Sida 2 av 4

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 15:53
av Surfaren
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt. :)

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 16:06
av Remuz
På flygplatsen i Edinburgh har dom en SuC vid flygplatsen, dock bara 2 uttag. Inga taxis där, men väl 2 X som laddade nu

Rättelse: 2 laddare, fyra uttag

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 17:05
av Foluke
Surfaren skrev:
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt. :)
Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 17:11
av Leo
Är nog bara så att det är aningens enklare/snabbare för de att utgå från Vin-nr när de jobbar i sina datasystem. Då är de ju dessutom helt frikopplade från respektive lands registreringsnummer och kan söka rakt in i Teslas "databaser" direkt.

Självklart kan de även används registreringsnummer också men då behöver de antagligen ändå plocka fram Vin-nr för att leta vissa saker i vissa datasystem skulle jag tro.

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 18:45
av Bjelke
När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är :lol:

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 22:34
av Legato
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt. :)
Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!
Ja det vore konstigt om de inte kunde se regnummer. Men återigen så är ju frågan om de kan göra sökningar på vilka bilar som är taxi och inte direkt i sin databas... Svenska taxiskyltar är förvisso gula, men reg-numret har ju samma format som på privata bilar, samt leasingbilar osv (hjälper ju inte heller att se om det är ett företag som står som ägare).

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 07:06
av LarsL
Upplägget borde inte vara svårare än att du kan välja mellan att få ladda på Arlanda eller i Upplands Väsby och Uppsala. Laddaren kan ju identifiera din bil så de kan alltså välja att spärra dig på Arlanda tills du gått med på villkoren och då är du spärrad på de andra laddarna istället... inte rocket-sience direkt.

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 07:15
av Svenssons
Tesla vill nog införa att elen på Arlanda-laddaren kostar också, den ska ju inte vara öppen för alla så konstigt om taxibilar skall få en specialstation som bara de får ladda gratis på.

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 08:24
av JFAH
Tesla kör ju inte med specialregler, så taxi bilarna följer väl samma regler som övriga bilar.

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 09:09
av beef
Vänligen någon, ta ett par bilder. :)

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 09:27
av Bjelke
Jag tror att Tesla slår på dom nya i Arlanda och så får man väl se om problemet i Väsby löser sig iom detta, och funkar det så blir ju alla nöjda och glada lixom, och vettifasiken om
dom behöver krångla till det mer än så...
Jag hör till dom som tror att en Taxi väldigt ofta hellre står på SuC vid Arlanda och "väntar" (dvs laddar) än i Väsby, oavsett om dom har förtur i taxikön eller inte, problem solved...
Dom få icke-Taxin som ev laddar på Arlanda lär knappast bli ett problem för Taxi iaf så det borde Tesla eg kunna strunta i (just åtminstone).

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 10:19
av Svenssons
JFAH skrev:
Tesla kör ju inte med specialregler, så taxi bilarna följer väl samma regler som övriga bilar.
Att inte lägga ut denna SuC på kartan är väl en specialregel?

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 10:23
av bylund
En del andra saknas ju också på kartan, t ex vid servicecentren i Upplands Väsby och Kastrup. Fast de går ju att använda för vem som helst.

Re: SuC Arlanda

Postat: 14 okt 2017 23:12
av bullen
Bjelke skrev:
När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är Bild
Men dom har inte spärrat ditt nummer för inkommande samtal än?Bild

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 17:08
av fregget
Härligt, inte en dag för tidigt.

Sent from my VTR-L29 using Tapatalk

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 17:23
av Heiko
Åkte med Tesla Taxi i veckan och frågade honom mötet och de har fått ett förslag från Tesla.
Förslaget är att de ska betala 150Kr som jag tror är det totala beloppet för att ladda upp från 0-100.
Detta förslag har dem visst förkastat och kommer att fortsätta att ladda som tidigare.

Märkligt om de tror att allt ska vara gratis och inte är beredda att betala något alls.
Tog upp att en SuperChargers är för långfärder inte korta turer runt om i Stockholm.
Tog också upp att de skulle kunna sätta upp egna laddare vid deras kontor.

Han sa bara att det kostar pengar och det är inte intressant och de kommer ladda på som vanligt som de gjort tidigare.

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 17:59
av bylund
Alltså, 150 kr/laddning, eller ~1,50 kr/kWh?
Är det det senare borde det vara billigare än att köra tom till Upplands Väsby.

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 18:23
av Niclas
Lite konstigt att Tesla bygger en SuC på arlanda innan man har förhandlat villkoren med taxi.
Sen är ju taxiförare en egen kategori människor uppenbarligen, både på vägen och övrigt.

Detta är dåligt skött av taxiförare som beter sig dåligt, men det kunde man ju räkna ut lite tidigare och hanterat annorlunda av tesla.

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 18:42
av Bjelke
Fast pris 150kr för en laddning kan ju bara inte stämma, skulle aldrig funka lixom...
Ska bli intressant att höra hur den där dealen ser ut egentligen...
Och hur agerar Tesla om ingen Taxi hakar på? Blir laddarna helt offentliga då? Eller plockar dom ner dom och ställer
dom på annat ställe?

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 19:23
av Smutt
Bjelke skrev:
Fast pris 150kr för en laddning kan ju bara inte stämma, skulle aldrig funka lixom...
Ska bli intressant att höra hur den där dealen ser ut egentligen...
Och hur agerar Tesla om ingen Taxi hakar på? Blir laddarna helt offentliga då? Eller plockar dom ner dom och ställer
dom på annat ställe?
Dom stänger självklart av alla Teslor som missbrukat systemet för gott...

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 20:01
av Svenssons
Smutt skrev:
Bjelke skrev:
Fast pris 150kr för en laddning kan ju bara inte stämma, skulle aldrig funka lixom...
Ska bli intressant att höra hur den där dealen ser ut egentligen...
Och hur agerar Tesla om ingen Taxi hakar på? Blir laddarna helt offentliga då? Eller plockar dom ner dom och ställer
dom på annat ställe?
Dom stänger självklart av alla Teslor som missbrukat systemet för gott...
Stäng av alla Tesla-taxi som har missbrukat SuC från att använda den vid Arlanda och sedan gör den i Arlanda offentlig så att alla som inte missbrukar den vid Arlanda kommer att köra där...

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 20:42
av Surfaren
bylund skrev:
Alltså, 150 kr/laddning, eller ~1,50 kr/kWh?
Jag gissar 1,9 kr/kWh inkl moms ~= 150 spänn ex moms för 100 kWh.

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 20:55
av Svenssons
Surfaren skrev:
bylund skrev:
Alltså, 150 kr/laddning, eller ~1,50 kr/kWh?
Jag gissar 1,9 kr/kWh inkl moms ~= 150 spänn ex moms för 100 kWh.
Som jag fattade vad som skrivits på lite andra ställen så var det 150 kr per laddning. Laddar man ca 100 kWh på en Model S/X 100D t.ex. så blir det ca 1,9 kr per kWh men det skulle bli 150:- även för 10 kWh vilket blir 15:- per kWh. Med denna betalningsmodell vill de undvika att man ställer sig på laddplats för att ladda lite när man kanske har 80% SOC innan man startar laddningen.

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 21:15
av Surfaren
Svenssons skrev:
... men det skulle bli 150:- även för 10 kWh vilket blir 15:- per kWh. Med denna betalningsmodell vill de undvika att man ställer sig på laddplats för att ladda lite när man kanske har 80% SOC innan man startar laddningen.
Då kan jag förstå om taxiförarna inte är intresserade. Många av dom har ju tydligen inte förstått än att man inte behöver stå och toppladda till max stup i kvarten.

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 22:17
av Legato
Jag fortsätter ta taxichaufförernas sida.... De har betalat för fri suc precis som alla andra. Det är ju Tesla som klantat sig med placeringen och kanske borde de även sagt från början att det ej skulle vara fri suc för kommersiella fordon. Tycker Tesla borde ta smällen och låta dem ladda gratis på Arlanda.