Failed to turn on climate

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Failed to turn on climate

Inlägg av MangeT »

Fick detta imorse. Har provat att starta om appen men fungerar fortfarande inte att slå på förvärmning.
C850BA65-DC97-4067-BAEF-A334604BD648.png
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av e5m1r »

Hur ser det ut i övrigt ?
Får du kontakt med bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av MangeT »

Ja. Kommer in i appen som vanligt och allt ser korrekt ut.
40CFE60D-6C96-45F1-809C-22DCC6D37799.png
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av Wir »

Jag fick samma för några dagar sen. När jag sen kom ut till bilen var stora skärmen helt svart när jag öppnade dörren. Tryckte på bromsen och då visades texten "Systems are powering up" (eller liknande), men inget hände. Testade trycka in båda scrollhjulen utan resultat.

Väntade någon minut och tryckte sen på bromsen igen. Testade även hålla in båda scrollhjulen några gånger. Till slut kom skärmen igång (tror det var extra tryck på bromsen som gjorde det).

Det har hänt en gång till efter det att skärmen var helt svart (startade när jag tryckte på bromsen den gången). Har ganska långt till servicecenter så jag har inte felanmält. Börjar det hända ofta så får jag ta kontakt med Tesla.

-- Edit

Jag kom också åt appen och allt såg ok ut, men fick samma felmeddelande som dig när jag försökte starta klimatanläggningen. Andra gången när skärmen var svart kom jag inte åt bilen alls via appen.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av MangeT »

Tack för info. Ska gå ut och kolla bilen.
Mycket riktigt. Svart skärm och detta meddelande i lilla skärmen efter jag tryckt på bromsen.
8F288CC6-F5F1-4758-B676-311FE721CD38.jpeg
Tryckte på bromsen två tre gånger då kommer växellägena fram och lilla skärmen ok. Fortfarande svart i stora skärmen. Startar om den med bägge scrollhjulen och den hoppar igång tillsammans med värmen.

Lite reflektioner så här i efterhand. Tycker att appen innan svarat ovanligt snabbt, värmen har slagits på direkt utan fördröjning och defrost på direkt.
Jag har slagit om för någon vecka sedan från full auto till att slå på ac i klimatinställningarna. Inte för att jag tror att det har någon påverkan men ändå.
3C2E39DA-1F4B-485A-8B42-0F9F2CC70D81.png
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av Foluke »

Wir skrev:
Jag fick samma för några dagar sen. När jag sen kom ut till bilen var stora skärmen helt svart när jag öppnade dörren. Tryckte på bromsen och då visades texten "Systems are powering up" (eller liknande), men inget hände. Testade trycka in båda scrollhjulen utan resultat.

Väntade någon minut och tryckte sen på bromsen igen. Testade även hålla in båda scrollhjulen några gånger. Till slut kom skärmen igång (tror det var extra tryck på bromsen som gjorde det).

Det har hänt en gång till efter det att skärmen var helt svart (startade när jag tryckte på bromsen den gången). Har ganska långt till servicecenter så jag har inte felanmält. Börjar det hända ofta så får jag ta kontakt med Tesla.

-- Edit

Jag kom också åt appen och allt såg ok ut, men fick samma felmeddelande som dig när jag försökte starta klimatanläggningen. Andra gången när skärmen var svart kom jag inte åt bilen alls via appen.
Samma här! Dock inget svar från appen! Död skärm (eller medvetslös kanske). Bromspedalen i botten, scrollhjul intryckta och så kom bilen ur sin medvetslöshet efter några långa sekunder.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av fth »

Min X var också "medvetslös" när jag skulle åka en sväng igår kväll, tog en bra stund innan den kvicknade till.

Det kanske är någon uppdatering el dyl som har gått snett?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av macksie »

Samma här.
Löste det på ungefär samma sätt tror jag. En omstart av datorn var iallafall med i felsökningen
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av Wir »

"Skönt" att det drabbat fler. Var lite orolig att det var något hårdvarufel på min tidigare ;)
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av kler »

Vad har ni för firmware, ni som drabbats?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av MangeT »

Jag har 2018.4.5.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av Wir »

2018.4.5 nu, kommer inte ihåg när jag fick den.

Andra gången jag hade problem med svarta skärmen var tydligen 2018-02-11 (skrev upp det), första gången tror jag var någon dag tidigare (kan lika gärna ha varit en vecka med tanke på hur kass tidsuppfattning jag har ;) )
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av Xmag »

Även jag fick detta idag. Version 2017.50.3. Ingen svart skärm, appen verkade fungera. Märkte inget annat. Har inte råkat ut för det tidigare.
F0266997-575B-47B7-B9B5-99320D9DEF04.jpeg
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av MangeT »

Vad hände sedan? Fick du till slut igång förvärmning?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av Xmag »

Jag märkte inte att den inte gick igång. Jag tryckte bara på appen sen gick jag. När jag kom till bilen tyckte jag det var kallt me. Tänkte att jag inte förvärmt tillräckligt länge. Då kollade hag appen och såg felmeddelandet. I övrigt märkte jag inget annorlunda över huvudtaget.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Verdi

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av Verdi »

Klimatångest? :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av Bjelke »

Nån som och har lust/ork att göra en kort enkel översättning/sammanfattning?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av evilirish »

Kort sammanfattning: Risk för att flash-minnet har blivit permanent skadat.
kontakten2

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av kontakten2 »

Behöver ni starta om stora skärmen ofta så är risken stor att minnet lägger av och den dör.

Några snillen rekommenderar battery saving mode så bilen går i sleep mode och därmed skriver mindre till flashminnet...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av Bjelke »

Kan Tesla köra diagnos på distans FÖRE det händer?
Eller annars inne på SC?
Och är det fel i grunden så borde dom ju kunna fixa det om man åker in (isf en krasch och kanske byte av hela enheten osv)
Lite obra känsla om garantin gått ut med tanke på hur olika vi ägare behandlas (Inte säkert man får det på goodwill lixom)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av mati »

Är flashminnet inbyggt i bilen eller är det ett SD-kort eller liknande? I så fall skulle man ju kunna klona det gamla och byta ut det innan det ger upp.
Men det är konstigt att de går sönder så tidigt tycker jag. Ett bra flashminne ska väl beroende på typ klara minst 100 000 skrivningar per minnescell. Och några trasiga celler gör oftast ingenting. Det borde vara tillräckligt för många års användning. Vad är det som skrivs i sån takt att minnet tar stryk såhär snabbt? Eller är det dålig kvalitet på flashminnet tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av evilirish »

Enligt tråden som länkas ovan så är det fastlött minne i MCU'n. Bilen loggar ofantliga mängder data i jämförelse med storleken på minnet, det spekuleras att detta är anledningen till haveri.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av mati »

Jag läste det nu också. Känns som ett klassiskt designfel. Flashminnet verkar vara grovt underdimensionerat för mängden data som skrivs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kontakten2

Re: Failed to turn on climate

Inlägg av kontakten2 »

Anledningen det är fastlödat kan vara försvåra kopiering av datan. Känns som man fokuserat fel och skjutit sig själv lite i foten :|

Några I USA klarar att kopiera och löda dit nytt tegra chip men tråkigt ett så billigt och enkelt fel ska bli så fatalt
Skriv svar