Död bil, batteriet dött S 85, snart vid liv igen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Bjelke skrev:
Vet du vad batteriet hade för kapacitet? Räckvidd vid fulladdat alltså?
379 km
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

juristen skrev:
Kriper skrev:
bylund skrev:
Märkligt att skärmarna skulle dö av huvudbatteriet, om det inte är så att 12 V-batteriet inte kan laddas om huvudbatteriet lagt av.
Jag har för mig att supporten nämnde att 12v-batteriet är beroende av det stora. Jag hoppas ju på att det är det stora det är fel på för min garanti har gått ut.
Ja, det vore ju guld att få det utbytt. Samtidigt är det skrämmande att det kan lägga av, blir inte kul där år 2021-2022 när det blir en del Model S som inte har batterigarantin kvar. Man får hoppas att det finns några kostnadseffektiva lösningar på plats då.
Vår bil är ju ett ganska tidigt exemplar, så man kan ju hoppas att det nya batteriet är utvecklat och uppdaterat.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Bjelke skrev:
Kriper skrev:
milank skrev:
Samma sak råkade jag ut för någon vecka sen då bilen stannade vid ett trafikljus. Det slutade med nytt batteri, ny motor, nya drivaxlar, nytt 12v batteri m.m.
Reparationen tog någon vecka men Tesla skötte allt otroligt snyggt :)
Då får jag hoppas på att Tesla hjälper mig också. Ny motor har jag redan fått så med nytt batteri så blir det ju nya bilen.
Jag vågar mig på att totalt ta tillbaks min tidigare gissning och hävda motsatsen :lol:
Då hoppas vi på stora batteriet då ;)
Hmm, nu är bilen på väg till SC på en bärgare. Jag körde på bilen efter att vi startat upp med boster via pllntarna bakom noskonen. Så du har nog rätt, ändå, Bjelke!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Sedan igår måndag befinner sig Zelda hos SC i Bredden. Ingen diagnos ännu men "vi ska kolla upp bilen ordentligt för vi har flera larm som gått". Först på måndag har vi fått tid för undersökning. Anledningen är "högt tryck" just nu (model 3) och det är också anledningen till att SC slutat med lånebil vid reparationer. Tyvärr har dom inte flaggat för detta så det innebär ju en del bekymmer att inte ha tillgång till ersättningsfordon när det dröjer mer än en vecka innan man får veta vad som är fel på bilen. Kort sammanfattat, sötebrödsdagarna är över!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av lator »

Kriper skrev:
Sedan igår måndag befinner sig Zelda hos SC i Bredden. Ingen diagnos ännu men "vi ska kolla upp bilen ordentligt för vi har flera larm som gått". Först på måndag har vi fått tid för undersökning. Anledningen är "högt tryck" just nu (model 3) och det är också anledningen till att SC slutat med lånebil vid reparationer. Tyvärr har dom inte flaggat för detta så det innebär ju en del bekymmer att inte ha tillgång till ersättningsfordon när det dröjer mer än en vecka innan man får veta vad som är fel på bilen. Kort sammanfattat, sötebrödsdagarna är över!
Eftersom din garanti har gått ut så hade det ju varit väldigt enkelt att bara byta 12-volt och se vad som händer men nu står ju bilen på SC så det komplicerar ju saken lite... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Jag har råd med att låta utbildat folk laga bilen åt mig. Är själv utbildad murare och kakelugnsmakare med 27 år i yrket med yrkesbevis och gesällbrev samt ett antal behörighetskurser i bagaget. Jag hoppas att du själv skulle välja en utbildad yrkesperson istället för en lekman om du vill mura upp en husstomme eller skorsten.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av lator »

Kriper skrev:
Jag har råd med att låta utbildat folk laga bilen åt mig. Är själv utbildad murare och kakelugnsmakare med 27 år i yrket med yrkesbevis och gesällbrev samt ett antal behörighetskurser i bagaget. Jag hoppas att du själv skulle välja en utbildad yrkesperson istället för en lekman om du vill mura upp en husstomme eller skorsten.
Dåså. Då har du ju råd att hyra en bil också tills Tesla har tid att byta ditt batteri. Tänkte bara att man kunde snabba på processen lite men det är ju helt upp till var och en...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Det enda jag konstaterade var att de inte håller med lånebil längre, vilket jag alltid erbjudits tidigare. Mig går det ingen nöd på. Jag har busskort. :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av lator »

Kriper skrev:
SC slutat med lånebil vid reparationer. Tyvärr har dom inte flaggat för detta så det innebär ju en del bekymmer att inte ha tillgång till ersättningsfordon när det dröjer mer än en vecka innan man får veta vad som är fel på bilen. Kort sammanfattat, sötebrödsdagarna är över!
Ursäkta att jag tolkade dig felaktigt. Hoppas att de fixar din bil snabbt och enkelt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av OfarligTesla »

Kriper skrev:
Det enda jag konstaterade var att de inte håller med lånebil längre, vilket jag alltid erbjudits tidigare. Mig går det ingen nöd på. Jag har busskort. :D
De har lånebil vid garantiärenden är vad jag fått berättat för mig, min är inne just nu och jag har lånebil.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

OfarligTesla skrev:
Kriper skrev:
Det enda jag konstaterade var att de inte håller med lånebil längre, vilket jag alltid erbjudits tidigare. Mig går det ingen nöd på. Jag har busskort. :D
De har lånebil vid garantiärenden är vad jag fått berättat för mig, min är inne just nu och jag har lånebil.
Jag hade bilen på reparation av trasig fönsterhiss för en dryg månad och då var det självklart att jag fick lånebil. P85d dessutom! Min reflektion är att det svänger policymässigt utan att dom meddelar vad som gäller.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Senaste nytt från SC! Hörde inte av dem så jag ringde för att kolla läget. Jo, det var något med batteriet. Nej, inte det lilla. Gå på garantin? Ska kolla. Jo, det går på garantin. Lånebil? Nä, det gäller bara den fyraåriga nybilsgarantin. Jaha, jag ska kolla det. (lång tystnad) Jo, det går ju på garantin så du har rätt till lånebil. Hepp!

Sedan kom ett sms när jag stod i blåsten vid Rotebro station och väntade på bussen:

"Hej,
Hoppas allt är bra med er. Vi har påbörjat reparationen på er bil och kommit fram till att kontaktorera till ert batteri kommer behöva bytas. Vi hade inte dessa på lager men räknar med att få in dessa i slutet av veckan. Vi hör av oss igen på fredag med en ny uppdatering. Allt gott! Mvh Tesla Service Stockholm 08-446 80 445"

Vad vi lärt oss idag: Tesla fixar din bil men du måste bevaka att du får tillgång till lånebil även när det gäller den längre garantin som omfattar batteri och drivlina. Nu är jag glad igen!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
NinjaNiklas

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av NinjaNiklas »

Samma sak hände mig men skärmarna funkade och gav lite felmeddelanden. S85 2014 ca 9k mil. Runt 8500 mil så dog mcu(vet ej om det har ngt med det hela att göra)

Jag var långt nere i småland på en tripp från sthlm så det blev bärgare å hela baletten.

Jag fick nytt (refurb) batteri av B sort(checka vid hjulhuset vilket du fått https://www.teslarati.com/decoding-tesl ... k-version/ när du plockar ut den.

Sen bytte de allt som hade med batteriet att göra, motor etc.

Under den perioden fick jag en motsvarande fossilare pga att lånebil från malmö som var närmast var lite galet å d var lite osäkra på garantin etc. det blev bra till slut iaf å de betalade tom drivmedlet på den 530d jag fick ut(antar för att jag skulle fått lånebil egentligen)... var lite annorlunda.

Jag fick ingen förvarning utan kom ut till bilen och så var den ca 40/50grader varm.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Tack för värdefull input, Ninja. Skönt att man inte är ensam om att råka ut för detta. Min bil har gått 7300 mil. Denna gång ska endast kontaktorerna bytas. Hoppas att jag också får stora batteriet utbytt innan garantin går ut. ;)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
NinjaNiklas

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av NinjaNiklas »

Kriper skrev:
Tack för värdefull input, Ninja. Skönt att man inte är ensam om att råka ut för detta. Min bil har gått 7300 mil. Denna gång ska endast kontaktorerna bytas. Hoppas att jag också får stora batteriet utbytt innan garantin går ut. ;)
8 år på det iaf! Jag e lite övertygad att om tesla inte börjar sälja förlängd batteritid så ska man inte äga en som är över åtta år.

Ja såvida man inte kan punga ut 400k(läst på ett usa forum om den kostnaden, INTE fakta slltså!!) på en gammal bil dvs :0
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av taliz »

NinjaNiklas skrev:
Kriper skrev:
Tack för värdefull input, Ninja. Skönt att man inte är ensam om att råka ut för detta. Min bil har gått 7300 mil. Denna gång ska endast kontaktorerna bytas. Hoppas att jag också får stora batteriet utbytt innan garantin går ut. ;)
8 år på det iaf! Jag e lite övertygad att om tesla inte börjar sälja förlängd batteritid så ska man inte äga en som är över åtta år.

Ja såvida man inte kan punga ut 400k(läst på ett usa forum om den kostnaden, INTE fakta slltså!!) på en gammal bil dvs :0
Kan man köpa nån försäkring som täcker det tro?
Annars får man väl hoppas Tesla löser det på nått snyggt sätt.
Blir säkert en del good will första åren.
Många av packen de byter nu byter de väl för att det är enklast, bilarna är ju gjorda för snabbt batteribyte. Men egentligen är det "bara" kontaktorerna som behöver bytas.
(Eller så säger dom bara det för att lugna folk?)

Sen borde det ju rimligen finnas en del pack från skrotade bilar om några år, som inte kostar så galet mkt.
Å andrasidan, batterier lär fortsätta vara hårdvaluta ett bra tag till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Sitter fast på Bromma Flygplats

Inlägg av macksie »

Ungefär samma sak händer just nu mig. Parkerade på Bromma för ca ett dygn sen. När jag skulle öppna bilen var den stendöd. Roadside assistance sa att det troligen var 12v batteriet.

Är det inte konstigt att jag inte fått några indikationer Dessutom är den inpluggad, spelar väl mindre roll iochförsig.

Sitter och väntar på servicebil med 12V. E ju fan märkligt. Nu blir det att slänga in en jumpstarter i frunken.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av e5m1r »

macksie skrev:
Ungefär samma sak händer just nu mig. Parkerade på Bromma för ca ett dygn sen. När jag skulle öppna bilen var den stendöd. Roadside assistance sa att det troligen var 12v batteriet.

Är det inte konstigt att jag inte fått några indikationer Dessutom är den inpluggad, spelar väl mindre roll iochförsig.

Sitter och väntar på servicebil med 12V. E ju fan märkligt. Nu blir det att slänga in en jumpstarter i frunken.
Jag körde från värnamo till berlin pluggade in bil på destination och 2 dagar senare när jag skulle hämta nåt från bilen varnar 12V
Alltså den blev ”dålig” när bilen satt på laddning.
Ännu roligare är att bilen varit på SC stora service bara dagar innan avresa
Så visst kan det vara 12V
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Sitter fast på Bromma Flygplats

Inlägg av Kriper »

macksie skrev:
Ungefär samma sak händer just nu mig. Parkerade på Bromma för ca ett dygn sen. När jag skulle öppna bilen var den stendöd. Roadside assistance sa att det troligen var 12v batteriet.

Är det inte konstigt att jag inte fått några indikationer Dessutom är den inpluggad, spelar väl mindre roll iochförsig.

Sitter och väntar på servicebil med 12V. E ju fan märkligt. Nu blir det att slänga in en jumpstarter i frunken.

12v borde varna innan. Min varnade inte för 12v men gick att starta upp med booster. Hör av dig och berätta hur det gick.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sitter fast på Bromma Flygplats

Inlägg av macksie »

Kriper skrev:
macksie skrev:
Ungefär samma sak händer just nu mig. Parkerade på Bromma för ca ett dygn sen. När jag skulle öppna bilen var den stendöd. Roadside assistance sa att det troligen var 12v batteriet.

Är det inte konstigt att jag inte fått några indikationer Dessutom är den inpluggad, spelar väl mindre roll iochförsig.

Sitter och väntar på servicebil med 12V. E ju fan märkligt. Nu blir det att slänga in en jumpstarter i frunken.

12v borde varna innan. Min varnade inte för 12v men gick att starta upp med booster. Hör av dig och berätta hur det gick.

Japp. Det var 12v. En Jumpstart löste biffen. Kommer köpa en liten Jumpstart att ha i frunken.

Tack för svar
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Alx »

Är startkablar det som avses? Hur kopplar man det till Teslan? Någon vänlig själ som har en youtube video/länk att skicka?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Alx skrev:
Är startkablar det som avses? Hur kopplar man det till Teslan? Någon vänlig själ som har en youtube video/länk att skicka?
Pre facelift:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Död bil, batteriet dött S 85, snart vid liv igen

Inlägg av e5m1r »

Kriper skrev:
Alx skrev:
Är startkablar det som avses? Hur kopplar man det till Teslan? Någon vänlig själ som har en youtube video/länk att skicka?
Pre facelift:
Min sena 2015 saknar + bakom nosecone
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85, snart vid liv igen

Inlägg av Kriper »

Igår kom hon hem igen. Vi har haft en S85D som lånebil några veckor och den var trevlig. Men så trevligt att hämta en nyrekonditionerad Zelda från SC. Kolla bilden, till och med däcken är är fixade! Tack, Tesla! Kontaktorerna som ansluter batteriet till motorn var trasiga och är nu bytta på garantin samt den hydraliska pumpem som ansluter och kopplar ifrån elen är lagad. Jag älskar vår bil.
IMG_3166.JPG
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Skriv svar