Tidnningen Elbilen
Moderator: Redaktion
Tidnningen Elbilen
Jag satt och läste senaste numret och blir irriterad att dom inte är pålästa.
på insändarsidan har dom 2 felaktiga artiklar.
1, Skandalöst dålig energieffektivitet i Tesla bilar.
Där skriver dom att en Tesla med 100kwh batteri endast går 40-50 mil och att han själv kunde bygga en som drar 1 kwh per mil.
Andra bilar med mindre batteri gör kanske 1,5 kWh. Jag tror inte på att det går att göra en som drar 1 kWh såvida det inte är en tapetserad moped.
Sen har han glömt varför Tesla har gjort den med bra acceleration och hög maxfart.
Det har Tesla gjort för att bevisa att det går att göra riktigt bra bilar med eldrift.
2, Skillnad på batterikvalitet.
Där påstår set att batteriet håller 2-3000 uppladdningar vilket skulle göra 2-300.000 km för en Tesla.
Det är helt fel.
Tester där man laddar fullt och sen drar ut batteriet till 0. samt kör denna om och om igen till det anses att batteriet är dåligt bygger man denna teori på 2-3000 laddningar på. Alla som har elbil vet att helt fullt och helt tomt batteri är det som förstör batteriet.
Teslas batteri är nog det som kommer hålla längst. Detta pop grund av deras programvara som noga övervakar batteriet och dessutom har kylning samt värmning av batteriet. Helt klart kommer batteriet överleva bilen.
Tibor, du som skriver i tidningen ibland. Kan du inte utbilda dom, så det blir rätt när dom skriver ?
på insändarsidan har dom 2 felaktiga artiklar.
1, Skandalöst dålig energieffektivitet i Tesla bilar.
Där skriver dom att en Tesla med 100kwh batteri endast går 40-50 mil och att han själv kunde bygga en som drar 1 kwh per mil.
Andra bilar med mindre batteri gör kanske 1,5 kWh. Jag tror inte på att det går att göra en som drar 1 kWh såvida det inte är en tapetserad moped.
Sen har han glömt varför Tesla har gjort den med bra acceleration och hög maxfart.
Det har Tesla gjort för att bevisa att det går att göra riktigt bra bilar med eldrift.
2, Skillnad på batterikvalitet.
Där påstår set att batteriet håller 2-3000 uppladdningar vilket skulle göra 2-300.000 km för en Tesla.
Det är helt fel.
Tester där man laddar fullt och sen drar ut batteriet till 0. samt kör denna om och om igen till det anses att batteriet är dåligt bygger man denna teori på 2-3000 laddningar på. Alla som har elbil vet att helt fullt och helt tomt batteri är det som förstör batteriet.
Teslas batteri är nog det som kommer hålla längst. Detta pop grund av deras programvara som noga övervakar batteriet och dessutom har kylning samt värmning av batteriet. Helt klart kommer batteriet överleva bilen.
Tibor, du som skriver i tidningen ibland. Kan du inte utbilda dom, så det blir rätt när dom skriver ?
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 3 gång.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Tidnjingen Elbilen
Men insändare är ju insändare! Inte redaktionellt innehåll
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Tidnjingen Elbilen
Då störde jag mig mer på artikeln om de som skulle åka lite med en X och husvagn. Som jag förstår det var det en journalist som Elbilstidningen själv valt att samarbeta med?
Började att endast ladda till 80% innan avfärd och sen gasade glatt på och fick naturligtvis lämna husvagnen till slut.
Lär sig inte utan laddar på "för lite" igen under försra stoppet.
Kommer till en camping på kvällen och trots att de efter lite missöden får fram ett 3-fasuttag får de inte igång laddningen på bilen. Utan nöjer sig sen med 1-fas som de till slut får igång.
Så man kan säga att de gör en massa nybörjarmisstag, inte tar lärdom av det de upplever och kommer sen fram till att det inte funkar så bra...
Hade det varit ett vanligt konsumenttest gjort av de som aldrig kört elbil förut. OK! Men när det är en Journalist som skriver i tidningen Elbilen förväntar man sig aningens mer "förkunskap" hos den som skriver. Då åtminstone den ena testat elbilar tidigare.
Började att endast ladda till 80% innan avfärd och sen gasade glatt på och fick naturligtvis lämna husvagnen till slut.
Lär sig inte utan laddar på "för lite" igen under försra stoppet.
Kommer till en camping på kvällen och trots att de efter lite missöden får fram ett 3-fasuttag får de inte igång laddningen på bilen. Utan nöjer sig sen med 1-fas som de till slut får igång.
Så man kan säga att de gör en massa nybörjarmisstag, inte tar lärdom av det de upplever och kommer sen fram till att det inte funkar så bra...
Hade det varit ett vanligt konsumenttest gjort av de som aldrig kört elbil förut. OK! Men när det är en Journalist som skriver i tidningen Elbilen förväntar man sig aningens mer "förkunskap" hos den som skriver. Då åtminstone den ena testat elbilar tidigare.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tidnjingen Elbilen
Märkligt, nu har jag inte tidningen och har således inte läst insändarartikeln.
Dock, om batteriet klarar 2000 fulla laddcykler (0-100%) och varje full laddning kan driva bilen 40 mil så blir det ju 80000 mil
Dock, om batteriet klarar 2000 fulla laddcykler (0-100%) och varje full laddning kan driva bilen 40 mil så blir det ju 80000 mil
Model 3 LR AWD 19"
Re: Tidnjingen Elbilen
Precis. Dom kan ju inte räkna ens.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Tidnningen Elbilen
Jag hade inte hunnit läsa denna artikel förut.Leo skrev:Då störde jag mig mer på artikeln om de som skulle åka lite med en X och husvagn. Som jag förstår det var det en journalist som Elbilstidningen själv valt att samarbeta med?
Började att endast ladda till 80% innan avfärd och sen gasade glatt på och fick naturligtvis lämna husvagnen till slut.
Lär sig inte utan laddar på "för lite" igen under försra stoppet.
Kommer till en camping på kvällen och trots att de efter lite missöden får fram ett 3-fasuttag får de inte igång laddningen på bilen. Utan nöjer sig sen med 1-fas som de till slut får igång.
Så man kan säga att de gör en massa nybörjarmisstag, inte tar lärdom av det de upplever och kommer sen fram till att det inte funkar så bra...
Hade det varit ett vanligt konsumenttest gjort av de som aldrig kört elbil förut. OK! Men när det är en Journalist som skriver i tidningen Elbilen förväntar man sig aningens mer "förkunskap" hos den som skriver. Då åtminstone den ena testat elbilar tidigare.
Men det är verkligen nybörjare fel. Precis som dom bestämma sig för innan hur det ska gå. Man förväntar sig verkligen att en elbilstidning sak vara påläst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tidnningen Elbilen
Just husvagns-reportaget tyckte jag oxo kändes knepigt för att vara i den tidningen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tidnningen Elbilen
Ja jag reagerade också på just det första reportaget om husvagn och model X. Det var precis som hummersås saknades.
Re: Tidnningen Elbilen
Men... det där var ett riktigt lågt "reportage".
Man undrar ju. Är det så att journalister i rädsla för att uppfattas som partiska tvärtom fixar till en story så att de garanterat får möjlighet att dissa Tesla? Det är som att en artikel måste vara negativ per definition.
Man undrar ju. Är det så att journalister i rädsla för att uppfattas som partiska tvärtom fixar till en story så att de garanterat får möjlighet att dissa Tesla? Det är som att en artikel måste vara negativ per definition.
Re: Tidnjingen Elbilen
Ja, så är det ju faktiskt. Vilken skön mening att helt slå sönder argumentet "batterier håller inte så länge".Teslalink skrev:Märkligt, nu har jag inte tidningen och har således inte läst insändarartikeln.
Dock, om batteriet klarar 2000 fulla laddcykler (0-100%) och varje full laddning kan driva bilen 40 mil så blir det ju 80000 mil
Model S P85DL+
Re: Tidnningen Elbilen
Det enda som håller är väl det om förbrukningen.
Jämför med t.ex Hyundai Ioniq är det ju typ dubbel förbrukning på en Model X.
Helt annan bil såklart, men precis som man kan kritisera stora SUVar eller Amerikanska Flatbed-trucks för att dra sjukt mycket soppa måste man ändå kunna få kriticera Tesla för att på Model X och S dra rätt mycket el.
Jämför med t.ex Hyundai Ioniq är det ju typ dubbel förbrukning på en Model X.
Helt annan bil såklart, men precis som man kan kritisera stora SUVar eller Amerikanska Flatbed-trucks för att dra sjukt mycket soppa måste man ändå kunna få kriticera Tesla för att på Model X och S dra rätt mycket el.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tidnningen Elbilen
Jag var inte inblandad i de artiklarna och tyckte själv också det var uppåt väggarna felToja skrev:Tibor, du som skriver i tidningen ibland. Kan du inte utbilda dom, så det blir rätt när dom skriver ?
Jag lämnar in mina artiklar, i övrigt är jag inte inblandad i tidningens tillblivelse.
Husvagns-reportaget var också konstig, fast den gjordes ju inte av journalisten utan av en (nybörjar) ägare. Det finns ett reportage till i samma tidning om en annan husvagn som funkade betydligt bättre.