uppgraderad autopilot och självkörningsförmåga

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

micke_
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2016 23:27

uppgraderad autopilot och självkörningsförmåga

Inlägg av micke_ »

Hej
Sitter och kollar på dessa tillval på en ny bil.
Gällande total självkörningsförmåga antar jag att man inte får ut något av detta förräns myndigheterna godkänt detta, om de nu godkänner.
Men gällande uppgraderad autopilot, vad är det idag för funktioner av denna som man verkligen kan ha nytta av?
jag testa autopilot och ställa in en destination men bilen svängde inte av motorvägen själv så antar det inte är godkänt. Det som verkar lite fint att använda är autoparkeringen och att
man kan styra bilen via sin mobil om man tex skall få ut bilen ur garaget eller små parkeringsfickor (antar detta inte går utan man betalar dessa 54000kr) Antar att de fyra kamerorna ändå
sitter på bilen vid leverans, det man betalar för är att låsa upp mjukvaran.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: uppgraderad autopilot och självkörningsförmåga

Inlägg av Pontus »

micke_ skrev:
Hej
Sitter och kollar på dessa tillval på en ny bil.
Gällande total självkörningsförmåga antar jag att man inte får ut något av detta förräns myndigheterna godkänt detta, om de nu godkänner.
Men gällande uppgraderad autopilot, vad är det idag för funktioner av denna som man verkligen kan ha nytta av?
jag testa autopilot och ställa in en destination men bilen svängde inte av motorvägen själv så antar det inte är godkänt. Det som verkar lite fint att använda är autoparkeringen och att
man kan styra bilen via sin mobil om man tex skall få ut bilen ur garaget eller små parkeringsfickor (antar detta inte går utan man betalar dessa 54000kr) Antar att de fyra kamerorna ändå
sitter på bilen vid leverans, det man betalar för är att låsa upp mjukvaran.
Du har rätt i att all hårdvara finns på bilen och du betalar för mjukvaran. Det går att göra efteråt också men till ett högre pris.
Sedan är det ju som det du testat en form av följa filen assistans. Även den adaptiva farthållaren ingår i de första paketet vilket man inte får annars.
Jag skulle satsa på att köpa det första steget och vänta med nästa.
Tror självkörningen kan ta tid och i värsta fall blir det som för oss som köpte bilen precis när AP lanserades att du betalar för något som inte hinner komma innan du sålt bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: uppgraderad autopilot och självkörningsförmåga

Inlägg av Bjelke »

Värt att poängtera att det just nu inte hänger på myndigheter angående total självkörning, för bilarna kan det helt enkelt inte än (om någonsin med nuvarande hårdvara),
så jag skulle inte heller rekommendera att betala för det just nu, men som flera resonerat här på forumet så kan det ju bli så att dom som betalar för det nu kanske får
hårdvaran uppgraderad senare om det visar sig att nuvarande hårdvara inte räcker till, men det är inget vi vet något om i dagsläget.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: uppgraderad autopilot och självkörningsförmåga

Inlägg av pegs »

Har precis fått min S100.
- Uppgraderad autopilot. Innehåller inte allt det som står på hemsidan. Men man får ändå något för pengarna. Det jag absolut inte vill vara utan och som jag upplever fungerar riktigt bra är den adaptiva farthållaren. Väldigt svårt att vara utan om man är van vid det. Filföljning fungerar ok, enligt mig, något man använder när man är på det humöret. Autoparkering och summon inget jag skulle sakna en sekund.
- Total självkörning. Om det ens är möjligt är ju ett ämne för debatt. Om man får något för pengarna? Konsensus verkar ju vara att man inte får något alls för det här tillvalet. Möjligen längre fram. Har svårt att tro att den funktionen höjer andrahandsvärdet på bilen, så länge den inte innehåller nåt. (Hoppas den grova ironin framgår ;-) )


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: uppgraderad autopilot och självkörningsförmåga

Inlägg av mati »

Som redan beskrivet så är det den adaptiva farthållaren som ger mest nytta. Auto-steer finns olika uppfattningar om hur pass nödvändigt det är.
Men för att förtydliga så är det en ren filhållningsassistent. Autopiloten innebär att bilen kan hålla sig mellan de vita strecken, på vissa vägar. Mer än så gör den inte, oavsett vad Tesla säger.
Det där med att styra bilen via mobilen (summon) får man också ta med en nypa salt. Man styr inte bilen på det viset att man kan köra runt med den. Man kan få bilen att rulla fram eller bak några meter. I viss utsträckning styr bilen sig själv, men i princip kör den bara rakt fram och stannar inför hinder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar