Connectivity problem

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Degen
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 aug 2017 20:27
Ort: Ystad

Re: Connectivity problem

Inlägg av Degen »

Ni som haft Tesla ett tag, är det normalt att man behöver starta om den hela tiden?

Jag har haft min bil i ca två veckor nu och upplever att något strulat åtminstonde varannan dag och omstart krävts.
Efter omstart funkar allt som det ska men känns inte rätt att det behövs så ofta?
Model S75, Pearlwhite
Model X Long range -20
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Connectivity problem

Inlägg av bladh »

Degen skrev:
Ni som haft Tesla ett tag, är det normalt att man behöver starta om den hela tiden?

Jag har haft min bil i ca två veckor nu och upplever att något strulat åtminstonde varannan dag och omstart krävts.
Efter omstart funkar allt som det ska men känns inte rätt att det behövs så ofta?
Jag har haft min i 2 år och 4 månader. Har bara behövt starta om två gånger fram tills nu.
Detta problem verkar inte försvinna med omstart. :x
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Connectivity problem

Inlägg av Remuz »

Räkna med en omstart i kvartalet skulle jag säga och då har jag ett måndags-X.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Connectivity problem

Inlägg av Kilowatt »

Just nu funkar det verkligen kasst. Den enda gången det verkar funka hyggligt är när jag är på min hemma-Wifi.

Kan inte köra internetradio/spotify, kan inte fjärrstarta värmaren mm. Testat soft reboot med scroll-hjulen utan skillnad..
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
jonhok70
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 aug 2016 09:18

Re: Connectivity problem

Inlägg av jonhok70 »

Blev uppringd av Tesla supporten nyss och de har server-problem vilket orsaker de fel man kan läsa om i denna tråd så inget man kan göra i själva bilen utan bara vänta tills de löst problemet.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Connectivity problem

Inlägg av Simon »

Jag hatar serverproblem.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Connectivity problem

Inlägg av Rennwagen »

Jag har haft samma problem och supporten såg att min bil varit off-line några dagar.

De hjälpte mig att fixa felet genom att göra omsorgsfull restart:

1. Ingen laddsladd inkopplad, dörrar stängda och bilen i Park.
2. Tryck på broms och båda rullknapparna och håll intryckta tills Tesla T'et kommer upp i skärmen, fortsätt att hålla allt nedtryckt ytterligare 30 sek. Släpp och låt allt ladda upp i skärmen ordentligt.
3. gör om pkt 2 en gång till.

Detta löste mitt problem och nu funkar allt fint igen.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Connectivity problem

Inlägg av Remuz »

Funkar er Ap2 när servrarna är nere?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jonhok70
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 aug 2016 09:18

Re: Connectivity problem

Inlägg av jonhok70 »

Provade att rebota 2ggr som Rennwagen skrev och då fungerade det under färden hem från arbetet. Men sen när jag skulle ut igen så var det som tidigare, ingen kontakt. Är det fler som testat och fått det att fungera?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Connectivity problem

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Funkar er Ap2 när servrarna är nere?
Fniss, jag väntar spänt på Matis svar ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Crona01
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 dec 2016 15:32
Ort: Halmstad

Re: Connectivity problem

Inlägg av Crona01 »

Jag fick svaret av Tesla SC i Göteborg idag att det är en bugg i senaste programvaran. De jobbar på att få ut wn uppdatering. Vet inte hur pass detta stämmer, men kunde vara anledningen till att det återkommer trots omstart...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Connectivity problem

Inlägg av e5m1r »

Crona01 skrev:
Jag fick svaret av Tesla SC i Göteborg idag att det är en bugg i senaste programvaran. De jobbar på att få ut wn uppdatering. Vet inte hur pass detta stämmer, men kunde vara anledningen till att det återkommer trots omstart...
Kan bli svåruppdaterat om bilen envisas med att tappa kontakt med server Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Connectivity problem

Inlägg av bladh »

jonhok70 skrev:
Blev uppringd av Tesla supporten nyss och de har server-problem vilket orsaker de fel man kan läsa om i denna tråd så inget man kan göra i själva bilen utan bara vänta tills de löst problemet.
Server-problem. :?:
Hmm... Konstigt att det kan ge sådana problem i bilarna.
Ligger till exempel inte blinkersljudet lagrat i bilen?
Kan det vara så att Ddn streamar ner det när man slår på blinkersen, om servern fungerar. :mrgreen:
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 jul 2015 17:05

Re: Connectivity problem

Inlägg av orca »

bladh skrev:
jonhok70 skrev:
Blev uppringd av Tesla supporten nyss och de har server-problem vilket orsaker de fel man kan läsa om i denna tråd så inget man kan göra i själva bilen utan bara vänta tills de löst problemet.
Server-problem. :?:
Hmm... Konstigt att det kan ge sådana problem i bilarna.
Ligger till exempel inte blinkersljudet lagrat i bilen?
Kan det vara så att Ddn streamar ner det när man slår på blinkersen, om servern fungerar. :mrgreen:
Haha har du oxå blinkersproblemet, jag trodde jag höll på bli döv eller nått :)
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Connectivity problem

Inlägg av riba »

Ringde supporten idag vid 16:45 (fick tala med en svensk för första gången).
Jag var övertygad om att det är problem med 17.40.1 releasen, då problemen började i fredags efter jag uppgraderade.
Killen på supporten påstod att deras 4g leverantör hade problem. Innan jag ringde verkade han också tro att det var ett lokalt problem i Stockholms regionen, var förvånad att jag som ringde från Skåne hade problem. Har startat om mittskärmen 5-6 gånger i helgen och uppkopplingen kommer och går oavsett. Ibland hjälper omstart, ibland inte.
Intressant att det finns ett gäng olika officiella anledningar.
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Connectivity problem

Inlägg av GiGurra »

Blä. Nu är buggen tillbaka för mig efter att ha varit borta något dygn. Fick en uppdatering idag till ny firmware och då var också buggen tillbaka :p. Är det alltså tänkt att det ska komma ännu en till uppdatering?
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Connectivity problem

Inlägg av bladh »

orca skrev:
bladh skrev:
jonhok70 skrev:
Blev uppringd av Tesla supporten nyss och de har server-problem vilket orsaker de fel man kan läsa om i denna tråd så inget man kan göra i själva bilen utan bara vänta tills de löst problemet.
Server-problem. :?:
Hmm... Konstigt att det kan ge sådana problem i bilarna.
Ligger till exempel inte blinkersljudet lagrat i bilen?
Kan det vara så att Ddn streamar ner det när man slår på blinkersen, om servern fungerar. :mrgreen:
Haha har du oxå blinkersproblemet, jag trodde jag höll på bli döv eller nått :)
Hehe, ja samma här. Trodde att det slog lock för öronen.
Man vill liksom höra det där tickandet så att man vet att blinkersen är på.
På det hela taget en väldigt störig bugg detta.
Gör också att min bil inte följer schemalagd laddningstid, i mitt fall från kl 1.30
Den satte igång och ladda igår eftermiddag så att effektvakten ströp värmepumpen som var inställd på extra varmvatten till söndags-spa.
Dagens i-lands-problem. :mrgreen:
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Connectivity problem

Inlägg av Elektrisk »

Jag har haft release 2017.34 2448cfc ett bra tag nu i X'en och fick alltså dessa problem utan att ha installerat någon ny programvara själv. Dock så har min bil laddat ner nästan 1gig med data sedan förra veckan. Antingen är det en ny release som laddas ner, eller så "smyginstallerar" Tesla versioner ,tex rättningar (som även de kan innehålla nya fel...) utan att meddela ägaren. Annars handlar det nog om centrala systemfel eller ddos attacker som slår ut systemen.
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Connectivity problem

Inlägg av DSV »

bladh skrev:
jonhok70 skrev:
Blev uppringd av Tesla supporten nyss och de har server-problem vilket orsaker de fel man kan läsa om i denna tråd så inget man kan göra i själva bilen utan bara vänta tills de löst problemet.
Server-problem. :?:
Hmm... Konstigt att det kan ge sådana problem i bilarna.
Ligger till exempel inte blinkersljudet lagrat i bilen?
Kan det vara så att Ddn streamar ner det när man slår på blinkersen, om servern fungerar. :mrgreen:
Har också det här problemet. Allt ljud verkar försvinna, hör inte vanliga analoga radion heller när blinkersljudet försvinner. Försvinner under tre blinkningar och kommer sen tillbaka. Under perioderna med intermittenta luckor i ljudet har jag inte heller någon internetkontakt alls.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Connectivity problem

Inlägg av GiGurra »

Jag noterar att vanliga analoga radion funkar bra när man startar bilen (då har jag ingen/överstruken mobilmottagning) - men så fort den påstår sig ha mobilnätskontakt (vilket den egentligen inte verkar ha särskilt mkt av) så börjar ljudet försvinna då och då.

Går det att helt stänga av bilens mobilnät tills Tesla löser denna bugg?.. skulle ju kunna koppla upp den på tethered-mobil eller något :S.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Connectivity problem

Inlägg av Bjelke »

Elektrisk skrev:
Jag har haft release 2017.34 2448cfc ett bra tag nu i X'en och fick alltså dessa problem utan att ha installerat någon ny programvara själv. Dock så har min bil laddat ner nästan 1gig med data sedan förra veckan. Antingen är det en ny release som laddas ner, eller så "smyginstallerar" Tesla versioner ,tex rättningar (som även de kan innehålla nya fel...) utan att meddela ägaren. Annars handlar det nog om centrala systemfel eller ddos attacker som slår ut systemen.
Jag har inte haft ngn synlig uppdatering sedan .32 och har ändå symptom som övriga...
Tror verkligen att dom pushat ut programvara som vi inte kan se, vilket förklarar varför typ alla får liknande men inte
identiska problem...
Hoppas verkligen inte min halvt oseriösa idé om virus tidigare har ett uns av sanning sas :( för det har verkligen
den typen av symptom (virus behöver ju inte vara avsiktliga heller, dvs buggar som dock sprider sig och beter
sig som virus kan det ju vara mm)...
Min har iaf varit utan symptom idag...

Edit: förutom att jag helt plötsligt tappat typ 20km räckvidd vid fulladdat (försökt ringa SC halva dagen men det är
ju som vanligt helt kört)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Connectivity problem

Inlägg av Remuz »

Nu på morgonen svarade min bil, så nu kunde jag värma den och slippa skrapa ruta. #ilandsproblem
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Connectivity problem

Inlägg av e5m1r »

Min AP1 från 2015 på fw 2017.34 har inte haft några som helst problem med appen anslutning , eller något annat mjukvaro relaterat
Är det bara nyare bilar som påverkats ? Kan det vara andra servrar inblandade ?
Kan det vara hw relaterat ?
Många frågor
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Connectivity problem

Inlägg av LeffeP »

Min började fungera igen igår runt 17:00. Imorse kunde jag slå på värmen remote men nu en timme senare dött igen. Ingen mobil connection, spotify eller web.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Connectivity problem

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Min AP1 från 2015 på fw 2017.34 har inte haft några som helst problem med appen anslutning , eller något annat mjukvaro relaterat
Är det bara nyare bilar som påverkats ? Kan det vara andra servrar inblandade ?
Kan det vara hw relaterat ?
Många frågor Bild
Min är AP1 2014 och fw 2017.32 och hade problem men mest under Lördagen... Så spridningen är sjukt stor tydligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar