Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

S75 har 3850kr i förmånsvärde om man köper en ny nu
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
e5m1r skrev:
Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.
Det finns ju från 90 till 100, men det kan det väl ändå inte vara? :)
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
S75 har 3850kr i förmånsvärde om man köper en ny nu
Jag är en sån där hederlig person som räknar med extrautrustningen. ;) Hade 118 tusen i extrautrustning. Då blir det 5850:-
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.
Det finns ju från 90 till 100, men det kan det väl ändå inte vara? :)
Det som erbjöds från P90D till P100D var också ett komplett batteribyte. Och nej, det kan det inte vara i det här fallet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
e5m1r skrev:
Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.
När Tesla först lanserade 90 så stod det inte som en separat modell utan det kallades en uppdatering av 85 trots att det är ett helt annat batteri.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av vigge50 »

Bild
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
Bild
Ah. Ja, det här var ju egentligen bara en grej i hur de utformade konfiguratorn när 90 just började säljas. Istället för att göra 90D till en egen modell så valde man först 85D och sen uppgraderingen. Det var bara möjligt vid konfigurering och aldrig i efterhand. Det lär ju vara det som ligger inlagt på den bilen och därför gör att konfigen ser annorlunda ut, såklart. På samma sätt som hur 100D i ett tag låg som ett tillval efter att man valt 90D.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av e5m1r »

Tack vigge började tvivla på mina tesla kunskaper för en stund där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
Pontus skrev:
Provkörning går att be om i butik men tror alltid det är någon som ringer upp och bestämmer tid med dig och min erfarenhet är att det tar tid.
Annars kan du komma och prova min som en svensk lagom variant.
Begagnade kan du få ett lägre förmånsvärde på än en ny. Kvalitén är väl från 2015 ganska bra men den blir bättre ju nyare bil du köper. Du får väl också väga AP1 mot AP2 och vad du tror om framtiden där.
Vad det gäller räckvidd så är det väldigt lika på en ny S75 och en beg. S85 så där kvittar det nog vilken du väljer.
Tack för erbjudandet! Det här med referrals, funkar det på demobilarna också?

Är det pga batteriernas fysiska utformning eller har 85:orna redan tappat så mycket kapacitet?
75 har redan från början större del användbar del i procent än vad 85 har och sedan som du säger så finns det ju en del mindre kvar i en beggad bil. Den enda refferal jag fått var för en demobil.
Skicka ett PM om du vill provköra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
vigge50 skrev:
Bild
Ah. Ja, det här var ju egentligen bara en grej i hur de utformade konfiguratorn när 90 just började säljas. Istället för att göra 90D till en egen modell så valde man först 85D och sen uppgraderingen. Det var bara möjligt vid konfigurering och aldrig i efterhand. Det lär ju vara det som ligger inlagt på den bilen och därför gör att konfigen ser annorlunda ut, såklart. På samma sätt som hur 100D i ett tag låg som ett tillval efter att man valt 90D.
När jag beställde min 85D så var ju fyrhjulsdrift extra utrustning också innan det vart en egen modell. Men det ge lägre förmånsvärde att välja 85D än att ta 85 + 40000kr i extra utrustning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
Pontus skrev:
Provkörning går att be om i butik men tror alltid det är någon som ringer upp och bestämmer tid med dig och min erfarenhet är att det tar tid.
Annars kan du komma och prova min som en svensk lagom variant.
Begagnade kan du få ett lägre förmånsvärde på än en ny. Kvalitén är väl från 2015 ganska bra men den blir bättre ju nyare bil du köper. Du får väl också väga AP1 mot AP2 och vad du tror om framtiden där.
Vad det gäller räckvidd så är det väldigt lika på en ny S75 och en beg. S85 så där kvittar det nog vilken du väljer.
Tack för erbjudandet! Det här med referrals, funkar det på demobilarna också?

Är det pga batteriernas fysiska utformning eller har 85:orna redan tappat så mycket kapacitet?
75 har redan från början större del användbar del i procent än vad 85 har och sedan som du säger så finns det ju en del mindre kvar i en beggad bil. Den enda refferal jag fått var för en demobil.
Skicka ett PM om du vill provköra.
Kollar du på NEDC så har 85 502 km räckvidd och 75 har 480 km så det är inte mycket som skiljer.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Ringde på den där S90D för 853 200:- men den där 0,25% räntan gäller inte begagnade utan bara nya eller demo. Så då går ju den bort, särskilt som miljöbonusen redan är dragen och den inte har avdragbar moms.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Ringde på den där S90D för 853 200:- men den där 0,25% räntan gäller inte begagnade utan bara nya eller demo. Så då går ju den bort, särskilt som miljöbonusen redan är dragen och den inte har avdragbar moms.
Du klarar dig säkert bra med en ny 75a billligast och bäst :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

chpaulin skrev:
Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm :)
Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.

Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?

Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?

Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?

Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?

Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
chpaulin skrev:
Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm :)
Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.

Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?

Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?

Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?

Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken?
Tror de flesta blir nöjda med skinnstolarna och utan premiumpaketet nu när elektrisk baklucka är standard.
Stolarna där är väl enda rådet att prova eftersom det är så olika från person till person vad man trivs bäst i. Själv har jag vant mig bra vid generation 1 version 2 :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Bjelke »

Miljöbonusen är ofta kvar, men det får man fråga om för att vara säker såklart.
Avaktivera AP:n borde gå, men samma sak där, man får väl fråga helt enkelt (fråga som om det är avgörande för ett köp ;) )
Skillnaden på räckvidd borde väl bli ungefär som du gissade på... Dom håller sig ungefär till den förbrukningen iaf (sommartid som sagt var).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
chpaulin skrev:
Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm :)
Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.

Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?

Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?

Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?

Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?

Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Kan säga av egen erfarenhet att i3:an har skrämmande dålig räckvidd så fort det blir blött jämfört med 90d.
Allt beror på hur mycket du kör. Jag kör själv väldigt mycket och har inga problem att avverka 20-60 mil på en arbetsdag, så om du kör några långkörningar i månaden rekommenderar jag 90 kWh
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Min årssnittförbrukning låg förra året på 1.91kWh/mil för en P85 2014. Då var det mest landsvägskörning. Det är ganska lågt jämfört med vad de flesta andra upplever tror jag. På sommaren kan du komma ner till 1.6kWh/mil på landsvägen utan att behöva vara ett trafikhinder. Det beror på hur tung din högerfot är såklart. Allting mellan 1.5 och 2.5kWh/mil på sommaren är ganska realistiska siffror. På vintern kanske 2.0 - 3.0kWh/mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Jensa »

Angående stolarna så är det skillnad på next gen och de nya premiumstolarna. Vilka man gillar är upp till dig själv, jag har de tidiga standardstolarna och är nöjd med dem! Smaken är som baken, så låt den avgöra ;) Skinn eller inte är också upp till dig men det skiljer 39.000! och saftigt högre förmånsvärde för skinnstolar!

Verkar som att du kommer att leasa genom bolag vilket är helt rätt ekonomiskt sett! Kolla gärna och räkna på siffrorna i denna kalkylator. Slutsiffran du får upp är vad det kostar dig privat. Medräknat allt, dvs även det bolaget betalar och som du själv går miste om i lön. Förmånsvärdet gör enorm skillnad i din slutliga månadskostnad.

https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mahulkp »

Verdi skrev:
chpaulin skrev:
Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm :)
Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.

Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?

Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?

Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?

Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?

Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Notera att det inte är halvskinn utan konstläder i standardstolarna.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Jensa skrev:
Angående stolarna så är det skillnad på next gen och de nya premiumstolarna. Vilka man gillar är upp till dig själv, jag har de tidiga standardstolarna och är nöjd med dem! Smaken är som baken, så låt den avgöra ;) Skinn eller inte är också upp till dig men det skiljer 39.000! och saftigt högre förmånsvärde för skinnstolar!

Verkar som att du kommer att leasa genom bolag vilket är helt rätt ekonomiskt sett! Kolla gärna och räkna på siffrorna i denna kalkylator. Slutsiffran du får upp är vad det kostar dig privat. Medräknat allt, dvs även det bolaget betalar och som du själv går miste om i lön. Förmånsvärdet gör enorm skillnad i din slutliga månadskostnad.

https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Ångrar inte en sekund att jag körde snik S60 ler varje månad när jag ska betala nettolöneavdraget hör till dom som tycker min S är billig :lol: men har man inget annat som man kan lägga pengar på så är nog S100 en trevlig bil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av bylund »

Det går ju att kolla om bilen varit påställd någon gång. Har den aldrig varit det får du den garanterat, annars får du fråga Tesla.

Även provkörningsbilar kan ju ha levt hela sitt liv avställda och körts på saluvagnsskyltar.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Verdi skrev:
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?

Jag tycker att standarden är hög i grund. Instrumentbrädan har skinn i grund men en del blir alcanta med premium. De nya stolarna känns allt annat än billiga men det beror väl på vad man kommer från :) Du kan få kika på min. Jag har de gamla stolarna men det är en 2017 så kvaliten i övrigt finns representerad.
Verdi skrev:
Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Det har gått att förhandla bort autopiloten förut då det är mjukvara.

Verdi skrev:
Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Det finns numer premium hel eller halvskinn och är samma stol i övrigt vad jag vet.
Verdi skrev:
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?
Motorerna i 90D är även lite törstigare så det är lite högre förbrukning per km. Jag har 38+ mil vid 100% och det är verkliga siffror. Dagligen laddar man som du säger till max 80-90%. De sista procenten tar lååång tid på supercharger så den extra räckvidden har man oftast till första laddningen och efter längre måltid.
Verdi skrev:
Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Min drar 175-230Wh/km beroende på väderlek
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar