SuC Arlanda

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Smutt »

Jag gissar att dom i Sollentuna flyttar till Strängnäs sen är problemet löst
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Heiko »

chaffis75 skrev:
helix skrev:
Några uppdateringar kring SuC:en på Arlanda? Känns onödigt att det står 10 laddare och samlar damm :o
Jag tänkte också på detta för någon dag sedan... Vägrade taxi använda dem så nu får de damma eller gräver de upp dem igen :D
Så länge det är dödläge mellan taxibolagen och Tesla kommer det nog inte hända så mycket och de står inplastade.
Oavsett vad man har för bil så kostar allt pengar men Taxiåkarna verkar som att de hittar en guldgruva och få en god intäkt men inga bränslekostnader.
Åkte för någon vecka igen och ställde samma fråga om varför man inte nyttja laddarna vid Arlanda och fick ett kort svar att det kostar pengar att ladda där.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Limokungen »

Laddarna på Arlanda är inte igång!
Detta beror på att flertalet taxiåkare inte vill skriva på avtalet, så ett dödläge är det just nu.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC Arlanda

Inlägg av chaffis75 »

De är kanske så att Tesla ska ställa krav på taxi när de köper bilen, dvs ett annat avtal vad de gäller SuC för taxi... Känns ju inte helt rimligt att de får samma avtal som alla andra. Detta borde väl inte vara ett problem då fossil branschen väl gör så.
Men de bilar de redan köpt blir de svårt att ändra avtalet på om de inte frivilligt skriver på utan detta får gälla nya bilar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
De är kanske så att Tesla ska ställa krav på taxi när de köper bilen, dvs ett annat avtal vad de gäller SuC för taxi... Känns ju inte helt rimligt att de får samma avtal som alla andra. Detta borde väl inte vara ett problem då fossil branschen väl gör så.
Men de bilar de redan köpt blir de svårt att ändra avtalet på om de inte frivilligt skriver på utan detta får gälla nya bilar...
Det finns inget avtal gällande SuperChargers eller vilka stationer man får eller kan ladda på. Tesla skulle kunna hindra alla bilar som dagligen ladda på en station att fortsätta ladda där utan att bryta några avtal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC Arlanda

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
De är kanske så att Tesla ska ställa krav på taxi när de köper bilen, dvs ett annat avtal vad de gäller SuC för taxi... Känns ju inte helt rimligt att de får samma avtal som alla andra. Detta borde väl inte vara ett problem då fossil branschen väl gör så.
Men de bilar de redan köpt blir de svårt att ändra avtalet på om de inte frivilligt skriver på utan detta får gälla nya bilar...
Det finns inget avtal gällande SuperChargers eller vilka stationer man får eller kan ladda på. Tesla skulle kunna hindra alla bilar som dagligen ladda på en station att fortsätta ladda där utan att bryta några avtal.
Man man inte bryter avtal så bryter man åtminstone något som har fungerat oavsett om de finns avtal eller ej... Om man istället skriver ett avtal från start, tex som de var tänkt i början på året att nya bilar skulle betala för SuC så blir de liksom ingen överraskning och man kan inte bli förbannad på att saker förändras....

Jag hade ett företag som plötsligt höjde en månadskostnad för existerande kunder men inte för nya. Jag klagade och de sa att de enligt avtalet får göra så... mitt svar var på de var att jag du har säkert rätt men jag skiter ett stort stycke i de för jag anser mig ha blivit fel behandlad. Detta avtal är uppsagt för flera år sedan på grund av den dåliga kundvården... Kundvård handlar inte alltid om avtal utan lika mycket om de upplevda behandlingen av en...

Så nej att bara plötsligt stänga av taxi bilarna som redan rullar från vissa SuC vore väldigt illa tycker jag, man måste hitta en lösning tillsammans eller tvinga in Taxi på nya avtal vid nybilsköp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av helix »

Givet situationen så känns det bästa lösningen att Tesla öppnar upp Arlanda för alla och att det blir en SuC som vilken som helst. Förhoppningen är att många Taxi kommer ladda där och avlasta Väsby. För de som behöver SuC vid långfärd så borde Fullerö och Väsby funka tillräckligt bra och inte så många som behöver ladda på Arlanda i detta syfte.

Vill Tesla reglera avtalen för kommersiellt bruk så får de nog se till att avtala detta vid köptillfället och strama åt från och med nu. Dock är det ju slut på fri SuC om två månader (vad vi vet nu ivarjefall :) ) så kanske inte lönt att göra några ändringar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC Arlanda

Inlägg av chaffis75 »

ja helix du har några bra poäng där... Sant att de väl snart ska vara slut på helt obegränsad fri SuC och vill inte taxi betala så borde de kanske öppna upp Arlanda för alla...
Ligger de i ett område så alla får köra in där rent praktiskt? Ingen taxizon?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SuC Arlanda

Inlägg av TiborBlomhall »

Området de ligger i är taxizon, men inte spärrad för övrig trafik.

Även privatpersoner kan köra in där, men det är ett h-e att hitta (ganska så oskyltat) och många taxichaffisar tittar nyfiket på dig. Men inga skyltar eller bommar som begränsar. Jag vet av egen erfarenhet då Arlandas enda CHAdeMO/CCS snabbladdare också står där och vi med elbilar med små batterier måste ibland ladda där.

Superchargers där är ren och skär idioti på kort sikt - men väl genomtänkt på lång sikt.

Just nu är största fördelen att ha en elbil till taxi just att man slipper besöka taxizonen på Arlanda! Har man eltaxi kan man direkt efter att man har droppat av passagerarna åka till ankomst och plocka upp nya passagerare. Man behöver inte stanna på taxizonen och vänta på sin tur. Att då sätta upp en laddare där låter ju inte helt genomtänkt...

Men i långa loppet är det. Just nu kör Arlanda med dessa specialregler men ni kan ju gissa vad som händer när det blir fler eltaxibilar. Då får de börja vänta på sin tur som alla andra. Precis som gratisladdarna vid ankomstparkeringen blev tidsbegränsade och avgiftsbelagda när tillräckligt många börjat ladda där. När specialreglerna för eltaxi försvinner kommer det plötsligt bli mycket mer lockande att ladda taxin på Arlanda. Idag är motivationen för det noll.

Betalningen löser sig också snart, i och med nya Teslor de köper kommer snart inte få ladda gratis på Superchargers längre. Förut fick man gratis laddning med Model S och X, nu behövs referral, snart -speciellt när Model 3 kommer- måste man betala för laddning.

Så laddarna på Arlanda är inte särskilt lockande för Tesla-taxis... än. Men inom nåt år så.
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av larssthlm »

Kan privatpersoner ladda sin bil på de Superchargers som finns på Arlanda?

Kommer man in där eller är det bara taxibilar som kommer åt dem?

Tack
Skriv svar