Logiskt. Tar batteriet slut kan han frirulla fram till laddaren
(Psst, när bilen säger "0%" har du fortfarande en dryg mils batterireserv kvar innan bilen stannar.)
Ok, jag trodde det var närmare 20 km kvar efter 0. Jag tror jag körde 4,1 km efter nollan och var under 150% av typical-förbrukningen så tänkte att 6-6,5 km borde vara lugnt
"dryg mil" = "närmare 20 km", beroende om du är optimist eller pessimist
Det där beror ju på väldigt många faktorer, omöjligt att säga hur långt man kan köra efter "0" - hastighet, temperatur i luft och batteri, väglag osv.
Bjørn Nyland fick nyligen "soppatorsk" på väg till SuC, då dog bilen ganska omgående efter att den visade "0".... Tror inte man ska gambla för mycket här utan räkna med att det är stopp när det tomt. Man riskerar oxå att laddningen tar en evighet, eller inte startar överhuvdtaget, om man kör helt tomt.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Logiskt. Tar batteriet slut kan han frirulla fram till laddaren
(Psst, när bilen säger "0%" har du fortfarande en dryg mils batterireserv kvar innan bilen stannar.)
Ok, jag trodde det var närmare 20 km kvar efter 0. Jag tror jag körde 4,1 km efter nollan och var under 150% av typical-förbrukningen så tänkte att 6-6,5 km borde vara lugnt
"dryg mil" = "närmare 20 km", beroende om du är optimist eller pessimist
Logiskt. Tar batteriet slut kan han frirulla fram till laddaren
(Psst, när bilen säger "0%" har du fortfarande en dryg mils batterireserv kvar innan bilen stannar.)
Om batteriet är ordentligt balanserat och mätaren kalibrerad. Har man snabbladdat mycket och inte laddat helt fullt på länge så kan bilen tvärstanna med 5 km kvar på mätaren...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tror nog man ska köra med "ägg under gaspedalen" på slutet.
Misstänker att bilen kan riskera att "stänga av" om man trycker till rejält på gasen och begär "för mycket" effekt eller kommer till en brant uppförsbacke.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Det är ingen fara på det viset... När man kör under 0:an tar man fram energimätaren.
- där ser man tydligt hur mycket kraft som går att ta ut ur batteriet just nu... Så länge det är över typ 75 kw kommer bilen framåt, lite beroende på backar etc såklart
Det är ingen fara på det viset... När man kör under 0:an tar man fram energimätaren.
- där ser man tydligt hur mycket kraft som går att ta ut ur batteriet just nu... Så länge det är över typ 75 kw kommer bilen framåt, lite beroende på backar etc såklart
Stämmer inte alltid som vi sett på TeslaBjörns film.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Såvida inte lutningen i tanken gör att bränslet inte pumas in
Man kan göra som min fru gjorde för många år sedan:
Kan vi byta bil idag?
Ok.
Det är lite bensin i tanken.
Ja men du har väl din reservdunk?
Den tömde jag för några dagar sedan!
Minst tre gånger fick jag soppatorsk före närmaste mack! En gång efter 45 meter!
Varför fega ur när man kan skifta bil!?
Min "fuldiesel" har jag kört nära 30km efter att den visade - - - kvar till tom tank. Jag övar inför riktig elbil...
Har för mig att avgasbilarna som jag har haft har kvar 2,5-5 liter när de slutar visar räckvidden.
Då det är en hybrid har jag rätt liten tank.. 45liter enligt spec.
När jag tankade fick jag i precis över 46 liter.
Har varit över 45l vid flertalet tillfällen. Gissar att det ryms den där extra litern i påfyllningsröret.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Man ska nog inte göra det på rutin direkt. Lär inte vara helbra för packet ändå, även om nån enstaka gång väl inte spelar nån roll direkt.
Bra tillfälle att ladda till 100% efter en sån för energiestimeringsalgoritmerna...
Håll in höger rullhjul en sek och välj bland menyvalen. Kan även ha den till vänster om man vill (håll in vänster rullhjul). För att välja vilka siffror som ska visas väljer du det i Trips på stora skärmen.
Hade bilen på flygplatsen några dagar och hade planerat att ladda där, men eftersom alla laddstolpar var upptagna, så gick inte det. Möttes av detta när jag kom tillbaks Vågade inte ha klimatanläggningen igång ens. Var tvungen att svänga in på service center och be dom boosta lite med sin Supercharger som dom har inne på verkstaden. Det var vänligt att dom inte skickade ut mig och köra vidare utan juice som tur var är det bara 3-4km mellan flygplatsen och service center.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
När jag har extremt lite kvar i batteriet så saktar jag ner, stänger av "allt" och fäller in speglarna (!), håller mig till småvägar... Funkar bra att göra så men egentligen handlar detta förfaringssät om att svara på dassig planering!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Hade bilen på flygplatsen några dagar och hade planerat att ladda där, men eftersom alla laddstolpar var upptagna, så gick inte det. Möttes av detta när jag kom tillbaks Vågade inte ha klimatanläggningen igång ens. Var tvungen att svänga in på service center och be dom boosta lite med sin Supercharger som dom har inne på verkstaden. Det var vänligt att dom inte skickade ut mig och köra vidare utan juice som tur var är det bara 3-4km mellan flygplatsen och service center.
Hade bilen på flygplatsen några dagar och hade planerat att ladda där, men eftersom alla laddstolpar var upptagna, så gick inte det. Möttes av detta när jag kom tillbaks Vågade inte ha klimatanläggningen igång ens. Var tvungen att svänga in på service center och be dom boosta lite med sin Supercharger som dom har inne på verkstaden. Det var vänligt att dom inte skickade ut mig och köra vidare utan juice som tur var är det bara 3-4km mellan flygplatsen och service center.
Fick du nån pling i appen pgav detta?
Har ingen app till den bilen, lånebil som jag haft i fem veckor nu, så jag har lärt mig leva utan app. Hade också lånetesla i somras fem veckor, även då utan app. Man kan väl säga att jag vant mig av med app
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hade bilen på flygplatsen några dagar och hade planerat att ladda där, men eftersom alla laddstolpar var upptagna, så gick inte det. Möttes av detta när jag kom tillbaks Vågade inte ha klimatanläggningen igång ens. Var tvungen att svänga in på service center och be dom boosta lite med sin Supercharger som dom har inne på verkstaden. Det var vänligt att dom inte skickade ut mig och köra vidare utan juice som tur var är det bara 3-4km mellan flygplatsen och service center.
Fick du nån pling i appen pgav detta?
Har ingen app till den bilen, lånebil som jag haft i fem veckor nu, så jag har lärt mig leva utan app. Hade också lånetesla i somras fem veckor, även då utan app. Man kan väl säga att jag vant mig av med app
Du kanske skulle vinna tävlingen längst tid med låne tesla?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hade bilen på flygplatsen några dagar och hade planerat att ladda där, men eftersom alla laddstolpar var upptagna, så gick inte det. Möttes av detta när jag kom tillbaks Vågade inte ha klimatanläggningen igång ens. Var tvungen att svänga in på service center och be dom boosta lite med sin Supercharger som dom har inne på verkstaden. Det var vänligt att dom inte skickade ut mig och köra vidare utan juice som tur var är det bara 3-4km mellan flygplatsen och service center.
Fick du nån pling i appen pgav detta?
Har ingen app till den bilen, lånebil som jag haft i fem veckor nu, så jag har lärt mig leva utan app. Hade också lånetesla i somras fem veckor, även då utan app. Man kan väl säga att jag vant mig av med app
Någon som vet om man får en pling om detta händer? (inte att vara utan app alltså )