Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av abagewitz »

Eller, lita aldrig på en bilförsäljare...

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
sjumila
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 apr 2019 21:39
Ort: Göteborg

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av sjumila »

Tack för svar! Blir ju lite avskräckt, men kanske inte tillräckligt för att låta bli att försöka :roll: Nån som skulle kunna PM:a kontaktuppgifter till Fredrik? Eller är hans mejl månne förnamn.efternamn at tesla.com?!

@juristen, är du inte rädd att om du skulle häva köpet att de skulle försöka kräva dig på nån tramsig transport- eller administrationsavgift eller nåt? Kan de ens göra så?!

På tal om det, hur vet en var bilen finns och var en ska hämta den?!
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

sjumila skrev:
Tack för svar! Blir ju lite avskräckt, men kanske inte tillräckligt för att låta bli att försöka :roll: Nån som skulle kunna PM:a kontaktuppgifter till Fredrik? Eller är hans mejl månne förnamn.efternamn at tesla.com?!

@juristen, är du inte rädd att om du skulle häva köpet att de skulle försöka kräva dig på nån tramsig transport- eller administrationsavgift eller nåt? Kan de ens göra så?!

På tal om det, hur vet en var bilen finns och var en ska hämta den?!
Jag har svårt att se hur de skulle kunna kräva mig på någonting eller att de skulle kunna komma undan med att inte betala tillbaka hela handpenningen om jag ångrar mig. Distansavtalslagen har ett fåtal tydliga definierade undantag från huvudregeln och jag ser inte hur det här skulle kunna landa inom något av dem. Att ställa bilen i ordning är något som de får göra oavsett vem som köper den, det är inte fråga om någon specialbeställning. Transport och frakt till kund är på säljarens bekostnad, det är bara returfrakten som köparen/konsumenten ska stå för. Men de kan ju försöka. :twisted:

Detta är ju så klart min egen bedömning och det kan ibland vara svårt att FÅ rätt även om man HAR rätt. Men jag tror på min bedömning tillräckligt för att riskera mina egna surt förvärvade pengar, så det borde säga något.

Efter du lagt handpenning får du får välja vilket av Teslas utlämningsställen du vill hämta bilen på, sen transporterar Tesla den dit. De brukar ha sina begagnade bilar hos en underleverantör i Södertälje för dokumentation och tillfixning, iaf i Stockholmsområdet.

Skickar dig PM.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
sjumila
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 apr 2019 21:39
Ort: Göteborg

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av sjumila »

Stort tack för ditt svar! Känner mig lite lugnare nu – har mejlat Fredrik om några bilar :) Känner mig dock inte helt bekväm med Teslas upplägg att lägga upp bilar för skyhöga priser som sedan tickar ned dag för dag :?

Är i samma situation som dig med privatköp, och tror till och med att jag dreglade över samma bil som dig innan du norpade den ;)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Haha, ja jag misstänkte att jag inte var den enda som var sugen på den bilen till det priset - det var därför jag inte vågade vänta till efter jag fått bilder och testprotokoll utan lade handpenning direkt. Men det återstår ju att se om det var så bra, jag vet ju fortfarande bara det som stod på Teslas försäljningssida... :?

Se till att få alla utfästelser och löften dokumenterade skriftligen, t.ex. i mail, så att du kan visa vad som överenskommits. Av vad man kan läsa så levererar inte alltid Leveransavdelningen allt som lovats från Försäljning.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Tars »

juristen skrev:
Haha, ja jag misstänkte att jag inte var den enda som var sugen på den bilen till det priset - det var därför jag inte vågade vänta till efter jag fått bilder och testprotokoll utan lade handpenning direkt. Men det återstår ju att se om det var så bra, jag vet ju fortfarande bara det som stod på Teslas försäljningssida... :?

Se till att få alla utfästelser och löften dokumenterade skriftligen, t.ex. i mail, så att du kan visa vad som överenskommits. Av vad man kan läsa så levererar inte alltid Leveransavdelningen allt som lovats från Försäljning.
Vad köpte du?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av bylund »

Tars skrev:
Vad köpte du?
Du undrar om du ägt den bilen än?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Tars skrev:
Vad köpte du?
En svart veterantesla från 2014 som gått 6 800 mil, model S 85 pre AP med plåttak, standardfjädring, teknikpaket och svart skinninredning.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Nicke Nyfiken »

juristen skrev:
Tars skrev:
Vad köpte du?
En svart veterantesla från 2014 som gått 6 800 mil, model S 85 pre AP med plåttak, standardfjädring, teknikpaket och svart skinninredning.
Plåttak och standardfjädring är ett klokt val vid köp av begangnat när garantin går ut. Jag valde detta när jag köpte, för jag tänkt behålla bilen länge. Den svarta skinninredningen från den tiden verkar vara skottsäker vilket också är positivt.
Model Y P
Model S P
Model S P
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Nicke Nyfiken skrev:
juristen skrev:
Tars skrev:
Vad köpte du?
En svart veterantesla från 2014 som gått 6 800 mil, model S 85 pre AP med plåttak, standardfjädring, teknikpaket och svart skinninredning.
Plåttak och standardfjädring är ett klokt val vid köp av begangnat när garantin går ut. Jag valde detta när jag köpte, för jag tänkt behålla bilen länge. Den svarta skinninredningen från den tiden verkar vara skottsäker vilket också är positivt.
Jo, det är så jag tänkt också. :) Sen får vi se hur det blir. Går det att uppgradera till en fyrhjulsdriven med AP och next gen för en moderat kostnad i framtiden skulle det inte göra något.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
sjumila
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 apr 2019 21:39
Ort: Göteborg

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av sjumila »

Jag mejlade Fredrik om några begagnade bilar, och även om jag inte fått infon jag efterfrågade än var han tydlig med att speca att vinterdäck inte ingick, vilket jag misstänker beror på att de klantat sig så mycket med det de senaste att de helt enkelt gett upp att någonsin leverera dem. Men vem vet, på ett lager nånstans ligger kanske hundratals Tesla-vinterdäck och skräpar :?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Jag fick äntligen foton och info om bilen jag beställt sent igår kväll(!), 13 dagar efter beställning. Fredrik verkar jobba väldigt hårt och ha mycket att göra, men som köpare är det så klart frustrerande när sådant här drar ut på tiden. Skicket verkar bra, lite stenskott på skärmar och repor på bakre kofångare bara. Inga vinterhjul verkar följa med. Det fanns också en notering om att bilen drar något åt höger, så jag ska kolla att det är något de sett över innan leverans.

Som det verkar av informationen och bilderna verkar bilen vara väl värd pengarna och ha överlag fint skick. :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Alx »

Jag har också köpt beg bil genom tesla. Intresset är 0.
Engagemanget är 0.
Säljaren går aldrig att få tag på.
Leveranskillen har aldrig svarat vare sig på mail eller telefon.

Bad de sätta på mina egna beggade vinterdäck, de tokvägra innan lev. De sa att de inte har utrustning för det..... hur kan en verkstad inte ha utrustning för att ta av däck? (Läs:mutterdragare)
Efter ett mindre skrattanfall och konstaterande att ska de ljuga kan de åtminstone ha en bättre anledning blev svaret att de inte har tid. Men om jag köpte vinterdäck från tesla, då hade de tid.

Mina egna beg var mina egna gamla tesla original fälg med vinterdäck....

Bilen? 10/10
Leveransupplevelsen 3/10.

Men nöjd med bilen i alla fall. :lol:
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av anna__ »

Är det samma ränta via DNB för model S?
Hade förr mig att de hade nån kampanj deal för ett tag sedan men kanske inte gäller längre
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

anna__ skrev:
Är det samma ränta via DNB för model S?
Hade förr mig att de hade nån kampanj deal för ett tag sedan men kanske inte gäller längre
Vet inte om det är samma men Tesla har en deal med DNB och effektiva räntan landar på 2,25-2,45% beroende på hur man betalar ("aviavgift" :roll: ).
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Fick tag på Fredrik efter några försök per mail och telefon. Helt plötsligt gick det att svara på frågorna (som jag mailade förra veckan) och han kunde lägga in finansupplägget. Bilen står redan på utlämningsstället.

MEN, bilen ska dra åt höger enligt testprotokollet och detta har INTE åtgärdats. :shock: Helt sjukt... Varför inte samordna och laga felen som går på garanti direkt när de upptäcks? INNAN den körs till utlämningsstället och innan bilen lämnas ut till kund?!? Istället ska jag få strula med att åka från utlämningsstället direkt till Service Center så de får ordna med hjulinställning på MIN tid. :roll:

Tesla har verkligen inte imponerat som organisation.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
TomTrana
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 apr 2019 18:21

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av TomTrana »

Hade samma erfarenhet. Liten rostskada på bakluckan. Borde gå på nybilsgarantin. Inget de fixar utan jag fick hämta ut bilen och kontakta Tesla service själv.
De verkar köra ett Do It Yourself upplägg.
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av kamger »

Hur når man leverans i Stockholm (Trosa Park) ? Det verkar som att leveransavdelningen för begagnade / inventory bilar är annorlunda från leverans för nya bilar - de använder olika system osv
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Surfaren »

kamger skrev:
... begagnade ... de använder olika system osv
Efter att ha läst denna tråd tycker jag det låter som att de inte har något system... :?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av kamger »

kamger skrev:
... begagnade ... de använder olika system osv

Efter att ha läst denna tråd tycker jag det låter som att de inte har något system... :?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Jeppe_E »

Surfaren skrev:
kamger skrev:
... begagnade ... de använder olika system osv
Efter att ha läst denna tråd tycker jag det låter som att de inte har något system... :?

Inget system är också ett system :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Surfaren »

Jeppe_E skrev:
Inget system är också ett system :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:
Menar du ett systäm?

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
M_Essemyr
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2019 14:46
Ort: Storvreta

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av M_Essemyr »

Hej. Är ny här på forumet och kikar efter att köpa en begagnad Model S, kikar mest på Teslas egna begagnade pga garantin.
Har kontaktat tesla ett par gånger då jag har några frågor och de säger att de skickat mail om att jag vill bli uppringd, men det har inte hänt något på den fronten... skulle vara tacksam om någon kunde skicka han Fredriks mail på PM.

En annan fråga. Om man betalar in de 30k sen visar det säg att bilen är bucklig eller luktar rök eller vad som, får man tillbaka alla pengar om man använder sig av distansköplagen?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

M_Essemyr skrev:
Hej. Är ny här på forumet och kikar efter att köpa en begagnad Model S, kikar mest på Teslas egna begagnade pga garantin.
Har kontaktat tesla ett par gånger då jag har några frågor och de säger att de skickat mail om att jag vill bli uppringd, men det har inte hänt något på den fronten... skulle vara tacksam om någon kunde skicka han Fredriks mail på PM.

En annan fråga. Om man betalar in de 30k sen visar det säg att bilen är bucklig eller luktar rök eller vad som, får man tillbaka alla pengar om man använder sig av distansköplagen?
Skickat.

Ja, det ska man få. Sen vet jag inte om Tesla strular nåt, det kan ibland vara svårt att få företag att förstå att de måste följa distansavtalslagen. "Men vi har ju skrivit i våra köpvillkor..." som om man kan friskriva sig från tvingande lagstiftning. :roll:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
owallstr
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2017 09:33
Ort: Skellefteå

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av owallstr »

Hej!

Även om @juristen startade denna tråd ang leveransupplevelser så kapar jag oxå tråden ang försök-till-köp-upplevelse från Tesla
Jag är precis som @M_Essemyr ny på forumet och tänker köpa en begad Model S.
Men jag medger att mina nerver inte riktigt är anpassade för att köpa en bil >500 kkr utan att ens ha sett ett foto eller öht haft någon kontakt med säljaren. Dessutom tänkte jag köpa bilen via eget bolag så att hoppas på distansköplagens ångerrätt går nog inte.

Bemötandet när man ringer Tesla säljavd. är ju allt annat än konstruktivt när man möts av påståendet "...ehh du har kommit fel eftersom det är annan avdelning som hanterar begagnat... men jag kan meddela att du ringt så hör de av sig... men det kan ta lite tid..." :shock:

Är det någon som lyckats nå Tesla (beg avd) ?
Eller är det han Fredrik Haslerud i Norge som gäller ? isof vore jag tacksam om någon kunde PM'a mig hans e-mail. :)
- Model 3LR -21Q2. Vit, 19", drag.
- Model S100 -19. Solid Svart.
Skriv svar