LTE Mottagning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikGBG
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 aug 2015 21:43
Ort: Göteborg

LTE Mottagning

Inlägg av HenrikGBG »

Min S levererades precis innan bytet till LTE så jag uppgraderade för ett år sedan. Antennsymbolen som visar styrkan på mottagningen visar normalt ett till två streck, någon enstaka gång tre streck (av fem möjliga). Börjar fundera på om de glömde ansluta antennen vid byte av modulen. Ni andra som har LTE, hur stark mottagningsindikering får ni?
90D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: LTE Mottagning

Inlägg av Kulingen »

HenrikGBG skrev:
Min S levererades precis innan bytet till LTE så jag uppgraderade för ett år sedan. Antennsymbolen som visar styrkan på mottagningen visar normalt ett till två streck, någon enstaka gång tre streck (av fem möjliga). Börjar fundera på om de glömde ansluta antennen vid byte av modulen. Ni andra som har LTE, hur stark mottagningsindikering får ni?
Fullt, men jag kopplar oftast in telefonen för att ha större chans att få alla uppdateringar tidigare.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: LTE Mottagning

Inlägg av e5m1r »

Klart beroende på område där bilen befinner sig :)
Men av din nick att döma så bör du åtminstone få full styrka nån gång i Göteborg
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: LTE Mottagning

Inlägg av Lessmog »

Jag hade också 3G på min S85, men fick uppgraderat till LTE i samband med andra servicejobb. På goodwill! 8-)

I Munndal. ;)

Ids inte gå ut och kolla pinnarna nu, har satt på mig pyjamas. :roll:
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: LTE Mottagning

Inlägg av TeslaMartin »

Har LTE original - visar ofta bara 2-3, inte ovanligt att det går ned till 1 streck och även ibland slår över till 3G.
Väldigt sällan kan det gå upp till 5 streck, men det verkar vara just när jag passerar en mobilmast på nära håll, 4-5 strecket försvinner lika fort som de kom.

Detta mitt i Stockholm..

Är troligen dålig utformning av antenn/ lägre kvalitetsval av hårdvara i kretsen.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: LTE Mottagning

Inlägg av GiGurra »

TeslaMartin skrev:
Har LTE original - visar ofta bara 2-3, inte ovanligt att det går ned till 1 streck och även ibland slår över till 3G.
Väldigt sällan kan det gå upp till 5 streck, men det verkar vara just när jag passerar en mobilmast på nära håll, 4-5 strecket försvinner lika fort som de kom.

Detta mitt i Stockholm..

Är troligen dålig utformning av antenn/ lägre kvalitetsval av hårdvara i kretsen.
Samma här, men å andra sidan funkar Spotify, Maps och allt annat som det ska, så mig gör det inte så mycket.
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: LTE Mottagning

Inlägg av per »

Även jag som kompletterat min S70D dec 2015 till LTE får oftast bara 2 ploppar på signalstyrkemetern i Stockholm, men detta är troligtvis helt i sin ordning.

Visserligen har det tillkommit fler frekvensband och man kan fråga sig hur effektiv antennen är över så stort frekvensområde, men detta har nog ingen betydelse.

WCDMA-teknik innebär att alla dataförbindelser sprids ut, sveper, över samma breda frekvenskanal. De kommer att störa varandra, men genom att svepa i olika takt stör de varandra bara ibland. Min datamottagare följer mitt svep, men mottagningen störs av kollisioner med alla övriga dataförbindelser. Det viktiga är inte signalstyrkan, utan signal/störförhållandet. Det är signal/störförhållandet som påverkar bitfelshalten i dataförbindelsen.

En ineffektiv antenn ger svagare mottagen signal men även svagare mottagna störningar, störningsbrus. Signal/störförhållandet förändras inte med en bra eller dålig antenn och LTE-utrustningen märker ingen skillnad.

Alla celler i LTE, även granncellerna, sveper över samma frekvenskanal. Högre sändareffekt i en cell ger kraftigare störningar in i granncellerna, och då måste effekten höjas i granncellerna för att den cellens abonnenter ska få ett användbart signal/störförhållande. Resultatet blir att sändareffekten måste höjas i alla celler, utan att detta ger utrymme för mer datatrafik. Därför håller operatören alla sändareffekter på ett absolut minimum.

Om mottagen effekt skulle bli så svag att mottagarens egetbrus överstiger de mottagna störningarna och signal/störförhållandet blir för lågt för acceptabel bitfelsnivå, så byter min mottagare helt automatiskt till ett annat frekvensband, eller från 4G till 3G.

Det är därför troligtvis helt i sin ordning att bara ha två ploppar på sin signalstyrkemeter.

/Per
(Skrivet under siestan på varmare breddgrader)
S70D -15
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: LTE Mottagning

Inlägg av TeslaMartin »

Tack Per för ingenjörsmässigt och bra svar!

//Martin
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: LTE Mottagning

Inlägg av Bjelke »

Ja sånt gillar vi! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: LTE Mottagning

Inlägg av Lessmog »

per skrev:
Även jag som kompletterat min S70D dec 2015 till LTE får oftast bara 2 ploppar på signalstyrkemetern i Stockholm, men detta är troligtvis helt i sin ordning.

Visserligen har det tillkommit fler frekvensband och man kan fråga sig hur effektiv antennen är över så stort frekvensområde, men detta har nog ingen betydelse.

WCDMA-teknik innebär att alla dataförbindelser sprids ut, sveper, över samma breda frekvenskanal. De kommer att störa varandra, men genom att svepa i olika takt stör de varandra bara ibland. Min datamottagare följer mitt svep, men mottagningen störs av kollisioner med alla övriga dataförbindelser. Det viktiga är inte signalstyrkan, utan signal/störförhållandet. Det är signal/störförhållandet som påverkar bitfelshalten i dataförbindelsen.

En ineffektiv antenn ger svagare mottagen signal men även svagare mottagna störningar, störningsbrus. Signal/störförhållandet förändras inte med en bra eller dålig antenn och LTE-utrustningen märker ingen skillnad.

Alla celler i LTE, även granncellerna, sveper över samma frekvenskanal. Högre sändareffekt i en cell ger kraftigare störningar in i granncellerna, och då måste effekten höjas i granncellerna för att den cellens abonnenter ska få ett användbart signal/störförhållande. Resultatet blir att sändareffekten måste höjas i alla celler, utan att detta ger utrymme för mer datatrafik. Därför håller operatören alla sändareffekter på ett absolut minimum.

Om mottagen effekt skulle bli så svag att mottagarens egetbrus överstiger de mottagna störningarna och signal/störförhållandet blir för lågt för acceptabel bitfelsnivå, så byter min mottagare helt automatiskt till ett annat frekvensband, eller från 4G till 3G.

Det är därför troligtvis helt i sin ordning att bara ha två ploppar på sin signalstyrkemeter.

/Per
(Skrivet under siestan på varmare breddgrader)
Informativt! :)
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: LTE Mottagning

Inlägg av P_EL »

Brukar inte hålla koll på mottagningen men gjorde det idag när jag körde runt här i Gbg:

-vid norra brofästet på Älvsborgsbron hade jag full LTE signal, dessförinnan låg det runt tre streck. Håll koll nästa gång du kör där...
-vid båda passagerna i Lundbytunneln försvann LTE och gick över till 3G (full 3G täckning mitt i tunneln!).
-efter att ha gått över i 3G vid båda passagerna i tunneln gick den aldrig tillbaka till LTE innan jag nådde city/hemmet.

Alltså; på en resa på 2*15min i centrala GBG lyckades jag ha allt från full LTE till svag 3G på 1-2 streck...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: LTE Mottagning

Inlägg av _TonyV »

En fråga från icke Tesla ägare.
Är det fortfarande Danska Telia SIM kort i bilarna som säljs i Sverige?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: LTE Mottagning

Inlägg av e5m1r »

_TonyV skrev:
En fråga från icke Tesla ägare.
Är det fortfarande Danska Telia SIM kort i bilarna som säljs i Sverige?
Tror det är sim som är ej knutna till operatör
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: LTE Mottagning

Inlägg av Challe76a »

Bumpar en tråd. Reser från Spanien mot Sverige. Kommer in i Frankrike och uppkopplingen är helt pantad. Startar om (många gånger + strömlös bil) och bilen visar täckning på LTE men den laddar inte kartor inte Spotify eller något annat. Pratade med Tesla, dom säger att det måste ha något med den svenska operatören att göra men dom berättar inte vilken det är. Så nu får vi se om det blir bättre i tyskland eller om det är offline som gäller. Pratade med en Norrman utanför Lyon och han hade inga problem alls. Testade fast.com och vid ett tillfälle fick jag hela 32 kbps!!! Tack för att jag fick klaga lite.

PS: jag vet jag kan köra wifi från telefon osv och så får det bli när det behövs...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Skriv svar