Vänster sidoruta bak nedvevad av sig själv?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Vänster sidoruta bak nedvevad av sig själv?

Inlägg av RobinG »

I onsdags lämnade jag min Tesla Model S laddandes på en p-plats med laddplats typ-2 nära mitt kontor. När jag återvände till p-platsen 8 timmar senare ser jag att sidorutan bak på vänster sida är öppen till hälften. Som tur är verkar ingen ha varit inne i bilen.

Jag VET att rutan var helt stängd när jag lämnade bilen på morgonen. Det sista jag gjorde efter att gått ut ur bilen och kopplat in laddkabeln, var att ta ut min jobbväska som jag har placerad just vänster bak, bakom förarstolen.

Precis samma sak har dessutom hänt mig en gång tidigare, för kanske ett halvår sen, och om jag minns rätt var det på samma parkeringsplats (jag laddar där kanske 2-3 ggr i månaden, oftast är det laddhybrider som ockuperar platsen annars).

På vägen från bilen på morgonen använde jag mobiltesla-appen och ändrade batteriladdgränsen till 90% från tidigare 80, om det nu kan ha påverkat något.

Någon som stött på samma "problem" ? Pratade med Tesla igår men de hade ingen aning.
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vänster sidoruta bak nedvevad av sig själv?

Inlägg av dstr »

Mina bakrutor lever ibland sitt egna liv, allt som oftast höger bak. Man vaknar till lite extra när man fluffar fram i 150km/h med autopiloten på och bakrutan vevas ner.

Det är dock jag själv som (miss)lyckas - när man försöker variera sittställningen så lyckas jag komma åt knapparna i dörren med vänster knä.
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vänster sidoruta bak nedvevad av sig själv?

Inlägg av Gastrogate »

Har haft samma problem på både vänster bak samt höger bak.
I mitt fall så har inte rutan åkt upp efter jag stängt dörren, och har jag då öppnat två gånger så åker den ännu längre ned.
SC i upplandsväsby gjorde en kalibrering och efter det så har det bara hänt en gång sedan dess.

Första gången det hände berättade jag tydligt för alla i familjen att man inte får lämna bilen utan att dra upp rutorna, för att jag sedan vid ett annat tillfälle när jag var själv kommer tillbaka och rutan var nere 1/4-del.

Törs inte lita helt på att allt är stängt och tyvärr så kan man inte stänga fönster genom att hålla in taket på fobben heller (gick på min förra bil).

Bifogar länk till film med min bil:
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Vänster sidoruta bak nedvevad av sig själv?

Inlägg av Tjell »

Sidoruta, bakre, öppen och går inte upp?

https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vänster sidoruta bak nedvevad av sig själv?

Inlägg av Jensa »

Har haft samma problem en gång och det när sambon hade bilen. På morgonen var höger ruta bak nedhissad helt och det hade regnat in! :shock: Min första tanke var att hon av misstag lär ha öppnat den kvällen innan men troligen så lever rutorna sitt eget liv. Bra om man inte står på Arlanda långtid ett par veckor i regn! :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vänster sidoruta bak nedvevad av sig själv?

Inlägg av Mats »

Händer även mig. Alla gånger varit mitt vänster knä som vid urstigning kommit åt knappen.

Tweetat elon om en ”close all Windows at lock=enabled” feature

Inget svar :)
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Vänster sidoruta bak nedvevad av sig själv?

Inlägg av Jocke73 »

Hänt mig med. Omkalibrering görs lätt genom att köra rutan till bottenläge och sedan toppläge. Håll knappen i varje läge i minst tre sekunder.

För mig har det oftast hänt när jag fått bilen uppdaterad. Tror det hänt två gånger nu på ett år.

/Jocke

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Vänster sidoruta bak nedvevad av sig själv?

Inlägg av Tjell »

Mats skrev:
Händer även mig. Alla gånger varit mitt vänster knä som vid urstigning kommit åt knappen.

Tweetat elon om en ”close all Windows at lock=enabled” feature

Inget svar :)
Tror inte att man kan förvänta sig ngt svar, jag har aldrig fått nåt iaf...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar