Snart Tesla ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Snart Tesla ägare

Inlägg av Anders SE »

Hej gott folk!

Ska hämta min första Tesla Model S på tisdag.
Har en lite fråga ang laddare?
Hur gör ni? Kör ni laddkabeln rätt in i ett 3-fas uttag eller har ni Tesla-laddbox eller laddare från annan leverantör?
Har nu ett 3-fas uttag i garaget, men är det bättre för bilen med en laddbox.
Ni får gärna förklara för och nackdelar med dom olika.

Mvh Anders
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av bylund »

För bilens del spelar det inte någon roll om det är den mobila anslutningen (UMC:n) du kopplar till ett rött trefasuttag eller om du kör via laddbox.
Fördel med laddbox är att du kan låta den UMC:n ligga i bilen, så slipper du antingen glömma ta med den när du behöver den eller koppla in och ur den varje dag (det är lättare att koppla ur en laddbox än att ta loss den röda trefashandsken).
Största nackdelen med laddbox är att den kostar en slant att installera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Johnalm »

Grattis, du kommer inte ångra dig :D
Jag kör med vanligt trefasuttag, det funkar precis lika bra men kanske inte lika smidigt eller snyggt.

Med en laddbox installerad kan din egen UMC liggakvar i bilen för jämnan.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av danni »

Jag kör med UMC rakt in i ett trefasuttag i garaget. Den får hänga där hela tiden till vardags, ingen idé att plocka med den annat än vid långresor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Zoidberg »

Grattis!
Jag gör som tidigare nämnt, röd trefas i garaget via UMC till bilen. Fungerar klockrent. Tänk på att UMC kan vara känslig för väta och bör hänga under tak till varadgs.

Jag har garage och 2st UMC. En som hänger stationärt i garaget och en stand-by i bilen.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av dstr »

Zoidberg skrev:
Jag har garage och 2st UMC. En som hänger stationärt i garaget och en stand-by i bilen.
Samma här. Att ha en extra umc är inte dumt när ngn börjar krångla.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Johnalm »

dstr skrev:
Zoidberg skrev:
Jag har garage och 2st UMC. En som hänger stationärt i garaget och en stand-by i bilen.
Samma här. Att ha en extra umc är inte dumt när ngn börjar krångla.
Vad kostar en extra UMC nu för tiden? :D
Funderar på att ta en liten tur till Oslo för att köpa en norsk variant... nån som har norska priset i huvudet?

Tack på förhand!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Bjelke »

Kör med laddbox, den är tom billigare än en UMC, men mest för att den är rejälare/tåligare och mer praktisk (man kan ställa max ström i boxen bla så spelar det ingen roll vad man ställt in i bilen,
bra om ngn annan än jag själv laddar tex).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Johnalm »

Bjelke skrev:
Kör med laddbox, den är tom billigare än en UMC, men mest för att den är rejälare/tåligare och mer praktisk (man kan ställa max ström i boxen bla så spelar det ingen roll vad man ställt in i bilen,
bra om ngn annan än jag själv laddar tex).
Smart tänkt, men i mitt enskilda fall är det smartare/smidigare att köpa en extra UMC, den är ju inte lika synlig för frun som tycker att alldeles för mycket pengar går in på Teslakontot 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Kör med laddbox, den är tom billigare än en UMC, men mest för att den är rejälare/tåligare och mer praktisk (man kan ställa max ström i boxen bla så spelar det ingen roll vad man ställt in i bilen,
bra om ngn annan än jag själv laddar tex).
Jag sneglade på någon "portabel" typ2-laddbox som stödde upp till 32A, så man kunde få fullt fräs. Den kostade drygt 7k. Jag tror jag gav 4-5k för min extra UMC.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av kangru »

dstr skrev:
Bjelke skrev:
Kör med laddbox, den är tom billigare än en UMC, men mest för att den är rejälare/tåligare och mer praktisk (man kan ställa max ström i boxen bla så spelar det ingen roll vad man ställt in i bilen,
bra om ngn annan än jag själv laddar tex).
Jag sneglade på någon "portabel" typ2-laddbox som stödde upp till 32A, så man kunde få fullt fräs. Den kostade drygt 7k. Jag tror jag gav 4-5k för min extra UMC.
Ny UMC idag kostar nästan dubbla det. Idag är en wallbox billigare och efter lite fundering så fick det bli en sådan att ha hemma och sedan kommer jag ha min UMC i bilen. Fick även en ny UMC på garantin då den tidigare hade fått vattenskadan som en hel del andra också har haft.
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Anders SE »

Får starta med det medföljande så får vi se om det inte blir en Tesla laddbox i garaget framöver.
Då spelar det iaf ingen roll för bilen vilket jag använder.
Är det något annat nyttigt ni kan dela med er av till en blivande Tesla ägare som är bra att veta?
Har redan börjat kolla på nya sommarfälgar. Är sugen på 21" gråaturbin fälgarna, är det märkbar skillnad på räckvidden 19-21" på en 75D?
Har kikat lite på norska Tesla forum, men hittar inget köp & sälj men kanske missat. Någon som vet om det finns? Eller är det enbart finn.no tro?
Många frågor men hoppas det är ok..
Jag känner mig som ett barn på jul. Denna väntan...

Mvh Anders
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av danni »

Anders SE skrev:
Får starta med det medföljande så får vi se om det inte blir en Tesla laddbox i garaget framöver.
Då spelar det iaf ingen roll för bilen vilket jag använder.
Är det något annat nyttigt ni kan dela med er av till en blivande Tesla ägare som är bra att veta?
Har redan börjat kolla på nya sommarfälgar. Är sugen på 21" gråaturbin fälgarna, är det märkbar skillnad på räckvidden 19-21" på en 75D?
Har kikat lite på norska Tesla forum, men hittar inget köp & sälj men kanske missat. Någon som vet om det finns? Eller är det enbart finn.no tro?
Många frågor men hoppas det är ok..
Jag känner mig som ett barn på jul. Denna väntan...

Mvh Anders
Framåt våren kan jag tänka mig att det finns de som vill sälja helt nya, superexklusiva Arachnid 21", smidda (lägre vikt) originalfälgar från Tesla:

Bild

De går inte köpa men Tesla har delat ut dem som referralpriser. Finns viss risk att jag står med en extra uppsättning såna, t.ex...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Anders SE »

Dom va riktigt fina. Då kanske jag är intresserad om du kanske ska sälja;)
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hur många uppsättningar har du danni?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Hebbe »

Jag tror att UMC:n ska vara striltät och ska tåla "uteklimat". Självklart så är det inte fel att använda den i en skyddat miljö, men den ska tåla både regn och rusk. Vad sägs?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Anders SE skrev:
Får starta med det medföljande så får vi se om det inte blir en Tesla laddbox i garaget framöver.
Då spelar det iaf ingen roll för bilen vilket jag använder.
Är det något annat nyttigt ni kan dela med er av till en blivande Tesla ägare som är bra att veta?
Har redan börjat kolla på nya sommarfälgar. Är sugen på 21" gråaturbin fälgarna, är det märkbar skillnad på räckvidden 19-21" på en 75D?
Har kikat lite på norska Tesla forum, men hittar inget köp & sälj men kanske missat. Någon som vet om det finns? Eller är det enbart finn.no tro?
Många frågor men hoppas det är ok..
Jag känner mig som ett barn på jul. Denna väntan...

Mvh Anders
Framåt våren kan jag tänka mig att det finns de som vill sälja helt nya, superexklusiva Arachnid 21", smidda (lägre vikt) originalfälgar från Tesla:


De går inte köpa men Tesla har delat ut dem som referralpriser. Finns viss risk att jag står med en extra uppsättning såna, t.ex...
Dom är verkligen brutalt snygga! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
Hur många uppsättningar har du danni?
Jag har förhoppningsvis, om ingen av mina referrals från juni-omgången avbokat vilket känns som en stor risk, två uppsättningar på väg in. Jag har frågat Tesla om det går att få en uppsättning levererad med vinterdäck men där var det blankt nej. Då har jag att besluta om jag ska orka köpa vinterdäck (som är ohemult dyra i de dimensionerna) och sen kränga av mina gamla vinterdäck plus de lösa 21-tumssommardäcken (alternativt behålla dessa som reserver men jag har verkligen inte plats till det) eller om jag ska sälja en uppsättning Arachnids.

Det hänger lite på vad man kan få för dem också. Nypris från Tesla när de gick att köpa var över 80k för en uppsättning. Turbinerna kostar vad, över 70k för en uppsättning? Kan jag få 50k eller mer för en uppsättning helt oanvända Arachnids så är det högintressant att sälja. Kan jag bara få säg 30k så är det inte intressant. Man tycker ju att 50k borde vara ganska lätt att få. Ta t.ex. någon som är på gång att privatbeställa en bil med 21-tummare - den personen kan istället ge samma peng det kostar att uppgradera vid beställningen på att köpa däck + fälg av mig, och får lättare, mer unika fälgar, och kan dessutom behålla standardfälgarna som bilen kom på. Win-win.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Hur många uppsättningar har du danni?
Jag har förhoppningsvis, om ingen av mina referrals från juni-omgången avbokat vilket känns som en stor risk, två uppsättningar på väg in. Jag har frågat Tesla om det går att få en uppsättning levererad med vinterdäck men där var det blankt nej. Då har jag att besluta om jag ska orka köpa vinterdäck (som är ohemult dyra i de dimensionerna) och sen kränga av mina gamla vinterdäck plus de lösa 21-tumssommardäcken (alternativt behålla dessa som reserver men jag har verkligen inte plats till det) eller om jag ska sälja en uppsättning Arachnids.

Det hänger lite på vad man kan få för dem också. Nypris från Tesla när de gick att köpa var över 80k för en uppsättning. Turbinerna kostar vad, över 70k för en uppsättning? Kan jag få 50k eller mer för en uppsättning helt oanvända Arachnids så är det högintressant att sälja. Kan jag bara få säg 30k så är det inte intressant. Man tycker ju att 50k borde vara ganska lätt att få. Ta t.ex. någon som är på gång att privatbeställa en bil med 21-tummare - den personen kan istället ge samma peng det kostar att uppgradera vid beställningen på att köpa däck + fälg av mig, och får lättare, mer unika fälgar, och kan dessutom behålla standardfälgarna som bilen kom på. Win-win.
Imponerande. Det lönar sig alltså att vara överlägsen vinnare i "no-life-index". ;)

Jag hoppas att det är många som får en uppsättning Arachnid, och därför säljer sina begagnade 21" Turbin. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av HelectriC »

Anders SE skrev:
Får starta med det medföljande så får vi se om det inte blir en Tesla laddbox i garaget framöver.
Då spelar det iaf ingen roll för bilen vilket jag använder.
Är det något annat nyttigt ni kan dela med er av till en blivande Tesla ägare som är bra att veta?
Har redan börjat kolla på nya sommarfälgar. Är sugen på 21" gråaturbin fälgarna, är det märkbar skillnad på räckvidden 19-21" på en 75D?
Har kikat lite på norska Tesla forum, men hittar inget köp & sälj men kanske missat. Någon som vet om det finns? Eller är det enbart finn.no tro?
Många frågor men hoppas det är ok..
Jag känner mig som ett barn på jul. Denna väntan...

Mvh Anders

massor med 21" orginal till salu på finn.no för mellan 20-30k NOK
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
massor med 21" orginal till salu på finn.no för mellan 20-30k NOK
Har kollat där och varit sugen på att köpa, men det är lite väl långt för mig att åka till Norge för att kolla på ett par begagnade fälgar som kanske visar sig vara i dåligt skick. :oops:

Hade man bara haft ett par kritiska ögon i Norge som kunde kolla skick och så innan man åkte dit, så hade det varit ett annat läge.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Hur många uppsättningar har du danni?
Jag har förhoppningsvis, om ingen av mina referrals från juni-omgången avbokat vilket känns som en stor risk, två uppsättningar på väg in. Jag har frågat Tesla om det går att få en uppsättning levererad med vinterdäck men där var det blankt nej. Då har jag att besluta om jag ska orka köpa vinterdäck (som är ohemult dyra i de dimensionerna) och sen kränga av mina gamla vinterdäck plus de lösa 21-tumssommardäcken (alternativt behålla dessa som reserver men jag har verkligen inte plats till det) eller om jag ska sälja en uppsättning Arachnids.

Det hänger lite på vad man kan få för dem också. Nypris från Tesla när de gick att köpa var över 80k för en uppsättning. Turbinerna kostar vad, över 70k för en uppsättning? Kan jag få 50k eller mer för en uppsättning helt oanvända Arachnids så är det högintressant att sälja. Kan jag bara få säg 30k så är det inte intressant. Man tycker ju att 50k borde vara ganska lätt att få. Ta t.ex. någon som är på gång att privatbeställa en bil med 21-tummare - den personen kan istället ge samma peng det kostar att uppgradera vid beställningen på att köpa däck + fälg av mig, och får lättare, mer unika fälgar, och kan dessutom behålla standardfälgarna som bilen kom på. Win-win.
Imponerande. Det lönar sig alltså att vara överlägsen vinnare i "no-life-index". ;)

Jag hoppas att det är många som får en uppsättning Arachnid, och därför säljer sina begagnade 21" Turbin. :D
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av danni »

För att sondera terrängen, finns det någon här som kunde tänkt sig att ge 50 kkr för en uppsättning helt nya och oanvända Arachnids inkl däck? T.ex. Anders?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av fakerlind »

Jag skulle kanske kunna tänka mig det. Måste bara få lite koll på hur mitt företag kräver att jag hanterar kvitto etc.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Snart Tesla ägare

Inlägg av Niclas »

danni skrev:
För att sondera terrängen, finns det någon här som kunde tänkt sig att ge 50 kkr för en uppsättning helt nya och oanvända Arachnids inkl däck? T.ex. Anders?
Det tror jag att jag skulle kunna tänka mig att ge. Även om jag tycker Turbin är snyggare än Arachnid
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar