Fråga på AP2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Fråga på AP2

Inlägg av Kulingen »

Jag väljer in AP2 och låter den styra bilen med handen på ratten som man ska ha.

Jag tycker den fungerar väldigt bra för att vara beta.

-Första misstaget blev när vägen delade sig, även om det var den rätta vägen som sträcken i vägen visade så tog bilen vägen svagt åt höger och jag fick inbryta och ta över bilen. Bilen ville ta väg 40 mot Vimmerby.
-Andra misstaget var inte styrningen utan hastigheten detta hände när det från 90 väg blev 70 och det var en fartkamera strax efter 70 skylten så kände jag mig tvungen att bromsa för att vara säker på att få ner farten.
-Tredje "misstaget" som kanske inte var ett misstag var i en skarp kurva och det kändes som att bilen inte skulle klara den och jag ingrep igen.
Så på dessa 7 mil så hände dessa 3 saker, jag tycker det var bra för att vara på en mindre väg som E22 mellan Västervik och Oskarshamn.

Men frågan är om man kör med AP2 i högerfilen och blinkar vänster ska inte bilen byta fil då? För mig hände inget.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Wir »

Kulingen skrev:
Men frågan är om man kör med AP2 i högerfilen och blinkar vänster ska inte bilen byta fil då? För mig hände inget.
För mig kommer det upp en uppmaning på displayen om att röra på ratten när jag blinkar. Petar jag då till ratten tar bilen över och byter fält. Det krävs att det är en motorväg med flera filer.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Kulingen »

Wir skrev:
Kulingen skrev:
Men frågan är om man kör med AP2 i högerfilen och blinkar vänster ska inte bilen byta fil då? För mig hände inget.
För mig kommer det upp en uppmaning på displayen om att röra på ratten när jag blinkar. Petar jag då till ratten tar bilen över och byter fält. Det krävs att det är en motorväg med flera filer.
Har bara försökt på 2 / 1 väg, det är kanske därför det ej fungerar, får åka upp mot Norrköping och :shock: testa
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

Det fungerar bara på motorvägar. Det räcker alltså inte att vägen är tvåfilig, den måste vara klassad som motorväg. Dessutom måste du hålla i ratten när du vill byta fil. Annars händer ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fråga på AP2

Inlägg av bylund »

På AP1 gäller även att den ska visa en fil till sidan också. Ibland ser den inte att det finns en fil bredvid, eller att det är heldragen linje, och då erbjuder den inte filbyte (och ibland kan den vara optimistisk och erbjuda att man byter fil av vägen också).

På AP1 räcker det att vägen är tvåfilig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Kulingen »

Tackar så mycket ni kan här inne, men snart kanske jag också kan allt :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Fråga på AP2

Inlägg av SAB »

Jag har åxå undrat det här med filbyte.. Synd att vi inte har några motorvägar norr om Piteå:(
Annars är jag imponerad av APn. använder den nästan jämt där det är möjligt. Blir däremot irriterad då den dels har inaktuell fartbegränsningsinfo men även att den inte saktar ner förräns vid skylten.. Hur svårt kan det vara att koda så den gör det 30m före.??
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Fråga på AP2

Inlägg av OlleBack »

Sålänge som den bara använder kamerans information och kameran inte kan läsa skylten förrens bilen är riktigt nära så skulle jag säga jäkligt svårt :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

OlleBack skrev:
Sålänge som den bara använder kamerans information och kameran inte kan läsa skylten förrens bilen är riktigt nära så skulle jag säga jäkligt svårt :)
Men så är det inte. Kameran används överhuvudtaget inte för skyltavläsning. Det är gps-data som styr hastigheten. Det borde vara ganska enkelt att fixa så att bilen bromsar innan skylten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
OlleBack skrev:
Sålänge som den bara använder kamerans information och kameran inte kan läsa skylten förrens bilen är riktigt nära så skulle jag säga jäkligt svårt :)
Men så är det inte. Kameran används överhuvudtaget inte för skyltavläsning. Det är gps-data som styr hastigheten. Det borde vara ganska enkelt att fixa så att bilen bromsar innan skylten.
Men den där gps-datan är ofta fel tycker jag.

Nån som vet om skyltavläsning är på gång även för AP2?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Nån som vet om skyltavläsning är på gång även för AP2?
Enligt en servicetekniker på SC i Mölndal läser bilen redan av skyltar. Men det gör den bevisligen inte. Åtminstone inte min. Eller så fungerar det så otroligt dåligt att man inte märker det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Nån som vet om skyltavläsning är på gång även för AP2?
Enligt en servicetekniker på SC i Mölndal läser bilen redan av skyltar. Men det gör den bevisligen inte. Åtminstone inte min. Eller så fungerar det så otroligt dåligt att man inte märker det.
Bullshit. De där killarna är inte heller så pålästa alltid. :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fråga på AP2

Inlägg av bylund »

Det kan ju vara så att de klarar amerikanska, men inte europeiska t ex. Så teknikern kan ha rätt i att den nu läser skyltar, bara att vi inte har någon nytta av det här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fråga på AP2

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Verdi skrev:
Nån som vet om skyltavläsning är på gång även för AP2?
Enligt en servicetekniker på SC i Mölndal läser bilen redan av skyltar. Men det gör den bevisligen inte. Åtminstone inte min. Eller så fungerar det så otroligt dåligt att man inte märker det.
Den läser säkert men rapporterar inte Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Niclas »

Jag är ganska säker på att min AP1 läser av hastighetsskyltar och anpassar hastigheten efter dem. Kör ofta förbi en sträcka med variabel hastighet, och bilen anpassar sig efter de tillfälliga hastigheterna.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fråga på AP2

Inlägg av e5m1r »

Niclas skrev:
Jag är ganska säker på att min AP1 läser av hastighetsskyltar och anpassar hastigheten efter dem. Kör ofta förbi en sträcka med variabel hastighet, och bilen anpassar sig efter de tillfälliga hastigheterna.
Ap1 läser att den anpassar beror på restricted roads
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det kan ju vara så att de klarar amerikanska, men inte europeiska t ex. Så teknikern kan ha rätt i att den nu läser skyltar, bara att vi inte har någon nytta av det här.
Skulle man inte kunna testa det? Man kan ju skriva ut en amerikansk skylt och sätta upp den vid vägen. Men troligen funkar det inte ändå eftersom bilen vet att den inte är i Amerikat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Bitman »

mati skrev:
bylund skrev:
Det kan ju vara så att de klarar amerikanska, men inte europeiska t ex. Så teknikern kan ha rätt i att den nu läser skyltar, bara att vi inte har någon nytta av det här.
Skulle man inte kunna testa det? Man kan ju skriva ut en amerikansk skylt och sätta upp den vid vägen. Men troligen funkar det inte ändå eftersom bilen vet att den inte är i Amerikat.
Eller kanske att någon har inte tänkt att just svenska skyltar har gult bakgrund isf vitt som i resten av Europa?
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Verdi

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Verdi »

Bitman skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Det kan ju vara så att de klarar amerikanska, men inte europeiska t ex. Så teknikern kan ha rätt i att den nu läser skyltar, bara att vi inte har någon nytta av det här.
Skulle man inte kunna testa det? Man kan ju skriva ut en amerikansk skylt och sätta upp den vid vägen. Men troligen funkar det inte ändå eftersom bilen vet att den inte är i Amerikat.
Eller kanske att någon har inte tänkt att just svenska skyltar har gult bakgrund isf vitt som i resten av Europa?

Ja, kan inte nån forska fram ett system som klarar svenska skyltar snart? Nobelprisnivå på det.

Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
Och när han ändå undersöker hur det fungerar så kan han lika gärna plocka regnsensorn och sätta in den i den 4 gånger så dyra Teslan där man valde att spara in den lilla kostnaden som en regnsensor utgör. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fråga på AP2

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Verdi skrev:
Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
Och när han ändå undersöker hur det fungerar så kan han lika gärna plocka regnsensorn och sätta in den i den 4 gånger så dyra Teslan där man valde att spara in den lilla kostnaden som en regnsensor utgör. :twisted:
När det blir volymer så sparar man ören
Vad kostar några hundra tusen regnsensorer ?
Se bara att de gjorde sig av med dubbla bromsar på bakhjulen
Säkert mer som försvunnit i de nya bilarna
Tror faktiskt att de tidiga bilar är bättre byggda än de nya
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Nej vänta. En enkel Skoda Oktavia har ju ett sånt system. Kan inte Elon köpa en Oktavia och kolla hur de har gjort?
Och när han ändå undersöker hur det fungerar så kan han lika gärna plocka regnsensorn och sätta in den i den 4 gånger så dyra Teslan där man valde att spara in den lilla kostnaden som en regnsensor utgör. :twisted:
När det blir volymer så sparar man ören
Vad kostar några hundra tusen regnsensorer ?
Se bara att de gjorde sig av med dubbla bromsar på bakhjulen
Säkert mer som försvunnit i de nya bilarna
Tror faktiskt att de tidiga bilar är bättre byggda än de nya

Ok, och vad kostar regnsensorn för VAG som bygger 10 miljoner bilar per år då?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fråga på AP2

Inlägg av mati »

Och vad kostar det att på längre sikt förlora en massa kunder som har köpt en bil för en miljon men som saknar grundläggande standardfunktioner? Att bromsarna har bytts mot nya spelar ingen som helst roll, eftersom bilen bromsar precis lika bra som tidigare. Men att man medvetet plockar bort funktioner utan att ersätta dem med nåt likvärdigt är inte okej. Det kan ju vara så att man i soliga Kalifornien inte har någon nytta av nånting som upptäcker regn på rutan, kan vara så. Men här i Sverige är vindrutetorkaren den mest använda manicken på hela bilen just nu. Om den åtminstone hade varit steglös som i typ alla andra bilar (som f ö har regnsensor) så hade jag kanske inte gnällt så mycket. Men den där 80-tals två-stegs-inställningen är ett jäkligt stort skämt som jag irriterar mig på varje dag. För det regnar varje dag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga på AP2

Inlägg av Bjelke »

Apropå regnsensor, vi pratade ju om det i en annan tråd för ett tag sedan men jag hittade inte den tråden just nu, men iaf så tänds halvljuset, om det inte redan är på,
så fort torkarna startas av regnsensorn och förut var det lika även om man startade torkarna manuellt, men nu funkar det inte så längre, iaf inte på min bil,
alltså lyset slås på om sensorn har aktiverat torkarna men inte om jag aktiverar torkarna själv...? :(

Är det bara jag som upptäckt det här? Den här usla sommaren har ju bjudit på regn dagtid sjukt ofta lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fråga på AP2

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Och vad kostar det att på längre sikt förlora en massa kunder som har köpt en bil för en miljon men som saknar grundläggande standardfunktioner? Att bromsarna har bytts mot nya spelar ingen som helst roll, eftersom bilen bromsar precis lika bra som tidigare. Men att man medvetet plockar bort funktioner utan att ersätta dem med nåt likvärdigt är inte okej. Det kan ju vara så att man i soliga Kalifornien inte har någon nytta av nånting som upptäcker regn på rutan, kan vara så. Men här i Sverige är vindrutetorkaren den mest använda manicken på hela bilen just nu. Om den åtminstone hade varit steglös som i typ alla andra bilar (som f ö har regnsensor) så hade jag kanske inte gnällt så mycket. Men den där 80-tals två-stegs-inställningen är ett jäkligt stort skämt som jag irriterar mig på varje dag. För det regnar varje dag.
Planen är att funktionen ska finnas men utan den fysiska regnsensorn
Sen är det beklagligt att det drar ut på tiden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar