Byte av sliten vindruta på model s.. pris?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?

Inlägg av Crappy »

Jag kollade efter rutor och det går att få tag på rutor till AP1 hos Pilkington, ca 7000:- plus moms
Så 10 monterat och klart är ett ok pris

Kalibrering som sagt, det går bara hos Tesla vad jag hört.

Att små stenskott inte går på försäkringen är ganska självklart, det är slitage. Det behövs ett 2cm stort stenskott för att det ska vara "giltigt"

Personligen tror jag att Carglass gör ett bättre jobb än Tesla (Jag skulle såklart göra ett än bättre jobb :D ), de byter trots allt rutor hela dagarna och gör ingen annat
Men då återstår frågan vad Tesla tar för en kalibrering. En normal kalibrering kostar ca 600:-
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?

Inlägg av GiGurra »

Crappy skrev:
Jag kollade efter rutor och det går att få tag på rutor till AP1 hos Pilkington, ca 7000:- plus moms
Så 10 monterat och klart är ett ok pris

Kalibrering som sagt, det går bara hos Tesla vad jag hört.

Att små stenskott inte går på försäkringen är ganska självklart, det är slitage. Det behövs ett 2cm stort stenskott för att det ska vara "giltigt"

Personligen tror jag att Carglass gör ett bättre jobb än Tesla (Jag skulle såklart göra ett än bättre jobb :D ), de byter trots allt rutor hela dagarna och gör ingen annat
Men då återstår frågan vad Tesla tar för en kalibrering. En normal kalibrering kostar ca 600:-
Hur menar du nu? Det låter som du först frågar vad tesla tar för en kalibrering, följt av att du säger "En normal kalibrering kostar 600 :-". Är Teslas kailbreringar något annat? vad är en "normal kalibrering för något"?
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Byte av sliten vindruta på model s.. pris?

Inlägg av Crappy »

En normal kalibrering är en kalibrering på vilken bil som helst i samband med rutbyte. 600 är vad försäkringsbolagen tycker är ok att betala
Men Tesla är inte vilken bil som helst. Jag misstänker att de tar mer betalt, framför allt om de ska göra det i efterhand.
Jag har dessutom hört skräckexempel på att Mercedes ville ha 2000, Volvo 1200 för en kalibrering i efterhand.

För att förtydliga. Det finns såklart ingen standard på hur en kalibrering ska gå till. Alla olika märken har olika ideer. Även inom samma bilmärke har de olika ideer
Ex: En Merc med monokamera, så slänger man upp en tavla och startar datorn- 15 min senare, klart.
Merc stereokamera, först upp med tavlan för att kalibrera ena kameran, sedan ut på vägarna, hitta bra vägmarkeringar dvs ingen djävla snö. Rätt hastighet, hitta tre olika bilar att haka på i statiskt tempo osv, jag kan misstänka att det är extra kul i rusningstrafiken i Stockholm. Samma betalt för bägge
Skriv svar