Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Moderator: Redaktion
Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Någon som har koll på vad det kostar att byta en model S-vindruta?
Har insett att min är rätt sliten: många mini-stenskott och märken som syns nu under hösten.
Vet ni om det är SC som sköter sånt eller om dom lejt ut det på andra verkstäder?
(Jag tänkte även låta lacka om motorhuven på bilen efter vintern och i det fallet så är det utlejt - och det kostar ca 8000 - 10000 ink moms för röd färg - mindre om man har någon enklare/ej multicoat)
Har insett att min är rätt sliten: många mini-stenskott och märken som syns nu under hösten.
Vet ni om det är SC som sköter sånt eller om dom lejt ut det på andra verkstäder?
(Jag tänkte även låta lacka om motorhuven på bilen efter vintern och i det fallet så är det utlejt - och det kostar ca 8000 - 10000 ink moms för röd färg - mindre om man har någon enklare/ej multicoat)
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Ett stenskott spred sig snabbt över halva rutan. Lät Mölndal byta i somras. Mtrl: 7k3. Arbete: 2k. Plus moms. 11k6 gick väl den delen på. Tvåårsservice och uppgradering av konnektivitet grumlade notan lite varierande.GiGurra skrev:Någon som har koll på vad det kostar att byta en model S-vindruta?
Har insett att min är rätt sliten: många mini-stenskott och märken som syns nu under hösten.
Vet ni om det är SC som sköter sånt eller om dom lejt ut det på andra verkstäder?
(Jag tänkte även låta lacka om motorhuven på bilen efter vintern och i det fallet så är det utlejt - och det kostar ca 8000 - 10000 ink moms för röd färg - mindre om man har någon enklare/ej multicoat)
Sen lyckades jag ju köra igenom en asfalteringssträcka ... men ett par tre burkar Prickbort senare är det nu rätt rent på utsidan.
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Någon av deras medarbetare berättade för mig i våras att Carglass har fått behörighet att byta rutor på Tesla bilar. Har dock ej varit i behov att anlita mig av deras tjänster för just detta jobb, det var bara lagning av stenskott de gjorde då. Rutorna får Du väl enbart via Tesla, jag tror inte att det finns några andra kanaler än så länge.GiGurra skrev:Vet ni om det är SC som sköter sånt eller om dom lejt ut det på andra verkstäder?
(Jag tänkte även låta lacka om motorhuven på bilen efter vintern och i det fallet så är det utlejt - och det kostar ca 8000 - 10000 ink moms för röd färg - mindre om man har någon enklare/ej multicoat)
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Tja
Nu bestämmer inte Tesla vem som får byta rutor, utom i garantiärenden.
Den som bestämmer är den som betalar. Det vill säga försäkringsbolagen, alternativt bilägaren om han avser att ta hela kostnaden själv.
Det hör ihop med det regelverk om att bilmärken inte fick låsa sin service och reparation till endast sina egna verkstäder.
Dock är det numera ett problem, kamerakalibrering.
Det är inga bilmärken som frivilligt släpper ifrån sig sin programvara innan de behöver. Så för samtliga bilmärken tar det en viss tid, 6-12 månader innan det når ut på marknaden. Möjligheten finns att Tesla däremot lagt ut sina vindrutebyten på en tredjepart och gett/sålt dem programvaran för kalibrering. Men det låter märkligt, eftersom den ändå kommer bli tillgänglig för alla framöver
Snarare troligt att Carglass kör bilarna för kalibrering till Tesla och de har ett avtal om det. Alternativt skiter de i kalibreringen, men det vore vansinne
När det gäller tredjepartsvindrutor är nog Tesla för små än i alla fall Sverige för att de stora tillverkarna skulle bry sig om att lägga upp ett lager på det här.
Nu bestämmer inte Tesla vem som får byta rutor, utom i garantiärenden.
Den som bestämmer är den som betalar. Det vill säga försäkringsbolagen, alternativt bilägaren om han avser att ta hela kostnaden själv.
Det hör ihop med det regelverk om att bilmärken inte fick låsa sin service och reparation till endast sina egna verkstäder.
Dock är det numera ett problem, kamerakalibrering.
Det är inga bilmärken som frivilligt släpper ifrån sig sin programvara innan de behöver. Så för samtliga bilmärken tar det en viss tid, 6-12 månader innan det når ut på marknaden. Möjligheten finns att Tesla däremot lagt ut sina vindrutebyten på en tredjepart och gett/sålt dem programvaran för kalibrering. Men det låter märkligt, eftersom den ändå kommer bli tillgänglig för alla framöver
Snarare troligt att Carglass kör bilarna för kalibrering till Tesla och de har ett avtal om det. Alternativt skiter de i kalibreringen, men det vore vansinne
När det gäller tredjepartsvindrutor är nog Tesla för små än i alla fall Sverige för att de stora tillverkarna skulle bry sig om att lägga upp ett lager på det här.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Fråga gärna på det norska forumet, där kan det nog också finnas beg ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Åtminstone för AP1 så behövs normalt ingen kalibrering, min funkade direkt utan det iaf (vilket även Tesla sa före)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Det är korrekt, det kan funka utan kalibrering. Observera kan. Det var också i begynnelsen så att "man behövde inte kalibrera"
Numera ska enligt de riktlinjer jag får som bilglasmästare de flesta kameror kalibreras. Dock är det viktigt att skilja på vilken sorts "kamera" som sitter i bilen. Vad den läser, och vad den är till för. En kamera som är till för lane departure, ska enligt de uppgifter jag fått kalibreras
Många misstar också lasern som kamera, och den ska inte kalibreras, i dagsläget.
Dock så räcker det att kamerafästet inte sitter exakt eller att rutan fått fel lutning för att avstånden ska bli fel. Men det är inte så allvarligt på de första varianterna som inte läser så långt fram. De som ligger och scannat av området 150m framför bör vara kalibrerade.
Men tilläggas ska, det går lika fort som en ludricus acceleration när det gäller det här. En kamera behöver inte ha samma uppgift efter en uppdatering som före.
Dessutom, jag kan såklart ha fel när det gäller Tesla och deras kameror. Än har jag ingen programvara för Teslan. Men det kommer enligt uppgift vid nästa uppdatering i okt/nov. Dock har jag ingen aning om det är till AP1 eller AP2
Numera ska enligt de riktlinjer jag får som bilglasmästare de flesta kameror kalibreras. Dock är det viktigt att skilja på vilken sorts "kamera" som sitter i bilen. Vad den läser, och vad den är till för. En kamera som är till för lane departure, ska enligt de uppgifter jag fått kalibreras
Många misstar också lasern som kamera, och den ska inte kalibreras, i dagsläget.
Dock så räcker det att kamerafästet inte sitter exakt eller att rutan fått fel lutning för att avstånden ska bli fel. Men det är inte så allvarligt på de första varianterna som inte läser så långt fram. De som ligger och scannat av området 150m framför bör vara kalibrerade.
Men tilläggas ska, det går lika fort som en ludricus acceleration när det gäller det här. En kamera behöver inte ha samma uppgift efter en uppdatering som före.
Dessutom, jag kan såklart ha fel när det gäller Tesla och deras kameror. Än har jag ingen programvara för Teslan. Men det kommer enligt uppgift vid nästa uppdatering i okt/nov. Dock har jag ingen aning om det är till AP1 eller AP2
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
När Tesla bytte min ruta i somras sades det att det krävdes kalibrering och det var ett skäl för mig att inte lämna jobbet till en glasfirma, plus service m m, plus en låne-Tesla. De behöll bilen halvannan dag ungefär, mest beroende på misskommunikation.Crappy skrev:Det är korrekt, det kan funka utan kalibrering. Observera kan. Det var också i begynnelsen så att "man behövde inte kalibrera"
Numera ska enligt de riktlinjer jag får som bilglasmästare de flesta kameror kalibreras. Dock är det viktigt att skilja på vilken sorts "kamera" som sitter i bilen. Vad den läser, och vad den är till för. En kamera som är till för lane departure, ska enligt de uppgifter jag fått kalibreras
Många misstar också lasern som kamera, och den ska inte kalibreras, i dagsläget.
Dock så räcker det att kamerafästet inte sitter exakt eller att rutan fått fel lutning för att avstånden ska bli fel. Men det är inte så allvarligt på de första varianterna som inte läser så långt fram. De som ligger och scannat av området 150m framför bör vara kalibrerade.
Men tilläggas ska, det går lika fort som en ludricus acceleration när det gäller det här. En kamera behöver inte ha samma uppgift efter en uppdatering som före.
Dessutom, jag kan såklart ha fel när det gäller Tesla och deras kameror. Än har jag ingen programvara för Teslan. Men det kommer enligt uppgift vid nästa uppdatering i okt/nov. Dock har jag ingen aning om det är till AP1 eller AP2
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Precis så bör det vara, lånebil och helt enligt den information jag fått, kalibrering är ett måste på bilar med någon form av AP
Ett byte av vindruta, om det ska vara rätt utfört tar 3-6 timmar beroende på vad biltillverkaren ställt för krav på härdtid för limmet. Vanligen 4 timmar.
Limtillverkarna däremot de hävdar alltid annat. Senaste limmet (sika) säger, körklart efter en timme med airbag.
Idag kom dessutom uppdateringen till det kalibreringsverktyg jag använder, vilket jag tror är samma som Carglass använder. Tyvärr hann jag inte få ner den. Dock läste jag snabbt igenom förändringar och uppdateringar. Inte ett ord om Tesla. Så min gissning är att det är enbart Tesla som klarar att kalibrera kameran/kameror det närmaste kvartalet.
Det finns en möjlighet att Tesla kan skicka ut en "order" till bilen att den ska kalibrera bilen dynamiskt. Men då krävs det att den ska ut på vägen och rulla och köra i olika situationer. Möjligen kan Carglass fått en deal på så sätt
Ett byte av vindruta, om det ska vara rätt utfört tar 3-6 timmar beroende på vad biltillverkaren ställt för krav på härdtid för limmet. Vanligen 4 timmar.
Limtillverkarna däremot de hävdar alltid annat. Senaste limmet (sika) säger, körklart efter en timme med airbag.
Idag kom dessutom uppdateringen till det kalibreringsverktyg jag använder, vilket jag tror är samma som Carglass använder. Tyvärr hann jag inte få ner den. Dock läste jag snabbt igenom förändringar och uppdateringar. Inte ett ord om Tesla. Så min gissning är att det är enbart Tesla som klarar att kalibrera kameran/kameror det närmaste kvartalet.
Det finns en möjlighet att Tesla kan skicka ut en "order" till bilen att den ska kalibrera bilen dynamiskt. Men då krävs det att den ska ut på vägen och rulla och köra i olika situationer. Möjligen kan Carglass fått en deal på så sätt
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Ringde Carglass efter att tesla föreslagit dem.
Fick svar på ca 10.000 kr ink moms :S. Exkl AP1-kalibrering, som tydligen sedan skulle krävas att tesla gör.
Har mailat tesla-SC nu och får se vad dom ger för bud. Tidigare hintade dom om 7000-8000.
Synd att inte blästrad (heter det så?) ruta täcks av försäkring :/.
Kommer göra jobbet oavsett för jag stör mig något otroligt på min prickiga framruta .
Fick svar på ca 10.000 kr ink moms :S. Exkl AP1-kalibrering, som tydligen sedan skulle krävas att tesla gör.
Har mailat tesla-SC nu och får se vad dom ger för bud. Tidigare hintade dom om 7000-8000.
Synd att inte blästrad (heter det så?) ruta täcks av försäkring :/.
Kommer göra jobbet oavsett för jag stör mig något otroligt på min prickiga framruta .
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Jag kollade efter rutor och det går att få tag på rutor till AP1 hos Pilkington, ca 7000:- plus moms
Så 10 monterat och klart är ett ok pris
Kalibrering som sagt, det går bara hos Tesla vad jag hört.
Att små stenskott inte går på försäkringen är ganska självklart, det är slitage. Det behövs ett 2cm stort stenskott för att det ska vara "giltigt"
Personligen tror jag att Carglass gör ett bättre jobb än Tesla (Jag skulle såklart göra ett än bättre jobb ), de byter trots allt rutor hela dagarna och gör ingen annat
Men då återstår frågan vad Tesla tar för en kalibrering. En normal kalibrering kostar ca 600:-
Så 10 monterat och klart är ett ok pris
Kalibrering som sagt, det går bara hos Tesla vad jag hört.
Att små stenskott inte går på försäkringen är ganska självklart, det är slitage. Det behövs ett 2cm stort stenskott för att det ska vara "giltigt"
Personligen tror jag att Carglass gör ett bättre jobb än Tesla (Jag skulle såklart göra ett än bättre jobb ), de byter trots allt rutor hela dagarna och gör ingen annat
Men då återstår frågan vad Tesla tar för en kalibrering. En normal kalibrering kostar ca 600:-
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
Hur menar du nu? Det låter som du först frågar vad tesla tar för en kalibrering, följt av att du säger "En normal kalibrering kostar 600 :-". Är Teslas kailbreringar något annat? vad är en "normal kalibrering för något"?Crappy skrev:Jag kollade efter rutor och det går att få tag på rutor till AP1 hos Pilkington, ca 7000:- plus moms
Så 10 monterat och klart är ett ok pris
Kalibrering som sagt, det går bara hos Tesla vad jag hört.
Att små stenskott inte går på försäkringen är ganska självklart, det är slitage. Det behövs ett 2cm stort stenskott för att det ska vara "giltigt"
Personligen tror jag att Carglass gör ett bättre jobb än Tesla (Jag skulle såklart göra ett än bättre jobb ), de byter trots allt rutor hela dagarna och gör ingen annat
Men då återstår frågan vad Tesla tar för en kalibrering. En normal kalibrering kostar ca 600:-
Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?
En normal kalibrering är en kalibrering på vilken bil som helst i samband med rutbyte. 600 är vad försäkringsbolagen tycker är ok att betala
Men Tesla är inte vilken bil som helst. Jag misstänker att de tar mer betalt, framför allt om de ska göra det i efterhand.
Jag har dessutom hört skräckexempel på att Mercedes ville ha 2000, Volvo 1200 för en kalibrering i efterhand.
För att förtydliga. Det finns såklart ingen standard på hur en kalibrering ska gå till. Alla olika märken har olika ideer. Även inom samma bilmärke har de olika ideer
Ex: En Merc med monokamera, så slänger man upp en tavla och startar datorn- 15 min senare, klart.
Merc stereokamera, först upp med tavlan för att kalibrera ena kameran, sedan ut på vägarna, hitta bra vägmarkeringar dvs ingen djävla snö. Rätt hastighet, hitta tre olika bilar att haka på i statiskt tempo osv, jag kan misstänka att det är extra kul i rusningstrafiken i Stockholm. Samma betalt för bägge
Men Tesla är inte vilken bil som helst. Jag misstänker att de tar mer betalt, framför allt om de ska göra det i efterhand.
Jag har dessutom hört skräckexempel på att Mercedes ville ha 2000, Volvo 1200 för en kalibrering i efterhand.
För att förtydliga. Det finns såklart ingen standard på hur en kalibrering ska gå till. Alla olika märken har olika ideer. Även inom samma bilmärke har de olika ideer
Ex: En Merc med monokamera, så slänger man upp en tavla och startar datorn- 15 min senare, klart.
Merc stereokamera, först upp med tavlan för att kalibrera ena kameran, sedan ut på vägarna, hitta bra vägmarkeringar dvs ingen djävla snö. Rätt hastighet, hitta tre olika bilar att haka på i statiskt tempo osv, jag kan misstänka att det är extra kul i rusningstrafiken i Stockholm. Samma betalt för bägge