Stöld av S filmad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Stöld av S filmad

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av hed »

:cry:
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av miksch »

Og rådet som filmen ender med bør man ta med. Deaktiver passive entry og aktiver PIN.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av mati »

De vet alltså hur man knycker en Tesla, men de vet inte hur man får ut laddsladden? De finns väl iofs en anledning att de har blivit tjuvar istället för att ha riktiga jobb.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
De vet alltså hur man knycker en Tesla, men de vet inte hur man får ut laddsladden? De finns väl iofs en anledning att de har blivit tjuvar istället för att ha riktiga jobb.
Sant. :D Fast till deras försvar får man väl säga att de inte ser det som att de stjäl specifikt en Tesla utan en dyr bil. Antagligen har de väl bara fått beställning på en Tesla utan att veta så värst mycket om hur elbilar fungerar eller vilka komplikationer som kan uppstå när man ska åka iväg med en.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Bjelke »

Fan vilka grisar, inför Judge Dredd och skjut dom på fläcken! :evil:
Va less man blir alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Fan vilka grisar, inför Judge Dredd och skjut dom på fläcken! :evil:
Va less man blir alltså...
Jag anser samma sak. Bort med fanskapet, ett problem mindre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av becker »

Ursäkta en som inte äger en Tesla...
Men är inte bilen ständigt uppkopplad? Kan Tesla se vart bilen är? Kan Tesla stänga av bilen?
eGolf -17
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Kulingen »

becker skrev:
Ursäkta en som inte äger en Tesla...
Men är inte bilen ständigt uppkopplad? Kan Tesla se vart bilen är? Kan Tesla stänga av bilen?
De ”onda” kopplar ut sim-kortet
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
kontakten2

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av kontakten2 »

Ett tips kan vara att sätta en dummysimkortsdongle ovanför facket. Sitter med dubbelhäftande/borrelås

Den kan elektrifiera fanskapet och dra igång larmet
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av chaffis75 »

Kulingen skrev:
becker skrev:
Ursäkta en som inte äger en Tesla...
Men är inte bilen ständigt uppkopplad? Kan Tesla se vart bilen är? Kan Tesla stänga av bilen?
De ”onda” kopplar ut sim-kortet
Detta borde bli svårare med modell 3 i sådanna fall, jag tror de använder e-sim, dvs typ ett sim kort som sitter fast på kretskortet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av dd88 »

chaffis75 skrev:
Kulingen skrev:
becker skrev:
Ursäkta en som inte äger en Tesla...
Men är inte bilen ständigt uppkopplad? Kan Tesla se vart bilen är? Kan Tesla stänga av bilen?
De ”onda” kopplar ut sim-kortet
Detta borde bli svårare med modell 3 i sådanna fall, jag tror de använder e-sim, dvs typ ett sim kort som sitter fast på kretskortet.
Spelar ingen större roll, "proffsen" (kan man ju ifrågasätta i detta fallet) använder GSM/GPS/GPRS-störsändare likt denna https://www.jammerssl.com/pocket-gsm-gp ... er-16.html (väldigt populära bland taxichaufförer och hantverkare, översta träffen på Google så de är inte direkt svåra att få tag på)

Finns mig veterligen ingen spårsändare som inte kan störas ut, det man ska titta efter är en lös spårsändare som skickar uppdateringar under så pass täta intervall så att mottagare (app eller kundtjänst) kan se att bilen är borta (det förstår den om signalen försvinner) innan den har kommit för långt. Nackdelen med dessa är alla falsklarm (pga dålig mottagning i parkeringsgarage osv).

Sen är ju frågan om man vill komma ut och möta tjuvarna, jag hade inte gjort det. Tyvärr så är det säkraste man kan göra att hålla bilen inlåst bakom en fysisk barriär (garage, bom osv) men jag förstår att inte alla har den möjligheten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev:
Kulingen skrev:
becker skrev:
Ursäkta en som inte äger en Tesla...
Men är inte bilen ständigt uppkopplad? Kan Tesla se vart bilen är? Kan Tesla stänga av bilen?
De ”onda” kopplar ut sim-kortet
Detta borde bli svårare med modell 3 i sådanna fall, jag tror de använder e-sim, dvs typ ett sim kort som sitter fast på kretskortet.
Så länge det går att stänga av ”remote access” via skärmen så spelar det väl ingen roll?
Model Y P
Model S P
Model S P
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av 12man »

Nicke Nyfiken skrev:
Så länge det går att stänga av ”remote access” via skärmen så spelar det väl ingen roll?
remote access off gäller väl inte för Tesla själva
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

12man skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Så länge det går att stänga av ”remote access” via skärmen så spelar det väl ingen roll?
remote access off gäller väl inte för Tesla själva
Enligt filmklippet ovan gör det det.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Jerker »

Efter att jag läst en deckare där dolda GPS-sändare spelade en viss roll så har jag funderat en del på det.

GPS-sändare kan störas ut, de kan detekteras och avlägsnas m.m. Nu vet jag inte om det är med verkligheten överensstämmande, men i deckaren så används en typ av GPS-sändare som bara skickar signaler typ 1 g/dygn (eller valfritt intervall). Det skulle betyda att den inte (om man inte har extrem otur) upptäcks om de skannar bilen efter sändare, men den kommer att fortsätta att sända signaler långt efter att tjuvarna har slappnat av och tror att de är säkra, t.ex. i en verkstad eller ett gömställe när de inte tror att bilen sänder några signaler längre.

Man kan ju även montera vanliga sändare som sänder kontinuerligt som de, om de skannar, hittar och tror att de därmed har säkrat bilen.

Alltså, att tänka runt flera hörn. Kanske skulle det hjälpa till att sätta dit dem, även om de redan hunnit slakta just min bil.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja man bör nog ha koden aktiverad om man vill försvåra ytterligare.
Men då inbjuder man, tja eller tvingar man ju in buset intill familjen. Som med fysiska nycklar som antingen sitter i tändningslåset eller är i bostaden.
Jag skulle inte vilja vara den med kvarterets sämsta skalskydd runt familjen.

Hur långt kör buset innan de åker in i en täckt biltranportbil månntro? 400meter,1200 meter? Därinne är bilen säkert hindrad kommunikationsmässigt Gsm och gps. Så jag gissar på en normtid på max 4 minuter från stölderna* inleds tills man inte längre kan se eller kommunicera med en bil om det är organiserade och vana.

*Av själva bilen sett från ett ev vittnes sida. DVS intrång i bilen, inte tid att forcera garage och ev grind etc.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Xmag »

Det borde finnas larm/varning när en störsändare för gps detekteras. Det borde vara rätt lätt stt konstruera ett system som detekterar onormalt hög effekt/aktivitet på ett givet band.
Lämplig åtgärd kunde vara att trigga larmet.

Lika så borde en relay-utrustning gå att detektera. Antingen i bilen eller vid parkeringsplatsen och skulle kunna avge ljudlöst larm för lämplig åtgärd.

Vet någon om dessa motmedel finns redan?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Xmag »

Jerker skrev:
Efter att jag läst en deckare där dolda GPS-sändare spelade en viss roll så har jag funderat en del på det.

GPS-sändare kan störas ut, de kan detekteras och avlägsnas m.m. Nu vet jag inte om det är med verkligheten överensstämmande, men i deckaren så används en typ av GPS-sändare som bara skickar signaler typ 1 g/dygn (eller valfritt intervall). Det skulle betyda att den inte (om man inte har extrem otur) upptäcks om de skannar bilen efter sändare, men den kommer att fortsätta att sända signaler långt efter att tjuvarna har slappnat av och tror att de är säkra, t.ex. i en verkstad eller ett gömställe när de inte tror att bilen sänder några signaler längre.

Man kan ju även montera vanliga sändare som sänder kontinuerligt som de, om de skannar, hittar och tror att de därmed har säkrat bilen.

Alltså, att tänka runt flera hörn. Kanske skulle det hjälpa till att sätta dit dem, även om de redan hunnit slakta just min bil.
Till båtar brukar man kunna köpa gpspuckar som svarar var de är när man skickar sms till dem. De går dock att hitta relativt fort eftersom de behöver vara kopplade till batteriet (även om de har egen batteribackup). En båtmotorliga i Baltikum blev avslöjade tack vare en sån.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av mgorgis »

miksch skrev:
Og rådet som filmen ender med bør man ta med. Deaktiver passive entry og aktiver PIN.
Förstår inte hur passive entry skulle vara dåligt?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mgorgis skrev:
miksch skrev:
Og rådet som filmen ender med bør man ta med. Deaktiver passive entry og aktiver PIN.
Förstår inte hur passive entry skulle vara dåligt?
Då kommer de enkelt in i bilen med en räckviddsförlängare för nyckeln precis som i klippet ovan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av jonasl »

Xmag skrev:
Till båtar brukar man kunna köpa gpspuckar som svarar var de är när man skickar sms till dem. De går dock att hitta relativt fort eftersom de behöver vara kopplade till batteriet (även om de har egen batteribackup). En båtmotorliga i Baltikum blev avslöjade tack vare en sån.
Jag har en dylik i min utombordsmotor. Vet du inte hur motorn ser ut under kåpan skulle jag säga att det inte är helt enkelt att identifiera den, då det är en av många svarta boxar med sladdar till. Den är inte kopplad direkt till batteriet utan till någonstans i motorn där det finns 12v (i mitt fall laddningsregulatorn) men det är det andra saker som också är.

Den larmar också om laddningen avbryts, dvs om kablarna till motorn klipps, förutom att den även larmar vid vibration (ställbar känslighet) och med geofence. Sänker min årspremie på båten med ungefär 50% av vad trackern kostar, så efter två år var den betald - och då är det inte den billigaste modellen utan en RedKnows-tracker.

Hade jag haft en bil som var det minsta stöldbegärlig hade jag nog satt en även i den, även om det i dagsläget vad jag vet inte påverkar bilens försäkringspremie.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av Legato »

Vad hände förresten med att försäkringsbolagen började kräva trackers i dyra bilar? Har det helt försvunnit?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av oscfor »

Legato skrev:
Vad hände förresten med att försäkringsbolagen började kräva trackers i dyra bilar? Har det helt försvunnit?
Ett flertal bolag har det fortfarande för dyrare bilar. Länsförsäkringar har det för bilar över 750kkr. Men Teslas inbyggda spårning duger enligt dem.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Stöld av S filmad

Inlägg av mgorgis »

Nicke Nyfiken skrev:
mgorgis skrev:
miksch skrev:
Og rådet som filmen ender med bør man ta med. Deaktiver passive entry og aktiver PIN.
Förstår inte hur passive entry skulle vara dåligt?
Då kommer de enkelt in i bilen med en räckviddsförlängare för nyckeln precis som i klippet ovan.
Ok du menar keyless entry, jag trodde det var easy-entry profilen ...hjärnsläpp :D
Skriv svar