Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av ermase »

Hej

Mitt första inlägg här

I väntan på leverans i slutet av december (har beställt en S 75D) så får man ägna sig åt torrsim. Som att till exempel att läsa, med skräckblandad förtjusning :shock: , diverse trådar på detta forum eller försöka simulera de vanligasta resrutterna jag gör idag men med Teslan(räkna på vart man ska ladda och hur länge och det vid olika förhållanden), nästan så att man längtar efter att få sitta i bilen o se hur den laddas upp på en SuC men det kan man ju inte säga till normalt folk :D . Upptäckte att Uppladdning.nu visserligen är komplett och uppdaterad men innehåller för mycket information så det är svårt att få en vettig överblick. Har därför börjat snickra på en ”egen” karta eller rättare sagt en enriokarta med markörer. I den kartan har jag bara lagt in laddstationer som jag tycker är intressant i delar av Sverige där jag normalt kör mycket bil. Jag planerar att skaffa en Chademoadapter för att utöka möjligheterna till snabbladdning.

Nackdelar med kartan är såklart att den måste underhållas manuellt, men jag tycker den ger en bättre överblick. Ni kan enkelt göra eran egen karta och den sparas hos eniro
https://kartor.eniro.se/m/VPSTm

Man kan även lägga in eniros egna markeringar för laddstationer som komplement
https://kartor.eniro.se/m/7COM1

Eller alla fartkameror om man tycker det är mer intressant 8-)
https://kartor.eniro.se/m/P7Dmj

Kanske helt onödig information när jag väl får min Tesla men i väntan på den känns den viktig :geek:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7315
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av TiborBlomhall »

Du vet att du kan begränsa så att uppladdning.nu bara visar tex Superchargers och CHAdeMO?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av kangru »

Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av ermase »

@Tibor, Jodå det har jag koll, det ger absolut bättre överblick
Och ja routeplanner har jag provat ser mycket trevlig ut, Dock fick jag inte det resultat av den som jag ville ha men jag har inte djuptestat
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av LarsL »

PlugShare appen tycker jag är lättare att ha att göra med än vad uppladdning.nu är. Tror att uppladdning.nu skulle behöva en ordentlig översyn och modernisera sitt utseende. Mest trött blir jag på att den inte kan komma ihåg mina val, något trassel med cookies antar jag. Sedan är det ju lite tråkigt att det inte fin s en bra navigator inbyggd.

Som sagt PlugShare är både lätt att navigera i och med. Det är också lätt att lägga till nya laddare på ett enkelt och snabbt sätt.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av ermase »

PlugShare, ny för mig, men ser trevligare ut än uppladdning.nu helt klart, dock lite bristfälligt uppdaterad men innehöll en del destination charger som jag inte kunde hitta på uppladdning.nu. Bra med Trip planner i kombination med vart laddstationerna finns.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av EnTraktor »

Personligen tycker jag att uppladdning.nu är en fullständig katastrof. En tjänst som ser ut att vara från 1800-talet ska marknadsföra framtidens elbilar. Fullkomligt feltänkt och kontraproduktivt. Använder uteslutande Plugshare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av LarsL »

ermase skrev:
PlugShare, ny för mig, men ser trevligare ut än uppladdning.nu helt klart, dock lite bristfälligt uppdaterad men innehöll en del destination charger som jag inte kunde hitta på uppladdning.nu. Bra med Trip planner i kombination med vart laddstationerna finns.
Användar drivet så vårat ansvar att uppdatera.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av ermase »

EnTraktor skrev:
Personligen tycker jag att uppladdning.nu är en fullständig katastrof. En tjänst som ser ut att vara från 1800-talet ska marknadsföra framtidens elbilar. Fullkomligt feltänkt och kontraproduktivt. Använder uteslutande Plugshare.
Tyvärr sant och extra sorgligt eftersom just räckvidds/laddningsskräck är en stor anledning till att inte fler elbilar säljs. För att köra en elbil idag krävs att man är lite ”tekniknörd” för att förstå hur pass enkelt det egentligen är att köra och ladda en elbil.
Sätt uppladdning.nu i händer på någon som inte är inkörd i ”elbilsträsket” med motiveringen ”här ser du vad enkelt du kan hitta laddare och ladda en elbil på dina resor”. Tror inte det skulle dämpa räckvidds/laddningsskräcken, tvärtom.

Försöker sammanställa vad som finns och jag har hittat följande websidor, det finns garanterat fler (har inte provat apparna)

Uppladdning.nu
Klart mest komplett men tungjobbad och långsam. Inga funktioner på kartan i övrigt men går att filtrera. I stort sett endast Sverige

http://www.beincharge.se/hitta-laddstation/
Endast Vattenfalls stationer men snyggt med onlineinformation (ledig eller inte) och pris. Enkelt att filtrera på Chademo / Type2 / CCS. Ingen information om efftekt (kW). Endast Sverige och Holland. Inga funktioner på kartan i övrigt

http://services.clever.dk/pcmapr.html
Endast Cleverstationer men onlineinformation (ledig eller inte) och enkel att filtrera. Endast Sverige och Danmark. Inga funktioner på kartan i övrigt.

https://www.fortum.com/countries/se/pri ... fault.aspx
Endast Charge&Drives stationer och väldigt långsam men snyggt med onlineinformation (ledig/i drift eller inte) och pris. Enkel att filtrera även på ledig/i drift. Endast Norge, ”mellanSverige” och lite Finland. Inga funktioner på kartan i övrigt.

http://www.plugshare.com
Efter uppladdning.nu mest komplett och dessutom helt internationell. Snabb och lättarbetad, lite amerikansk dock, svårt att förstå alla filtreringsmöjligheter. Trip planner är ett trevligt verktyg för att planera sin resa då man själv väljer vilka stationer man vill stanna vid och rutten uppdateras därefter och man ser enkelt hur långt man behöver åka mellan varje laddning.

https://abetterrouteplanner.com/
Klart häftigast beräkningsalgoritm. Inte bara information om hur långt man behöver åka mellan laddningarna utan även hur mycket/länge man ska ladda allt styrt utifrån val av modell och annan indata. Helt internationell men tyvärr endast för Tesla och endast Superchagerinformation på kartan förutom de Chademo som programmet själv väljer ut. Perfekt verktyg för Teslanörden, inte ett verktyg jag skulle ge till frun om man säger så. Ett enklare gränssnitt behövs nog

Sammanfattning
Samtliga tjänster jag hittat saknar kartor med ”normala funktioner”. T.ex. se vart det finns restauranger, sevärdheter o.s.v. Vilket jag inbillar mig vore bra när man ska välja laddstation. Google Maps helt enkelt.

En komplett Plugshare (som är lätt att filtrera) med onlineinfo från alla leverantörer byggd på Google maps med abetterrouteplanner (för samtliga elbilar och laddstationer) som tillägg för finsmakaren (nörden). Sen vill man väl ha detta i navigeringssystemet också... Hur svårt kan det vara :?:

Tillslut borde det väl i och för sig bli lika enkelt att ladda som att tanka, då behövs kanske inte allt detta. Min hoj har en räckvidd på max 30 mil, planerar aldrig tankstopp utan det löser man ”adhoc”.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av Foluke »

ermase skrev:
Hej

Mitt första inlägg här

I väntan på leverans i slutet av december (har beställt en S 75D) så får man ägna sig åt torrsim. Som att till exempel att läsa, med skräckblandad förtjusning :shock: , diverse trådar på detta forum eller försöka simulera de vanligasta resrutterna jag gör idag men med Teslan(räkna på vart man ska ladda och hur länge och det vid olika förhållanden), nästan så att man längtar efter att få sitta i bilen o se hur den laddas upp på en SuC men det kan man ju inte säga till normalt folk :D . Upptäckte att Uppladdning.nu visserligen är komplett och uppdaterad men innehåller för mycket information så det är svårt att få en vettig överblick. Har därför börjat snickra på en ”egen” karta eller rättare sagt en enriokarta med markörer. I den kartan har jag bara lagt in laddstationer som jag tycker är intressant i delar av Sverige där jag normalt kör mycket bil. Jag planerar att skaffa en Chademoadapter för att utöka möjligheterna till snabbladdning.

Nackdelar med kartan är såklart att den måste underhållas manuellt, men jag tycker den ger en bättre överblick. Ni kan enkelt göra eran egen karta och den sparas hos eniro
https://kartor.eniro.se/m/VPSTm

Man kan även lägga in eniros egna markeringar för laddstationer som komplement
https://kartor.eniro.se/m/7COM1

Eller alla fartkameror om man tycker det är mer intressant 8-)
https://kartor.eniro.se/m/P7Dmj

Kanske helt onödig information när jag väl får min Tesla men i väntan på den känns den viktig :geek:
Du väntar på din bil. Då är allt i ämnet spännande.
I verkligheten, med bilen alltså, kommer detta nog bli ett ickeproblem. Bilens räckvidd och antalet SuC samt Teslans navigator löser detta i de flesta fall. Under två år har inte behövt söka mig alternativa laddpunkter. 220 V vid några destinationer. Det är allt.
Fartkameror behandlas som med fossilbil: lösnäsa, solskydd eller säkrast, håll skyltad fart.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av EnTraktor »

Ja som sagt innan, laddning är inte ett problem och man kommer långt med Tesla's karta i bilen. Det är när man åker för första gången på en långresa i utkanten av SuperCharger-nätverket som man börjar titta efter alternativ. Själv har jag åkt till Kroatien, Spanien, Tyskland, Tjeckien och flertal resor i Polen där antalet snabbladdare, fram till förra veckan, kunde räknas på en hands fingrar. Då har Plugshare varit ett utmärkt hjälpmedel. Skulle jag behöva åka till Spanien idag, skulle jag troligen klara mig helt utan några hjälpmedel, varken appar eller Tesla's navigator.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7315
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av TiborBlomhall »

Bra sammanställning!

Som andra redan sagt: laddning är inga problem med en Tesla. Dessa laddkartor är mest till för andra elbilsägare.

En som saknas från listan är egotrip.se som förutom att visa alla uppladdning.nu och laddinfra.se laddare även har bra planering.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av ermase »

Skönt o höra! :D
Helt rätt, att göra en egen karta och den här inventering är väl mest bara terapi i väntan på Teslan.
Jag kör en del i Sörmland/Västmanland/Dalarna och även lite i Härjedalen, just nu bara SuC i Mora där jag åker men när Sveg kommer så ser det bättre ut, kan säkert ta omvägen via Arboga ibland också. Gillar även att hålla mig borta från motorvägarna samt MC Donalds och liknande, då kan det kanske vara intressant att hitta alternativ till SuC emellanåt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av mati »

I Sveg finns en Chademo-laddare, och den i Noppikoski är väl också så gott som klar. Längre upp i Härjedalen/Jämtland finns det gott om laddare. Det krävs ingen planering där. Men visst ät det trevligt att kolla kartor där man ser var man skulle kunna ladda, bara ifall. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av Teslaspolen »

ermase skrev:
EnTraktor skrev:
Personligen tycker jag att uppladdning.nu är en fullständig katastrof. En tjänst som ser ut att vara från 1800-talet ska marknadsföra framtidens elbilar. Fullkomligt feltänkt och kontraproduktivt. Använder uteslutande Plugshare.
Tyvärr sant och extra sorgligt eftersom just räckvidds/laddningsskräck är en stor anledning till att inte fler elbilar säljs. För att köra en elbil idag krävs att man är lite ”tekniknörd” för att förstå hur pass enkelt det egentligen är att köra och ladda en elbil.
Sätt uppladdning.nu i händer på någon som inte är inkörd i ”elbilsträsket” med motiveringen ”här ser du vad enkelt du kan hitta laddare och ladda en elbil på dina resor”. Tror inte det skulle dämpa räckvidds/laddningsskräcken, tvärtom.

Försöker sammanställa vad som finns och jag har hittat följande websidor, det finns garanterat fler (har inte provat apparna)

Uppladdning.nu
Klart mest komplett men tungjobbad och långsam. Inga funktioner på kartan i övrigt men går att filtrera. I stort sett endast Sverige

http://www.beincharge.se/hitta-laddstation/
Endast Vattenfalls stationer men snyggt med onlineinformation (ledig eller inte) och pris. Enkelt att filtrera på Chademo / Type2 / CCS. Ingen information om efftekt (kW). Endast Sverige och Holland. Inga funktioner på kartan i övrigt

http://services.clever.dk/pcmapr.html
Endast Cleverstationer men onlineinformation (ledig eller inte) och enkel att filtrera. Endast Sverige och Danmark. Inga funktioner på kartan i övrigt.

https://www.fortum.com/countries/se/pri ... fault.aspx
Endast Charge&Drives stationer och väldigt långsam men snyggt med onlineinformation (ledig/i drift eller inte) och pris. Enkel att filtrera även på ledig/i drift. Endast Norge, ”mellanSverige” och lite Finland. Inga funktioner på kartan i övrigt.

http://www.plugshare.com
Efter uppladdning.nu mest komplett och dessutom helt internationell. Snabb och lättarbetad, lite amerikansk dock, svårt att förstå alla filtreringsmöjligheter. Trip planner är ett trevligt verktyg för att planera sin resa då man själv väljer vilka stationer man vill stanna vid och rutten uppdateras därefter och man ser enkelt hur långt man behöver åka mellan varje laddning.

https://abetterrouteplanner.com/
Klart häftigast beräkningsalgoritm. Inte bara information om hur långt man behöver åka mellan laddningarna utan även hur mycket/länge man ska ladda allt styrt utifrån val av modell och annan indata. Helt internationell men tyvärr endast för Tesla och endast Superchagerinformation på kartan förutom de Chademo som programmet själv väljer ut. Perfekt verktyg för Teslanörden, inte ett verktyg jag skulle ge till frun om man säger så. Ett enklare gränssnitt behövs nog

Sammanfattning
Samtliga tjänster jag hittat saknar kartor med ”normala funktioner”. T.ex. se vart det finns restauranger, sevärdheter o.s.v. Vilket jag inbillar mig vore bra när man ska välja laddstation. Google Maps helt enkelt.

En komplett Plugshare (som är lätt att filtrera) med onlineinfo från alla leverantörer byggd på Google maps med abetterrouteplanner (för samtliga elbilar och laddstationer) som tillägg för finsmakaren (nörden). Sen vill man väl ha detta i navigeringssystemet också... Hur svårt kan det vara :?:

Tillslut borde det väl i och för sig bli lika enkelt att ladda som att tanka, då behövs kanske inte allt detta. Min hoj har en räckvidd på max 30 mil, planerar aldrig tankstopp utan det löser man ”adhoc”.
Kan rekommendera att mejla PlugShare utvecklarna; dom svarar alltid på konstruktiv kritik. På så vis kan vi få den mera Europa-anpassad.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av ermase »

Jodå Sveg o Noppikoski känner jag till och har med dem på min egen laddkarta :) men på nåt sätt skulle en supercharger kännas mycket tryggare. En Chademoladdare känns sårbar, om man läser Uppladdning.nu så är det ofta driftstörningar eller problem med betalning och en storhelg typ påsk kan det väl vara kö också. Tesla har ett stort försprång idag som har superchargers.
Törs nog inte kontakta Plugshare förrens jag lämnat torrsimmsträsket och provat på riktigt med min Tesla som kommer till jul :D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Egen karta över elbilsladdbilsplatser

Inlägg av EnTraktor »

Jag tycker Chademoladdare är stabila, framförallt dom som kostar. När dom är gratis så finns det ingen morot från ägaren att hålla den igång.
Dom privata nätverken som Vattenfall, Eon och Clever har bra underhåll på sina grejer, om man ska kunna lita på att dom fungerar.
I de flesta fall har dessa laddare även 22kW Typ2 som backup som fungerar som nödlösning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar