Fråga på AP2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Niclas »

e5m1r skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
Och när han ändå undersöker hur det fungerar så kan han lika gärna plocka regnsensorn och sätta in den i den 4 gånger så dyra Teslan där man valde att spara in den lilla kostnaden som en regnsensor utgör. :twisted:
När det blir volymer så sparar man ören
Vad kostar några hundra tusen regnsensorer ?
Se bara att de gjorde sig av med dubbla bromsar på bakhjulen
Säkert mer som försvunnit i de nya bilarna
Tror faktiskt att de tidiga bilar är bättre byggda än de nya
Ja håller med att lite äldre Model S är bättre än de nya. Min P85D från 2015 med sportfjädringen/chassit känns ljusår bättre än nya bilar ( har ägt flera). Allt från chassi, styrning, Ap1 mm mm är bättre. Nya bilar känns billiga och sladdriga. Och Ap2 med ickefingerandebregnsensor känns bara B
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Planen är att funktionen ska finnas men utan den fysiska regnsensorn
Sen är det beklagligt att det drar ut på tiden
Jag tror inte på det. Av flera skäl:
För det första så har ingen annan biltillverkare valt en sådan lösning, alla har kamera och regnsensor var för sig. Det finns alltså inte på marknaden och det finns inga indikationer på att det överhuvudtaget fungerar. För det andra, hade Tesla haft en halvfärdig kamerabaserad regnsensor ser jag inga skäl varför man inte skulle släppa den till oss kunder. De gör ju så med alla funktioner, de släpps långt innan de är klara. Automatiskt helljus är senaste exemplet på denna filosofi.
Jag tror helt enkelt att nån (Elon?) tyckte att det var en bra idé att slopa regnsensorn och spara pengar på det viset. Det kan ju inte vara så svårt att ersätta den med en kamera liksom. Bortsett från den lilla detaljen att ingen annan har gjort det hittills. Naturligtvis hade vilket seriöst företag som helst först gjort en proof of concept. Om det hade visat sig att det fungerar hade man i nästa steg förfinat funktionen, testat den, och till sist slängt ut regnsensorn och ersatt den med den nya lösningen. Tesla har som så ofta gjort tvärtom. De trodde att det går, har tagit förhastade beslut och nu står vi där utan någonting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Fråga på AP2

Inlägg av ovelundkvist »

Fast det där med att ingen annan gjort det hittills funkar ju inte så bra för ett företag som ska revolutionera hela bilindustrin... Det hade inte blivit någon iPhone eller Tesla överhuvudtaget med det resonemanget.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Kulingen »

ovelundkvist skrev:
Fast det där med att ingen annan gjort det hittills funkar ju inte så bra för ett företag som ska revolutionera hela bilindustrin... Det hade inte blivit någon iPhone eller Tesla överhuvudtaget med det resonemanget.
Bra sagt blev nästan tårögd, väntar på IPhone X nu fast jag har en Model S :shock: :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

ovelundkvist skrev:
Fast det där med att ingen annan gjort det hittills funkar ju inte så bra för ett företag som ska revolutionera hela bilindustrin... Det hade inte blivit någon iPhone eller Tesla överhuvudtaget med det resonemanget.
Nej, vänta nu. Man behöver inte uppfinna hjulet en gång till om det inte finns verkliga skäl till det. Att revolutionera bilindustrin har mig veterligen att göra med eldrift vs fossildrift. Och det ställer jag mig bakom till 100%. Men man behöver inte ersätta det som är bra, bara för att man ska göra allting annorlunda. Och låta kunderna betala för det.
De kan väl göra det iofs, men då ska de utveckla systemet först och slänga ut det gamla när det nya fungerar. Det var ju så det var tänkt med AP2, men det sket sig eftersom MobilEye inte ville samarbeta (konstigt eller...?). Men även MobilEye har ingen kamerabaserad regnsensor. Så oavsett om de hade gått med på att hjälpa till att migrera AP1 till AP2-hårdvaran eller inte, så hade fortfarande regnsensorn inte fungerat. Helt enkelt för att det inte finns någon som har lyckats med det hittills. Man kan i det här fallet med regnsensorn inte ens skylla på MobilEye och att samarbetet sprack.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Fråga på AP2

Inlägg av ovelundkvist »

Tesla revolutionerar mer än vilken energibärare som ska driva bilen framåt, med AP, OTA-uppdateringar, touchinterface för alla inställningar och nu senast mobil serviceverkstad. Inget av det har med fossil-eller elektrisk drivlina att göra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

ovelundkvist skrev:
Tesla revolutionerar mer än vilken energibärare som ska driva bilen framåt, med AP, OTA-uppdateringar, touchinterface för alla inställningar och nu senast mobil serviceverkstad. Inget av det har med fossil-eller elektrisk drivlina att göra.
Om allt detta är så revolutionerande vet jag inte. AP-liknande funktioner, och framförallt autonoma bilar, jobbar diverse tillverkare på. Bara att Tesla har valt att låta kunderna "köra in" systemet. Jag är inte säker om det är bättre eller sämre. Bara annorlunda. Vi får se vem som är först med att ha ett system som verkligen fungerar. För ett år sedan hade jag satsat pengar på att det är Tesla. Nu skulle jag snarare satsa pengar på att det inte är Tesla.
OTA-uppdateringar har andra också börjat med. De flesta nya bilar i det högre prissegmentet är är numera uppkopplade på ett eller annat sätt. Skillnaden är bara att man är mer restriktiv med att uppdatera bilarna. Tesla blåser ut uppdatering efter uppdatering. Oftast med lite tveksamma resultat. Det kan vara bra, men det kan också innebära att saker slutar fungera. Jag vet inte vad som hade hänt om t ex Volvo hade gjort likadant. Det hade blivit ramaskri förmodligen. Som kund vet jag alltid vad jag har, men jag vet aldrig vad jag får.
Touchinterface, okej. Men är det så revolutionerande? Det finns många som vill ha fysiska knappar istället. För känslans skull, och för att det är lättare att hitta dem utan att behöva sänka blicken. Det behöver ju inte se ut som i en Ioniq, och visst, är det lite coolt med den stora skärmen, men i ärlighetens namn vet jag inte om det är så praktiskt alla gånger. Det kommer garanterat alltid finnas folk som föredrar knappar. Och det kommer därför alltid finnas bilar med knappar. Det är jag ganska säker på.
Och så mobil serviceverkstad. Det är väl snarare än nödvändighet än en revolutionär idé. Tesla har ju inga kontraktverkstäder som kan utföra serviceärenden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Tesla revolutionerar mer än vilken energibärare som ska driva bilen framåt, med AP, OTA-uppdateringar, touchinterface för alla inställningar och nu senast mobil serviceverkstad. Inget av det har med fossil-eller elektrisk drivlina att göra.

Ärligt talat så verkar Audi ha en bättre AP på gång. Angående tryckkänsliga skärmen så gillar jag att den är stor och tydlig när man kollar på kartor, backkameran osv. Men att man inte får haptisk feedback och dessutom måste böja sig fram för att nå är trafikfarligt jämfört med andra system där man kan sköta väldigt mycket utan att behöva släppa fokus från trafiken.

Teslas största styrka är att de var först med att satsa på stora långfärdsbilar som går på el och som dessutom var både snygga och snabba. Det och supercharger-nätverket med gratis laddning blir tillsammans ett attraktivt paket. Det tog bort töntstämpeln från elbilar och har brutit isen ordentligt.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Fråga på AP2

Inlägg av ovelundkvist »

"Det kommer garanterat alltid finnas folk som föredrar knappar." Så sa man även på Nokia, Blackberry & Microsoft för en tio år sedan...
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Fråga på AP2

Inlägg av ovelundkvist »

Verdi

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
"Det kommer garanterat alltid finnas folk som föredrar knappar." Så sa man även på Nokia, Blackberry & Microsoft för en tio år sedan...
Problemet är att en pekskärm utan feedback kräver fullt fokus med blicken. På en bil med knappar kan du ändra temperatur i kupén eller sätta på rattvärmen genom att känna dig fram till kontrollerna och kan ha blicken på trafiken hela tiden. Det går inte i Teslan.
Verdi

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:

Höhö. Fast på en mobiltelefon så fyller tryckskärmen en funktion då man på en begränsad yta vill visa så mycket information som möjligt. Med fysiska knappar blir youtube-klippet eller facebook i mindre format osv. Detta då man inte vill ha hur stora mobiler som helst. Det här problemet har du inte i en bil. Jämför hellre med en vanlig PC. Det finns pekskärmar för såna också. Hur populära har de blivit? Vem f-n sträcker sig fram och pekar på skärmen när man har mus och tangentbord?

Den stora skärmen har dock vissa fördelar. Det är t ex lätt att få överblick på t ex Spotify. Man får skarp bild från backkameran, tydliga kartor i navin osv. Det är även lättare att mata in adresser på navin jämfört med många andra inmatningssystem. Jag tycker den är ok nu men är inget fan heller.

Är övertygad om att Tesla valde den vägen av följande orsaker. 1. Det var kostnadseffektivt. 2. Det är enkelt att lägga till nya funktioner i gränssnittet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
"Det kommer garanterat alltid finnas folk som föredrar knappar." Så sa man även på Nokia, Blackberry & Microsoft för en tio år sedan...
Problemet är att en pekskärm utan feedback kräver fullt fokus med blicken. På en bil med knappar kan du ändra temperatur i kupén eller sätta på rattvärmen genom att känna dig fram till kontrollerna och kan ha blicken på trafiken hela tiden. Det går inte i Teslan.
Precis. Jag har i alla mina tidigare bilar aldrig behövt titta på knapparna. Jag visste var de satt och jag kunde ställa in det mesta utan att titta. Det kan jag inte göra i Teslan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

Det har ju pratats en del skit om BMW:s joystick-lösning. Vi har en liknande manick i vår Mazda. Jag tycker faktiskt att det fungerar skitbra. Inte för navigatorn, men för allt annat är det bättre än pekskärmen. Mazda har f ö valt en helt annan väg än Tesla som har allting i pekskärmen. I Mazdan avaktiveras pekskärmen så fort bilen börjar rulla. Man ska inte hålla på och peka medan man kör. Först tyckte jag att det var urbota korkat. Men det finns en vits med det. De bedömde att det är säkrare att använda joysticken istället. Och det kan mycket väl vara så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Det har ju pratats en del skit om BMW:s joystick-lösning. Vi har en liknande manick i vår Mazda. Jag tycker faktiskt att det fungerar skitbra. Inte för navigatorn, men för allt annat är det bättre än pekskärmen. Mazda har f ö valt en helt annan väg än Tesla som har allting i pekskärmen. I Mazdan avaktiveras pekskärmen så fort bilen börjar rulla. Man ska inte hålla på och peka medan man kör. Först tyckte jag att det var urbota korkat. Men det finns en vits med det. De bedömde att det är säkrare att använda joysticken istället. Och det kan mycket väl vara så.

BMW:s iDrive fick viss kritik när den kom runt 2005 (Edit: 2001 faktiskt. I 7-serien) eller vad det var. Runt 2012 eller nåt så kom en stor förbättring och sen dess har den fortsatt att utvecklas. I min i3:a så fungerar det t ex jättebra. Jag har haft systemet från och med årsmodell -08 till -17. (mängd olika bilar)

Det enda som är jobbigt är att mata in adresser men du kan skicka adresser från mobilen till bilen för att komma runt det.
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Bitman »

mati skrev:
...
Precis. Jag har i alla mina tidigare bilar aldrig behövt titta på knapparna. Jag visste var de satt och jag kunde ställa in det mesta utan att titta. Det kan jag inte göra i Teslan.
Det påminner om någon Jaguar-modell på 70-talet(?) som fick mycket kritik när den fick en rad med 8st identiska strömbrytare i en rad. Det blev ändrad till nästa årsmodell.

Hoppas bara att förbjudet mot att SMS:a (eller välja låtar i mobilen) under körning inte utökas till bilens skärm...
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Apropå regnsensor, vi pratade ju om det i en annan tråd för ett tag sedan men jag hittade inte den tråden just nu, men iaf så tänds halvljuset, om det inte redan är på,
så fort torkarna startas av regnsensorn och förut var det lika även om man startade torkarna manuellt, men nu funkar det inte så längre, iaf inte på min bil,
alltså lyset slås på om sensorn har aktiverat torkarna men inte om jag aktiverar torkarna själv...? :(

Är det bara jag som upptäckt det här? Den här usla sommaren har ju bjudit på regn dagtid sjukt ofta lixom...
Så funkar det inte på min bil.

Halvljuset tänds både om jag slår på torkarna manuellt och när regnsensor startar torkarna. Ljuset är sedan på i en minut efter man stängt av torkarna eller regnsensor senast startade dem.

Tidigare tändes halvljuset helt omotiverat även när man tyckte på knappen för att torkarna skulle göra ett slag, eller när man tryckte samma knappen hela vägen in och sprutade spolarvätska. Men så är det inte längre sedan två uppdateringar tillbaka. :)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Apropå regnsensor, vi pratade ju om det i en annan tråd för ett tag sedan men jag hittade inte den tråden just nu, men iaf så tänds halvljuset, om det inte redan är på,
så fort torkarna startas av regnsensorn och förut var det lika även om man startade torkarna manuellt, men nu funkar det inte så längre, iaf inte på min bil,
alltså lyset slås på om sensorn har aktiverat torkarna men inte om jag aktiverar torkarna själv...? :(

Är det bara jag som upptäckt det här? Den här usla sommaren har ju bjudit på regn dagtid sjukt ofta lixom...
Så funkar det inte på min bil.

Halvljuset tänds både om jag slår på torkarna manuellt och när regnsensor startar torkarna. Ljuset är sedan på i en minut efter man stängt av torkarna eller regnsensor senast startade dem.

Tidigare tändes halvljuset helt omotiverat även när man tyckte på knappen för att torkarna skulle göra ett slag, eller när man tryckte samma knappen hela vägen in och sprutade spolarvätska. Men så är det inte längre sedan två uppdateringar tillbaka. :)
Det var just den där funktionen att lyset tänds om man aktiverar torkarna med knappen som jag saknar, för om
regnsensorn inte gör sitt jobb (om det duggregnar tex) ordentligt så kan det behövas en dutt på knappen ibland och
då är det läge för halvljus på tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Apropå regnsensor, vi pratade ju om det i en annan tråd för ett tag sedan men jag hittade inte den tråden just nu, men iaf så tänds halvljuset, om det inte redan är på,
så fort torkarna startas av regnsensorn och förut var det lika även om man startade torkarna manuellt, men nu funkar det inte så längre, iaf inte på min bil,
alltså lyset slås på om sensorn har aktiverat torkarna men inte om jag aktiverar torkarna själv...? :(

Är det bara jag som upptäckt det här? Den här usla sommaren har ju bjudit på regn dagtid sjukt ofta lixom...
Så funkar det inte på min bil.

Halvljuset tänds både om jag slår på torkarna manuellt och när regnsensor startar torkarna. Ljuset är sedan på i en minut efter man stängt av torkarna eller regnsensor senast startade dem.

Tidigare tändes halvljuset helt omotiverat även när man tyckte på knappen för att torkarna skulle göra ett slag, eller när man tryckte samma knappen hela vägen in och sprutade spolarvätska. Men så är det inte längre sedan två uppdateringar tillbaka. :)
Det var just den där funktionen att lyset tänds om man aktiverar torkarna med knappen som jag saknar, för om
regnsensorn inte gör sitt jobb (om det duggregnar tex) ordentligt så kan det behövas en dutt på knappen ibland och
då är det läge för halvljus på tex...
Okej, då missuppfattade jag dig. Jag har aldrig haft problem med att regnsensorn inte gjort sitt jobb så därför har jag inte saknat funktionen. Jag har istället retat mig på att ljuset tänts bara för att jag ville "tvätta rutan" även när det inte regnar. :)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Bjelke »

Det hade ju kunnat få finnas kvar med en inställning där man får välja hur man vill att den ska funka, well
inget megaproblem som tur är :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Det hade ju kunnat få finnas kvar med en inställning där man får välja hur man vill att den ska funka, well
inget megaproblem som tur är :)
Kanske lite provocerande att diskutera detta i en AP2-tråd. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Fråga på AP2

Inlägg av deffe »

Har precis åkt 20 mil med bilen på natten i regn.

Små krokiga vägar samt motorväg. Allt med Autopiloten på utan problem. Tycker den kör riktigt riktigt bra nu. Under nästa vecka ska jag åka en längre sträcka och ska försöka komma ihåg att filma lite.

Även automatisk helljus fungerar bra, den släcker möjligen en aningen senare än vad jag själv hade gjort. Men den släcker iaf alltid vilket jag ibland däremot glömmer.
AP2 Version: 2017.34 2448cfc
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Det hade ju kunnat få finnas kvar med en inställning där man får välja hur man vill att den ska funka, well
inget megaproblem som tur är :)
Kanske lite provocerande att diskutera detta i en AP2-tråd. :lol:
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar