SuC Arlanda

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Bjelke skrev:
Fast pris 150kr för en laddning kan ju bara inte stämma, skulle aldrig funka lixom...
Ska bli intressant att höra hur den där dealen ser ut egentligen...
Och hur agerar Tesla om ingen Taxi hakar på? Blir laddarna helt offentliga då? Eller plockar dom ner dom och ställer
dom på annat ställe?
Dom stänger självklart av alla Teslor som missbrukat systemet för gott...
Stäng av alla Tesla-taxi som har missbrukat SuC från att använda den vid Arlanda och sedan gör den i Arlanda offentlig så att alla som inte missbrukar den vid Arlanda kommer att köra där...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Surfaren »

bylund skrev:
Alltså, 150 kr/laddning, eller ~1,50 kr/kWh?
Jag gissar 1,9 kr/kWh inkl moms ~= 150 spänn ex moms för 100 kWh.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
bylund skrev:
Alltså, 150 kr/laddning, eller ~1,50 kr/kWh?
Jag gissar 1,9 kr/kWh inkl moms ~= 150 spänn ex moms för 100 kWh.
Som jag fattade vad som skrivits på lite andra ställen så var det 150 kr per laddning. Laddar man ca 100 kWh på en Model S/X 100D t.ex. så blir det ca 1,9 kr per kWh men det skulle bli 150:- även för 10 kWh vilket blir 15:- per kWh. Med denna betalningsmodell vill de undvika att man ställer sig på laddplats för att ladda lite när man kanske har 80% SOC innan man startar laddningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Surfaren »

Svenssons skrev:
... men det skulle bli 150:- även för 10 kWh vilket blir 15:- per kWh. Med denna betalningsmodell vill de undvika att man ställer sig på laddplats för att ladda lite när man kanske har 80% SOC innan man startar laddningen.
Då kan jag förstå om taxiförarna inte är intresserade. Många av dom har ju tydligen inte förstått än att man inte behöver stå och toppladda till max stup i kvarten.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Legato »

Jag fortsätter ta taxichaufförernas sida.... De har betalat för fri suc precis som alla andra. Det är ju Tesla som klantat sig med placeringen och kanske borde de även sagt från början att det ej skulle vara fri suc för kommersiella fordon. Tycker Tesla borde ta smällen och låta dem ladda gratis på Arlanda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Jag fortsätter ta taxichaufförernas sida.... De har betalat för fri suc precis som alla andra. Det är ju Tesla som klantat sig med placeringen och kanske borde de även sagt från början att det ej skulle vara fri suc för kommersiella fordon. Tycker Tesla borde ta smällen och låta dem ladda gratis på Arlanda.
Taxiförare borde få välja mellan att ladda gratis på Arlanda eller få betala på SuC inom en radie på 10 mil eller behålla nuvarande system men få betala på Arlanda
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SuC Arlanda

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Jag fortsätter ta taxichaufförernas sida.... De har betalat för fri suc precis som alla andra. Det är ju Tesla som klantat sig med placeringen och kanske borde de även sagt från början att det ej skulle vara fri suc för kommersiella fordon. Tycker Tesla borde ta smällen och låta dem ladda gratis på Arlanda.
Jag vet att det inte står i nåt bindande avtal men SuC är för långresor och inte hemmaladdning tesla elon alla har sagt det från dag ett och det är inte mer än rimligt

Jag har en SuC nära mig inte fan går jag dit å laddar
Ni som saknar hemma laddning och går till SuC gör precis lika fel
Har varit där två ggr då det tyvärr laddning inte räckte hela vägen hem och jag inte har nån lust att köra 60 på E4
Just nu ( flyttat in i nytt hus ) har jag inte hemma laddning
Laddat på SuC exakt 0ggr
Ställer mig på en betalparkering och laddar när det behövs
Har jag broton så finns chademo nära så tar jag den
Så skärpning tanka er egen bil själva om ni är på hemmaplan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Smutt »

e5m1r skrev:
Legato skrev:
Jag fortsätter ta taxichaufförernas sida.... De har betalat för fri suc precis som alla andra. Det är ju Tesla som klantat sig med placeringen och kanske borde de även sagt från början att det ej skulle vara fri suc för kommersiella fordon. Tycker Tesla borde ta smällen och låta dem ladda gratis på Arlanda.
Jag vet att det inte står i nåt bindande avtal men SuC är för långresor och inte hemmaladdning tesla elon alla har sagt det från dag ett och det är inte mer än rimligt

Jag har en SuC nära mig inte fan går jag dit å laddar
Ni som saknar hemma laddning och går till SuC gör precis lika fel
Har varit där två ggr då det tyvärr laddning inte räckte hela vägen hem och jag inte har nån lust att köra 60 på E4
Just nu ( flyttat in i nytt hus ) har jag inte hemma laddning
Laddat på SuC exakt 0ggr
Ställer mig på en betalparkering och laddar när det behövs
Har jag broton så finns chademo nära så tar jag den
Så skärpning tanka er egen bil själva om ni är på hemmaplan
UGH!!!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Legato »

Laddar aldrig på SUC heller annat än på resa, men det var inte poängen. I taxichaufförernas kalkyl vid köpet av bilen har de givetvis räknat med den gratis laddning son de blivit lovade...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
e5m1r skrev:
Legato skrev:
Jag fortsätter ta taxichaufförernas sida.... De har betalat för fri suc precis som alla andra. Det är ju Tesla som klantat sig med placeringen och kanske borde de även sagt från början att det ej skulle vara fri suc för kommersiella fordon. Tycker Tesla borde ta smällen och låta dem ladda gratis på Arlanda.
Jag vet att det inte står i nåt bindande avtal men SuC är för långresor och inte hemmaladdning tesla elon alla har sagt det från dag ett och det är inte mer än rimligt

Jag har en SuC nära mig inte fan går jag dit å laddar
Ni som saknar hemma laddning och går till SuC gör precis lika fel
Har varit där två ggr då det tyvärr laddning inte räckte hela vägen hem och jag inte har nån lust att köra 60 på E4
Just nu ( flyttat in i nytt hus ) har jag inte hemma laddning
Laddat på SuC exakt 0ggr
Ställer mig på en betalparkering och laddar när det behövs
Har jag broton så finns chademo nära så tar jag den
Så skärpning tanka er egen bil själva om ni är på hemmaplan
UGH!!!
UGH? Suck vad betyder det hihi?!?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Smutt »

Kulingen skrev:
Smutt skrev:
e5m1r skrev:
Legato skrev:
Jag fortsätter ta taxichaufförernas sida.... De har betalat för fri suc precis som alla andra. Det är ju Tesla som klantat sig med placeringen och kanske borde de även sagt från början att det ej skulle vara fri suc för kommersiella fordon. Tycker Tesla borde ta smällen och låta dem ladda gratis på Arlanda.
Jag vet att det inte står i nåt bindande avtal men SuC är för långresor och inte hemmaladdning tesla elon alla har sagt det från dag ett och det är inte mer än rimligt

Jag har en SuC nära mig inte fan går jag dit å laddar
Ni som saknar hemma laddning och går till SuC gör precis lika fel
Har varit där två ggr då det tyvärr laddning inte räckte hela vägen hem och jag inte har nån lust att köra 60 på E4
Just nu ( flyttat in i nytt hus ) har jag inte hemma laddning
Laddat på SuC exakt 0ggr
Ställer mig på en betalparkering och laddar när det behövs
Har jag broton så finns chademo nära så tar jag den
Så skärpning tanka er egen bil själva om ni är på hemmaplan
UGH!!!
UGH? Suck vad betyder det hihi?!?!
Väl talat!!! Men UGH! Används mer för att förstärka uttalandet som är värdigt ett UGH!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av apkungen »

Om en taxi kör 50 mil på en dag så är det en långkörning och har rätt att använda "suck"! Bara hen laddar hemma också.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SuC Arlanda

Inlägg av e5m1r »

apkungen skrev:
Om en taxi kör 50 mil på en dag så är det en långkörning och har rätt att använda "suck"! Bara hen laddar hemma också.
Så om jag kör runt mitt hus tills det är dax att ladda så är det OK att ladda på SuC Bild
För taxi liksom alla andra är det ok att ladda om de på sin rutt från A-B passerar en SuC och det behövs för att komma till B eller för att kunna köra tillbaka hem
Att åka till SuC för att ladda utan mål är bara fel
Säljaren som lovade bör bygga en SuC till dem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Remuz »

Vi som inte har hemmaladdning sucar rätt mycket. Jag gör det nästan varje vecka. Ska jag skämmas? SuC ingick i min bils pris ju?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bylund »

Jag tycker att det är bra att Upplands Väsby möjliggör för taxi och folk utan hemmaladdning att köra Tesla i Stockholm. Nu när Uppsala kommit igång är behovet av långreseladdning i Upplands Väsby nära noll.

Jag är säker på att det går att hitta en rutt där man absolut behöver den, men det kan inte vara många procent av laddsessionerna.

Att se till att nya stationer byggs så att långreseladdandet blir självreglerande är inte så svårt. Därav t ex Fullerö istället för Gränby i Uppsala. I Gränby skulle lokalbefolkning ladda medan de handlade, för att de kan. I Fullerö blir det mest folk på resa.

Leve taxi och kortreseladdning i Upplands Väsby!

Däremot bör ju folk lära sig allmänt hyfs och att visa hänsyn när de laddar. Man ska t ex inte segladda en halvtimme extra när det är kö.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Remuz »

Enda gången jag segladdar på suc är i Ödeshög för att barnen aldrig kommer från burger King plus att man behöver massa ström för att klara sig till Majorna
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Enda gången jag segladdar på suc är i Ödeshög för att barnen aldrig kommer från burger King plus att man behöver massa ström för att klara sig till Majorna
För mig på Krokom för att köra raka spåret hem till Bollnäs utan att ta omvägen över Sundsvall, laddar förvisso
inte till 100% men närapå...
Finns några olika liknande, men huvudsaken är att inte missbruka SuC som vissa Taxin utan tvivel gör...

Är det någon som redan nu kan säga om det blivit lugnare i Väsby, för oavsett hur det blir så kan dom väl i
dagsläget ladda på Arlanda, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bylund »

Behöver man laddningen är det inte extra skulle jag säga. Men är det kö så kan man ju tänka på att flytta på sig när man inte behöver mer kräm.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Enda gången jag segladdar på suc är i Ödeshög för att barnen aldrig kommer från burger King plus att man behöver massa ström för att klara sig till Majorna
För mig på Krokom för att köra raka spåret hem till Bollnäs utan att ta omvägen över Sundsvall, laddar förvisso
inte till 100% men närapå...
Finns några olika liknande, men huvudsaken är att inte missbruka SuC som vissa Taxin utan tvivel gör...

Är det någon som redan nu kan säga om det blivit lugnare i Väsby, för oavsett hur det blir så kan dom väl i
dagsläget ladda på Arlanda, eller?
Trådstarten antyder att den öppnas i november, och det är vad Tibor skrev också.

En mer relevant fråga är väl, har någon på långresa blivit hindrad av att det är taxi i Upplands Väsby nu när Uppsala har öppnat? D v s har man fått köa i Upplands Väsby på långresa, och inte istället kunnat ladda i Uppsala (eller på någon annan laddare i riktning ut från Stockholm)? Och att det inte bara beror på otillräcklig planering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bjelkeman »

Hur det funkar nu är väl en sak, men det byggs väl dessutom ut för att klara Model 3 lanseringen och fortsatt Model S/X försäljning.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC Arlanda

Inlägg av LarsL »

De borde göra om dem till Urbanchargers och ta 1,90kr/kWh. Så länge det finns grattisladdare runt städerna så kommer folk aldrig anstränga sig och skaffa laddningen hemma.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
De borde göra om dem till Urbanchargers och ta 1,90kr/kWh. Så länge det finns grattisladdare runt städerna så kommer folk aldrig anstränga sig och skaffa laddningen hemma.
Eftersom det inte kommer vara gratis att ladda 2018 och framåt med nya bilar som hela tiden byggs på så kommer antal bilar som tankar gratis bli färre varje år i procent dels pga nyproduktionen och dels pga att bilar försvinner typ krockar... Så detta är inget problem det kommer lösa sig automatiskt
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SuC Arlanda

Inlägg av e5m1r »

Remuz skrev:
Vi som inte har hemmaladdning sucar rätt mycket. Jag gör det nästan varje vecka. Ska jag skämmas? SuC ingick i min bils pris ju?
Jag hade fri suc när bilen köptes har ej ordnat hemma laddning och laddar inte på SuC jag laddar på offentliga laddare i stan
SuC är inte för hemmaladdning hur än du vänder på det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Mickep »

Jag tycke så här: har du SuC på kortare avstånd än annan laddning -> ladda där. Onödigt att slösa energi och förstöra planeten bara för att ta sig till betalstation för laddning. SuC är till för långresor, men inte ENBART(!).
Däremot, åker man dit bara för att det är gratis (och man vill snåla, fast man har laddning tillgänglig) så kan man skämmas. Annars inte. pendlar man och SuC finns på vägen så kan man ladda om man behöver. Skulle det råka bli kö, så buu huu, då får folk folk vänta.(även om vissa anser sig som von oben bara för att de köpt en miljonbil) Det enda som löser det är snabbare laddstationer när det blir fler elbilar på vägarna.

f.ö. så längtar jag tills SuC blir betalställen för majoriteten, så denna typ av diskussioner hamnar i fossilskräphögen där den hör hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuC Arlanda

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
De borde göra om dem till Urbanchargers och ta 1,90kr/kWh. Så länge det finns grattisladdare runt städerna så kommer folk aldrig anstränga sig och skaffa laddningen hemma.
Urban charger kostar lika mycket att ladda vid som superchargers, ingen skillnad.
Skriv svar