Sida 1 av 1

eCall

Postat: 05 okt 2017 15:17
av OlleBack
Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.

Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall

Re: eCall

Postat: 05 okt 2017 15:25
av vigge50
Jag har några gånger läst om Tesla ägare som blir uppringda av Tesla nästan direkt efter en krock, om de även kontaktar SOS direkt eller fö4t efter de fått tag i äga4en vet jag inte.

Re: eCall

Postat: 05 okt 2017 15:51
av oscfor
OlleBack skrev:
Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.

Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall
Det beror ju lite på hur de implementerat sin kommunikation. Ett vanligt modem för datatrafik kan ju inte rakt av hantera rösttrafik. Dessutom är ju emergency call en egen form av signalering som ”går förbi” annan form av kommunikation i nätet, vilket komplicerar det hela något.

Re: eCall

Postat: 05 okt 2017 17:05
av bylund
vigge50 skrev:
Jag har några gånger läst om Tesla ägare som blir uppringda av Tesla nästan direkt efter en krock, om de även kontaktar SOS direkt eller fö4t efter de fått tag i äga4en vet jag inte.
Vad jag förstår kontaktar de räddningstjänst om de inte får tag på ägaren.

Det är dock inte samma som eCall.

Re: eCall

Postat: 05 okt 2017 17:10
av Kulingen
Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-

Re: eCall

Postat: 06 okt 2017 00:00
av fakerlind
Kulingen skrev:
Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Nja. eCall bygger på att ett automatiskt standardiserat meddelande skickas till en lokal PSAP (Public Safety Answering Point) t.ex SOS Alarm eller andra bolag som tillhandahåller denna tjänst, i det fall en eller flera krockkuddar utlöses. Befinner du dig utomlands så skickas detta givetvis till en psap i det landet.
Denna lag gäller dock endast bilar producerade from april 2018 om jag inte missminner mig. Dock är det en inte alltför komplicerad sak för Tesla att ordna för samtliga fordon då kommunikationen redan finns i bilarna (om detta inte redan är gjort).

Re: eCall

Postat: 06 okt 2017 13:55
av chaffis75
fakerlind skrev:
Kulingen skrev:
Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Nja. eCall bygger på att ett automatiskt standardiserat meddelande skickas till en lokal PSAP (Public Safety Answering Point) t.ex SOS Alarm eller andra bolag som tillhandahåller denna tjänst, i det fall en eller flera krockkuddar utlöses. Befinner du dig utomlands så skickas detta givetvis till en psap i det landet.
Denna lag gäller dock endast bilar producerade from april 2018 om jag inte missminner mig. Dock är det en inte alltför komplicerad sak för Tesla att ordna för samtliga fordon då kommunikationen redan finns i bilarna (om detta inte redan är gjort).
Låter som du har koll på detta.
Men visst var de också så att biltillverkaren kan välja att alla dessa samtal ska gå till deras "larmcentral" men om bilägaren vill de ska gå direkt till SOS så ska de också gå att ändra?

Låter som en väldigt bra säkerhets funktion samtidigt lät de kosta tillverkarna lite pengar, tänker framförallt på de billigaste bilarna som Dacia eller Peugot som bar bilar som bara kostar strax över 100000kr.
Som du säger, Tesla bör väl kunna fixa detta med en ny mjukvara.

Re: eCall

Postat: 06 okt 2017 14:03
av MangeT
Om det inte finns någon krockkudde i en Dacia som kan lösa ut, behöver inte bilen kunna ringa då?

Re: eCall

Postat: 06 okt 2017 15:25
av chaffis75
MangeT skrev:
Om det inte finns någon krockkudde i en Dacia som kan lösa ut, behöver inte bilen kunna ringa då?
haha... ja de var bra... Ganska säker på att där är en men ska inte svära på de... Inte mitt förstaval på bil.

Re: eCall

Postat: 06 okt 2017 16:30
av fakerlind
chaffis75 skrev:
fakerlind skrev:
Kulingen skrev:
Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Nja. eCall bygger på att ett automatiskt standardiserat meddelande skickas till en lokal PSAP (Public Safety Answering Point) t.ex SOS Alarm eller andra bolag som tillhandahåller denna tjänst, i det fall en eller flera krockkuddar utlöses. Befinner du dig utomlands så skickas detta givetvis till en psap i det landet.
Denna lag gäller dock endast bilar producerade from april 2018 om jag inte missminner mig. Dock är det en inte alltför komplicerad sak för Tesla att ordna för samtliga fordon då kommunikationen redan finns i bilarna (om detta inte redan är gjort).
Låter som du har koll på detta.
Men visst var de också så att biltillverkaren kan välja att alla dessa samtal ska gå till deras "larmcentral" men om bilägaren vill de ska gå direkt till SOS så ska de också gå att ändra?

Låter som en väldigt bra säkerhets funktion samtidigt lät de kosta tillverkarna lite pengar, tänker framförallt på de billigaste bilarna som Dacia eller Peugot som bar bilar som bara kostar strax över 100000kr.
Som du säger, Tesla bör väl kunna fixa detta med en ny mjukvara.
Kortfattat finns det två olika alternativa lösningar, public och private eCall. I public krävs inte ens ett sim-kort då det är en ren 112-lösning som är extremt tydligt specad, och private är egentligen ett sätt för biltillverkarna att bygga tjänster kring den kost som eCall medför och då sätter de upp en egen lösning, inklusive call center.
Gällande airbag så är det g-kraft tröskel som avgör om en airbag skall utlösas, så jag kanske borde ha uttryckt mig annorlunda :-)

Re: eCall

Postat: 06 okt 2017 16:36
av fakerlind
oscfor skrev:
OlleBack skrev:
Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.

Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall
Det beror ju lite på hur de implementerat sin kommunikation. Ett vanligt modem för datatrafik kan ju inte rakt av hantera rösttrafik. Dessutom är ju emergency call en egen form av signalering som ”går förbi” annan form av kommunikation i nätet, vilket komplicerar det hela något.
När det gäller röstsamtal så styrs det på abbonemangsnivå, dvs en operatör kan välja att slå på voice eller inte, och då detta handlar om 112 alternativt inkommande samtal så medför det "ingen" kost för operatören.

Re: eCall

Postat: 06 okt 2017 16:46
av fakerlind
Här är en bra översiktsbild för den som är intresserad :-)

Re: eCall

Postat: 16 feb 2019 09:50
av Bjelke
Fick vi något absolut svar på det här nån gång?

Re: eCall

Postat: 16 feb 2019 10:03
av themax
Bjelke skrev:
Fick vi något absolut svar på det här nån gång?
Bild

Bild

Re: eCall

Postat: 17 jun 2019 20:13
av MalmoM3
Fick problem med mitt eCall system när jag skulle visa det för en vän förra veckan. Tryckte in knappen så att det aktiverades, tryckte därefter på "Cancel call". Då försvann det pop-up fönstret, men det började eka väldigt i bilen efteråt. Det blev som att mikrofonen till systemet aktiverades, så nu ekar det väldigt mycket i bilen så fort man säger något. Orimligt störande.

Upptäckte också dagen efter att mobilnätverket slutade fungera. Detta gör att min bil är offline över tiden, så det går inte att väcka den eller se den via mobilen.

Ringde SC, de kunde inte heller se bilen, utan jag var tvungen att koppla upp den mot min mobil. Han skulle skicka ärendet vidare till support och förhoppningsvis skulle de kunna åtgärda det med en OTA uppdatering. Ringde 13/6 och har inte hört något ännu.

Någon mer som fått detta problem och kanske hittat någon lösning? Jag meddelar om SC lyckas lösa det.

Re: eCall

Postat: 23 jun 2019 18:12
av MalmoM3
Rundgången som allt oftare skapas i bilen håller på att bli olidlig så att det knappt går att vara i bilen. Tjuter extremt hög och är nog på en nivå som är skadligt för öronen. Det är pga Ecall funktionen på något sätt låst sig så det ekar hela tiden i bilen.

Någon som haft liknande problem?

Re: eCall

Postat: 23 jun 2019 18:23
av bat
Omstart av hela bilen genom PowerDown hjälper inte?

Re: eCall

Postat: 23 jun 2019 22:30
av MalmoM3
bat skrev:
Omstart av hela bilen genom PowerDown hjälper inte?
Nej, testat det mesta som man kan tänkas göra. ANmälde problemet till SC via telefon för snart två veckor sen. Inte hört något, men har bokat service den 4 July.

Re: eCall

Postat: 14 jul 2019 13:50
av OHt
Jag har fått samma problem, försökte tända kupebelysningen i mörkret men lyckade starta ett ecall istället, Hann avbryta det i tid. Men har fått rundgångsproblemet.
Lyckades dämpa det genom att hänga en jacka över passagerarsätet ( som ljudabsorbent). Men så vill man inte ha det. Nåt nytt från SC?

Re: eCall

Postat: 14 jul 2019 15:52
av MalmoM3
Jag läman in den på SC och fick den tillbaka dagen efter. Tyvärr lyckades de inte lösa Ecall funktionen, men de löste så att rundgången slutade och ekandet. De fixade också så att mitt nätverk i bilen kom tillbaka.

De sa att de inte hade lyckats lösa problemet med att de skicka det vidare till Holland och väntar på svar därifrån. Ev blir det en uppdatering som skickas ut.

/Kalle

Re: eCall

Postat: 14 jul 2019 17:01
av OHt
Tack för infon!
Då är det bara att vänta på en sw upgradering...

EDIT:
fick sw uppgraderingen idag(26/7), det irriterande ekot från "ecallen" har upphört