Nya vinterdäck & fälgar..

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2017 11:01
Ort: STOCKHOLM

Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av TeslaTOM »

Hejsan,

Börjar bli dags att köpa vinterdäck och fälgar till min Model S. Har 21-tummare till sommardäcken idag och tänkte väl gå ner till 20 eller 19-tum under vintern.

Vad kör ni för vinterdäck och framförallt, har ni några fälgar att rekommendera? Behöver ju inte va några svindyra fälgar men ska ju såklart klä bilen.

Vet ni någon i Stockholm som har koll på däckbyte till Tesla samt förvaring?
Har ingen plats själv och slipper gärna byta och släpa däcken.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Har använt Nokian R2 på nitrofälgar, 19 tum på Model S. Har också provat Nokian 8 dubbat på samma fälg, blev lite väl bullrigt för min smak, dock underbart bett på riktigt vinterunderlag.

I år tänkte jag prova Nokian WR A4. Får ta frugans bil med dubbdäck dom få dagarna det är riktigt vinterväglag i mina trakter.
Senast redigerad av SR-71-BlackBird, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av ALDA »

Hade inte köpt Nokian R2 om du kör mest i Stockholmsområdet/på asfalt - då blir det som att åka båt, ruggigt svajigt. Mycket bra däck på vinterväglag dock. Har R2 själv (fick dom med bilen), kommer byta till något annat nästa gång... Kommer säkert bra tips längre ner här. :)
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2017 11:01
Ort: STOCKHOLM

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av TeslaTOM »

Lär nog köra på beprövade favoriter, dubbade Nokian Hakka 8/9-däck. Blir man stoppad av polisen på Hornsgatan i Sthlm så får man väl dra till med att bilen i alla fall inte släpper ut massa koldioxid till skillnad från alla andra som kör dubbat där trots förbud.

Men ska man köra på 19 eller 20-tum?

Vet ni om Tesla själva säljer turbinfälgarna med vinterdäck?
Användarvisningsbild
jonass
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 okt 2017 22:47

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av jonass »

Hej!

Äger inom några dagar en S 75D och har nog en något lägre årsinkomst än den genomsnittlige Tesla-ägaren tack vare ett klipp. Funderar därav på Michelin X-ICE XI3, odubbat. Kommer de vara något att ha på en bil av denna kalibern? Bor i djupaste Småland där vi har vinter... ibland.
Michelin X-ICE XI3.png
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av Jensa »

TeslaTOM skrev:
Lär nog köra på beprövade favoriter, dubbade Nokian Hakka 8/9-däck. Blir man stoppad av polisen på Hornsgatan i Sthlm så får man väl dra till med att bilen i alla fall inte släpper ut massa koldioxid till skillnad från alla andra som kör dubbat där trots förbud.

Men ska man köra på 19 eller 20-tum?

Vet ni om Tesla själva säljer turbinfälgarna med vinterdäck?
19" är mest rimligt vintertid med tanke på komfort, slitage mm. Tesla säljer annars 21" Turbin med vinterdäck om utseendet på bilen är viktigt. Kostar ca 70' inkl. däck.
Kör själv på 19" orginal med Hakka 8 dubbat och är grymt nöjd. Bakhjulsdriven S 75 och kör mest vinterväg i Dalarna. Klart att med odubbat får du en mer tyst kupé vilket man kan eftersträva när man ändå kör elbil :) Med takbox på blir ljudnivån ganska hög ändå.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av e5m1r »

jonass skrev:
Hej!

Äger inom några dagar en S 75D och har nog en något lägre årsinkomst än den genomsnittlige Tesla-ägaren tack vare ett klipp. Funderar därav på Michelin X-ICE XI3, odubbat. Kommer de vara något att ha på en bil av denna kalibern? Bor i djupaste Småland där vi har vinter... ibland.
Michelin X-ICE XI3.png
Kört på dessa förra vintern och trots att min bil är bakhjulsdriven så är det absolut inga problem rekommenderas varmt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2017 11:01
Ort: STOCKHOLM

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av TeslaTOM »

Har alltid kört på dubbat tidigare och bor centralt i Stockholm och kör väl mestadels häromkring. Men blir en del långresor också. Det ryktas ju att fler gator ska bli dubbfria och argumentet att man kör elbil kompenserar väl knappast om man skulle bli stoppad. :lol:

Vad skulle ni rekommendera, dubbat eller odubbat? Om det är barmark som det varit stora delar senaste åren så glider och kränger ju dubbarna rätt mycket. Och våra elbilar är ju inga lätta rackare så misstänker att min Model S kommer kränga och glida betydligt mer än min lilla gocart-Audi jag hade förut.

Vad kör ni? Lirar odubbat? Biter gummit? =)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av Tars »

Dubbfritt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av kangru »

Dubbfritt, Nokian R2. Deras kristaller och Teslan fantastiska realtids kontroll av effekten gör att man tar sig fram när och var som helst.
Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2017 11:01
Ort: STOCKHOLM

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av TeslaTOM »

Såhär blev resultatet med nya fälgar och vinterdäck. Vad tycks? Återstår att se hur detta lirar då det blir min första vintersäsong med odubbat.
86E133D3-0FA0-4C1C-8672-4E4C3C1E730D.jpeg
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av ellerstrom »

Snyggt! Vilka fälgarna är det? Och storlek?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
TeslaTOM
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2017 11:01
Ort: STOCKHOLM

Re: Nya vinterdäck & fälgar..

Inlägg av TeslaTOM »

Det är Brock B32 8.5/20".

Här är en bild till..
tesla-brockb32.jpg
Skriv svar