Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 okt 2016 13:04
Ort: Linköping

Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av Matts »

Det finns så många trådar så jag ser inte skogen för alla träd.

Jag behöver en snabb rekommendation på vad jag ska beställa för vinterdäck till en bakhjulsdriven Model S. De ska vara dubbfria och jag är nog en standardanvändare. Mycket motorväg, en del i stan, någon småväg ibland. De ska sitta på original 19 tums fälg. Bor i mellansverige.

Kan man få en rekommendation på ett säkert val?
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av Delta »

Matts skrev:
Det finns så många trådar så jag ser inte skogen för alla träd.

Jag behöver en snabb rekommendation på vad jag ska beställa för vinterdäck till en bakhjulsdriven Model S. De ska vara dubbfria och jag är nog en standardanvändare. Mycket motorväg, en del i stan, någon småväg ibland. De ska sitta på original 19 tums fälg. Bor i mellansverige.

Kan man få en rekommendation på ett säkert val?
Dunlop Winter Sport 3D 102V alternativt Michelin X-ice Xi3 102H. Trivs bäst med Dunlop som dessutom är billigare.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av Jojo »

Jag har Nokian Hakkapeliitta (odubbade) på min bil. Köpte dessa via Tesla. Förmodligen inte billigast, men däcken är suveräna. Ska köpa samma igen när mina nuvarande är slut.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Nokian R2
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Verdi

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Nokian Hakka R2 ska väl vara bäst? Ska rulla lätt också. Nån som vet hur mycket det påverkar räckvidden om man väljer ett lättrullande R2 eller t ex ett dubbdäck från Continental som enligt tester ska rulla tungt.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av e5m1r »

Har haft både dunlop och xice
Dunlop är lite hårdare och därmed lite sämre när det är halt
Rwd tesla med båda
Kör på X-ice nu går inte tillbaka till dunlop
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av mati »

Hakka R2.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av mahulkp »

Hakka R2 är grymt bra
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1409
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av Niclas »

Har klrt på Pirelli sottozero och Michelin pilot alpin, föredrar michelin.
Denna vinter blir det Nokian WR
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av Leo »

Conti CV6 till Teslan (Vi kör Hakka R2 på våra andra två bilar)

Upplever Hakkan R2 som lite för simmiga/mjuka då det är 0-10gr typ på våra bilar. (Vi bor i Stockholmstrakten)

Har också läst att Teslans tyngd förstärker detta. Därav att vi har och är mycket nöjd med Conti på vår P85 bakhjulsdriven trots årliga påskresor till Tärnaby. Hakka R2: styrka är vid lite mer "vinter/kyla" och riktigt vinterväglag. Men jag upplever Conti som likvärdiga. De kom dock först hösten 2015 i Teslas 19" dimension så därav att många har mer erfarenheter med R2 på bakhjulsdrivna bilar.

Läs på elbilforum.no under Model S avsnittet. Den klistrade tråden högst upp om däck/fälgar är nog närmare 150sidor lång vid det här laget...Där finns det massor av vintererfarenhet med bakhjulsdrivna S.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av mati »

Man får pumpa upp Hakka-däcken lite hårdare när är varmare ute. Då blir de bra. Annars är de kanske lite mjuka, der stämmer. Men det är en vanesak. Man får helt enkelt avstå från tävlingar och Porsche-förnedringar under vinterhalvåret. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 okt 2016 13:04
Ort: Linköping

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av Matts »

Tack för alla svar! Det blir nog Hakka R2 :)
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av unumlapis »

mati skrev:
Man får pumpa upp Hakka-däcken lite hårdare när är varmare ute. Då blir de bra. Annars är de kanske lite mjuka, der stämmer. Men det är en vanesak. Man får helt enkelt avstå från tävlingar och Porsche-förnedringar under vinterhalvåret. ;)
Så i grunden vad du säger så bör man ta ett hårdare däck som typ Michelin X-ICE3 XL om man bor nere i Skåne där vi sällan har vinter och oftast plaskar runt i regn och snöslask? Det som återkommer kring Hacka R2 är att det är ett väldigt mjukt däck och att med tanke på vikten hos Tesla bilarna att det nötter ut däcken väldigt snabbt.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Snabb rekomendation - Vinterdäck?

Inlägg av e5m1r »

khavusr skrev:
mati skrev:
Man får pumpa upp Hakka-däcken lite hårdare när är varmare ute. Då blir de bra. Annars är de kanske lite mjuka, der stämmer. Men det är en vanesak. Man får helt enkelt avstå från tävlingar och Porsche-förnedringar under vinterhalvåret. ;)
Så i grunden vad du säger så bör man ta ett hårdare däck som typ Michelin X-ICE3 XL om man bor nere i Skåne där vi sällan har vinter och oftast plaskar runt i regn och snöslask? Det som återkommer kring Hacka R2 är att det är ett väldigt mjukt däck och att med tanke på vikten hos Tesla bilarna att det nötter ut däcken väldigt snabbt.
Skåne är nog dunlop eller pirelli ännu bättre då de är aningen hårdare än Michelin
Hakka är den mjukaste av de alla med allt vad det medför
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar