Skinnstolar vs textil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 apr 2015 18:23
Ort: Västerås

Skinnstolar vs textil

Inlägg av aikalex »

Är det bara jag som missar att jag kan välja skinn istället för textil på MS P100D? Nu i efterhand kan jag i designstudion se att på en S skiljer 36.000 för något! En säljare på MOS sa att det fanns flera som valde textilsäten till sina P, men det låter som värsta skitsnacket, för varför skulle jag välja bort något för 36.000 som ingår i P och därmed sänka värdet på bilen? Men nu är frågan om textil är lika dåligt som jag tror så det är värt att avboka skiten? Bilen är låst så jag kan tydligen inte ändra längre.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Verdi

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av Verdi »

aikalex skrev:
Är det bara jag som missar att jag kan välja skinn istället för textil på MS P100D? Nu i efterhand kan jag i designstudion se att på en S skiljer 36.000 för något! En säljare på MOS sa att det fanns flera som valde textilsäten till sina P, men det låter som värsta skitsnacket, för varför skulle jag välja bort något för 36.000 som ingår i P och därmed sänka värdet på bilen? Men nu är frågan om textil är lika dåligt som jag tror så det är värt att avboka skiten? Bilen är låst så jag kan tydligen inte ändra längre.

Hänger inte med. Har du beställt en P100D med textilsäten trots att "skinn" är gratis? Mot din vilja? Är det inte bara att ändra då?
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 apr 2015 18:23
Ort: Västerås

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av aikalex »

Verdi skrev:
aikalex skrev:
Är det bara jag som missar att jag kan välja skinn istället för textil på MS P100D? Nu i efterhand kan jag i designstudion se att på en S skiljer 36.000 för något! En säljare på MOS sa att det fanns flera som valde textilsäten till sina P, men det låter som värsta skitsnacket, för varför skulle jag välja bort något för 36.000 som ingår i P och därmed sänka värdet på bilen? Men nu är frågan om textil är lika dåligt som jag tror så det är värt att avboka skiten? Bilen är låst så jag kan tydligen inte ändra längre.

Hänger inte med. Har du beställt en P100D med textilsäten trots att "skinn" är gratis? Mot din vilja? Är det inte bara att ändra då?
Ja jag har beställt en P100D, men jag kan inte se att jag kan välja mellan olika material på stolarna. Det jag kan läsa mig till är att väljer jag en P så får man det bästa. På min förra bil stod det skinn på ordern och jag betalade extra för det men det alternativet finns inte nu när jag köper en P. står inte på ordern att jag valt textil heller men förstått att det är det jag får eftersom jag klickade i att jag ville ha allt svart så valde jag flermönstrat svart, för vanligt svart fick man brun panel som standard och det ville jag inte ha. Men nu sa det att då väljer man kolfiber som oxå är gratis på en P för att få svarta skinnsäten och panel. Nej det går inte att ändra längre enligt dem.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av Jojo »

Jag har textilsäten och tycker de är helt okay. Hade inte velat ha skinn heller och aktivt valt bort det skulle frågan ha uppstått.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av HelectriC »

Det stämmer att allt ingår på en "P", men att du kan välja att ta bort utrustning, som du då inte får sänkt pris på. Det var inte så tidigare, men denna metoden kom för nåt halvår sen när Tesla ville förenkla antalet olika konfigurationer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Det stämmer att allt ingår på en "P", men att du kan välja att ta bort utrustning, som du då inte får sänkt pris på. Det var inte så tidigare, men denna metoden kom för nåt halvår sen när Tesla ville förenkla antalet olika konfigurationer.
P funkar i princip som Signature då. Där ingick det mesta, dock inte allt. Gick att välja bort saker som t.ex. välja 20"-fälgar istället för 22" men utan att priset påverkades.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av Gustafsson »

"Det bästa" är inte detsamma som "det dyraste". Jag tillhör dem som valde textil, och det var inte en ekonomisk fråga för mig, de är helt enkelt skönare att sitta på, både på sommar o vinter. Visst är skinn snyggare att se på, men för mig, lät jag akterdelarna avgöra denna gång... Fast det vore ju surt att betala för skinn, men få levererat textil...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av Telsa »

Väljer man flermönstrat svart får man textilsäten, det står ju i klartext om än inte exakt på samma plats (raden under). Själv hade jag hoppat av för en sån sak.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av Telsa »

Jag kollade en gång till och man får textilsäten vad man än väljer. Eller "Texil" som Tesla väljer att stava det på svenska.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av helix »

Har inte direkt med stolarna att göra... men tänk på att du även går miste om Alcantara i taket och får svart tyg där istället.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av mans71 »

En P modell utan skinn blir nog mycket svårare att omsätta på beg-marknaden gissar jag.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Det stämmer att allt ingår på en "P", men att du kan välja att ta bort utrustning, som du då inte får sänkt pris på. Det var inte så tidigare, men denna metoden kom för nåt halvår sen när Tesla ville förenkla antalet olika konfigurationer.
Förenkla?!? :roll: Det kan bara vara i Teslas värld som detta förenklar något... åtminstone för kunden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Det stämmer att allt ingår på en "P", men att du kan välja att ta bort utrustning, som du då inte får sänkt pris på. Det var inte så tidigare, men denna metoden kom för nåt halvår sen när Tesla ville förenkla antalet olika konfigurationer.
Förenkla?!? :roll: Det kan bara vara i Teslas värld som detta förenklar något... åtminstone för kunden.
Ja självklart för Tesla. Då blir produktionen enklare. För kundens bästa borde det funnits miljoner varianter att välja mellan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 apr 2015 18:23
Ort: Västerås

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av aikalex »

Telsa skrev:
Väljer man flermönstrat svart får man textilsäten, det står ju i klartext om än inte exakt på samma plats (raden under). Själv hade jag hoppat av för en sån sak.
Du har rätt att det står i klartext nu att det är textil men för 2 dagar sen stod det inte så. Helt sjukt att de ändrat det nu men att jag inte har rätt att ändra.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av mahulkp »

aikalex skrev:
Verdi skrev:
aikalex skrev:
Är det bara jag som missar att jag kan välja skinn istället för textil på MS P100D? Nu i efterhand kan jag i designstudion se att på en S skiljer 36.000 för något! En säljare på MOS sa att det fanns flera som valde textilsäten till sina P, men det låter som värsta skitsnacket, för varför skulle jag välja bort något för 36.000 som ingår i P och därmed sänka värdet på bilen? Men nu är frågan om textil är lika dåligt som jag tror så det är värt att avboka skiten? Bilen är låst så jag kan tydligen inte ändra längre.

Hänger inte med. Har du beställt en P100D med textilsäten trots att "skinn" är gratis? Mot din vilja? Är det inte bara att ändra då?
Ja jag har beställt en P100D, men jag kan inte se att jag kan välja mellan olika material på stolarna. Det jag kan läsa mig till är att väljer jag en P så får man det bästa. På min förra bil stod det skinn på ordern och jag betalade extra för det men det alternativet finns inte nu när jag köper en P. står inte på ordern att jag valt textil heller men förstått att det är det jag får eftersom jag klickade i att jag ville ha allt svart så valde jag flermönstrat svart, för vanligt svart fick man brun panel som standard och det ville jag inte ha. Men nu sa det att då väljer man kolfiber som oxå är gratis på en P för att få svarta skinnsäten och panel. Nej det går inte att ändra längre enligt dem.
För tydlighetens skull så finns det inte riktiga skinnsäten alls längre på Tesla, det är konstskinn i alla stolar numera.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av Bengt »

Textilklädsel är helt klart min favorit. Man slipper bränna sig på sommaren och få köldschocker på vintern. Absolut ingen kostnadsfråga då jag hellre skulle ta ett prispåslag för att få textilsten. Fick mina tankar bekräftade när jag hade en lånebil i 3 veckor nyligen. Enda nackdelen är att stolsvärme går igenom alldeles för fort så att läge ett är det högsta jag använder.

Hur det påverkar försäljningspriset är helt klart sekundärt då jag köpt bilen för att använda, inte för att få bästa betalning när jag nån gång säljer den.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av stefan007 »

Textil föredrar jag också alla dar i veckan, speciellt nu när stolarna är samma i grund och botten.
En P-modell är ju garanterad att tappa stort i värde vilken utrustning du än väljer.
Mitt råd är att ta det du trivs med när du ska bruka bilen och var säker på att du kommer att hitta en köpare till din bil när det blir dags att sälja....
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Skinnstolar vs textil

Inlägg av jonas »

Textil är jobbigt om man vill hålla snyggt i bilen och har djur. Hår fastnar överallt, till och med ungarnas långa håravfall fastnar i klädseln. Jag gillar verkligen skinn. Har inte provat konstskinn som tidigare inte kunde andas lika bra som skinn och därmed obehagligt. Dagens konstskinn är antagligen bättre hoppas jag.

Hade BMW i3 förut med tygklädsel den var ständigt hårig och fläckig.
Men den var något varmare precis i början man satte sig på vintern och något svalare precis i början man satte sig på sommaren.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar