SuC Arlanda
Moderator: Redaktion
- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: SuC Arlanda
Tesla vill att ALLA taxi ska skriva på, vad som händer annars med laddarna på Arlanda kunde dom inte svara på..
Men tanken är att laddarna på Arlanda BARA ska vara till för Taxi, dom kommer som sagt att kosta, och Tesla vill att taxi inte ska använda sig av laddarna inom en radie på 100km, den i Infra City och den kommande som byggs i Uppsala.
Det kommer gå att ladda dom två ändå, men vad som händer med en taxi som gör det frekvent återstår att se..., samma sak gäller laddarna på Arlanda, privatpersoner kan ladda där gratis, men tesla kommer se till att BARA taxi kommer ladda där, och den stationen kommer inte att komma ut på kartorna!
Återstår att se hur taxiåkarna kommer göra, delade meningar på mötet, då fler har blivit lovade av Tesla att det ska vara gratis laddning......
Men tanken är att laddarna på Arlanda BARA ska vara till för Taxi, dom kommer som sagt att kosta, och Tesla vill att taxi inte ska använda sig av laddarna inom en radie på 100km, den i Infra City och den kommande som byggs i Uppsala.
Det kommer gå att ladda dom två ändå, men vad som händer med en taxi som gör det frekvent återstår att se..., samma sak gäller laddarna på Arlanda, privatpersoner kan ladda där gratis, men tesla kommer se till att BARA taxi kommer ladda där, och den stationen kommer inte att komma ut på kartorna!
Återstår att se hur taxiåkarna kommer göra, delade meningar på mötet, då fler har blivit lovade av Tesla att det ska vara gratis laddning......
Re: SuC Arlanda
Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC? Känns ju som en förutsättning att de kan se vilka bilar som är taxi om de ska kunna styra bort laddande från övriga SUC.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: SuC Arlanda
De vet vem som står som ägare och har möjlighet att fakturera den, men frågan var om de vet vilka bilar som rullar som taxi. Är du 100% säker på att de ser det direkt i sina register?Limokungen skrev:Tesla har FULL koll på dig och din bil.....
De behöver ju kunna göra sökningar i sin egen databas och se vilka taxi som frekventerar publika sucs om det ska fungera rent praktiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SuC Arlanda
I långa loppet kommer ändå all Supercharging att kosta och då blir ju Arlanda laddaren att föredra för taxiägarna.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SuC Arlanda
Tycker att det är dumt att göra undantag på detta viset och dedikera ett ställe för Taxi och andra för icke-taxi. Åtminstone nu när det inte finns så många ställen att ladda på. Varför måste taxi bilarna bindas upp till Arlanda? När nu Arlanda och Uppsala öppnar, så kommer det ju att avlasta rejält ändå, tänker jag. Då behöver kanske inte heller taxibilarna ladda så länge vid varje tillfälle, för man vet att det finns större möjligheter. Och Arlanda kommer väl ändå att till 95 procent att ladda taxibilar.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: SuC Arlanda
Tesla borde ju tänkt på det här direkt och skrivit in att Supercharging kostar per kWh om man kör taxi. Nåja, vi kommer ju inte ha taxibilar så många år till hur som heslt
Re: SuC Arlanda
Går säkert att kolla mot bilregistret.
Antar att Taxi har någon speciell märkning där då de har speciella registreringsskyltar på bilen.
Antar att Taxi har någon speciell märkning där då de har speciella registreringsskyltar på bilen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: SuC Arlanda
Borde ha räckt att det ör för långresor men....LarsL skrev:Tesla borde ju tänkt på det här direkt och skrivit in att Supercharging kostar per kWh om man kör taxi. Nåja, vi kommer ju inte ha taxibilar så många år till hur som heslt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: SuC Arlanda
Jo, men det står ju inte i några kontrakt. Och i slutänden så är det vad som står i kontrakt som gäller om man inte är överens. Eller?e5m1r skrev:Borde ha räckt att det ör för långresor men....LarsL skrev:Tesla borde ju tänkt på det här direkt och skrivit in att Supercharging kostar per kWh om man kör taxi. Nåja, vi kommer ju inte ha taxibilar så många år till hur som heslt
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: SuC Arlanda
Låter som att Tesla inte älskar att taxis laddar i Infra city. Va konstigt! Hur mångas teslataxis som helst har övertalat mig på facebook att dom är viktigast i världen..............
Re: SuC Arlanda
hahaha! vet exakt vad du pratar omrightnow skrev:Låter som att Tesla inte älskar att taxis laddar i Infra city. Va konstigt! Hur mångas teslataxis som helst har övertalat mig på facebook att dom är viktigast i världen..............
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: SuC Arlanda
Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.
Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.
Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.
Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.
Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.
Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SuC Arlanda
Vilket regnummer som hör till vilket VIN/Chassinummer är ju inga problem alls, dessa finns ju publikt i fordonsregistret. Här är t.ex. min:Legato skrev:Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC?
https://biluppgifter.se/fordon/5YJXCCE43GFS01051
vilket är det samma som
https://biluppgifter.se/fordon/XEX609
Vilken bil som laddar på en SuC är något som Tesla har stenkoll på.
Det är upp till Tesla-taxiägarna att välja om de vill ladda på Arlanda eller övriga laddplatser runt Arlanda. Det är att välja på bästa platsen att ladda bilen på tillsammans med troligen bättre/säkrare tillgänglighet mot att ladda gratis fast förlora tid.
Hur mycket är tiden värd för en taxiåkare? Hur många gånger per dag laddar de vid SuC? Varje SuC-laddning kan ge maximalt 100 kWh eller under 200:- om det är samma taxa som övriga får betala. Toppladdning till 100kWh lär dock ta rejält mer tid än 0-50kWh vid två tillfällen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuC Arlanda
Att uppgifterna går att finna är det ingen tvekan om. Det jag undrar är om Tesla har möjlighet att samköra registren, alternativt har uppgifterna i sin egen databas. Det är som säkerligen bekant inte alltid så enkelt av legala skäl... För att det ska funka måste de ju som sagt kunna göra databasqueries där de tex söker på alla taxibilar som laddat minst 10 ggr vid en publik suc.Svenssons skrev:Vilket regnummer som hör till vilket VIN/Chassinummer är ju inga problem alls, dessa finns ju publikt i fordonsregistret. Här är t.ex. min:Legato skrev:Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC?
https://biluppgifter.se/fordon/5YJXCCE43GFS01051
vilket är det samma som
https://biluppgifter.se/fordon/XEX609
Vilken bil som laddar på en SuC är något som Tesla har stenkoll på.
Det är upp till Tesla-taxiägarna att välja om de vill ladda på Arlanda eller övriga laddplatser runt Arlanda. Det är att välja på bästa platsen att ladda bilen på tillsammans med troligen bättre/säkrare tillgänglighet mot att ladda gratis fast förlora tid.
Hur mycket är tiden värd för en taxiåkare? Hur många gånger per dag laddar de vid SuC? Varje SuC-laddning kan ge maximalt 100 kWh eller under 200:- om det är samma taxa som övriga får betala. Toppladdning till 100kWh lär dock ta rejält mer tid än 0-50kWh vid två tillfällen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: SuC Arlanda
Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.bylund skrev:Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.
Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.
Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.
Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: SuC Arlanda
Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.Legato skrev:
Att uppgifterna går att finna är det ingen tvekan om. Det jag undrar är om Tesla har möjlighet att samköra registren, alternativt har uppgifterna i sin egen databas. Det är som säkerligen bekant inte alltid så enkelt av legala skäl... För att det ska funka måste de ju som sagt kunna göra databasqueries där de tex söker på alla taxibilar som laddat minst 10 ggr vid en publik suc.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SuC Arlanda
Fast det innebär ju ändå ofta en tomkörning till/från Upplands Väsby. Jag tycker det borde vara bättre att ladda 20 min på Arlanda två gånger om dagen även om man skulle kunna få en körning snabbare och då senare ladda i Upplands Väsby.Legato skrev:Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.bylund skrev:Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.
Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.
Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.
Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SuC Arlanda
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.bylund skrev:Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: SuC Arlanda
Visst söker de på regnummer!Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.bylund skrev:Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Model S P85D,
Re: SuC Arlanda
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt.Foluke skrev:Visst söker de på regnummer!Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: SuC Arlanda
På flygplatsen i Edinburgh har dom en SuC vid flygplatsen, dock bara 2 uttag. Inga taxis där, men väl 2 X som laddade nu
Rättelse: 2 laddare, fyra uttag
Rättelse: 2 laddare, fyra uttag
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: SuC Arlanda
Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!Surfaren skrev:Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt.Foluke skrev:Visst söker de på regnummer!Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Model S P85D,
Re: SuC Arlanda
Är nog bara så att det är aningens enklare/snabbare för de att utgå från Vin-nr när de jobbar i sina datasystem. Då är de ju dessutom helt frikopplade från respektive lands registreringsnummer och kan söka rakt in i Teslas "databaser" direkt.
Självklart kan de även används registreringsnummer också men då behöver de antagligen ändå plocka fram Vin-nr för att leta vissa saker i vissa datasystem skulle jag tro.
Självklart kan de även används registreringsnummer också men då behöver de antagligen ändå plocka fram Vin-nr för att leta vissa saker i vissa datasystem skulle jag tro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuC Arlanda
När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19