Hur servar ni era bilar?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Hur servar ni era bilar?

Inlägg av OlleBack »

Hej! I och med att försäkringen är ungefär 2-3 gånger priset från min gamla audi tänkte jag höra om det finns pengar att spara på servicen eller om man måste/bör serva bilen varje år?

Den servicedeal man kan få med tesla verkar kosta 6k per år i 3 år. Det är typ dyrare än Audi men förstår att det är ett krav från leasingbolagen?

Jag har köpt bilen privat så hade hoppats att jag inte behöver serva den riktigt lika ofta? Hur fungerar det ens? Lyser det en lampa som hos andra bilar eller måste man själv ta initiativet?

Finns det en servicebok som måste fyllas i för att bevara andrahandsvärdet som hos andra?

Hur gör ni? Tycker det är lite trist om argumentet att det är billigare att äga en elbil faller på kostnaden av en service som i princip bara fyller på spolarvätska och roterar däcken :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Kulingen »

OlleBack skrev:
Hej! I och med att försäkringen är ungefär 2-3 gånger priset från min gamla audi tänkte jag höra om det finns pengar att spara på servicen eller om man måste/bör serva bilen varje år?

Den servicedeal man kan få med tesla verkar kosta 6k per år i 3 år. Det är typ dyrare än Audi men förstår att det är ett krav från leasingbolagen?

Jag har köpt bilen privat så hade hoppats att jag inte behöver serva den riktigt lika ofta? Hur fungerar det ens? Lyser det en lampa som hos andra bilar eller måste man själv ta initiativet?

Finns det en servicebok som måste fyllas i för att bevara andrahandsvärdet som hos andra?

Hur gör ni? Tycker det är lite trist om argumentet att det är billigare att äga en elbil faller på kostnaden av en service som i princip bara fyller på spolarvätska och roterar däcken :)
2-3 ggr din gamla bil?!? Hur mycket betalar du i försäkring? Jag tycker den är billig 5'
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Surfaren »

Det finns ingen lampa eller bok för service. Jag lät Tesla serva min bil innan jag köpte ut den, då det ingick i leasingen, men tänkte nog inte göra det nåt mer då det känns som mycket pengar för inte så mycket (bilen har fortfarande garanti, så det mesta som kan hända står Tesla för att fixa ändå).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av OlleBack »

Kulingen skrev:
OlleBack skrev:
Hej! I och med att försäkringen är ungefär 2-3 gånger priset från min gamla audi tänkte jag höra om det finns pengar att spara på servicen eller om man måste/bör serva bilen varje år?

Den servicedeal man kan få med tesla verkar kosta 6k per år i 3 år. Det är typ dyrare än Audi men förstår att det är ett krav från leasingbolagen?

Jag har köpt bilen privat så hade hoppats att jag inte behöver serva den riktigt lika ofta? Hur fungerar det ens? Lyser det en lampa som hos andra bilar eller måste man själv ta initiativet?

Finns det en servicebok som måste fyllas i för att bevara andrahandsvärdet som hos andra?

Hur gör ni? Tycker det är lite trist om argumentet att det är billigare att äga en elbil faller på kostnaden av en service som i princip bara fyller på spolarvätska och roterar däcken :)
2-3 ggr din gamla bil?!? Hur mycket betalar du i försäkring? Jag tycker den är billig 5'
Länsförsäkringar skåne? 8 av 10 bolag jag har kontaktat försäkrarar inte tesla alls pga för högt värde eller effekt. Teslas egen märkesförsäkring kostar 19 jäkla tusen för halvförsäkring. If är den jag lyckats komma lägst med och då ca 12000 per år och då har vi inte ens kommit till självriskerna för vagnskadan. Kommer inte våga köra den :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av bylund »

Jag äger också privat, och tänker att det är bra att låta Tesla se över denna dyra bil lite då och då. Kanske håller en några mil till då. Jag tänker inte främst på andrahandsvärdet, då jag tänker behålla bilen länge. De har hittat fel på service som jag inte hade hittat själv, och fixat dem på garanti.

För att vara säker på att faktiskt ta mig för att serva bilen köpte jag en serviceplan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Kulingen »

OlleBack skrev:
Kulingen skrev:
OlleBack skrev:
Hej! I och med att försäkringen är ungefär 2-3 gånger priset från min gamla audi tänkte jag höra om det finns pengar att spara på servicen eller om man måste/bör serva bilen varje år?

Den servicedeal man kan få med tesla verkar kosta 6k per år i 3 år. Det är typ dyrare än Audi men förstår att det är ett krav från leasingbolagen?

Jag har köpt bilen privat så hade hoppats att jag inte behöver serva den riktigt lika ofta? Hur fungerar det ens? Lyser det en lampa som hos andra bilar eller måste man själv ta initiativet?

Finns det en servicebok som måste fyllas i för att bevara andrahandsvärdet som hos andra?

Hur gör ni? Tycker det är lite trist om argumentet att det är billigare att äga en elbil faller på kostnaden av en service som i princip bara fyller på spolarvätska och roterar däcken :)
Länsförsäkringar Kalmar län 5000 kr per år var billigt för 2500 mil och uppåt


2-3 ggr din gamla bil?!? Hur mycket betalar du i försäkring? Jag tycker den är billig 5'
Länsförsäkringar skåne? 8 av 10 bolag jag har kontaktat försäkrarar inte tesla alls pga för högt värde eller effekt. Teslas egen märkesförsäkring kostar 19 jäkla tusen för halvförsäkring. If är den jag lyckats komma lägst med och då ca 12000 per år och då har vi inte ens kommit till självriskerna för vagnskadan. Kommer inte våga köra den :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Limbster »

Har bilen OBD2 port?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Oppfinnarn »

Jag köpte min privat och förköpte servicepaketet (20k för 4 service) när jag införskaffade bilen och nu har den snart rullat 8000 mil efter ganska precis två år och garantin kommer gå ut .... så nu håller jag tummarna på att man inte råkar ut för något eländigt fel. Måste väl finnas en del här på forumet som passerat 8k mil, hur har felfrekvensen (och kostnad) sett ut för er?

Ang driftkostnad, knappt 7 kr/mil i drift inkl. service, försäkring, ett byte av sommardäck, och el (1 kr/milen, ca hälften på SuC) tycker jag inte är så farligt (jmf med kapitalkostnad ca 40 kr/milen ... "har inte råd" att låta bilen stå stilla ... precis som flygplan måste den gå 16h/dygn för att kalkylen skall hålla :D )
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av bylund »

Limbster skrev:
Har bilen OBD2 port?
Ja, men bara för att det är ett krav (i USA?). Det går inte att få ut något användbart från den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av 12man »

Limbster skrev:
Har bilen OBD2 port?
tm-spy finns, + kabel som gör en obd2 port av den kontakt som finns bakom facket under skärmen
svensk info här.
http://tesla.sondell.biz/?p=2614
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av bylund »

12man skrev:
Limbster skrev:
Har bilen OBD2 port?
tm-spy finns, + kabel som gör en obd2 port av den kontakt som finns bakom facket under skärmen
svensk info här.
http://tesla.sondell.biz/?p=2614
Ser ut som att jag får ta tillbaka mitt påstående :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Jojo »

Köpte en fyraårs-serviceplan vid leverans av bilen. Att strunta i service och underhåll, även på en elbil, är bara dumsnål i mina ögon.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Limbster »

12man skrev:
Limbster skrev:
Har bilen OBD2 port?
tm-spy finns, + kabel som gör en obd2 port av den kontakt som finns bakom facket under skärmen
svensk info här.
http://tesla.sondell.biz/?p=2614
Det där kan vara väldigt bra att känna till, är så himla störigt om något litet enkelt går sönder och man inte vet hur man ska felsöka.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av leiflodde »

Köpte min privat och körde första 2 åren med märkesförsäkringen men blev sedan Länsförsäkringar ca 12000kr med vagnskada och helförsäkring.

Servat min bil vid 4000, 8000 och 12000 och betalat varje service för sig och ganska dyrt men ändå nöjd då bilen alltid funkar. Än så länge...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Bjelke »

Oppfinnarn skrev:
... Måste väl finnas en del här på forumet som passerat 8k mil, hur har felfrekvensen (och kostnad) sett ut för er?
Min har snart rullat 13.000mil och dom flesta felen dök upp väldigt tidigt och sedan nästan ingenting nytt, "bara" ett sjungande ljud ungefär som när ett hjullager börjar ge upp (fast det är inte det i detta fall)
och det kom förra sommaren när bilen hade rullat typ 7000 mil.
Så för mig är det nästan uteslutande fel som kom/fanns när bilen var ny eller iaf i början...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Så för mig är det nästan uteslutande fel som kom/fanns när bilen var ny eller iaf i början...
Det är inga fel då. Det är "as designed".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Så för mig är det nästan uteslutande fel som kom/fanns när bilen var ny eller iaf i början...
Det är inga fel då. Det är "as designed".
:lol:
Nästan lite komiskt (eller eg tragiskt) var att just det där sjungande ljudet lyckades dom hitta en annan likvärdig bil (RWD S85 luft) som hade lika ljud på (hävdade dom iaf då) och därmed
så var det inget fel! :shock: :?
Så det gjorde dom inget mer åt...
Nyligen när jag hade en P85D som loaner så hade även den lika ljud, vilket jag påpekade och ville att dom skulle kolla närmare på, för det finns inte en chans i he....te att det SKA vara så,
det låter så pass högt att man måste höja rösten när man pratar och det är direkt jobbigt om man kör långt.
Ljudet kommer vid typ 80-120km/h...
Ljudet fanns alltså inte när bilen var ny och, i mitt fall, fram tills ca 7000mil innan det dök upp, hur fan kan något sånt ens vara OK??? Och vore det OK så skulle väl typ alla ha samma ljud...eller?
Och hade alla det skulle dom inte sålt många bilar kan jag säga...
"As designed" my ass.... Gänget i Väsby säger jag bara... (trevliga i mottagningen men inkompetenta i verkstaden, nivån där är väl ungefär som på kvaliteten bilarna, högst varierande milt sagt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Verdi »

Jojo skrev:
Köpte en fyraårs-serviceplan vid leverans av bilen. Att strunta i service och underhåll, även på en elbil, är bara dumsnål i mina ögon.
Min säljare sa att serviceplanen var en förutsättning för det garanterade restvärdet men att det egentligen räcker med en service på 3 år. Så jag tänker köpa en separat service när min bil blivit knappt 2 år. Våren 2019 alltså. Det får räcka. Räknar med att en sån service kostar runt 4-5 tusen? Eller är det optimistiskt?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av OlleBack »

Känns ju inte så dumsnålt när man ser på vad dom faktiskt gör? Kanske snarare bara dumt att göra det? Iaf för mig som är i teslabranchen för miljön och inte har massa pengar to spare :( funderar på att göra nått liknande, typ serva "manuellt" var annat år eller 3000 mil el dylikt om dom nu tillåter det :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Jojo skrev:
Köpte en fyraårs-serviceplan vid leverans av bilen. Att strunta i service och underhåll, även på en elbil, är bara dumsnål i mina ögon.
Min säljare sa att serviceplanen var en förutsättning för det garanterade restvärdet men att det egentligen räcker med en service på 3 år. Så jag tänker köpa en separat service när min bil blivit knappt 2 år. Våren 2019 alltså. Det får räcka. Räknar med att en sån service kostar runt 4-5 tusen? Eller är det optimistiskt?
Jag gissar att du gör den stora servicen då, och ligger runt det dubbla tror jag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Jojo skrev:
Köpte en fyraårs-serviceplan vid leverans av bilen. Att strunta i service och underhåll, även på en elbil, är bara dumsnål i mina ögon.
Min säljare sa att serviceplanen var en förutsättning för det garanterade restvärdet men att det egentligen räcker med en service på 3 år. Så jag tänker köpa en separat service när min bil blivit knappt 2 år. Våren 2019 alltså. Det får räcka. Räknar med att en sån service kostar runt 4-5 tusen? Eller är det optimistiskt?
Den stora servicen efter två år borde i så fall räcka ock den kostar 7700 kr.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Hur servar ni era bilar?

Inlägg av Tjell »

Vansinnigt dyr service! Jag lämnar in bilen vid behov, aldrig annars. Hittills har bilen gått 8' mil på 1,5 år och bara haft minimalt med servicebehov. Det har dock varit några garantigrejer men de hade aldrig täckts in an serviceplanen ändå!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar