Connectivity problem

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
almas52
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 mar 2017 22:52

Re: Connectivity problem

Inlägg av almas52 »

Har haft problem med Spotify, kommer ej in på mitt egna konto, radio laggar svårt att koppla upp sig från Teslas app. Har varit på orter med bra internetuppkoppling lyckades ej logga in trots det


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
almas52
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 mar 2017 22:52

Re: Connectivity problem

Inlägg av almas52 »

Vad har ni för mjukvaruversion i era bilar som krånglar


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Connectivity problem

Inlägg av Simon »

Jag har mjukvaruversion 2017.32.6 ca28227.

Bilen hittar heller inte kalendern från telefonen, trots att den har kontakt med telefonens övriga funktioner och appen har behörighet att se kalendern. Kan det ha med övriga problem att göra? Det löser sig inte trots omstarter.

Om problemen löser sig måste jag vänja mig av med att starta om skärmen varje gång jag börjar köra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19560
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Connectivity problem

Inlägg av Bjelke »

Stefan skrev:
JonasH skrev:
Pratade precis med Tesla Support och detta beror på problem med hos Telia.
De arbetar på att lösa det, men de vet inte när det är löst.
Det är alltså inte problem med bilarna utan hos Telia. Hoppas Telia skärper sig... :evil:
Även om det är problem med Telia så är det andra saker som är lustigt i bilarna, i alla fall min, som Tesla borde fixa.

När appen inte kan komma i kontakt med bilen så hjälper det att starta bilen, för mig. Vad jag har noterat är att den hade tappat wifi kopplingen till mitt hemma nät. Efter en stund så gör den connect igen till mitt wifi och då fungerar appen igen. Har "allways connect" i bokat.

Körde även iväg ikväll och hade ett samtal pågående samtidigt, var 20sekund så tystnar ljudet i ca. 3sekunder. Jag har inte Telia som operatör. Detta beteende pågick hela samtalet. När samtalet var avslutat så var det samma beteende på streamand radio. Under de tysta 3sekunderna så är även blinkers tyst om man behöver blinka...

Om Telia har problem så borde ovan problem inte uppstå om Tesla har programmerat sin programvara rätt. Tycker att vi har identifierat ett problem i programvaran som inte klarar av att hantera denna situationen. Detta pekar på ett fel i Tesla programvara, enligt mig, som orsakas av ett externt Telia problem.

Dags för en uppdatering av programvaran. Undrar när den kommer?
Nästan lika här, när jag tänker efter så hade jag nog bara problem i Lördags och då körde jag med wifi-puck med Tele 2 och det krånglade konstant (pucken hade täckning hela tiden vad jag vet).
När jag dagen efter körde som vanligt med bilens egna 3G så kan jag inte minnas att något strulade, och inte dagarna efter det heller.
Jag kan inte se hur felet då kan ligga hos Telia såvida det inte är ett fel längre bort i kedjan, som tex om allt går genom en Telia-server på nåt sätt, och då borde symptomen fortsatt när jag plockade bort mitt eget wifi i bilen...
Jag kör dessutom på en ganska gammal fw, 2017.32.xxxxxx, men som jag skrev tidigare så kan ju Tesla skjuta ut mindre updates utan att vi märker det, och då kan det bli samma symptom i olika bilar med olika fw, vilket alltså
är läget just nu (fast bara i Sverige, vilket jag med mina kunskaper inte fattar och därmed "tvingas" tro på externt fel som tex Telia)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EVdriver
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 okt 2017 20:49
Ort: Höllviken

Re: Connectivity problem

Inlägg av EVdriver »

Ok då skall vi se om lösningen är här! :lol:
C39DB39F-2851-4994-A2E2-C30D9A009EA2.jpeg
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Connectivity problem

Inlägg av Stefan »

almas52 skrev:
Vad har ni för mjukvaruversion i era bilar som krånglar


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag har 2017.34 2448cfc
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Connectivity problem

Inlägg av Hyted »

EVdriver skrev:
Ok då skall vi se om lösningen är här! :lol:
Det är den inte. Fick 42 igår och allt bara tuggar fortfarandeBild
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Connectivity problem

Inlägg av e5m1r »

Min bil var borta några timmar igår men kom tillbaka av sig själv och kan nås även idag

Tesla kör allt genom nån slags VPN så jag skulle tippa på fel där i alla fall vad det gäller uppkoppling
Bortfall av radio och ljud allmänt hade jag själv lite problem med vid leverans av bilen visade sig vara nåt bih i audio codec som de fixade på distans utan att uppdatera själva sw
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Connectivity problem

Inlägg av Verdi »

EVdriver skrev:
Samma problem här.
Började fre-lör. Appen funkar från och till.
Spotify funkar nästan aldrig. Inte heller Tunein
eller webbläsaren. Radion fungerar, men ljudet försvinner ibland i 1-2 sek. :roll:
Har provat restart/hard/poweroff.
Hjälper ibland en stund men sedan samma problem igen.
Version 2017.40.1 (S85 2014).
Inte tidigare haft något strul.

Skönt om felet ligger hos Telia, men tycker det vore märkligt då jag får samma fel när bilen är kopplat till hemma Wi-fi. :x

Känns som den började strula efter jag gjorde senaste uppdateringen i slutet på förra veckan.
Jag kan bara lyssna på vissa poddar via TuneIn. Andra misslyckas med att starta. Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Connectivity problem

Inlägg av Bjorn »

I går så funkade inte Spotify och Tune in alls utom en liten stund efter reset. Idag startade tune in direkt på playknappen. Hittills funkar det efter några stopp start av bilen. Kanske är det på gång att bli fixat.

(2017.40.1 och 3G)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Connectivity problem

Inlägg av Bod »

Hur gör man stor nollställning? Jag hade för mig att det var att hålla ner bromsen och scrollknapparna på ratten tillsammans i trettio sekunder. Det fungerar dock inte. Bara stora skärmen nollställs med klent resultat.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Connectivity problem

Inlägg av Monark1954 »

Idag fungerar Spotify åter. Även internet fungerar igen.
(.38.4)
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
EVdriver
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 okt 2017 20:49
Ort: Höllviken

Re: Connectivity problem

Inlägg av EVdriver »

Gjorde uppdatering imorse 2017.42 xxxxx.
Efter det fungerar allt som vanligt igen. Vet inte om det är en ren slump eller om Telia ändrat på något. Inte behövt göra en omstart idag ännu så det är skönt! :D
Däremot öppnar inte passagerardörren fram alltid när man drar i dörrhandtaget utifrån... :roll:
Jjaners
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 maj 2017 22:11

Re: Connectivity problem

Inlägg av Jjaners »

Jag hade samma problem ringde support och fick tipset att starta om och sa att jag hade gjort det två gånger redan man då fick jag höra att jag inte hållt in så länge som man bör 20 sec tills dess att man har sett T i displayen, och efter det så fungerade det :-)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Connectivity problem

Inlägg av Simon »

Jag upplevde inga problem idag, och den här tråden låg inte i topp längre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19560
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Connectivity problem

Inlägg av Bjelke »

I morse anslöt iaf appen med bilen på rekordtid på typ under sekunden, jag hann knappt reagera! Nåt måste dom ha förbättrat nu tror jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Connectivity problem

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jaha, nu har det hänt. Ingen kontakt med bilen så det gick inte att sätta igång värmen. Detta i kombination med en kall och fuktig natt gjorde att jag inte kom in i bilen. Konstruktionen av dörrarna medför ju att det bara är en tidsfråga innan detta händer. Ett plus var dock att den lilla rörelsen dörren ändå gjorde fick bilen att tro att dörren var öppen och då startade värmen. Efter 15-20 min så var bilen så pass tinad att den gick att öppna utan våldsanvändande.

Är det nån som har nåt förslag på internetoberoende lösning på att värma bilen? En gammal hederlig kupévärmare hade ju fungerat men jag vill helst undvika det av flera skäl. Jag har frågat Tesla om möjlighet att förprogrammera värmestart men det var inte aktuellt då (i Mars). Det finns nån autofunktion (smart precinditioning) i bilen för detta men jag har för oregelbundna vanor för att det skulle fungera, antar jag...
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Connectivity problem

Inlägg av Jocce »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jaha, nu har det hänt. Ingen kontakt med bilen så det gick inte att sätta igång värmen. Detta i kombination med en kall och fuktig natt gjorde att jag inte kom in i bilen. Konstruktionen av dörrarna medför ju att det bara är en tidsfråga innan detta händer. Ett plus var dock att den lilla rörelsen dörren ändå gjorde fick bilen att tro att dörren var öppen och då startade värmen. Efter 15-20 min så var bilen så pass tinad att den gick att öppna utan våldsanvändande.

Är det nån som har nåt förslag på internetoberoende lösning på att värma bilen? En gammal hederlig kupévärmare hade ju fungerat men jag vill helst undvika det av flera skäl. Jag har frågat Tesla om möjlighet att förprogrammera värmestart men det var inte aktuellt då (i Mars). Det finns nån autofunktion (smart precinditioning) i bilen för detta men jag har för oregelbundna vanor för att det skulle fungera, antar jag...
Vad var det som felade? Var det gummilisterna som frusit?

Ordentlig rengöring samt avtorkning av dem när man tvättat bilen har alltid fungerat för mig på alla mina bilar. Sen lite silikon på listerna någon gång per säsong.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Connectivity problem

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Is på hela bilen så rutorna kunde inte gå ner i dörren som dom ska. Uppvärmningen är ju utmärkt om man bara får igång den så det är lite irriterande att det är internetberoende tycker jag. Nu hade jag dessutom bra internet på mobilen 1m från bilen men ändå ingen kontakt via appen och därmed ingen värme. Det känns som en enkel mjukvarufix men ingen har tagit itu med det pga att det är ovanligt med den här typen av problem i Kalifornien.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Connectivity problem

Inlägg av Tars »

Silicon är svaret på dina problem.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Connectivity problem

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag tror inte ni förstår vad jag menar. Problemet är att jag inte kan få igång värmen i bilen. Även om jag kommer in i bilen så vill jag inte sitta där och vänta på defroster och jag vill inte börja greja med isskrapa heller.
20171029_084857[1].jpg
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Connectivity problem

Inlägg av Lessmog »

Tars skrev:
Silicon är svaret på dina problem.
Egentligen självklart med tanke på bilens födelseort 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Connectivity problem

Inlägg av Tars »

Ok. Fattar. Camper mode
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Connectivity problem

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jovisst, hålla den varm alltid, tänkte inte på det...

...en annan enkel variant är att bilen drar igång värmen när jag försöker öppna och jag tar en kopp kaffe till och gillar läget mens jag väntar.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19560
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Connectivity problem

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
Silicon är svaret på dina problem.
Silicon Valley ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar