Bil beställd, lite frågor till er ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lars P
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 01 okt 2017 20:54

Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Lars P »

En S 75D beställd.

Demobil/ lagerbil som står / stod i Holland.

Rullade ut från slutmonteringen den 2/10. 50km på mätaren. Gränsen för "NY" om jag förstått rätt.

Tillval.
Midnight silver (Det betyder mörkgrå...)

Thats it, inget mer.

Hade jag valt nybeställning hade jag valt Autopilot och kanske en annan färg men denna var ändå top 3 för mig. Autopilot kan jag ju köpa till senare iallafall.

Bilen hade bra rabatter, det var bara att slå till.

4-6 veckor sa dom. (nån som har någon erfarenhet av att köpa lagerbil via Holland?, håller dom tiden?)

Jag frågade säljaren noga om det ingick alla adaptrar för att ladda 1-fas, 3-fas och på alla laddstationer ute i samhället. Det skulle ligga i bagaget när bilen kommer. Stämmer det, inget jag behöver köpa till?

Hemma har jag 3-fas, på jobbet har jag 3-fas. Hemma tänker jag mig att jag köper en Tesla Wall Connector för att det blir snyggt och smidigt. På jobbet så drar jag fram en 3-fas till min parkeringsplats. Låter detta rimligt?

Det är ju höst / vinter när jag får bilen. Antar att den levereras med tygmattor? Kan man köpa gummimattor till sittplatserna + lastmatta till bagaget av Tesla eller har dom lämnat det till eftermarknaden oavsätt, har ni några tips?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av bylund »

Bra val!
50 km står det på alla nya bilar. I praktiken är det oftast mindre, runt 20 km för testkörning vid kvalitetskontroll o s v.
Med följer en UMC som du använder för röda trefasuttag och schuko (vanliga jordad stickkontakt), samt typ-2-kabel som används för offentliga laddstationer. Det du kan vilja köpa till är chademoadapter, som gör att du kan ladda likström upp till 50 kW.

Trefasladdning på jobbet och/eller hemma låter helt rimligt. Om du har Wall Connector hemma gissar jag att du inte kommer att bemöda dig med att koppla in bilen på jobbet efter ett tag, då du måste koppla in i två ändar om du använder UMC:n där :)

Det finns både plastmattor från Tesla och på eftermarknaden. De från Tesla är lite hårda. Gissningsvis p g a avsaknad av giftiga mjukgörare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Zoidberg »

>inget jag behöver köpa till?
Njäe. Man får med en type2-sladd om man köper tesla nu för tiden. Det fick man inte förr.
Det enda du kan behöva är en Chademo-adapter för ca 5.000:-
Det är en halvsnabb laddadapter på 50kw effekt. Bra att ha på fjällresor och andra äventyr utanför Teslas superladd-område. Men inget måste att ha. Många här på forumet är dessutom villiga att låna ut sin adapters någon vecka, mot en flaska vuxensaft.

> Låter detta rimligt?
Låter som en utmärkt plan! Efter 8h på jobbet har du allt som oftast fulladdad bil igen!

> köpa gummimattor till sittplatserna + lastmatta till bagaget.
Erfarenheten säger att tygmamttorna är bra. Lätta att borsta av när dom torkat. Gummimattor har en tendens att binda smutsen till sig när dom torkar... Jag personligen hade struntat i gummimattor om du inte vet att ni dagligen kommer dra in snö/slask/hund eller annat blött i bilen.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Jensa »

Grymt bra val ;) autopilot kan du ju alltid köpa till i efterhand. Har ännu inte gjort det själv på min men bara tanken på att det är möjligt gör mig så lugn att jag inte behöver tänka tanken att byta bil :)

Du kommer att få med UMC (laddkabel) med schuko 1-fas, samt röd 3-fas adapter. Nu ingår även typ-2 kabel (till publika laddplatser). Beroende på ditt körmönster så kan det vara bra med en Chademo adapter för att ha fler alternativa snabbladdare. Behövs sällan men när den väl behövs kan det vara guld värt!

Man laddar faktiskt mer sällan än vad man först tror. Laddning både på jobbet och hemma kanske inte är helt nödvändig (om du inte har 15 mil till jobbet förstås). Men 3-fas är absolut det bästa alternativet!

Tygmattor ingår men gummimattor finns att köpa direkt av Tesla både för kupén samt frunk och trunk. Eller att du beställer så tar de hem.

Dags att tänka på vinterhjul kanske? Eller så kränger du av däcken på fälgen som sitter på och monterar vinterdäck på dem.

Du kommer njuta av bilen!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Teslaspolen »

Tänk på att UMCn inte är vattentät, så sätt den inte där det finns risk för regn eller snö!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Bjelke »

Ja åker man norrut så kan man antagligen låna CHAdeMO adapter av mig tex ;)
Grattis och välkommen till gänget oxo såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Tänk på att UMCn inte är vattentät, så sätt den inte där det finns risk för regn eller snö!
Det där stämmer ju inte, jag har laddat min bil utomhus i delvis extremt regn med UMC hängandes från uttaget i över två år varje dag! Jag vet några har haft problem med UMC som strular, men att säga att den inte tål regn blir fel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Smutt »

Har samma färg och utrustning :D Har även nya led https://www.abstractocean.com/Tesla_interior_light_kit/

Tredjeparts lådan till solbrillor 15m trefas 15m 16amp samt 32trefas till 16trefas adapter

Nöjd med alltihopa underbar bil 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av TeslaMartin »

När jag bytte gamla Teslan i våras så köpte jag en lagerbil som stod i Frankrike.

Leveranstiden var utlovad 4-6 veckor, tog typ strax över 6 veckor att få den (var ju som utlovat, men jag kan ju undra vad det är som tar sådan tid att transportera bilen, tog 6 veckor att få till Sverige, sedan levererades bilen bara någon dag senare)

I min följde felaktigt med franska kablar - byttes så klart omgående efter jag påpekat det. Men tips kan vara att kolla att det verkligen är rätt kablar vid leveransen (nu hade jag dubblett hemma till gamla bilen så kunde ladda 3-fas ändå)
Senast redigerad av TeslaMartin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lars P
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 01 okt 2017 20:54

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Lars P »

Tack för otroligt bra och snabba svar

Inser att jag behöver en 3-fas skarvsladd för att kunna ladda hemma tills Wall connectorn är installerad.

Duger detta? http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... 000017394/
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Jensa »

Ja, den har ledningsarea på 2,5 mm så den tål 16A. Finns annars "hobbykabel" som bara har 1,5 mm och de ska man passa sig för när det gäller 3-fas och laddning av Teslan.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Zoidberg »

Den fungerar utmärkt.
Har du långt mellan bil och vägg?

Tänk på att hushållet kanske inte klarar 16A strömstyrka kontinuerligt en längre tid. Jag läste någonstans att el-installationer slits hårdare med konstant max last.
Kanske bara är BS. Rätta mig gärna om jag har fel.

Själv laddar jag med 8-10A trefas på daglig basis. Lite snällare mot kablarna så och det räcker gott och väl.
Då blir det dessutom mer effekt över till övriga hushållet och mindre risk att det ryker en säkring (hänt en gång, 20A villasäkring).
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Foluke »

Zoidberg skrev:
Den fungerar utmärkt.
Har du långt mellan bil och vägg?

Tänk på att hushållet kanske inte klarar 16A strömstyrka kontinuerligt en längre tid. Jag läste någonstans att el-installationer slits hårdare med konstant max last.
Kanske bara är BS. Rätta mig gärna om jag har fel.

Själv laddar jag med 8-10A trefas på daglig basis. Lite snällare mot kablarna så och det räcker gott och väl.
Då blir det dessutom mer effekt över till övriga hushållet och mindre risk att det ryker en säkring (hänt en gång, 20A villasäkring).
Jag valde att strunta i gummimattor. Det har gått utmärkt i snart två år. Jag har ingen annan kabel än UMC. Om jag vore i din sits skulle jag vänta med att skaffa utrustning och se vad som verkligen behövs. Inte så mycket för pengarna utan för att allt man skaffar skall förvaras någon stans. Tag det lugnt, alltså!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av lem »

Gummimattor ett måste!
Dessutom:
- trefas/ enfas blå handske
- trefas förlängning 5 m
- trefas/schuko
- 10 m schuko
- luftpump
- punkavulksats
- rånamigintejustidagutrustning
- voltmeter
- verktyg
0FE95FC9-C5EC-4DDE-9799-593CFE87FC04.jpeg
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av mans71 »

Jag beställde med gummimattor men ångrade mig när jag såg dom. Har nu beställt dessa och dom verkar vara dom bästa som finns just nu;

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av lem »

Walker skrev:
lem skrev:
Gummimattor ett måste!
Dessutom:
- trefas/ enfas blå handske
- trefas förlängning 5 m
- trefas/schuko
- 10 m schuko
- luftpump
- punkavulksats
- rånamigintejustidagutrustning
- voltmeter
- verktyg
...samt vatten och matkonserver för en vecka, värmefilt i folie, värmeljus, extra ombyte och en god bok. :lol:
Du glömde 10cm madrass (går precis in i undre bak)
FBE0A785-058A-4CAA-91EA-4B66586E792C.jpeg
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
lem skrev:
Walker skrev:
lem skrev:
Gummimattor ett måste!
Dessutom:
- trefas/ enfas blå handske
- trefas förlängning 5 m
- trefas/schuko
- 10 m schuko
- luftpump
- punkavulksats
- rånamigintejustidagutrustning
- voltmeter
- verktyg
...samt vatten och matkonserver för en vecka, värmefilt i folie, värmeljus, extra ombyte och en god bok. :lol:
Du glömde 10cm madrass (går precis in i undre bak)
Var har du spritköket och tältet?
Du menar tältet som är kopplat till bilens klimatanläggning?

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
Walker skrev:
lem skrev:
Walker skrev:
lem skrev:
Gummimattor ett måste!
Dessutom:
- trefas/ enfas blå handske
- trefas förlängning 5 m
- trefas/schuko
- 10 m schuko
- luftpump
- punkavulksats
- rånamigintejustidagutrustning
- voltmeter
- verktyg
...samt vatten och matkonserver för en vecka, värmefilt i folie, värmeljus, extra ombyte och en god bok. :lol:
Du glömde 10cm madrass (går precis in i undre bak)
Var har du spritköket och tältet?
Du menar tältet som är kopplat till bilens klimatanläggning?

Bild
Var det inte nåt med att hvac vill inte starta med öppen bagagelucka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Hedman »

Hej,

Jag har har precis som trådskapare också beställt en. Ska bli riktigt trevlig att få bekanta sig med den under julhelgerna.

Såg i denna tråden att det går att köpa skyddsmattor i plast för frunken och baggageutrymmet. Vad är bäst, att köpa teslas egna eller tredjeparts? Någon som bilder bilder?

Tack på förhand,
Magnus
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Foluke »

Hedman skrev:
Hej,

Jag har har precis som trådskapare också beställt en. Ska bli riktigt trevlig att få bekanta sig med den under julhelgerna.

Såg i denna tråden att det går att köpa skyddsmattor i plast för frunken och baggageutrymmet. Vad är bäst, att köpa teslas egna eller tredjeparts? Någon som bilder bilder?

Tack på förhand,
Magnus
Vad kör ni i bilarna? Matjord och gödsel i lösvikt? I två år har jag klarat bra med omtanke och dammsugare då och då. Inga gummimattor för min del. Har jag köpt en sådan exklusiv bil skall jag njuta av de fina orginalmattorna!
För övrigt håller jag med om allt extra. En takbox för all säkerhetsutrustning är väl ett minimum. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av lano »

mans71 skrev:
Jag beställde med gummimattor men ångrade mig när jag såg dom. Har nu beställt dessa och dom verkar vara dom bästa som finns just nu;

Var beställde du dessa mattor?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Jensa »

Hedman skrev:
Hej,

Jag har har precis som trådskapare också beställt en. Ska bli riktigt trevlig att få bekanta sig med den under julhelgerna.

Såg i denna tråden att det går att köpa skyddsmattor i plast för frunken och baggageutrymmet. Vad är bäst, att köpa teslas egna eller tredjeparts? Någon som bilder bilder?

Tack på förhand,
Magnus
Trevligt och välkommen in i sekten :D Tycker också man klarar sig helt ok med orginalmattorna i tyg, känns fräschare och bara att slå av smutsen när de blir skitiga. Däremot i bagaget la jag in en vanlig "hallmatta" tyg men gummibeklädd på undersidan som jag skurit till för trunken. Använder utrymmet under bagagegolvet en hel del och gjorde därför ett snitt i mattan så den är enkel att vika upp för att komma åt under.

Vad blev det för spec på bilen?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av mans71 »

lano skrev:
Var beställde du dessa mattor?
https://www.amazon.com/gp/product/B074V ... UTF8&psc=1
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av OlleBack »

mans71 skrev:
lano skrev:
Var beställde du dessa mattor?
https://www.amazon.com/gp/product/B074V ... UTF8&psc=1
"Usually ships within 1 to 2 months."
Galet, nästan lika länge som man får vänta på bilen :D
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Bil beställd, lite frågor till er ägare

Inlägg av Hedman »

Jensa skrev:
Hedman skrev:
Hej,

Jag har har precis som trådskapare också beställt en. Ska bli riktigt trevlig att få bekanta sig med den under julhelgerna.

Såg i denna tråden att det går att köpa skyddsmattor i plast för frunken och baggageutrymmet. Vad är bäst, att köpa teslas egna eller tredjeparts? Någon som bilder bilder?

Tack på förhand,
Magnus
Trevligt och välkommen in i sekten :D Tycker också man klarar sig helt ok med orginalmattorna i tyg, känns fräschare och bara att slå av smutsen när de blir skitiga. Däremot i bagaget la jag in en vanlig "hallmatta" tyg men gummibeklädd på undersidan som jag skurit till för trunken. Använder utrymmet under bagagegolvet en hel del och gjorde därför ett snitt i mattan så den är enkel att vika upp för att komma åt under.

Vad blev det för spec på bilen?
Det blev en röd S 100d med ap2, svart veganläder, kolfiber och premium paketet. Plastmatta i skuffen är mest för att jag blir så trött av att damsuga upp katthår som lyckas smyga sig från huset och in i bilen. :)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Skriv svar