Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

--------- Uppdatering - IM BACK! ----------
Jag har köpt en ny 100D med AP2.5 och som en del minns så hade jag lite duster med några som envisades med att spama/skriva åsikter som AP1 > AP2 i min dåvarande säljannons. Så istället för att ha allt tjaffs i min säljtråd så skapades denna tråd; lite i irritation förvisso men tycker den är rätt rolig. Iaf nu har det hänt grejer med AP2 må jag säga.

Här kommer en ny film där jag testar att köra på dom svåraste vägarna(bortsett från stigarna osv) i närheten av där jag bor:


Väldigt imponerande när man jämför mot för 6-8 månader sedan:



---------- Gammal text nedan --------

Jag la nyligen ut en tråd där jag tänkte sälja min Tesla med AP2. Det tog dessvärre inte mer än någon timme innan en medlem snabbt hoppade in och skulle häckla min AP2 och framhäva att Ap1 var så mycket bättre. Så ursäkta lite direkt med min titel, den är inte för att på något sätt jävlas eller så. Utan mer för att fånga upp lite folk så man kanske kan diskutera sakligt en egen tråd om just Ap1 vs Ap2 och om Ap2 verkligen är helt crazy.

Jag har tidigare ägt 2st AP1 bilar och AP1 är verkligen kanon, men under dom 9 månader jag nu ägt en AP2 bil så har jag insett att den kommit ikapp och i vissa avseenden faktiskt överträffar det som min tidigare AP1 presterade. Jag har även kört en AP1 bil för ca 3 månader sedan och titeln i denna tråd är möjligen mer för att att fånga upp folk eftersom jag anser att Ap2 är "on pair" med Ap1 idag. När jag läser om folk som anser att AP2 är värdelös blir jag fundersam eftersom min fungerar vad jag anser väldigt bra för att vara autopilot (med reservation att en människa faktiskt fortfarande kör bättre) sedan i somras någon gång då jag fick en ganska rejäl uppgradering over the air. Så det här är lite för att se om dom som klagar som mest upplever detta som min film visar är "dåligt"?

I den här filmen som jag filmade igårnatt påväg hem från norrköping så kör jag i komplett mörker, det kunde inte vara mer natt än såhär och jag valde att köra med Autopiloten hela vägen, 16mil var på motorväg och egentligen helt onödigt att titta på eftersom den aldrig gjort något fel alls vilket den såklart inte ska göra heller. Däremot så gav jag den en rejäl utmaning på en liten snäv och snårig väg i över 2 mil. Jag tog över kontrollen 2 gånger, varav den ena gången hade jag inte behövt göra det men för säkerhetsskull så tog jag det säkra före det osäkra (skulle köra om en cyklist). Sedan så kommer en stark S kurva som är märkt 70 knyck (övrig sträcka är 80!) vilket går att ta kurvan i om du skär lite snitsigt och gillar att leka. Men för autopiloten blev det faktiskt för mycket för den. På dagen brukar den klara det faktiskt men jag hoppade in och tog över då.

Men nog om det. Så här bra är min Autopilot 2.0 på en nattsvart väldigt kurvig och 80km/h märkt väg:


(Auto Helljus hela vägen för övrigt, jag tycker den sköter det acceptabelt nu och blir bättre för varje uppdatering)
Senast redigerad av deffe, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av blincoln »

Nu var jag tvungen att titta på 12 minuter av händelselöshet bara för att det är så fascinerande att se hur bra det funkar även i mörker. Lite svårt att se helljuset av och på, men det har ju mer att göra med helljusen...

Man inser att de ändå väger samman kartinformation med kamerainformation ganska bra, annars skulle det inte gå så mjukt/bra med så kort synfält.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av oscfor »

Kan bara instämma. Körde på E6 norrgående, genom Mölndal härom kvällen. Nylagd asfalt utan riktiga linjer, bara ”kritstreck” som skiljer filerna. I kolmörkret klarade AP2 lätt att följa filen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av +46 »

Imponerande filmbevis!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Legato »

Vad kul att se och höra!

Beställde en S75D idag så framåt jul har jag en AP1 och en AP2 bil. Ska bli kul att kunna jämföra dem löpande.

Blev nyfiken förresten... På min X visar skärmen när baklyserna är på, på videon ser det ut som hela "baken" är vit? Visas inte "lampstatus" på S/AP2?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Generalbogge »

Det är stor skillnad på AP2 och AP2 ser man. Framförallt blir man sugen på auto-high-beam efter att ha sett denna filmsekvensen. Den funkade ju riktigt bra. Svårt att se vad som ändrades på displayen när den stängdes av. Synd att du inte fortsatte lite till, hade varit "intressant" att se hur den hanterade rondellen.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

Generalbogge skrev:
Det är stor skillnad på AP2 och AP2 ser man. Framförallt blir man sugen på auto-high-beam efter att ha sett denna filmsekvensen. Den funkade ju riktigt bra. Svårt att se vad som ändrades på displayen när den stängdes av. Synd att du inte fortsatte lite till, hade varit "intressant" att se hur den hanterade rondellen.
Det är en liten blå lampa högst upp till vänster som tänds och när helljuset stängs av så blir den lampan grå, med ett litet A på tror jag.
Har gjort det många gånger, kör jag i ~70kmh med autopiloten till en rondel så bromsar bilen ner till ca 35-40kmh och ca 10-20meter innan piper det till med en röd illustration på ett par händer som greppar tag i ratten.

Ja det är kanske skillnad på AP2 och AP2, för min del så blir jag mest "WTF?" när folk säger ditten och datten om AP2 och sedan sätter jag mig i bilen och den kör timme efter timme helt utan min insatts annat än att jag såklart vilar en hand på ratten och håller koll efter djur och galna AP1 användare som glider omkring på gatorna ;) (ironi)

Men iaf, ja...
Legato skrev:
Vad kul att se och höra!
Beställde en S75D idag så framåt jul har jag en AP1 och en AP2 bil. Ska bli kul att kunna jämföra dem löpande.
Blev nyfiken förresten... På min X visar skärmen när baklyserna är på, på videon ser det ut som hela "baken" är vit? Visas inte "lampstatus" på S/AP2?
Skoj, då får du passa på att åka ut och testa någon dag. När min bil bromsar eller "motorbromsar starkt" så tänds bromsljusen, men om den sänker farten lugnt från 80 till säg 76kmh då visas inga bromsljus.
+46 skrev:
Imponerande filmbevis!
Tack! Kändes faktiskt som något behövdes för att balansera debatten lite. AP1 är såklart otroligt bra med tanke på den begränsade mängden kameror och sådant som finns.
blincoln skrev:
Nu var jag tvungen att titta på 12 minuter av händelselöshet bara för att det är så fascinerande att se hur bra det funkar även i mörker. Lite svårt att se helljuset av och på, men det har ju mer att göra med helljusen...

Man inser att de ändå väger samman kartinformation med kamerainformation ganska bra, annars skulle det inte gå så mjukt/bra med så kort synfält.
Yeap, jag tycker helljusen duger för mina behov. Men för några hundralappar eller en tusenlapp så _skulle man kunna_ byta lamporna mot lite starkare varianter. Men det vet jag såklart inget om.... :roll:
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av rockard »

Det känns lite som att du inte riktigt tror på att folk verkligen har problem med AP2, så jag får påpeka än en gång att hur bra den fungerar verkar variera från bil till bil. Jag har också filmat och skrivit om det i en annan tråd:

"Fick nyligen 2017.32.6 ca28227 till vår X75D med AP2, och filmade lite kort hur den beter sig i långsamt gående kö på Essingeleden i Stockholm: https://goo.gl/photos/FhpKD6a5xbQ6abUQ7

Sammanfattning av filmen: Svårt att aktivera AP, eftersom den inte ser linjerna. När den aktiverats börjar den smyga ut åt sidan för att kramas med en lastbil så att jag behöver ta över ratten. Aktiverar igen, och då kör den en bit för att sedan stänga av sig själv med ilskna tjut."

Som du ser stämmer inte det så bra överens med din film, och om du inte tar mig på mina ord finns en av många trådar här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=9815

Så grattis till dig om du har en bil där det fungerar bra. Det betyder dock inte att det är så för alla andra.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Legato »

Ja det där på Essingeleden såg inte kul ut. Tycker köer är allra skönast med AP annars... AP1 har dock också vissa problem för mig:

1.) Bilen följer efter bilen framför. Så om bilen framför byter fil börjar min ofta också att göra det. Tror den avbryter sen, men då brukar man redan ha fått ingripa.

2.) Den är dålig på att se bilar på väg att klämma sig in i ens egen fil så där får man också ofta ingripa.

När trafiken bara rullar på fungerar det dock bra. Den ligger som alltid lite för nära bilarna i filen innanför men det känns mindre läskigt i köfart än på motorvägen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Verdi »

Det var väl jag som "häcklade" dig. Alltså, du tog verkligen personligt illa upp av att jag kritiserade AP2? Och ändå säljer du bilen redan?

Autopiloten är en gimmick som jag inte litar på tillräckligt för att låta styra på mötesväg. Gör den fel kan jag och andra dö. Jag är betydligt mer avslappnad när jag styr själv än när jag sitter och övervakar autopiloten.

Nej, det jag invänder mot är att AP2-bilar saknar sånt som regnsensor och kameraavläsning av skyltar. Nu tror min bil att hastighetsgränsen är 90 km/h på en sträcka jag kör ofta trots att den skyltades till 80 km/h för flera år sen. Inte heller förstår den tillfälliga hastighetsskyltar vid t ex vägarbeten. Ska autopiloten fungera så krävs ju att den har rätt hastighetsgräns åtminstone.

Helljusassistenten har jag bara provat en gång. Då flashade flera mötande helljus på mig och min bil bländade av för sent helt klart. Då slog jag av den. Men kanske fungerar det bättre nu?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Leo »

Kan kanske delvis förklaras av att kontrasten mellan vita linjer och omgivning är större i mörker än i dagsljus. Då det är mörkt finns också mindre "störande information" från kamerorna som mjukvaran måste hantera och bedöma lämplig åtgärd utifrån.

Det skulle kunna förklara att det går riktigt bra på en mörk kurvig landsväg med begränsad trafik.

Däremot i dagsljus med mycket trafik och massor av saker som kamerorna registrerar borde rimligtvis vara en betydligt större utmaning att hantera för mjukvaran.

Att AP1 har lättare att hantera det dagtid skulle ju kunna förklaras av att det bara har information från en kamera att behandla med sin mjukvara.

Större processor i AP2 har ju mer att göra med hastighet och möjlighet att använda mera avancerade beräkningsmodeller. Men det blir ju samtidigt ohyggligt mer avancerat.

Pratade en gång med en högtalarkonstruktör som beskrev skillnaden att bygga en högtalare med tillhörande delningsfilter med 1, 2 eller 3 element. Att gå från 2 till 3 element gjorde tydligen beräkningarna och datorsimuleringarna ofantligt mycket mer avancerade enligt honom.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Kulingen »

Man inser att de ändå väger samman kartinformation med kamerainformation ganska bra, annars skulle det inte gå så mjukt/bra med så kort synfält.[/quote]

Yeap, jag tycker helljusen duger för mina behov. Men för några hundralappar eller en tusenlapp så _skulle man kunna_ byta lamporna mot lite starkare varianter. Men det vet jag såklart inget om.... :roll:[/quote]

Jag är också intresserad av att "INTE" veta hur/vilka lampor som ger bättre ljus! :shock: :shock: :? 8-)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av dstr »

Det är snart december - AP2 kanske har kommit ikapp till dess?

:D :shock: :lol:
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

rockard skrev:
Det känns lite som att du inte riktigt tror på att folk verkligen har problem med AP2, så jag får påpeka än en gång att hur bra den fungerar verkar variera från bil till bil. Jag har också filmat och skrivit om det i en annan tråd:

"Fick nyligen 2017.32.6 ca28227 till vår X75D med AP2, och filmade lite kort hur den beter sig i långsamt gående kö på Essingeleden i Stockholm: https://goo.gl/photos/FhpKD6a5xbQ6abUQ7

Sammanfattning av filmen: Svårt att aktivera AP, eftersom den inte ser linjerna. När den aktiverats börjar den smyga ut åt sidan för att kramas med en lastbil så att jag behöver ta över ratten. Aktiverar igen, och då kör den en bit för att sedan stänga av sig själv med ilskna tjut."

Som du ser stämmer inte det så bra överens med din film, och om du inte tar mig på mina ord finns en av många trådar här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=9815

Så grattis till dig om du har en bil där det fungerar bra. Det betyder dock inte att det är så för alla andra.
Jag tror på det, men det har blivit en "absolut sanning" när folk säger att Ap1 är bättre än Ap2 så därför ville jag visa att det inte behöver vara så. Samt även ifrågasätta lite om det är den allmänna uppfattningen bland "Tesla folk".

Jag upplever det inte som att min bil försöker kramas med lastbilar utan den brukar faktiskt åka ut lite och ta lite avstånd från lastbilar när den kör om sådana precis som den gör med cyklister. Jag ska filma en snutt när min bil kör om en cyklist vilket jag upplever som "acceptabel", den går ut kanske 2-3dm medans en vanlig förare säkert lägger till en hel meter.

Det jag tänkte på i den filmen du visar så är det rätt mycket "hålrum" i flaket som den drar. Undrar om det kan ha spelat någon roll. Nästa film jag gör ska försöka inkludera lite sådant samt även en rondellkörning.

Det som ska påpekas är att det inte är säkert att en Ap1 hade löst problemet bättre. Om någon med AP1 känner att det kan vara intressant att jämföra hur bilarna kör "for fun" så kanske vi kan göra det någon gång. Alternativt så finns det några som har båda varianterna av AP.

Verdi skrev:
Det var väl jag som "häcklade" dig. Alltså, du tog verkligen personligt illa upp av att jag kritiserade AP2? Och ändå säljer du bilen redan?

Autopiloten är en gimmick som jag inte litar på tillräckligt för att låta styra på mötesväg. Gör den fel kan jag och andra dö. Jag är betydligt mer avslappnad när jag styr själv än när jag sitter och övervakar autopiloten.

Nej, det jag invänder mot är att AP2-bilar saknar sånt som regnsensor och kameraavläsning av skyltar. Nu tror min bil att hastighetsgränsen är 90 km/h på en sträcka jag kör ofta trots att den skyltades till 80 km/h för flera år sen. Inte heller förstår den tillfälliga hastighetsskyltar vid t ex vägarbeten. Ska autopiloten fungera så krävs ju att den har rätt hastighetsgräns åtminstone.

Helljusassistenten har jag bara provat en gång. Då flashade flera mötande helljus på mig och min bil bländade av för sent helt klart. Då slog jag av den. Men kanske fungerar det bättre nu?
Delvis, jag tycker det är helt fel plats för en lång diskution om vilken AP som är bäst och eftersom jag inte delar din uppfattning så vill jag ändå beröra ämnet. Just här på teslaclubsweden driver säljtrådar iväg enormt, men modds styr upp det bra som tur är. Och ang varför jag säljer min bil nu är för att jag ska köpa en ny till årsskiftet om möjligt. Jag byter bil en gång om året för att jag kan och vill testa nytt, tror även jag skrev att jag byter för en Performance eller Model X. Men iaf tillbaka till Ap1 vs Ap2.

Jag upplever inte AP som en gimmick, den kör såklart inte lika bra som en vanlig förare. Men jag tycker den avlastar enormt. Och detta snack om att tex bilar helljusblinkar för att dom blir irriterade med mera. Det händer ibland när jag själv glömmer blända av, men som i filmen jag visade så gjorde ingen det mot Ap2an för den bländar av ungefär när bilarna är i linje med varandra och faktiskt börjar blända varandra. Samtidigt så har jag flera gånger noterat att den bländar av några sekunder när en skylt kraftigt reflekterar ljuset.

Attackvinkeln på argumenten är även lite knasiga, man framhäver Ap1 som något som inte felar medans Ap2 började på noll och egentligen var som en förvuxen Tegelsten som nu är i nivå med Ap1 och ibland bättre, men pågrund av att alla inte riktigt uppfattat att saker ändrats så förblir den allmänna uppfattningen att Ap2 är sämre än Ap1, och folk såsom du tex känner dig nödjad att måste påpeka det i en annons som jag hade där jag försöker sälja en Ap2 bil. Det är inte schysst beteende. Om jag inte får bilen såld så är det fine för mig för övrigt, jag kan behålla den 1-2 år till, kanske orkar jag lägga den på blocket rentav, det är ingen stress så att säga, men det hade varit roligt med en Performancemodell lagom till första vårmånaderna.

Detta att den inte förstår tillfälliga skyltar köper jag däremot till viss del. Men ska det vara något som gör Ap1 vida överlägsen? Jag uppelver att själva filhållningen och körningen är god med Ap2 och det skulle faktiskt vara intressant att se hur en Ap1 hanterar samma sträcka.



Leo skrev:
Kan kanske delvis förklaras av att kontrasten mellan vita linjer och omgivning är större i mörker än i dagsljus. Då det är mörkt finns också mindre "störande information" från kamerorna som mjukvaran måste hantera och bedöma lämplig åtgärd utifrån.

Det skulle kunna förklara att det går riktigt bra på en mörk kurvig landsväg med begränsad trafik.

Däremot i dagsljus med mycket trafik och massor av saker som kamerorna registrerar borde rimligtvis vara en betydligt större utmaning att hantera för mjukvaran.

Att AP1 har lättare att hantera det dagtid skulle ju kunna förklaras av att det bara har information från en kamera att behandla med sin mjukvara.

Större processor i AP2 har ju mer att göra med hastighet och möjlighet att använda mera avancerade beräkningsmodeller. Men det blir ju samtidigt ohyggligt mer avancerat.

Pratade en gång med en högtalarkonstruktör som beskrev skillnaden att bygga en högtalare med tillhörande delningsfilter med 1, 2 eller 3 element. Att gå från 2 till 3 element gjorde tydligen beräkningarna och datorsimuleringarna ofantligt mycket mer avancerade enligt honom.

Intressant teori ang tydligare kontraster pågrund av dag och natt. Jag ska filma en runda nästa gång på dagen och jag tror den kommer klara det galant eftersom det är min egna uppfattning att den brukar göra det. Men pics or it didnt happend I guess. Mängden trafik kan jag däremot inte "öka" så mycket eftersom det är på landet. Jag åker sträckan 1-2 gånger i veckan minst och har sedan i somras enbart behöva ingripa några gånger i S kurvan som är väldigt skarp (över 90 grader åt båda hållen, det är snarare som en Z kurva med 70km/h).

dstr skrev:
Det är snart december - AP2 kanske har kommit ikapp till dess?

:D :shock: :lol:
Håll åt sidan nu bara lite så AP2 kan köra förbi ;)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Nicke Nyfiken »

deffe skrev:
Jag la nyligen ut en tråd där jag tänkte sälja min Tesla med AP2. Det tog dessvärre inte mer än någon timme innan en medlem snabbt hoppade in och skulle häckla min AP2 och framhäva att Ap1 var så mycket bättre. Så ursäkta lite direkt med min titel, den är inte för att på något sätt jävlas eller så. Utan mer för att fånga upp lite folk så man kanske kan diskutera sakligt en egen tråd om just Ap1 vs Ap2 och om Ap2 verkligen är helt crazy.
Jag håller med dig i mångt och mycke av det du skriver kring AP, och att en sådan diskussion uppstår i en säljtråd är helt förkastligt. Men om du vill ha en saklig diskussion kring AP så har du misslyckats redan i rubriksättningen. Redan där blir det oseriöst och inbjuder till det vanliga "AP-kriget".

Sedan skriver du att du haft två AP1-bilar tidigare, vilket indirekt indikerar att du har erfarenhet att avgöra att AP2 är ikapp och i vissa avseende bättre än AP1. Men om jag inte minns fel så ägde du dessa två AP1-bilar i bara någon månad, för mer än 1,5 år sedan.

Utvecklingen av AP1 har fortsatt, och en körning för 3 månader sedan är ett ganska klent underlag för att jämföra med AP2 som du kört i 11 månader. Jag litar betydligt mer på de ägare som har en bil av varje, och dagligen kan jämföra bilarnas olika beteende. Och hittills har ingen av de ägarna kommit fram till samma slutsats som du.

Jag har själv ingen tydlig uppfattning om hur det ligger till eftersom jag inte har någon AP2 bil och det var alldeles för länge sedan jag körde AP2. Det enda sättet jag kan bilda mig en egen uppfattning på, är att kolla på videoklipp med AP2. Och vad jag sett hittills så fattas det fortfarande lite innan AP2 är ikapp. Din film är ytterligare ett exempel som stärker min uppfattning. Att den ibland svajar så mycket över mittlinjen, även i mörker då APn är som stabilast, känns inte helt okej.

Jag hoppas och tror att AP2 på sikt blir överlägsen AP1, annars är det ett misslyckande för Tesla.
Jag håller gärna till höger med min AP1-bil, för att släppa förbi AP2-bilarna. Men än så länge är det tomt i backspegeln. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag håller med dig i mångt och mycke av det du skriver kring AP, och att en sådan diskussion uppstår i en säljtråd är helt förkastligt.
Ja, säkert alldeles åt helvete men han skrev att AP2 var så bra att det skulle göra att bilen var värd mer än motsvarande AP1-bil. Vilket jag inte höll med om utan tyckte att priset var för högt. Och sen gav jag mina åsikter till varför.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag håller med dig i mångt och mycke av det du skriver kring AP, och att en sådan diskussion uppstår i en säljtråd är helt förkastligt.
Ja, säkert alldeles åt helvete men han skrev att AP2 var så bra att det skulle göra att bilen var värd mer än motsvarande AP1-bil. Vilket jag inte höll med om utan tyckte att priset var för högt. Och sen gav jag mina åsikter till varför.
Okej, då förstår jag varför diskussionen uppstod i hans säljtråd. Då peggade han själv för det så att säga. ;)

Jag kanske ska leta upp tråden och läsa. :)
Edit: Det gick ju sådär... den tråden verkar vara ganska "redigerad". :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag håller med dig i mångt och mycke av det du skriver kring AP, och att en sådan diskussion uppstår i en säljtråd är helt förkastligt.
Ja, säkert alldeles åt helvete men han skrev att AP2 var så bra att det skulle göra att bilen var värd mer än motsvarande AP1-bil. Vilket jag inte höll med om utan tyckte att priset var för högt. Och sen gav jag mina åsikter till varför.
Okej, då förstår jag varför diskussionen uppstod i hans säljtråd. Då peggade han själv för det så att säga. ;)
Jag kanske ska leta upp tråden och läsa. :)
Ok I bite,

I min annons angrep du mitt pris med en oneliner att du ansåg bilen var för dyr. Jag svarade att jag ansåg den låg i acceptabel nivå med tanke på att en Ap1 bil låg ca 50-100k under.

Redan där borde du ha lagt av att argumentera eftersom jag hade motiverat priset i min annons och signalerat att jag inte delade din åsikt men ändå öppnat lite med att säga att jag var flexibel i pris.
Du valde då att bräka ur dig att det spelar ingen roll för Ap1 är minsann bättre än Ap2 och därför mer värd. Din argumentation är enligt mig helt fel på flera punkter.

1. Ap1 är inte bättre än Ap2 inom "allt". Det är möjligt att det bara är ett fåtal saker den är bättre, alternativt så är den väldigt snarlik.
2. Ap1 har börjat komma relativt nära sitt "max" medans AP2 nu presterar som en Ap1 men med möjligheten att rentav komma och möta dig på jobbet när du slutar om dagen och agera din egen taxi.
---- Med dom två enkla sakerna så Hävdar jag att Ap2 är en bättre investering/köp och därför värd mer pengar.

Du var mao fräck nog att i en Metadebatt först attackera priset, men när jag valde att motivera min prissättning så valde du att gå in i en ny metadebatt. Här i denna tråd kan jag gärna diskutera saken till dödagar eftersom det ganska ofta blir flamewars på TeslaClubSweden men på helt fel ställen.

Här kan vi diskutera saken sakligt och du kan lägga fram dina argument att regnsensorn saknas exempelvis vilket du har en mycket bra poäng i. Däremot så tycker jag ditt beteende och val av tid och plats för debatt är osaklig och felaktig. Du valde att slänga ur dig Oneliners på helt fel plats i en tråd som inte alls berörde ämnet och som dessutom förstör trådens syfte.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag håller med dig i mångt och mycke av det du skriver kring AP, och att en sådan diskussion uppstår i en säljtråd är helt förkastligt. Men om du vill ha en saklig diskussion kring AP så har du misslyckats redan i rubriksättningen. Redan där blir det oseriöst och inbjuder till det vanliga "AP-kriget".

Sedan skriver du att du haft två AP1-bilar tidigare, vilket indirekt indikerar att du har erfarenhet att avgöra att AP2 är ikapp och i vissa avseende bättre än AP1. Men om jag inte minns fel så ägde du dessa två AP1-bilar i bara någon månad, för mer än 1,5 år sedan.

Utvecklingen av AP1 har fortsatt, och en körning för 3 månader sedan är ett ganska klent underlag för att jämföra med AP2 som du kört i 11 månader. Jag litar betydligt mer på de ägare som har en bil av varje, och dagligen kan jämföra bilarnas olika beteende. Och hittills har ingen av de ägarna kommit fram till samma slutsats som du.

Jag har själv ingen tydlig uppfattning om hur det ligger till eftersom jag inte har någon AP2 bil och det var alldeles för länge sedan jag körde AP2. Det enda sättet jag kan bilda mig en egen uppfattning på, är att kolla på videoklipp med AP2. Och vad jag sett hittills så fattas det fortfarande lite innan AP2 är ikapp. Din film är ytterligare ett exempel som stärker min uppfattning. Att den ibland svajar så mycket över mittlinjen, även i mörker då APn är som stabilast, känns inte helt okej.

Jag hoppas och tror att AP2 på sikt blir överlägsen AP1, annars är det ett misslyckande för Tesla.
Jag håller gärna till höger med min AP1-bil, för att släppa förbi AP2-bilarna. Men än så länge är det tomt i backspegeln. ;)
Jag tar på mig att Titeln håller samma låga standard som många andra saker här inne, min ambition är inte att vara bättre än andra men jag anser ändå att min tråd är både mer seriös och även balanserad än somligas OneLiners där man slänger ur sig en mening som sedan helt saknar grund eller referens.
Jag är även tydlig direkt i inledningen av min text att poängtera detta. Om det ändå anses som lika låg nivå som övriga så får jag leva med det, jag var redan vid skapandet av tråden redo för just detta argument vilket även var en av anledningarna till att jag själv valde att åka ut och filma.

Det är sedan intressant att du minns min annons och även att jag via bildbevis kunde visa att jag faktiskt ägde mina bilar betydligt längre än 1.5 månader. Jag köpte den första bilen 6 november och sålde den 9 februari så det blir lite mer än 3 månader, jag tror jag hade skrivit ca ett halvår i annonsen vilket såklart skulle debatteras till dödagar av någon anledning, med vem jag diskuterade detta minns jag inte. Det var den röda Model S85 fullutrustad, var otroligt nöjd med den precis som alla andra Teslor iaf. Jag köpte sedan en Midnight Silver P85a på hösten året efter som jag inte kan hitta eakt dokumentation i min mobil om nu, men jag _tror_ att jag ägde den i ca 6 månader (från ögonblicket jag gjorde överföringen för bilen och till den var såld till en ny förhoppningsvis lycklig ägare).
Så om vi ska vara extremt petnoga där så ägde jag en AP1 i ca 9 månader, själv hade jag avrundat till ett år men fine. Och jag har fottobevis som jag skickar privat till dig om du fortfarande inte tror mig. Så argumentet att jag inte är erfaren med Ap1 är lite haltande på den punkten.

Jag hade en Ap1 lånebil i ca 10 dagar, utlånad från Tesla SC Stockholm tidigt i våras. Då fick jag en bra inblick i att Ap1 var bättre än Ap2. Det var ärligt talat aldrig något att diskutera eftersom Ap2 egentligen inte ens gick att slåpå då förrutom på ett fåtal vägar och då var det ~80kmh på 110kmh motorväg.
Därefter så provkörde jag en Ap1 för ett tag sedan. Om det ska hårddras så vet jag inte om det var 2 eller 4 månader men det var innan min semestern började.

Idag känner jag att det nog faktiskt kan vara regnsensorn jag saknar samt den går ut till höger ganska kraftigt på väldigt höga backkrön.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

Legato skrev:
Ja det där på Essingeleden såg inte kul ut. Tycker köer är allra skönast med AP annars... AP1 har dock också vissa problem för mig:

1.) Bilen följer efter bilen framför. Så om bilen framför byter fil börjar min ofta också att göra det. Tror den avbryter sen, men då brukar man redan ha fått ingripa.

2.) Den är dålig på att se bilar på väg att klämma sig in i ens egen fil så där får man också ofta ingripa.

När trafiken bara rullar på fungerar det dock bra. Den ligger som alltid lite för nära bilarna i filen innanför men det känns mindre läskigt i köfart än på motorvägen...

1. detta har jag inte noterat direkt, däremot så kan den ibland få för sig att "gå ut" så långt som möjligt i filen. Ungefär som när man själv gör det för att se hur lång kön är eller varför det står "still". Sedan Varför den gör det vette fan, den kanske är nyfiken? (skämtar) :P
2. Just detta med bilar som tränger sig upplever jag som en utmaning för Ap2 också. Jag brukar ha den på "avståndsinställning" 5-7 och då kan dom som ska tränga sig även komma in framför utan att jag behöver ingripa så ofta. Tror Elonmush kommenterade detta en gång med att det skiljer sig i "artighet" beroende på var i världen man kör i "kö". I tex ITalien måste man vara väldigt aggresiv för att ens komma fram medans på säg Island så är det enklare (exempel bara). Han sa något i stil med att dom försöker lösa detta. Får se hur det går med den saken.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Deffe, vi gräver inte mer i det som är historia. Du behöver inte skicka något för att bevisa att jag har fel. Du har säkert helt rätt, för det var bara taget ur minnet från dina tidigare bilannonser som jag minns just för att det blev ett himla liv då också. Lite märkligt att flera av dina bil-sälgtrådar spårat ur så pass att moderatorn lagt sig i.

Jag vet inte hur viktigt det egentligen är huruvida vilken AP som är bäst just nu, men tror det är en lite känsligare fråga för er med AP2.

Jag är väldigt nöjd med AP1 även om den inte är felfri. Men jag visste vad jag köpte och jag har fått det jag förväntade mig och lite till.

Ni som har köpt AP2 har i stor utsträckning köpt något som förväntats vara betydligt bättre än AP1. I alla fall efter december -16. Riktigt så har det inte blivit. Men om AP2 blev bättre än AP1 igår, idag eller blir imorgon, känns som det kvittar för mig.

Det enda jag vet är att jag ännu inte är villig att byta min AP1 till en AP2. Lika säker är du att AP2 är bäst nu. Då är vi nöjda båda två. :)
Model Y P
Model S P
Model S P
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av Limbster »

Om det stämmer att ap2 bara tar ut 2-3dm för cyklister är den direkt olaglig och bör förbjudas. Tragiskt skit förmodligen programerad av en idiot som aldrig suttit på en cykel. Vilket jävla skit!!!

Att man får leka med andras liv på det sättet ostraffat är för mig en gåta.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

Nicke Nyfiken skrev:
Deffe, vi gräver inte mer i det som är historia. Du behöver inte skicka något för att bevisa att jag har fel. Du har säkert helt rätt, för det var bara taget ur minnet från dina tidigare bilannonser som jag minns just för att det blev ett himla liv då också. Lite märkligt att flera av dina bil-sälgtrådar spårat ur så pass att moderatorn lagt sig i.

Jag vet inte hur viktigt det egentligen är huruvida vilken AP som är bäst just nu, men tror det är en lite känsligare fråga för er med AP2.

Jag är väldigt nöjd med AP1 även om den inte är felfri. Men jag visste vad jag köpte och jag har fått det jag förväntade mig och lite till.

Ni som har köpt AP2 har i stor utsträckning köpt något som förväntats vara betydligt bättre än AP1. I alla fall efter december -16. Riktigt så har det inte blivit. Men om AP2 blev bättre än AP1 igår, idag eller blir imorgon, känns som det kvittar för mig.

Det enda jag vet är att jag ännu inte är villig att byta min AP1 till en AP2. Lika säker är du att AP2 är bäst nu. Då är vi nöjda båda två. :)
Tack Nicke,

Poängen med tråden är som jag skrev i första posten att utreda vad det är som gör att Ap1 eventuellt skulle vara mycket bättre än Ap2 idag. Det blev för mig väldigt tydligt att många anser det när jag lade ut min säljannons. Därför inkluderade jag min film med vad jag anser är ett "acceptabelt" och även imponerande resultat i många avseenden.

Vad jag minns av Ap1 och även vad jag sett så har den inte trollat med knäna utan varit just i nivå med hur jag upplever min Ap2 är idag. Sedan är det riktigt retsamt att den idag presterar som den utlovades göra för över ett halvår sedan.

Jag ska filma några "svåra" saker under helgen eller kommande vecka när jag ska iväg på jobb igen.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya Ap2 är fantastisk och mycket bättre än AP1

Inlägg av deffe »

Limbster skrev:
Om det stämmer att ap2 bara tar ut 2-3dm för cyklister är den direkt olaglig och bör förbjudas. Tragiskt skit förmodligen programerad av en idiot som aldrig suttit på en cykel. Vilket jävla skit!!!

Att man får leka med andras liv på det sättet ostraffat är för mig en gåta.
Autopiloten är nog mest avsedd för Motorvägen fortfarande med möjlighet till "assistans" på småvägar likt den jag åkte på.

När man tittar på Teslas demofilm som jag tror alla sett där en Ap2 bil kör från A till B i korsningar med mera så ser man däremot att bilen tar ut avståndet betydligt mer än vad en människa skulle gjort.

Jag tror att både Ap1 och Ap2 agerar snarlikt i denna situation idag? någon som vet hur Ap1 hade agerat?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Skriv svar