Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Fredrik j »

Fenomenet har ju funnits länge även på bensinmackar där folk parkerar framför pumparna för att gå in och köpa korv. Kag tröttnade på speciellt en statoilmack som bara hade en pump med 98 oktan där det alltid stod någon korvätare.

Samma i somras i österrike där ett gäng ryssar tyckte taket över pumparna var ett utmärkt solskydd och gick in för lunch med bilarna parkerade.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Seregon »

Jag minns inte om det var samma märke eller bil, men på nya parkingshuset i Gränbygallerian i Uppsala stod i vintras en redigt skum bil med tonade rutor och något slags draperi framtill, där jag ändå kunde se att det var någon i baksätet med en datorskärm monterad som hen verkade titta på, samt att bilen hade en halvrund övervakningskamera monterad på taket. Även denna bil inkopplad i en laddare.
Sjukt skumt.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av hanst »

Kan vi inte börja spekulera lite om den bilen ;)

Jag tror att personen har hittat ett sätt att driva sin bitcoin-farm gratis.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av SALVETA »

hanst skrev:
Kan vi inte börja spekulera lite om den bilen ;)

Jag tror att personen har hittat ett sätt att driva sin bitcoin-farm gratis.
Bra gissning men tror det är mer sannolikt att det är någon "hemlös" som bor i bilen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av NEO »

SuC på Torp. Han i BMWn satt fint och åt en halvtimme i bilen.
610763A0-292F-44CC-A2C2-FEF2E288BF7C.jpeg
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Hertsh »

Problemet med de där platserna är att det inte står något om reserverad för Tesla eller P endast för elbilar. Det står bara P 45min.

Antagligen är det ärliga misstag. Vore bra om de bättrade på skyltningen med T-logga på marken och skyltar om reserved for Tesla.
MX LR (Raven) 2019
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av olza »

Hertsh skrev:
Vore bra om de bättrade på skyltningen med T-logga på marken och skyltar om reserved for Tesla.
Är det inte precis det de gjort? Se platsen längst till höger.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

olza skrev:
Hertsh skrev:
Vore bra om de bättrade på skyltningen med T-logga på marken och skyltar om reserved for Tesla.
Är det inte precis det de gjort? Se platsen längst till höger.
Ja, men det skulle de ju behöva göra på alla platser.

För en gångs skull känner jag förståelse för fossilisterna som parkerar. Om övriga rutor har skyltar att de är reserverade för Tesla, samt Tesla-logga i marken så är det ju inte så konstigt att de tycker de kan parkera på de platser som inte har Tesla-loggor eller reserverat skyltar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Legato skrev:
olza skrev:
Hertsh skrev:
Vore bra om de bättrade på skyltningen med T-logga på marken och skyltar om reserved for Tesla.
Är det inte precis det de gjort? Se platsen längst till höger.
Ja, men det skulle de ju behöva göra på alla platser.

För en gångs skull känner jag förståelse för fossilisterna som parkerar. Om övriga rutor har skyltar att de är reserverade för Tesla, samt Tesla-logga i marken så är det ju inte så konstigt att de tycker de kan parkera på de platser som inte har Tesla-loggor eller reserverat skyltar.
Och det är nog så att t ex Max inte vill låta reservera alla platser. Om det finns en ledig laddplats, men inga avgasplatser ser de hellre att en fossilist parkerar på laddplatsen och köper en burgare, än att laddplatsen står tom.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tellus »

Lekebergs kommun blockerar vid Ikea Marieberg
BB137C0B-7D1C-4609-B03D-C1E03E699F06.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av e5m1r »

Andersen skrev:
20190809_165853.jpg
Världens mest konstig icening idag vid Ikea i Uppsala. Jag tog den sista laddplatsen och gick ut för att rasta hunden, när jag noterar en konstig vit handske i en av laddstolparna, som satt på en väldigt klen och skarvad svart kabel. Den svarta kabeln gick i sin tur in i något som såg ut som ett hembygge fastsatt/tejpat bredvid avgasröret på en Opel Vectra från 2008 (!) med tonade rutor.

När jag gick fram hoppade en man ut ur baksätet. Jag frågade vad det var för bil, men han svarade inte. Han klev in i framsätet, och när jag hunnit en bit bort med hunden hoppade han ut igen och lossade handsken från stolpen, meckade lite under bilen, och åkte sen iväg.

Hann tyvärr inte ta en bild när sladden satt i, eller se om stolpen laddade, men wtf!?
Såg att nån i växjö blev tagen av att tjuva ström från en lyktstolpe
Tydligen bodde mannen i bilen
Kanske nåt sånt ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Taxad!!!
Har fel på laddkabeln eller uttaget hemma. Men som tur är har jag väldigt nära till SC och är här och laddar, men givetvis står det en model S taxi här och jag får bara 33 kW. Det finns 5 lediga stall vid Max SuC men han vill inte sluta röka och prata i telefon så han orkar inte masa sig bort dig för ge mig 4x mer effekt även om han har möjligheten att byta.
Vet inte om man har rätt att blir purken på sådant här men jag blir det ändå :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

Pontus skrev:
Taxad!!!
Har fel på laddkabeln eller uttaget hemma. Men som tur är har jag väldigt nära till SC och är här och laddar, men givetvis står det en model S taxi här och jag får bara 33 kW. Det finns 5 lediga stall vid Max SuC men han vill inte sluta röka och prata i telefon så han orkar inte masa sig bort dig för ge mig 4x mer effekt även om han har möjligheten att byta.
Vet inte om man har rätt att blir purken på sådant här men jag blir det ändå :evil:
Tryck på knappen på laddhandtaget till Taxin. Har hört att det är sånt man inte ska göra om man är en snäll person...?

Kan också vara fake, men jag tror att det handlar om att SuC tror att det är en ny laddning och så får du meer effekt ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
Pontus skrev:
Taxad!!!
Har fel på laddkabeln eller uttaget hemma. Men som tur är har jag väldigt nära till SC och är här och laddar, men givetvis står det en model S taxi här och jag får bara 33 kW. Det finns 5 lediga stall vid Max SuC men han vill inte sluta röka och prata i telefon så han orkar inte masa sig bort dig för ge mig 4x mer effekt även om han har möjligheten att byta.
Vet inte om man har rätt att blir purken på sådant här men jag blir det ändå :evil:
Tryck på knappen på laddhandtaget till Taxin. Har hört att det är sånt man inte ska göra om man är en snäll person...?

Kan också vara fake, men jag tror att det handlar om att SuC tror att det är en ny laddning och så får du meer effekt ;)
Jasså? Jag trycker ofta på handtaget till bilen på paret bredvid när jag laddar för att se om den blinkar fort (tidigt i cykeln) eller sakta (nästan full) för att då bestämma om jag ska flytta plats eller inte. Oopps, i så fall :oops:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
Pontus skrev:
Taxad!!!
Har fel på laddkabeln eller uttaget hemma. Men som tur är har jag väldigt nära till SC och är här och laddar, men givetvis står det en model S taxi här och jag får bara 33 kW. Det finns 5 lediga stall vid Max SuC men han vill inte sluta röka och prata i telefon så han orkar inte masa sig bort dig för ge mig 4x mer effekt även om han har möjligheten att byta.
Vet inte om man har rätt att blir purken på sådant här men jag blir det ändå :evil:
Tryck på knappen på laddhandtaget till Taxin. Har hört att det är sånt man inte ska göra om man är en snäll person...?

Kan också vara fake, men jag tror att det handlar om att SuC tror att det är en ny laddning och så får du meer effekt ;)
Jasså? Jag trycker ofta på handtaget till bilen på paret bredvid när jag laddar för att se om den blinkar fort (tidigt i cykeln) eller sakta (nästan full) för att då bestämma om jag ska flytta plats eller inte. Oopps, i så fall :oops:
Vet inte om någon annan kan verifiera det, men...

https://forums.tesla.com/sv_SE/forum/fo ... nterrupted

En bit ner i tråden. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Borde väl bara funka om nyckeln är i närheten då ett tryck borde låsa upp laddporten och då kanske avbryta laddningen en kort stund.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

Pontus skrev:
Borde väl bara funka om nyckeln är i närheten då ett tryck borde låsa upp laddporten och då kanske avbryta laddningen en kort stund.
Jo, men om nu taxen sitter och ryker så borde hen vara inom range? ;)

Edit:

Å andra sidan, vad hindrade dig att flytta?
Det finns 5 lediga stall vid Max SuC men han vill inte sluta röka
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Lessmog skrev:
Pontus skrev:
Borde väl bara funka om nyckeln är i närheten då ett tryck borde låsa upp laddporten och då kanske avbryta laddningen en kort stund.
Jo, men om nu taxen sitter och ryker så borde hen vara inom range? ;)

Edit:

Å andra sidan, vad hindrade dig att flytta?
Det finns 5 lediga stall vid Max SuC men han vill inte sluta röka
Att det bara finns CCS vid servicecentret, och inte vid Max, är min kvalificerade gissning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Lessmog skrev:
Pontus skrev:
Borde väl bara funka om nyckeln är i närheten då ett tryck borde låsa upp laddporten och då kanske avbryta laddningen en kort stund.
Jo, men om nu taxen sitter och ryker så borde hen vara inom range? ;)

Edit:

Å andra sidan, vad hindrade dig att flytta?
Det finns 5 lediga stall vid Max SuC men han vill inte sluta röka
Att det bara finns CCS vid servicecentret, och inte vid Max, är min kvalificerade gissning.
Helt rätt han har valet att flytta eftersom hans bil kan laddas på båda ställena medans min bara kan laddas vid service center pga CCS.
Fick låna en ny laddkabel och dosa idag och nu Laddar min bil fortfarande efter ett par timmar så något galet med den är det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

Pontus skrev:
bylund skrev:
Lessmog skrev:
Pontus skrev:
Borde väl bara funka om nyckeln är i närheten då ett tryck borde låsa upp laddporten och då kanske avbryta laddningen en kort stund.
Jo, men om nu taxen sitter och ryker så borde hen vara inom range? ;)

Edit:

Å andra sidan, vad hindrade dig att flytta?
Det finns 5 lediga stall vid Max SuC men han vill inte sluta röka
Att det bara finns CCS vid servicecentret, och inte vid Max, är min kvalificerade gissning.
Helt rätt han har valet att flytta eftersom hans bil kan laddas på båda ställena medans min bara kan laddas vid service center pga CCS.
Fick låna en ny laddkabel och dosa idag och nu Laddar min bil fortfarande efter ett par timmar så något galet med den är det.
Aha, det förklarar saken. Men jag trodde att alla SuC var uppgraderade vid det här laget? Tydligen inte en av de viktigaste och mest utsatta för trängsel. (Gissar att det rör sig om Bredden/Upplands Väsby.)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av fth »

Lessmog skrev:
Aha, det förklarar saken. Men jag trodde att alla SuC var uppgraderade vid det här laget? Tydligen inte en av de viktigaste och mest utsatta för trängsel. (Gissar att det rör sig om Bredden/Upplands Väsby.)
Upplands Väsby har inte uppgraderats, spekulationerna är att Tesla planerar att stänga den, delvis pga "missbruket" från Taxi-förare med fri Suc, och delvis pga den är "fel" placerad för långkörning och egentligen är överflödig när Fullerö, Tystberga, Norrköping etc finns.

Är det förresten någon som vet om Taxci-SuC på Arlanda har uppgraderats?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kronberg »

Uddevalla SuC
6C9B348D-072E-4849-AEDD-DFDFA8E13A98.jpeg
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kronberg »

Uddevalla SuC 15 min senare. X5a som tyckte han behövde 2 st laddplatser.
04307EF5-2EAC-40D8-9882-0D77BC32F687.jpeg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

Kronberg skrev:
Uddevalla SuC

Där hade jag lätt gått och kopplat bort husvagnen och rullat iväg med den.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Kronberg skrev:
Uddevalla SuC

Där hade jag lätt gått och kopplat bort husvagnen och rullat iväg med den.
Egenmäktigt förfarande = straffbart.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar