Dags att köpa?
Moderator: Redaktion
Re: Dags att köpa?
Mycket riktigt lutar det åt att köpa en äldre (2014 eller 2015) via Tesla. Enligt den otillräckliga information om finansiering via privat billån som erbjuds på hemsidan så samarbetar de med DNB bank och då gäller 7 års avbetalning och en effektiv ränta på cirka 4.75%. Via min bank, Nordea, är det istället mellan 3.25 och 3.75% över 8 år som gäller. Villkoren ser antagligen annorlunda ut genom företagsleasing men jag har ännu ej diskuterat möjligheten till detta med nya arbetsgivaren.
Efter att ha sökt på försäkringspremier med hjälp av registreringsnumret på likvärdig bil (hittade på bilder på blocket) så erbjuder Trygg Hansa helförsäkring för kring tusenlappen per månad (6000 kr självrisk, 3500-4000 mil per år) vilket tyvärr är ungefär dubbelt så mycket som jag förväntade mig, men inte så farligt som 25000+ per år.
Faktum kvarstår dock att på 10 år så hade det varit dyrare att köra med bensin. Min nuvarande bil sjunger på sista versen så trots priset för en Model S så känns det omotiverat att betala för en annan bil, fortsätta betala för bensin, och leva med tortyren att dagligen påminnas av att man inte kör en Tesla.
Angående reseavdraget så tycker jag att Skatteverkets information talar emot vad du säger, Mrisaac. Enligt dem har man rätt till ersättning på 18.5 kr per mil (minus 11000 kr år 2017). I mitt fall alltså 14 mil om dagen * 5 dagar i veckan * 47 veckor om året = 3290 mil * 18.5 = 60865 - 11000 = 49865 kronor i ersättning. Jag hittar ingen information om att det är 30% av detta som gäller, men är så fallet så är det ju i högsta grad väsentligt för kalkylen, så berätta gärna mer.
Tack!
Efter att ha sökt på försäkringspremier med hjälp av registreringsnumret på likvärdig bil (hittade på bilder på blocket) så erbjuder Trygg Hansa helförsäkring för kring tusenlappen per månad (6000 kr självrisk, 3500-4000 mil per år) vilket tyvärr är ungefär dubbelt så mycket som jag förväntade mig, men inte så farligt som 25000+ per år.
Faktum kvarstår dock att på 10 år så hade det varit dyrare att köra med bensin. Min nuvarande bil sjunger på sista versen så trots priset för en Model S så känns det omotiverat att betala för en annan bil, fortsätta betala för bensin, och leva med tortyren att dagligen påminnas av att man inte kör en Tesla.
Angående reseavdraget så tycker jag att Skatteverkets information talar emot vad du säger, Mrisaac. Enligt dem har man rätt till ersättning på 18.5 kr per mil (minus 11000 kr år 2017). I mitt fall alltså 14 mil om dagen * 5 dagar i veckan * 47 veckor om året = 3290 mil * 18.5 = 60865 - 11000 = 49865 kronor i ersättning. Jag hittar ingen information om att det är 30% av detta som gäller, men är så fallet så är det ju i högsta grad väsentligt för kalkylen, så berätta gärna mer.
Tack!
Re: Dags att köpa?
Just nu kanske det känns ok att säga "jag kör den i 10 år". Men det är en väldigt lång tid. Väldigt mycket kan hände med dig, med bilen och med bilmarknaden i stort.
Re: Dags att köpa?
Reseavdraget är ett avdrag, så du får inte 49 865 kr tillbaka, utan din beskattningsbara inkomst sänks med 49 865 kr. Så du får tillbaka 1/3 av det, om du inte ligger över brytpunkten för statlig skatt och därmed har en marginalskatt runt 50%.Fesk skrev:Mycket riktigt lutar det åt att köpa en äldre (2014 eller 2015) via Tesla. Enligt den otillräckliga information om finansiering via privat billån som erbjuds på hemsidan så samarbetar de med DNB bank och då gäller 7 års avbetalning och en effektiv ränta på cirka 4.75%. Via min bank, Nordea, är det istället mellan 3.25 och 3.75% över 8 år som gäller. Villkoren ser antagligen annorlunda ut genom företagsleasing men jag har ännu ej diskuterat möjligheten till detta med nya arbetsgivaren.
Efter att ha sökt på försäkringspremier med hjälp av registreringsnumret på likvärdig bil (hittade på bilder på blocket) så erbjuder Trygg Hansa helförsäkring för kring tusenlappen per månad (6000 kr självrisk, 3500-4000 mil per år) vilket tyvärr är ungefär dubbelt så mycket som jag förväntade mig, men inte så farligt som 25000+ per år.
Faktum kvarstår dock att på 10 år så hade det varit dyrare att köra med bensin. Min nuvarande bil sjunger på sista versen så trots priset för en Model S så känns det omotiverat att betala för en annan bil, fortsätta betala för bensin, och leva med tortyren att dagligen påminnas av att man inte kör en Tesla.
Angående reseavdraget så tycker jag att Skatteverkets information talar emot vad du säger, Mrisaac. Enligt dem har man rätt till ersättning på 18.5 kr per mil (minus 11000 kr år 2017). I mitt fall alltså 14 mil om dagen * 5 dagar i veckan * 47 veckor om året = 3290 mil * 18.5 = 60865 - 11000 = 49865 kronor i ersättning. Jag hittar ingen information om att det är 30% av detta som gäller, men är så fallet så är det ju i högsta grad väsentligt för kalkylen, så berätta gärna mer.
Tack!
Om du har möjlighet att ladda både på jobbet och hemma, så skulle jag även kika på andra begagnade elbilar som en jämförelse.
Re: Dags att köpa?
Som Hammar säger är det en tredjedel av den summan du fått fram som du får tillbaka som ersättning. Har själv gjort misstaget och tänkt att nu blir det en massa kosing tillbaka på skatten och så slutade det med någon tusenlapp (var ett antal år sedan så nu vet jag bättre ).
Så dividera med tre så får du den ungefärliga siffran.
Så dividera med tre så får du den ungefärliga siffran.
Re: Dags att köpa?
Då kan du sänka försäkringskostnaden till 5000 kr vad jag betalarFesk skrev:Tackar för svaren, och tack för ett gott skratt, Mati. Det verkar alltså inte som att jag är ensam om att kalkylera fram glädjesiffror.
Däcken och frivillig service kan man väl se som en kostnad som ersätter däckslitage och övriga servicar på en ICE bil.
Däremot undrar jag lite om försäkringar; bolagen har väldigt begränsad information på deras hemsidor, och här på forumet har jag sett siffror som ligger mellan 6000-12000 om året, även högre. Beror det på batteristorlek, hästkrafter, eller annat?
Re: Dags att köpa?
Jag tackar så mycket för informationen angående avdraget. Självfallet tråkiga "nyheter" men definitivt bättre att bli besviken här än vid skatteåterbäringen.
Nu får det bli att djupdyka bland de alternativa matteformlerna för att åter få kalkylen att se lovande ut
Nu får det bli att djupdyka bland de alternativa matteformlerna för att åter få kalkylen att se lovande ut
Re: Dags att köpa?
Exakt. Höj förväntad körsträcka till 25.000 mil om året och jämför bränslekostnaden mot att köra de milen med en Defender.Fesk skrev:Jag tackar så mycket för informationen angående avdraget. Självfallet tråkiga "nyheter" men definitivt bättre att bli besviken här än vid skatteåterbäringen.
Nu får det bli att djupdyka bland de alternativa matteformlerna för att åter få kalkylen att se lovande ut
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Dags att köpa?
För att hjälpa din kalkyl lite så tror jag faktiskt att räntan som DNB erbjuder är 2,25% på begagnade bilar som köps via Tesla, men gå in och prata med en säljare på Tesla så får du exakt besked.
Re: Dags att köpa?
Ett bra tips är att höja den förväntade årliga körsträckan i din kalkyl. Du kommer garanterat köra mycket mer än vad du hade gjort utan Tesla. Och sen räknar du om kostnaden i kronor per mil och vipps är Teslan skitbillig i jämförelse.Fesk skrev:Jag tackar så mycket för informationen angående avdraget. Självfallet tråkiga "nyheter" men definitivt bättre att bli besviken här än vid skatteåterbäringen.
Nu får det bli att djupdyka bland de alternativa matteformlerna för att åter få kalkylen att se lovande ut
(Glädjekalkylen består såklart i att du inte hade kört så mycket om du hade behållit bensinbilen och därmed hade milkostnaden varit mycket lägre för bensinbilen.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags att köpa?
Om din nya arbetsgivare kan ge dig en tjänstebil eller personalbil så är min till salu utan att vara momssmittad.
Vad det gäller skatteavdraget så är det väl 50% drygt efter att de där 11.000kr är avdragna om du tjänar mer än typ 40tkr per månad, det hjälper lite i kalkylen.
Kommer du köra några tjänstemil på ditt nya jobb så finns där en hel del pengar att få till aka också med en elbil?
Kan du ha vilen via nya jobbet så blir inte heller försäkringen lika kännbar.
Vad det gäller skatteavdraget så är det väl 50% drygt efter att de där 11.000kr är avdragna om du tjänar mer än typ 40tkr per månad, det hjälper lite i kalkylen.
Kommer du köra några tjänstemil på ditt nya jobb så finns där en hel del pengar att få till aka också med en elbil?
Kan du ha vilen via nya jobbet så blir inte heller försäkringen lika kännbar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Dags att köpa?
När alla kör elbil i framtiden så kan du säga att du hade den där bilen som fick fart på omställningen till fossilfria transporter. Vad är det värt? 5000kr/år i 50år?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Dags att köpa?
Ett alternativ för dig som du bör beakta skulle kunna vara att köpa t.ex en begagnad Leaf 30kwh eller Zoe 41kwh. Denna billiga elbil kör du tills du får din Model 3. Det lär bli billigare än en Model S om ekonomin står i fokus.
Dessa båda bilar bör väl funka för jobbpendlingen? U synnerhet om du kan ladda både hemma och på jobbet.
......dock kör man hellre 14 mil om dagen i en Model S än i någon av de ovan nämnda två.
Dessa båda bilar bör väl funka för jobbpendlingen? U synnerhet om du kan ladda både hemma och på jobbet.
......dock kör man hellre 14 mil om dagen i en Model S än i någon av de ovan nämnda två.
Model Y RWD - 2024
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Dags att köpa?
Jag uppfattade det som att det inte handlade om att ha råd utan att hitta motivationen. Visst finns det andra mer ekonomiska alternativ.Fesk skrev:Jag inser att jag har ett ensidigt perspektiv på det hela, då jag medvetet och omedvetet försöker rationalisera köpet för mig själv och omgivningen
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Dags att köpa?
Så är det förstås. Jag ser inte på något vis ett Teslaköp som en investering utan endast lyxkonsumption. Men att betala 6-7000 varje månad känns förstås mer motiverat om man vet att man antingen hade lagt samma summa på bensin, eller att en större del av det kommer tillbaks på skatten och kan investeras.Kraftverksdoktorn skrev:Jag uppfattade det som att det inte handlade om att ha råd utan att hitta motivationen. Visst finns det andra mer ekonomiska alternativ.Fesk skrev:Jag inser att jag har ett ensidigt perspektiv på det hela, då jag medvetet och omedvetet försöker rationalisera köpet för mig själv och omgivningen
Nu är det ju som vi konstaterat i tråden att jag är "fucked" redan, och nu inte har något val. Missen med reseavdraget gjorde att jag nu har 350,000 som saknas på gröna sidan i kalkylen, men som folk nämnde så kör man hellre 70 mil i veckan i en Model S än en Leaf, och det är så klart värt en del att få ha varit med att köra denna historiska bil i detta skede.
Re: Dags att köpa?
5 säte är nono ( kan lika gärna ha S)Walker skrev:Det pratas en hel del om andrahandsvärdet i kalkylerna (av förståeliga skäl... notera att detta inlägg är skrivet av forumets värsta glädjekalkylator )
Kollade lite igår på begagnade S. Ni som äger/ägt/sålt Tesla får gärna berätta era erfarenheter.
Det talas om 50% rest om 3 år...
De 2014 som ligger till försäljning med mellan 6-10000 mil begär man 579"-627" för. Kostade de 1,2-1,3 millar för 3 år sedan? Tappet på de kärrorna är låååångt drån 50%, de har tappat i kronor cirkus lika mycket som min Škoda!
Nu är ju det historia och allt i framtiden är spekulationer. Men!!!
Tesla S och X kommer aldrig bli en dussinbil. Andrahandsmarknaden kommer därför vara begränsad vilket borde hålla upp värdet. Det är klart, smetar man på alla svindyra extras (som premium för 65" för lite stjärtvärme bak och självöppnande dörrar) är det nog svårt att få igen de slantarna. Men om man hittar en lagerbil för ca 1,2 millar (X100, 5 sits) så inbillar jag mig att på 3 år och 6000 mil kanske man tappar 300" eftersom det kommer att finnas de som vill köra just X och inte en oprövad VW id utan dragkrok, och det kommer inte att finnas hundratals beggade X på marknaden. Om man VISSTE detta scenario, ja då hade jag glidit runt i min X redan idag.
Problemet är att framtiden ALLTID är spekulationer. Men jag tror ändå att vi skriver ner det kommande värdet på begagnade Teslor lite väl hårt.
7 säte trångt
6 säte är nog den lättast sålda
Sen är det mycket mer som spelar in.....
Priset på nuvarande modeller
Andra tillverkare erbjuder ?
Och inte minst USD
De tre år gamla bilarna kostade troligtvis samtliga under 1 mille 800-900k fullsmetade typ
Så om du köper nu och USD går upp till 10kr så får du mycket när det är dax att sälja men om USD går ner till 6kr så får du inte ens 50%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Dags att köpa?
Vad kostade 2014-modellerna när dom var nya? Jag har för mig att det var långt under nypriserna nu och det beror väl på dollarkursen. Dom som köpte -14 körde 5000 mil och sålde -16 gjorde nog en bra affär på alla sätt.
När jag landade på en MS så hade jag i firman bestämt att jag skulle köra minst 50% av alla mil fossilfritt senast 2018. Jag har ganska många långa resor i områden där det är ont om laddare. Efter lite efterforskningar så utkristalliserades 3 alternativ:
1. Model S eller X och i så fall klara målet galant redan -17.
2. En annan elbil och behålla befintlig dieselbil.
3. Vänta på att kanske kunna köpa en av alla elbilar som kanske kommer att finnas tillgänglig i början på -18.
Det blev alternativ 1 och begagnad MS. Den har rullat 2700 mil nu och det är nära 100% av mina firmaresor och kanske 90% av dom privata. Firman får låna familjens andrabil när det behövs högre markfrigång eller dragkrok. Det är en gammal RAV4.
I alt 2 så hade jag behövt ha 2 bilar med ökade servicekostnader och ökade fasta kostnader. Det skulle även vara och en massa trassel när verktyg o material skulle lastas om för varje resa beroende hur lång den var. Fördelen här är dragkroken på gamla firmabilen. Jag bodde tidigare en hel del i husvagn på olika jobbsiter och det går ju inte längre.
Med alternativ 3 vet jag inte än om jag hade kunnat få en Model 3 eller Ampera i tid för att uppnå målet.
Jag vet inte om detta är relevant men om man har en elbil med 15 mil i räckvidd så behöver nog många en bil till som komplement och det medför kostnader.
För övrigt så borde staten beskatta bränslet istället för att ha en hög fast kostnad (vägskatt) för att straffa dieselbilar. Dom är ju inte speciellt miljöfarliga om dom bara rullar några mil om året för att göra det jobb som många elbilar inte klarar (räckvidd och dragkrok tex).
När jag landade på en MS så hade jag i firman bestämt att jag skulle köra minst 50% av alla mil fossilfritt senast 2018. Jag har ganska många långa resor i områden där det är ont om laddare. Efter lite efterforskningar så utkristalliserades 3 alternativ:
1. Model S eller X och i så fall klara målet galant redan -17.
2. En annan elbil och behålla befintlig dieselbil.
3. Vänta på att kanske kunna köpa en av alla elbilar som kanske kommer att finnas tillgänglig i början på -18.
Det blev alternativ 1 och begagnad MS. Den har rullat 2700 mil nu och det är nära 100% av mina firmaresor och kanske 90% av dom privata. Firman får låna familjens andrabil när det behövs högre markfrigång eller dragkrok. Det är en gammal RAV4.
I alt 2 så hade jag behövt ha 2 bilar med ökade servicekostnader och ökade fasta kostnader. Det skulle även vara och en massa trassel när verktyg o material skulle lastas om för varje resa beroende hur lång den var. Fördelen här är dragkroken på gamla firmabilen. Jag bodde tidigare en hel del i husvagn på olika jobbsiter och det går ju inte längre.
Med alternativ 3 vet jag inte än om jag hade kunnat få en Model 3 eller Ampera i tid för att uppnå målet.
Jag vet inte om detta är relevant men om man har en elbil med 15 mil i räckvidd så behöver nog många en bil till som komplement och det medför kostnader.
För övrigt så borde staten beskatta bränslet istället för att ha en hög fast kostnad (vägskatt) för att straffa dieselbilar. Dom är ju inte speciellt miljöfarliga om dom bara rullar några mil om året för att göra det jobb som många elbilar inte klarar (räckvidd och dragkrok tex).
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Dags att köpa?
6sits har 6 platser för vuxna, därför föredrar jag och många med mig just den. 7sits blev lite hetare nu när soffan kan fällas dock.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Dags att köpa?
Han menar att i en sjusits så är det dåligt med benutrymme för de som sitter på tredje raden men detta blir bättre på sex sits då du kan ha benen mellan stolarna på andra raden.Walker skrev:7 säten är väl inte trängre än 5?e5m1r skrev:7 säte trångt
6 säte är nog den lättast sålda
Det är ju nu samma fällbara soffa. Lite mindre lastutrymme med 7 dock.
S hade varit det optimala... om inte för en liten detalj som stavas d r a g k r o k (kör husvagn)
6 sits tycker jag är nono. 3e raden inte rymligare och inte fällbara säten i rad 2
Re: Dags att köpa?
I mitt platsen på rad 2slår man i huvudet om man är normal lång samma längst bak bilen borde säljas som 4+3 alltså fyra vuxna män och plats för tre mindre mäniskor
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Dags att köpa?
Frågan är mera; hur ser priserna ut om 5 år?
har man behov att köpa en elbil nu eller kan man vänta (många köper nytt var 3-4 år)
Måste man köpa så finns det egentligen bara ett val. måste man inte kan man fråga sig, skall man vänta eller inte och hur länge?
om vi ser vad som kan hända de närmaste månaderna. det är att rwd försvinner. Då blir frågan vill man ha rwd? eller står man ut med det om awd får samma pris som rwd nästa vecka. (det är det som haken)
Det går att beställa och sedan avboka (gäller distansavtalet 14 dagar på bilköp? - borde göra). då har man använt både hängslen och svångrem.
har man behov att köpa en elbil nu eller kan man vänta (många köper nytt var 3-4 år)
Måste man köpa så finns det egentligen bara ett val. måste man inte kan man fråga sig, skall man vänta eller inte och hur länge?
om vi ser vad som kan hända de närmaste månaderna. det är att rwd försvinner. Då blir frågan vill man ha rwd? eller står man ut med det om awd får samma pris som rwd nästa vecka. (det är det som haken)
Det går att beställa och sedan avboka (gäller distansavtalet 14 dagar på bilköp? - borde göra). då har man använt både hängslen och svångrem.
Re: Dags att köpa?
Som firmabil vill man ha rwd pga det låga förmånsvärdet som privatperson vill man ju ha maximalt med godis för pengarna och då kanske man ska sitta still i båten en månad tillMickep skrev:Frågan är mera; hur ser priserna ut om 5 år?
har man behov att köpa en elbil nu eller kan man vänta (många köper nytt var 3-4 år)
Måste man köpa så finns det egentligen bara ett val. måste man inte kan man fråga sig, skall man vänta eller inte och hur länge?
om vi ser vad som kan hända de närmaste månaderna. det är att rwd försvinner. Då blir frågan vill man ha rwd? eller står man ut med det om awd får samma pris som rwd nästa vecka. (det är det som haken)
Det går att beställa och sedan avboka (gäller distansavtalet 14 dagar på bilköp? - borde göra). då har man använt både hängslen och svångrem.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Dags att köpa?
Den gäller inte för saker tillverkade enligt specifikation på beställning, vilket nya bilar från Tesla är. Däremot kan man ändå häva köpet de första två veckorna hos Tesla (eller tills man frånsagt sig den möjligheten, om det fortfarande går).Mickep skrev:Frågan är mera; hur ser priserna ut om 5 år?
har man behov att köpa en elbil nu eller kan man vänta (många köper nytt var 3-4 år)
Måste man köpa så finns det egentligen bara ett val. måste man inte kan man fråga sig, skall man vänta eller inte och hur länge?
om vi ser vad som kan hända de närmaste månaderna. det är att rwd försvinner. Då blir frågan vill man ha rwd? eller står man ut med det om awd får samma pris som rwd nästa vecka. (det är det som haken)
Det går att beställa och sedan avboka (gäller distansavtalet 14 dagar på bilköp? - borde göra). då har man använt både hängslen och svångrem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dags att köpa?
Om dollarn håller sig i skinnet tror jag på rätt bra andrahandsvärde. Tror efterfrågan på fullstora elbilar med bra räckvidd kommer överstiga tillgången om 3 år.