Hur tålig är lacken?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Prinsen
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 sep 2017 22:55

Hur tålig är lacken?

Inlägg av Prinsen »

Säkert diskuterat många gånger förr. MEN jag ska snart få leverans och undrar om jag behöver foliering av fronten eller om det räcker med lackskydd. Lackskydd ger ju egentligen inget skydd mot stenskott men av alla bilar jag haft har jag aldrig folierat förr. Har det blivit lite hype på teslor eller är lacken så dålig att det behövs. Vad är er erfarenhet ? :?:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur tålig är lacken?

Inlägg av mati »

Jag har visserligen lackskyddat min Model S, men som du säger så brukar inte det hjälpa mot stenskott. Jag kan inte tycka att den är ömtåligare än andra bilar i lacken. Efter 1600 mil har jag hittills inte fått några stenskott eller så. Kan ju vara tur iofs.
Det som är repkänsligt är bakre stötfångaren precis under bakluckan. Om man inte ser sig för vid inlastning av stora och skrymmande föremål vill säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur tålig är lacken?

Inlägg av Bjelke »

Jag hade lackskydd först men folierade nyligen, det är en dyr bil och stenskott får man hur man än gör...
Sen kan man ju välja en folie som gör bilen lite unik oxo om man vill ;) (dvs inte "bara" klar folie)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur tålig är lacken?

Inlägg av bjelkeman »

Jag har ett par stenskott på min röda Model S. Båda små, men har slagit igenom färgen till metallen. Det första fick jag efter 50 mil. Sen folierade jag den. Men fick en på A stolpen, som inte var folierad. :/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar