Ny laddport?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Ny laddport?

Inlägg av AnteF »

Verkar som att vi kan få en ny laddport på Model S och Model X inom en snar framtid. Vi kanske tom får Chademo eller CCS-EU här i Europa?

Mer info finns på:

http://www.cnbeta.com/articles/tech/660969.htm
ett.jpg
tva.jpg
tre.jpg
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny laddport?

Inlägg av Teslaspolen »

Vad är det där? CHAdeMO fast annorlunda?
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Ny laddport?

Inlägg av AnteF »

Teslaspolen skrev:
Vad är det där? CHAdeMO fast annorlunda?
GBT vad jag förstår det som. Kinesisk standard.

https://www.phoenixcontact.com/online/p ... BIS9nQSEh/
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny laddport?

Inlägg av Svenssons »

Sidan är på kinesiska och det är den kinesiska snabbladdarvarianten GB/T DC som visas. Inget som kommer komma till Europa. För våra bilar är CCS det naturliga valet, inte Chademo eller den kinesiska varianten och jag tror inte att man kommer lägga till en laddlucka i Europa liknande bilderna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Ny laddport?

Inlägg av AnteF »

Svenssons skrev:
och jag tror inte att man kommer lägga till en laddlucka i Europa liknande bilderna.
Dum fråga kanske men; Får CCS verkligen plats i den befintliga luckan?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ny laddport?

Inlägg av MangeT »

Shit vad mycket snyggare med dagens laddlucka.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny laddport?

Inlägg av bylund »

Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ny laddport?

Inlägg av MangeT »

Kan nog hålla med om det. Är lite som hellre dyr laddstation än ingen möjlighet att ladda.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny laddport?

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Skulle vara mycket smidigt med CCS ja men för detta vore det bättre att göra dagens lucka lite större, möjligtvis så att det ser ut som en liten lucka under dagens dolda lucka. Behövs ju bara lite extra utrymme under Typ 2-kontakten, inte en helt ny extra lucka. I Kina har det säkert blivit så att GB/T är standarden när det kommer till snabbladdning och kanske till och med krav på att alla bilar som kan snabbladdas måste ha denna kontakt. Då måste Tesla anpassa sig och GB/T är ju lika stor som Chademo så det är ingen liten kontakt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny laddport?

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Skulle vara mycket smidigt med CCS ja men för detta vore det bättre att göra dagens lucka lite större, möjligtvis så att det ser ut som en liten lucka under dagens dolda lucka. Behövs ju bara lite extra utrymme under Typ 2-kontakten, inte en helt ny extra lucka. I Kina har det säkert blivit så att GB/T är standarden när det kommer till snabbladdning och kanske till och med krav på att alla bilar som kan snabbladdas måste ha denna kontakt. Då måste Tesla anpassa sig och GB/T är ju lika stor som Chademo så det är ingen liten kontakt.
Ja kan ju vara så att de är krav i kina och då måste man göra en ny lucka... I Europa tror jag många blir glada om de kommer CCS... Lättast för Tesla är säkert om de kan ha en standard lucka av standard storlek och sedan har man olika kontakter under beroende på marknad.
Ja gamla luckan är kanske snyggare men som sagt blir inte lika praktiskt rent produktionsmässigt när men har olika krav på olika marknader.

Undrar om Tesla kommer sätta "dubbla kontakter" även för amerikanska marknaden? Kanske Teslas tryne plus en chademo för de är väl den mest populära snabbladdnings standarden med undantag för Teslas egna kontakt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny laddport?

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Skulle vara mycket smidigt med CCS ja men för detta vore det bättre att göra dagens lucka lite större, möjligtvis så att det ser ut som en liten lucka under dagens dolda lucka. Behövs ju bara lite extra utrymme under Typ 2-kontakten, inte en helt ny extra lucka. I Kina har det säkert blivit så att GB/T är standarden när det kommer till snabbladdning och kanske till och med krav på att alla bilar som kan snabbladdas måste ha denna kontakt. Då måste Tesla anpassa sig och GB/T är ju lika stor som Chademo så det är ingen liten kontakt.
Ja kan ju vara så att de är krav i kina och då måste man göra en ny lucka... I Europa tror jag många blir glada om de kommer CCS... Lättast för Tesla är säkert om de kan ha en standard lucka av standard storlek och sedan har man olika kontakter under beroende på marknad.
Ja gamla luckan är kanske snyggare men som sagt blir inte lika praktiskt rent produktionsmässigt när men har olika krav på olika marknader.

Undrar om Tesla kommer sätta "dubbla kontakter" även för amerikanska marknaden? Kanske Teslas tryne plus en chademo för de är väl den mest populära snabbladdnings standarden med undantag för Teslas egna kontakt?
Ja, i början av året så fanns det 451735 bilar med Chadmoe, 183628 med Tesla och 119875 med CCS.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny laddport?

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny laddport?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny laddport?

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.

Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny laddport?

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.

Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Flera tillverkare presenterade CCS redan hösten 2011 men Tesla kanske redan hade sin laddkontakt mm färdig redan då nästan ett år innan lansering. Dock så var den då designad för endast 50 kW så kanske tyckte Tesla detta var för lite så därför v@lde de att göra/behålla den de tagit fram.
Red@n 2010 gick några tillverkare ihop och tog CHadeMo så även den fanns innan Tesla började producera Model S men den var begränsad till 62,5 kW.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combine ... ing_System
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny laddport?

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.

Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Flera tillverkare presenterade CCS redan hösten 2011 men Tesla kanske redan hade sin laddkontakt mm färdig redan då nästan ett år innan lansering. Dock så var den då designad för endast 50 kW så kanske tyckte Tesla detta var för lite så därför v@lde de att göra/behålla den de tagit fram.
Red@n 2010 gick några tillverkare ihop och tog CHadeMo så även den fanns innan Tesla började producera Model S men den var begränsad till 62,5 kW.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combine ... ing_System
Jag pratade om standarder. IEC-62196-3 DC-laddning standardiserades inte förrän 19 juni 2014 som jag uppfattar det som. Gäller både CCS och Chademo. Då hade Tesla redan hunnit leverera ganska många bilar och de första dryga 100 Superchargers hade redan kommit upp.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny laddport?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.

Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Flera tillverkare presenterade CCS redan hösten 2011 men Tesla kanske redan hade sin laddkontakt mm färdig redan då nästan ett år innan lansering. Dock så var den då designad för endast 50 kW så kanske tyckte Tesla detta var för lite så därför v@lde de att göra/behålla den de tagit fram.
Red@n 2010 gick några tillverkare ihop och tog CHadeMo så även den fanns innan Tesla började producera Model S men den var begränsad till 62,5 kW.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combine ... ing_System
Jag pratade om standarder. IEC-62196-3 DC-laddning standardiserades inte förrän 19 juni 2014 som jag uppfattar det som. Gäller både CCS och Chademo. Då hade Tesla redan hunnit leverera ganska många bilar och de första dryga 100 Superchargers hade redan kommit upp.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Samtidigt så valde man ju inte gristrynet i Europa utan valde en standard kontakt. Varför man inte gjorde samma i USA är ju en gåta som jag tror de valde fel svar på. Bilarna borde för det första sett likadana ut över allt och för det andra med typ2 i alla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Ny laddport?

Inlägg av Lessmog »

Standard handlar väl alltid om politik? <-- s k erotisk fråga, inget svar förväntas.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny laddport?

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:

Samtidigt så valde man ju inte gristrynet i Europa utan valde en standard kontakt. Varför man inte gjorde samma i USA är ju en gåta som jag tror de valde fel svar på. Bilarna borde för det första sett likadana ut över allt och för det andra med typ2 i alla.
Det har varit uppe på flera videoklipp om Teslas historia och det som då har sagts var från början var det tänkt att ha samma kontakt till Europa som i USA men de tänkte om i sista stund eftersom det faktiskt fanns en standard som började få fotfäste och det var ju Menekes Typ 2 för AC-laddning som hade blivit en standard 13 oktober 2011. Denna hade visserligen blivit standard innan första Model S levererades i USA men det var så pass sent i utvecklingen av Model S och gällde inte USA så därför gjorde man sig inte besväret att försena produktion och ändra kontakt för den amerikanska marknaden.

Detta kan ha påverkat Tesla också: http://www.mennekes.de/uploads/media/Ty ... ter_01.pdf

Det verkar som Tesla offentliggjorde att europabilarna skulle ha Mennekes Typ 2 i augusti 2013. :
http://evtv.me/2013/08/scotty-we-need-more-power/
Lessmog skrev:
Standard handlar väl alltid om politik? <-- s k erotisk fråga, inget svar förväntas.
Erotisk fråga?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny laddport?

Inlägg av Bjelke »

:lol:
Cicero var ju känd för sin erotik redan för typ 2000 år sedan... Eller var det nåt annat? :roll:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar