Sida 2 av 3

Re: eCall

InläggPostat: 06 okt 2017 15:36
av fakerlind
oscfor skrev:
OlleBack skrev:Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.

Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall


Det beror ju lite på hur de implementerat sin kommunikation. Ett vanligt modem för datatrafik kan ju inte rakt av hantera rösttrafik. Dessutom är ju emergency call en egen form av signalering som ”går förbi” annan form av kommunikation i nätet, vilket komplicerar det hela något.


När det gäller röstsamtal så styrs det på abbonemangsnivå, dvs en operatör kan välja att slå på voice eller inte, och då detta handlar om 112 alternativt inkommande samtal så medför det "ingen" kost för operatören.

Re: eCall

InläggPostat: 06 okt 2017 15:46
av fakerlind
Här är en bra översiktsbild för den som är intresserad :-)

Re: eCall

InläggPostat: 16 feb 2019 09:50
av Bjelke
Fick vi något absolut svar på det här nån gång?

Re: eCall

InläggPostat: 16 feb 2019 10:03
av themax
Bjelke skrev:Fick vi något absolut svar på det här nån gång?


Bild


Re: eCall

InläggPostat: 17 jun 2019 19:13
av MalmoM3
Fick problem med mitt eCall system när jag skulle visa det för en vän förra veckan. Tryckte in knappen så att det aktiverades, tryckte därefter på "Cancel call". Då försvann det pop-up fönstret, men det började eka väldigt i bilen efteråt. Det blev som att mikrofonen till systemet aktiverades, så nu ekar det väldigt mycket i bilen så fort man säger något. Orimligt störande.

Upptäckte också dagen efter att mobilnätverket slutade fungera. Detta gör att min bil är offline över tiden, så det går inte att väcka den eller se den via mobilen.

Ringde SC, de kunde inte heller se bilen, utan jag var tvungen att koppla upp den mot min mobil. Han skulle skicka ärendet vidare till support och förhoppningsvis skulle de kunna åtgärda det med en OTA uppdatering. Ringde 13/6 och har inte hört något ännu.

Någon mer som fått detta problem och kanske hittat någon lösning? Jag meddelar om SC lyckas lösa det.

Re: eCall

InläggPostat: 23 jun 2019 17:12
av MalmoM3
Rundgången som allt oftare skapas i bilen håller på att bli olidlig så att det knappt går att vara i bilen. Tjuter extremt hög och är nog på en nivå som är skadligt för öronen. Det är pga Ecall funktionen på något sätt låst sig så det ekar hela tiden i bilen.

Någon som haft liknande problem?

Re: eCall

InläggPostat: 23 jun 2019 17:23
av bat
Omstart av hela bilen genom PowerDown hjälper inte?

Re: eCall

InläggPostat: 23 jun 2019 21:30
av MalmoM3
bat skrev:Omstart av hela bilen genom PowerDown hjälper inte?


Nej, testat det mesta som man kan tänkas göra. ANmälde problemet till SC via telefon för snart två veckor sen. Inte hört något, men har bokat service den 4 July.

Re: eCall

InläggPostat: 14 jul 2019 12:50
av OHt
Jag har fått samma problem, försökte tända kupebelysningen i mörkret men lyckade starta ett ecall istället, Hann avbryta det i tid. Men har fått rundgångsproblemet.
Lyckades dämpa det genom att hänga en jacka över passagerarsätet ( som ljudabsorbent). Men så vill man inte ha det. Nåt nytt från SC?

Re: eCall

InläggPostat: 14 jul 2019 14:52
av MalmoM3
Jag läman in den på SC och fick den tillbaka dagen efter. Tyvärr lyckades de inte lösa Ecall funktionen, men de löste så att rundgången slutade och ekandet. De fixade också så att mitt nätverk i bilen kom tillbaka.

De sa att de inte hade lyckats lösa problemet med att de skicka det vidare till Holland och väntar på svar därifrån. Ev blir det en uppdatering som skickas ut.

/Kalle