Enligt en servicetekniker på SC i Mölndal läser bilen redan av skyltar. Men det gör den bevisligen inte. Åtminstone inte min. Eller så fungerar det så otroligt dåligt att man inte märker det.Verdi skrev:Nån som vet om skyltavläsning är på gång även för AP2?
Fråga på AP2
Moderator: Redaktion
Re: Fråga på AP2
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fråga på AP2
Bullshit. De där killarna är inte heller så pålästa alltid.mati skrev:Enligt en servicetekniker på SC i Mölndal läser bilen redan av skyltar. Men det gör den bevisligen inte. Åtminstone inte min. Eller så fungerar det så otroligt dåligt att man inte märker det.Verdi skrev:Nån som vet om skyltavläsning är på gång även för AP2?
Re: Fråga på AP2
Det kan ju vara så att de klarar amerikanska, men inte europeiska t ex. Så teknikern kan ha rätt i att den nu läser skyltar, bara att vi inte har någon nytta av det här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Fråga på AP2
Den läser säkert men rapporterar intemati skrev:Enligt en servicetekniker på SC i Mölndal läser bilen redan av skyltar. Men det gör den bevisligen inte. Åtminstone inte min. Eller så fungerar det så otroligt dåligt att man inte märker det.Verdi skrev:Nån som vet om skyltavläsning är på gång även för AP2?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fråga på AP2
Jag är ganska säker på att min AP1 läser av hastighetsskyltar och anpassar hastigheten efter dem. Kör ofta förbi en sträcka med variabel hastighet, och bilen anpassar sig efter de tillfälliga hastigheterna.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Fråga på AP2
Ap1 läser att den anpassar beror på restricted roadsNiclas skrev:Jag är ganska säker på att min AP1 läser av hastighetsskyltar och anpassar hastigheten efter dem. Kör ofta förbi en sträcka med variabel hastighet, och bilen anpassar sig efter de tillfälliga hastigheterna.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fråga på AP2
Skulle man inte kunna testa det? Man kan ju skriva ut en amerikansk skylt och sätta upp den vid vägen. Men troligen funkar det inte ändå eftersom bilen vet att den inte är i Amerikat.bylund skrev:Det kan ju vara så att de klarar amerikanska, men inte europeiska t ex. Så teknikern kan ha rätt i att den nu läser skyltar, bara att vi inte har någon nytta av det här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fråga på AP2
Eller kanske att någon har inte tänkt att just svenska skyltar har gult bakgrund isf vitt som i resten av Europa?mati skrev:Skulle man inte kunna testa det? Man kan ju skriva ut en amerikansk skylt och sätta upp den vid vägen. Men troligen funkar det inte ändå eftersom bilen vet att den inte är i Amerikat.bylund skrev:Det kan ju vara så att de klarar amerikanska, men inte europeiska t ex. Så teknikern kan ha rätt i att den nu läser skyltar, bara att vi inte har någon nytta av det här.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Re: Fråga på AP2
Bitman skrev:Eller kanske att någon har inte tänkt att just svenska skyltar har gult bakgrund isf vitt som i resten av Europa?mati skrev:Skulle man inte kunna testa det? Man kan ju skriva ut en amerikansk skylt och sätta upp den vid vägen. Men troligen funkar det inte ändå eftersom bilen vet att den inte är i Amerikat.bylund skrev:Det kan ju vara så att de klarar amerikanska, men inte europeiska t ex. Så teknikern kan ha rätt i att den nu läser skyltar, bara att vi inte har någon nytta av det här.
Ja, kan inte nån forska fram ett system som klarar svenska skyltar snart? Nobelprisnivå på det.
Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
Re: Fråga på AP2
Och när han ändå undersöker hur det fungerar så kan han lika gärna plocka regnsensorn och sätta in den i den 4 gånger så dyra Teslan där man valde att spara in den lilla kostnaden som en regnsensor utgör.Verdi skrev:Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fråga på AP2
När det blir volymer så sparar man örenmati skrev:Och när han ändå undersöker hur det fungerar så kan han lika gärna plocka regnsensorn och sätta in den i den 4 gånger så dyra Teslan där man valde att spara in den lilla kostnaden som en regnsensor utgör.Verdi skrev:Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
Vad kostar några hundra tusen regnsensorer ?
Se bara att de gjorde sig av med dubbla bromsar på bakhjulen
Säkert mer som försvunnit i de nya bilarna
Tror faktiskt att de tidiga bilar är bättre byggda än de nya
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fråga på AP2
e5m1r skrev:När det blir volymer så sparar man örenmati skrev:Och när han ändå undersöker hur det fungerar så kan han lika gärna plocka regnsensorn och sätta in den i den 4 gånger så dyra Teslan där man valde att spara in den lilla kostnaden som en regnsensor utgör.Verdi skrev:Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
Vad kostar några hundra tusen regnsensorer ?
Se bara att de gjorde sig av med dubbla bromsar på bakhjulen
Säkert mer som försvunnit i de nya bilarna
Tror faktiskt att de tidiga bilar är bättre byggda än de nya
Ok, och vad kostar regnsensorn för VAG som bygger 10 miljoner bilar per år då?
Re: Fråga på AP2
Och vad kostar det att på längre sikt förlora en massa kunder som har köpt en bil för en miljon men som saknar grundläggande standardfunktioner? Att bromsarna har bytts mot nya spelar ingen som helst roll, eftersom bilen bromsar precis lika bra som tidigare. Men att man medvetet plockar bort funktioner utan att ersätta dem med nåt likvärdigt är inte okej. Det kan ju vara så att man i soliga Kalifornien inte har någon nytta av nånting som upptäcker regn på rutan, kan vara så. Men här i Sverige är vindrutetorkaren den mest använda manicken på hela bilen just nu. Om den åtminstone hade varit steglös som i typ alla andra bilar (som f ö har regnsensor) så hade jag kanske inte gnällt så mycket. Men den där 80-tals två-stegs-inställningen är ett jäkligt stort skämt som jag irriterar mig på varje dag. För det regnar varje dag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fråga på AP2
Apropå regnsensor, vi pratade ju om det i en annan tråd för ett tag sedan men jag hittade inte den tråden just nu, men iaf så tänds halvljuset, om det inte redan är på,
så fort torkarna startas av regnsensorn och förut var det lika även om man startade torkarna manuellt, men nu funkar det inte så längre, iaf inte på min bil,
alltså lyset slås på om sensorn har aktiverat torkarna men inte om jag aktiverar torkarna själv...?
Är det bara jag som upptäckt det här? Den här usla sommaren har ju bjudit på regn dagtid sjukt ofta lixom...
så fort torkarna startas av regnsensorn och förut var det lika även om man startade torkarna manuellt, men nu funkar det inte så längre, iaf inte på min bil,
alltså lyset slås på om sensorn har aktiverat torkarna men inte om jag aktiverar torkarna själv...?
Är det bara jag som upptäckt det här? Den här usla sommaren har ju bjudit på regn dagtid sjukt ofta lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fråga på AP2
Planen är att funktionen ska finnas men utan den fysiska regnsensornmati skrev:Och vad kostar det att på längre sikt förlora en massa kunder som har köpt en bil för en miljon men som saknar grundläggande standardfunktioner? Att bromsarna har bytts mot nya spelar ingen som helst roll, eftersom bilen bromsar precis lika bra som tidigare. Men att man medvetet plockar bort funktioner utan att ersätta dem med nåt likvärdigt är inte okej. Det kan ju vara så att man i soliga Kalifornien inte har någon nytta av nånting som upptäcker regn på rutan, kan vara så. Men här i Sverige är vindrutetorkaren den mest använda manicken på hela bilen just nu. Om den åtminstone hade varit steglös som i typ alla andra bilar (som f ö har regnsensor) så hade jag kanske inte gnällt så mycket. Men den där 80-tals två-stegs-inställningen är ett jäkligt stort skämt som jag irriterar mig på varje dag. För det regnar varje dag.
Sen är det beklagligt att det drar ut på tiden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fråga på AP2
Ja håller med att lite äldre Model S är bättre än de nya. Min P85D från 2015 med sportfjädringen/chassit känns ljusår bättre än nya bilar ( har ägt flera). Allt från chassi, styrning, Ap1 mm mm är bättre. Nya bilar känns billiga och sladdriga. Och Ap2 med ickefingerandebregnsensor känns bara Be5m1r skrev:När det blir volymer så sparar man örenmati skrev:Och när han ändå undersöker hur det fungerar så kan han lika gärna plocka regnsensorn och sätta in den i den 4 gånger så dyra Teslan där man valde att spara in den lilla kostnaden som en regnsensor utgör.Verdi skrev:Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
Vad kostar några hundra tusen regnsensorer ?
Se bara att de gjorde sig av med dubbla bromsar på bakhjulen
Säkert mer som försvunnit i de nya bilarna
Tror faktiskt att de tidiga bilar är bättre byggda än de nya
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Fråga på AP2
Jag tror inte på det. Av flera skäl:e5m1r skrev:Planen är att funktionen ska finnas men utan den fysiska regnsensorn
Sen är det beklagligt att det drar ut på tiden
För det första så har ingen annan biltillverkare valt en sådan lösning, alla har kamera och regnsensor var för sig. Det finns alltså inte på marknaden och det finns inga indikationer på att det överhuvudtaget fungerar. För det andra, hade Tesla haft en halvfärdig kamerabaserad regnsensor ser jag inga skäl varför man inte skulle släppa den till oss kunder. De gör ju så med alla funktioner, de släpps långt innan de är klara. Automatiskt helljus är senaste exemplet på denna filosofi.
Jag tror helt enkelt att nån (Elon?) tyckte att det var en bra idé att slopa regnsensorn och spara pengar på det viset. Det kan ju inte vara så svårt att ersätta den med en kamera liksom. Bortsett från den lilla detaljen att ingen annan har gjort det hittills. Naturligtvis hade vilket seriöst företag som helst först gjort en proof of concept. Om det hade visat sig att det fungerar hade man i nästa steg förfinat funktionen, testat den, och till sist slängt ut regnsensorn och ersatt den med den nya lösningen. Tesla har som så ofta gjort tvärtom. De trodde att det går, har tagit förhastade beslut och nu står vi där utan någonting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Fråga på AP2
Fast det där med att ingen annan gjort det hittills funkar ju inte så bra för ett företag som ska revolutionera hela bilindustrin... Det hade inte blivit någon iPhone eller Tesla överhuvudtaget med det resonemanget.
Re: Fråga på AP2
Bra sagt blev nästan tårögd, väntar på IPhone X nu fast jag har en Model Sovelundkvist skrev:Fast det där med att ingen annan gjort det hittills funkar ju inte så bra för ett företag som ska revolutionera hela bilindustrin... Det hade inte blivit någon iPhone eller Tesla överhuvudtaget med det resonemanget.
Re: Fråga på AP2
Nej, vänta nu. Man behöver inte uppfinna hjulet en gång till om det inte finns verkliga skäl till det. Att revolutionera bilindustrin har mig veterligen att göra med eldrift vs fossildrift. Och det ställer jag mig bakom till 100%. Men man behöver inte ersätta det som är bra, bara för att man ska göra allting annorlunda. Och låta kunderna betala för det.ovelundkvist skrev:Fast det där med att ingen annan gjort det hittills funkar ju inte så bra för ett företag som ska revolutionera hela bilindustrin... Det hade inte blivit någon iPhone eller Tesla överhuvudtaget med det resonemanget.
De kan väl göra det iofs, men då ska de utveckla systemet först och slänga ut det gamla när det nya fungerar. Det var ju så det var tänkt med AP2, men det sket sig eftersom MobilEye inte ville samarbeta (konstigt eller...?). Men även MobilEye har ingen kamerabaserad regnsensor. Så oavsett om de hade gått med på att hjälpa till att migrera AP1 till AP2-hårdvaran eller inte, så hade fortfarande regnsensorn inte fungerat. Helt enkelt för att det inte finns någon som har lyckats med det hittills. Man kan i det här fallet med regnsensorn inte ens skylla på MobilEye och att samarbetet sprack.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Fråga på AP2
Tesla revolutionerar mer än vilken energibärare som ska driva bilen framåt, med AP, OTA-uppdateringar, touchinterface för alla inställningar och nu senast mobil serviceverkstad. Inget av det har med fossil-eller elektrisk drivlina att göra.
Re: Fråga på AP2
Om allt detta är så revolutionerande vet jag inte. AP-liknande funktioner, och framförallt autonoma bilar, jobbar diverse tillverkare på. Bara att Tesla har valt att låta kunderna "köra in" systemet. Jag är inte säker om det är bättre eller sämre. Bara annorlunda. Vi får se vem som är först med att ha ett system som verkligen fungerar. För ett år sedan hade jag satsat pengar på att det är Tesla. Nu skulle jag snarare satsa pengar på att det inte är Tesla.ovelundkvist skrev:Tesla revolutionerar mer än vilken energibärare som ska driva bilen framåt, med AP, OTA-uppdateringar, touchinterface för alla inställningar och nu senast mobil serviceverkstad. Inget av det har med fossil-eller elektrisk drivlina att göra.
OTA-uppdateringar har andra också börjat med. De flesta nya bilar i det högre prissegmentet är är numera uppkopplade på ett eller annat sätt. Skillnaden är bara att man är mer restriktiv med att uppdatera bilarna. Tesla blåser ut uppdatering efter uppdatering. Oftast med lite tveksamma resultat. Det kan vara bra, men det kan också innebära att saker slutar fungera. Jag vet inte vad som hade hänt om t ex Volvo hade gjort likadant. Det hade blivit ramaskri förmodligen. Som kund vet jag alltid vad jag har, men jag vet aldrig vad jag får.
Touchinterface, okej. Men är det så revolutionerande? Det finns många som vill ha fysiska knappar istället. För känslans skull, och för att det är lättare att hitta dem utan att behöva sänka blicken. Det behöver ju inte se ut som i en Ioniq, och visst, är det lite coolt med den stora skärmen, men i ärlighetens namn vet jag inte om det är så praktiskt alla gånger. Det kommer garanterat alltid finnas folk som föredrar knappar. Och det kommer därför alltid finnas bilar med knappar. Det är jag ganska säker på.
Och så mobil serviceverkstad. Det är väl snarare än nödvändighet än en revolutionär idé. Tesla har ju inga kontraktverkstäder som kan utföra serviceärenden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fråga på AP2
ovelundkvist skrev:Tesla revolutionerar mer än vilken energibärare som ska driva bilen framåt, med AP, OTA-uppdateringar, touchinterface för alla inställningar och nu senast mobil serviceverkstad. Inget av det har med fossil-eller elektrisk drivlina att göra.
Ärligt talat så verkar Audi ha en bättre AP på gång. Angående tryckkänsliga skärmen så gillar jag att den är stor och tydlig när man kollar på kartor, backkameran osv. Men att man inte får haptisk feedback och dessutom måste böja sig fram för att nå är trafikfarligt jämfört med andra system där man kan sköta väldigt mycket utan att behöva släppa fokus från trafiken.
Teslas största styrka är att de var först med att satsa på stora långfärdsbilar som går på el och som dessutom var både snygga och snabba. Det och supercharger-nätverket med gratis laddning blir tillsammans ett attraktivt paket. Det tog bort töntstämpeln från elbilar och har brutit isen ordentligt.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Fråga på AP2
"Det kommer garanterat alltid finnas folk som föredrar knappar." Så sa man även på Nokia, Blackberry & Microsoft för en tio år sedan...
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt: