Firmware 17.28 c528869

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
... Väldigt svårt att säga något om dom vägarna, men är det ingen annan som reagerar på att det är ett "A" i hans helljusikon samt att den är grå såsom den ser ut när auto-high-beam fungerar / väntar på att aktiveras?!?
... ... Fungerar alltså auto-high-beam nu på AP2 med denna version :o
Nej. Det har fungerat länge, sedan 17.17 4, men enbart i USA. Fråga nu inte varför det är så, det vet bara Elon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av bladh »

Åker med 17.26.76 och AP1
Den autokorrigerar inte hastighet utifrån avlästa skyltar.
Den förra versionen 17.24.28 som jag bara hade ett par veckor autokorrigerade hastigheten med den offset-inställning jag har. Både när hastighetsbegränsningen ökade och minskade. Funkade mycket bra tycker jag och kändes som ett steg närmare autonom bil.
Hoppas att funktionen läggs till igen.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
desdichado
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2017 20:42
Ort: Hässelby

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av desdichado »

mati skrev:
AP och autobahn i 150 och andra bilar i närheten är ingen kombination jag skulle våga mig på.
Fungerar toppen. Bild

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av mati »

Nu har jag också testat lite. 6 mil landsvägskörning. Ärligt talat så upplever jag ingen större skillnad mot förra versionen. Den tvärnitade precis på samma ställe som den brukar göra, annars gick det ganska bra. Jag tyckte redan förra versionen var en förbättring på landsvägar, denna är likvärdig. Motorväg har jag iofs inte testat. Små 70-vägar, som funkade någorlunda med 17.17.x, slutade att fungera med förra versionen och de fungerar fortfarande inte.
Hade jag inte vetat att bilen har fått ny mjukvara så hade jag nog inte märkt någonting. Den följer hastighetsbegränsningen lika slaviskt som förut, viljet jag tycker är ganska bra med tanke på alla selfie-pinnar här.
Möjligen så uppfattar den linjerna något bättre, men det kan vara inbillning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av MattiasH »

Har nyligen uppdaterat men inte hunnit testa autosteer på motorväg. Hur funkar filbyte i nya versionen? I förra så tyckte jag att bilen formligen kastade sig över i nästa fil när man slog på blinkersen. Fullkomligt oanvändbart och det slutade med att jag fick "ta över" inför varenda filbyte. Hoppas de fixat detta nu. Någon mer som upplevde detta?

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
http://---
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av ellerstrom »

MattiasH skrev:
Har nyligen uppdaterat men inte hunnit testa autosteer på motorväg. Hur funkar filbyte i nya versionen? I förra så tyckte jag att bilen formligen kastade sig över i nästa fil när man slog på blinkersen. Fullkomligt oanvändbart och det slutade med att jag fick "ta över" inför varenda filbyte. Hoppas de fixat detta nu. Någon mer som upplevde detta?
http://---
Filbyte funkar mycket bättre i denna, inte lika ryckigt som i förra versionen och inte lika långsamt som i förrförra. Nära på perfekt faktiskt (kunde varit lite snabbare...).

Igår hände dock något skumt, körde på E6:an och direkt när jag släpper rätten med AP aktiverad ber bilen mig att hålla i ratten igen. Varje gång. Irriterande. Hoppas att det bara var en tillfällighet. Edit: Det var en tillfällighet, funkade utmärkt idag (24/7). :D
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Nicklas »

Asch... Enligt den fw-tracker jag följer verkar denna version stannat upp i utrullningen... Kanske en 2017.29 på väg :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Remuz »

Min ap-spak funkar inte hälften av tiden efter denna uppdatering. Andra hälften av tiden kommer det inte upp någon grå ratt så man kan inte slå på ap. Tror jag ska försöka kräva pengarna tillbaka på ap och självkörning snart...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Delta »

Denna versionen är riktigt bra på motorväg. Punkt. :D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Challe76a »

Mycket bättre denna gång! Men, två saker som är irriterande och det har dom alltid varit:

1) du ligger i 120, kommer ifatt någon som kör 80. Bilen bromsar upp väldigt hårt ca 200 meter innan, oftast långt innan jag tänkt byta fil. Lite smidigare hade jag önskat. Verkar inte funka att ställa avståndet till 1 heller. Gäller även farthållaren. Skulle vilja slippa den där panikartade inbromsningen.

2) när man kör om nämnda stoppkloss så tar det typ lika många metrar (+100) innan man kan byta fil igen. Blir inte riktigt klok på om det går på tid för tillfället. Bilen man kört om ligger väldigt långt bak när AP tillåter mig byta tillbaka. Stressade ice bilister i dina BMW och Audisar blir väldigt störda för att man inte omgående kastar sig in i höger filen igen.

Lösningen på det hela är att ligga i vänsterfil hela tiden men det uppskattas sällan och är väl inte lagligt heller...

Men i nästa version så...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av bylund »

Challe76a skrev:
Lösningen på det hela är att ligga i vänsterfil hela tiden men det uppskattas sällan och är väl inte lagligt heller...

Men i nästa version så...
Nej, att köra om folk i samma fil brukar inte uppskattas. Och bilen blir så ful med alla repor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av LarsL »

Det finns inget olagligt med att hålla korrekta avstånd när man körom, även om inte Audi förare greppat detta än. :roll:
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Grammi »

Nicklas skrev:
Asch... Enligt den fw-tracker jag följer verkar denna version stannat upp i utrullningen... Kanske en 2017.29 på väg :)
Vill du dela med dig vilken du följer?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Nicklas »

Grammi skrev:
Nicklas skrev:
Asch... Enligt den fw-tracker jag följer verkar denna version stannat upp i utrullningen... Kanske en 2017.29 på väg :)
Vill du dela med dig vilken du följer?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
https://ev-fw.com/reports.php
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av EricH »

Challe76a skrev:
Mycket bättre denna gång! Men, två saker som är irriterande och det har dom alltid varit:

1) du ligger i 120, kommer ifatt någon som kör 80. Bilen bromsar upp väldigt hårt ca 200 meter innan, oftast långt innan jag tänkt byta fil. Lite smidigare hade jag önskat. Verkar inte funka att ställa avståndet till 1 heller. Gäller även farthållaren. Skulle vilja slippa den där panikartade inbromsningen.

2) när man kör om nämnda stoppkloss så tar det typ lika många metrar (+100) innan man kan byta fil igen. Blir inte riktigt klok på om det går på tid för tillfället. Bilen man kört om ligger väldigt långt bak när AP tillåter mig byta tillbaka. Stressade ice bilister i dina BMW och Audisar blir väldigt störda för att man inte omgående kastar sig in i höger filen igen.

Lösningen på det hela är att ligga i vänsterfil hela tiden men det uppskattas sällan och är väl inte lagligt heller...

Men i nästa version så...
Precis så här är det. Sjukt irriterande och gör att AP inte riktigt är bekvämt att använda. Dessutom verkar AP vara fullkomligt livrädd för lastbilar, även när man ligger i en annan fil. Den får för sig att bromsa då och då tills den inser att lastbilen ligger i högerfilen.

Jag har bara märkt marginell skillnad i denna version mot den förra. Visst, filbyten går lite bättre men någon "silky smooth" är det definitivt inte.
Model X P100D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av mati »

EricH skrev:
Dessutom verkar AP vara fullkomligt livrädd för lastbilar, även när man ligger i en annan fil.
Jag har upplevt det också. Jag mötte en lastbil på en landsväg och bilen fick panik, fast den mötande lastbilen var fortfarande säkert 50m bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Grammi »

Det jag tycker är bättre är att den bromsar ner till gällande hastighet. Tex vid korsningar med fartkameror.
Sen kan den faktisk köra höger i vissa rondeller. Samt att det går lite bättre i stads miljö.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av mati »

Grammi skrev:
Det jag tycker är bättre är att den bromsar ner till gällande hastighet. Tex vid korsningar med fartkameror. Bild
Det hade varit bra, om det hade fungerat ordentligt. Vi har många fartkameror här i området som står bara några meter efter skylten. Bilen hinner inte komma ner i rätt hastighet eftersom den inte kör förutseende när det gäller hastighetsskyltning. Man får köra manuellt iaf. Samtidigt kan den rätt ofta få för sig att den har passerat en skylt med lägre hastighet, och så bromsar den kraftig utan synlig anledning och puttrar fram i 70 på en 90-väg. Inte så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Challe76a »

Måste kolla en sak med er andra. Har fått för mig att bilen tidigare läste av hastighetsskyltar men efter en +300 mil lång biltur i Europa så tror jag inte detta funkar. Någon som vet om det har funkat eller är det kanske inte ens påslaget?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Nicklas »

Challe76a skrev:
Måste kolla en sak med er andra. Har fått för mig att bilen tidigare läste av hastighetsskyltar men efter en +300 mil lång biltur i Europa så tror jag inte detta funkar. Någon som vet om det har funkat eller är det kanske inte ens påslaget?
Jag har inte denna senaste version (varken c52... eller 4cf...) och min läser definitivt inte några skyltar med AP2.

Vilken version körde du med genom Europa?
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Challe76a »

c528869 står det. Livrädd för lastbilar, navigator som är totalt opålitlig och, ja det mesta som avhandlats i tråden innan.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Grammi »

Hej
AP2 med c52 gör det ej och har aldrig gjort det under de tre månader jag haft X en.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av bjornlilja »

AP1 läser skyltar, AP2 gör det inte. När den gör det lär vi få reda på det i release notes.

Någon (hmm...) borde sammanställa en FAQ kring AP2, många frågor som återkommer mycket ofta :)
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Challe76a »

Det förklarar saken för min gamla MS gjorde det och X:en märkte jag det inte på förrän nu. Hoppas det kommer snart...som allt annat. Blir väl en torsdag.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Kilowatt »

bjornlilja skrev:
AP1 läser skyltar, AP2 gör det inte. När den gör det lär vi få reda på det i release notes.

Någon (hmm...) borde sammanställa en FAQ kring AP2, många frågor som återkommer mycket ofta :)
Man kanske kunde ställa upp en jämförelsetabell?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar