är lågt, manuellt eller med hjälp från laddboxen eller företag som tibber.
Laddar du bara bilen från från egna solceller kostar det 0 kr/kWh där och då, men solcellerna har förstås kostat dig en slant.
Jag har laddat 47% på SuC under december, 5% på jobbet och noll procent hemma.
Det är långt ifrån alla som kan ladda hemma.
Sedan är det generellt så vi som bor i (hyres) lägenhet har lägre inkomst och därför i regel kör billigare och äldre bilar (avgasbilar).
Statistik: Postat av mikebike — 02 jan 2024 12:38