Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Svenssons »

Har själv AP1 som jag är nöjd med men har märkt att det egentligen inte kommit några uppdateringar till AP1 på rätt lång tid. AP2 verkar vara där som Tesla med rätta lägger krutet och det är där som extra hårvara öppnar upp möjligheterna. Förutom själva autopilotfunktionerna betyder ju AP2 automatiskt en nyare bil gällande allt annat jämfört med AP1-bil. Det är ju inte enbart autopilotfunktionerna och hårdvaran för den som har ändrats. AP2-bil har helt klart bättre potential i framtiden.

För de som klagar på att AP2 inte kan användas för t.ex. Lane assist så tycker jag att man ska ta det med Tesla och se om det eventuellt är fel på hårdvaran eller om kamerorna behöver kalibreras vilket Tesla har gått ut med kan krävas. Visst har utrullning av ny mjukvara gått mycket långsammare för AP2 än vad som först kommunicerades men det spelar ju mindre roll för någon som köper bil idag.

Som alltid med både AP1 och AP2 så är det föraren som kör och är ansvarig. Själv tar jag alltid över om jag ser att jag håller på att köra ikapp en cyklist. Jag räknar inte med att bilen skall klara av det. Visst kan man om man vill hålla i ratten och ta över i sista stund men om man låter bilen köra för nära cyklister är det föraren som är ansvarig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

IM BACK :)

Här kommer en ny film där jag testar att köra på dom svåraste vägarna(bortsett från stigarna osv) i närheten av där jag bor:


Väldigt imponerande när man jämför mot för 6-8 månader sedan:


Åsikter och tankar?
Jag funderar på att göra några ganska kul experiment med AP, har lite ideer men skulle vara roligt om ni kom med några förslag.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av OlleBack »

deffe skrev:
IM BACK :)

Här kommer en ny film där jag testar att köra på dom svåraste vägarna(bortsett från stigarna osv) i närheten av där jag bor:


Väldigt imponerande när man jämför mot för 6-8 månader sedan:


Åsikter och tankar?
Jag funderar på att göra några ganska kul experiment med AP, har lite ideer men skulle vara roligt om ni kom med några förslag.
Kul progress. Ända kommentaren är väl det här med autopilot 2.5 som eg inte är en teslaterm, snarare tvärt om att dom downplayat betydelsen. Man bör nog inte lägga för stort fokus på det tänker jag :)

Var själv väldigt noga att få med ”2.5” när jag köpte bilen men som du säger själv så är det eg samma sak, inte ens verifierat att bilen använder den extra kraften till något ännu men kanske kommer i 9.0 och next level autonomy?
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av TBjorn »

Imed den nya AI som kom med firmware 10.4 så blev AP2 tydligt bättre än AP1 på själva körandet. Sedan har AP1 fortfarande några features som saknas i AP2.

Men en sak som många glömmer är att AP2 har tre kameror framåt, vilket gör den helt okänslig för solbländning mm. Alla tre är aktiva och hjälper varandra. Den redundansen är väldigt viktig säkerhetsmässigt.

BV
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av oscfor »

OlleBack skrev:
deffe skrev:
IM BACK :)

Här kommer en ny film där jag testar att köra på dom svåraste vägarna(bortsett från stigarna osv) i närheten av där jag bor:


Väldigt imponerande när man jämför mot för 6-8 månader sedan:


Åsikter och tankar?
Jag funderar på att göra några ganska kul experiment med AP, har lite ideer men skulle vara roligt om ni kom med några förslag.
Kul progress. Ända kommentaren är väl det här med autopilot 2.5 som eg inte är en teslaterm, snarare tvärt om att dom downplayat betydelsen. Man bör nog inte lägga för stort fokus på det tänker jag :)

Var själv väldigt noga att få med ”2.5” när jag köpte bilen men som du säger själv så är det eg samma sak, inte ens verifierat att bilen använder den extra kraften till något ännu men kanske kommer i 9.0 och next level autonomy?
AP 2.5 innehåller väl ingen extra kraft? Det är väl redundans och ny radar som är skillnaden?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Gustafsson »

https://electrek.co/2018/08/07/tesla-mo ... t-model-s/

Lite mer om var AP resp konkurrenterna står.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av jpetters »

Efter att ha kört min nya X med AP2 under semestern fick jag idag tillfälle att göra en ordentlig jämförelse med AP1 på min S. Det blev väldigt tydligt att AP2 är mycket bättre på själva körningen. Skillnaden är störst på "landsväg" och mindre/minimal på motorväg. AP1 känns som den lider av "tunnelseende" och får problem när vägen svänger mer än den skulle göra på normal motorväg. Ser verkligen fram emot den fortsatta utvecklingen av AP2+.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Gustafsson »

jpetters skrev:
Efter att ha kört min nya X med AP2 under semestern fick jag idag tillfälle att göra en ordentlig jämförelse med AP1 på min S. Det blev väldigt tydligt att AP2 är mycket bättre på själva körningen. Skillnaden är störst på "landsväg" och mindre/minimal på motorväg. AP1 känns som den lider av "tunnelseende" och får problem när vägen svänger mer än den skulle göra på normal motorväg. Ser verkligen fram emot den fortsatta utvecklingen av AP2+. Bild
Tycker också att körningen dvs Filhållningen på de flesta vägar är bra. Än har jag inte varit med om att bilen bestämt vill köra i diket, vilket kunde hända med min AP1. Tycker dock att AP2 är ryckigare i den adaptiva farthållaren, speciellt vid filbyte och att den varnar högt i onödan för mycket. Att den inte läser hastighetsskyltarna är också sämre då man för det mesta kunde vara säker på att hastighetsgränsen är den som står i displayen på bilen med AP1.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av jpetters »

Gustafsson skrev:
jpetters skrev:
Efter att ha kört min nya X med AP2 under semestern fick jag idag tillfälle att göra en ordentlig jämförelse med AP1 på min S. Det blev väldigt tydligt att AP2 är mycket bättre på själva körningen. Skillnaden är störst på "landsväg" och mindre/minimal på motorväg. AP1 känns som den lider av "tunnelseende" och får problem när vägen svänger mer än den skulle göra på normal motorväg. Ser verkligen fram emot den fortsatta utvecklingen av AP2+. Bild
Tycker också att körningen dvs Filhållningen på de flesta vägar är bra. Än har jag inte varit med om att bilen bestämt vill köra i diket, vilket kunde hända med min AP1. Tycker dock att AP2 är ryckigare i den adaptiva farthållaren, speciellt vid filbyte och att den varnar högt i onödan för mycket. Att den inte läser hastighetsskyltarna är också sämre då man för det mesta kunde vara säker på att hastighetsgränsen är den som står i displayen på bilen med AP1.
Samma upplevelse. Jag tycker det blev klart bättre med färre falsklarm (både för spöken och flugor Bild) efter senaste firmwaren.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

Råkade faktiskt ut för ett falsklarm när vi åkte med familjen på motorvägen med 110+moms och det blev verkligen ett jävla Tivoli i bilen. Först började bilen såklart bromsa och tjuta, bara det var obehagligt. Sedan började barnen fråga vad som försegick.

Tog över kontrollen snabbt men det var ändå ganska obehagligt, har hänt 2 gånger nu på ca 350mil. Inget hände såklart, men jag tror bilen bakom mig undrade vad fan jag höllt på med.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av rockard »

deffe skrev:
Råkade faktiskt ut för ett falsklarm när vi åkte med familjen på motorvägen med 110+moms och det blev verkligen ett jävla Tivoli i bilen. Först började bilen såklart bromsa och tjuta, bara det var obehagligt. Sedan började barnen fråga vad som försegick.

Tog över kontrollen snabbt men det var ändå ganska obehagligt, har hänt 2 gånger nu på ca 350mil. Inget hände såklart, men jag tror bilen bakom mig undrade vad fan jag höllt på med.
För oss som upplevt detta många gånger blir det ett problem att man lär sig att alla varningar är falska:
* När bilen bromsar är min ryggmärgsreaktion att snabbt gasa för att motverka, eftersom den så många gånger bromsat utan anledning
* När bilen väjer åt sidan styr jag instinktivt emot eftersom den så många gånger velat styra i diket eller in i andra fordon
* När det ljuder en varningssignal uppmärksammar jag den inte eftersom bilen plingar banne mig JÄMT, den har ju till och med en "nu har du satt dig i bilen"-signal

Det betyder att många system som ska öka säkerheten är helt verkningslösa. Om det finns en verklig fara som bilen upptäckt men inte jag, kommer jag i värsta fall gasa och/eller svänga lite extra hårt in i faran eftersom jag börjat göra motåtgärder. När bilen plingar för att jag faktiskt är på väg att stöta i något när jag parkerar märker jag inte det eftersom jag lärt mig ignorera alla ljud.
Svart X75D -17
kontakten2

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av kontakten2 »

Jag kör med ap1 och har haft problem med vissa landsvägar där det varit backigt. Vid krönet har den tappat linjer eller sökt sig i diket likt en kamikaze.

För 3 veckor sedan fick jag ny mcu, bekostade den själv med 32', som hanterar krönen helt fenomenalt. Samma sträckor som tidigare var omöjliga går nu bra. Den ger en liten avvikelse men inte så att linjerna försvinner eller den söker sig i diket. Imponerande
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kontakten2 skrev:
Jag kör med ap1 och har haft problem med vissa landsvägar där det varit backigt. Vid krönet har den tappat linjer eller sökt sig i diket likt en kamikaze.

För 3 veckor sedan fick jag ny mcu, bekostade den själv med 32', som hanterar krönen helt fenomenalt. Samma sträckor som tidigare var omöjliga går nu bra. Den ger en liten avvikelse men inte så att linjerna försvinner eller den söker sig i diket. Imponerande
Är det MCUn som sköter APn?
Trodde APn hade en separat hjärna. :o
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
kontakten2 skrev:
Jag kör med ap1 och har haft problem med vissa landsvägar där det varit backigt. Vid krönet har den tappat linjer eller sökt sig i diket likt en kamikaze.

För 3 veckor sedan fick jag ny mcu, bekostade den själv med 32', som hanterar krönen helt fenomenalt. Samma sträckor som tidigare var omöjliga går nu bra. Den ger en liten avvikelse men inte så att linjerna försvinner eller den söker sig i diket. Imponerande
Är det MCUn som sköter APn?
Trodde APn hade en separat hjärna. :o
MCU har inget med AP vad jag förstår, den styr bara skärmen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
kontakten2 skrev:
Jag kör med ap1 och har haft problem med vissa landsvägar där det varit backigt. Vid krönet har den tappat linjer eller sökt sig i diket likt en kamikaze.

För 3 veckor sedan fick jag ny mcu, bekostade den själv med 32', som hanterar krönen helt fenomenalt. Samma sträckor som tidigare var omöjliga går nu bra. Den ger en liten avvikelse men inte så att linjerna försvinner eller den söker sig i diket. Imponerande
Är det MCUn som sköter APn?
Trodde APn hade en separat hjärna. :o
MCU har inget med AP vad jag förstår, den styr bara skärmen.
Det kanske snarare har med en ny SW som dom slängde in iom bytet av MCU?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
kontakten2 skrev:
Jag kör med ap1 och har haft problem med vissa landsvägar där det varit backigt. Vid krönet har den tappat linjer eller sökt sig i diket likt en kamikaze.

För 3 veckor sedan fick jag ny mcu, bekostade den själv med 32', som hanterar krönen helt fenomenalt. Samma sträckor som tidigare var omöjliga går nu bra. Den ger en liten avvikelse men inte så att linjerna försvinner eller den söker sig i diket. Imponerande
Är det MCUn som sköter APn?
Trodde APn hade en separat hjärna. :o
MCU har inget med AP vad jag förstår, den styr bara skärmen.
Det kanske snarare har med en ny SW som dom slängde in iom bytet av MCU?
Låter som ett troligt scenario ja, eller något annat de gjort i samband med bytet.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av bullen »

Nicke Nyfiken skrev:
kontakten2 skrev:
Jag kör med ap1 och har haft problem med vissa landsvägar där det varit backigt. Vid krönet har den tappat linjer eller sökt sig i diket likt en kamikaze.

För 3 veckor sedan fick jag ny mcu, bekostade den själv med 32', som hanterar krönen helt fenomenalt. Samma sträckor som tidigare var omöjliga går nu bra. Den ger en liten avvikelse men inte så att linjerna försvinner eller den söker sig i diket. Imponerande
Är det MCUn som sköter APn?
Trodde APn hade en separat hjärna. :o
Aphjärna är väl nåt helt annat?Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
kontakten2 skrev:
Jag kör med ap1 och har haft problem med vissa landsvägar där det varit backigt. Vid krönet har den tappat linjer eller sökt sig i diket likt en kamikaze.

För 3 veckor sedan fick jag ny mcu, bekostade den själv med 32', som hanterar krönen helt fenomenalt. Samma sträckor som tidigare var omöjliga går nu bra. Den ger en liten avvikelse men inte så att linjerna försvinner eller den söker sig i diket. Imponerande
Är det MCUn som sköter APn?
Trodde APn hade en separat hjärna. :o
Aphjärna är väl nåt helt annat?Bild
monkey.jpg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
bullen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
kontakten2 skrev:
Jag kör med ap1 och har haft problem med vissa landsvägar där det varit backigt. Vid krönet har den tappat linjer eller sökt sig i diket likt en kamikaze.

För 3 veckor sedan fick jag ny mcu, bekostade den själv med 32', som hanterar krönen helt fenomenalt. Samma sträckor som tidigare var omöjliga går nu bra. Den ger en liten avvikelse men inte så att linjerna försvinner eller den söker sig i diket. Imponerande
Är det MCUn som sköter APn?
Trodde APn hade en separat hjärna. :o
Aphjärna är väl nåt helt annat?Bild
monkey.jpg
Bild
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Frodo »

Vad är MCU?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av bylund »

Media Control Unit, d v s datorn i mittskärmen (och även då mittskärmen, då de sitter ihop).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar