Summon

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

MickeH
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 dec 2016 01:55
Ort: Umeå

Summon

Inlägg av MickeH »

Hej
Idag skulle jag parkera med hjälp av summon men apppen fick inte kontakt med bilen.
Jag har sätt på nätet att man kan styra bilen med nyckeln men jag kan inte aktivera det. Funkar det inte här eller har jag fel mjukvara?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Summon

Inlägg av Kulingen »

MickeH skrev:
Hej
Idag skulle jag parkera med hjälp av summon men apppen fick inte kontakt med bilen.
Jag har sätt på nätet att man kan styra bilen med nyckeln men jag kan inte aktivera det. Funkar det inte här eller har jag fel mjukvara?
Bilen får inte vara inkopplad på laddning och dörrar måste vara stängda.
Men många har haft problem med att få Appen att fungera mot bilen idag plus andra fel typ radio, AP2 mm.

Så kolla imorgon igen om du inte får bättre tips
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Summon

Inlägg av bat »

MickeH skrev:
Hej
Idag skulle jag parkera med hjälp av summon men apppen fick inte kontakt med bilen.
Jag har sätt på nätet att man kan styra bilen med nyckeln men jag kan inte aktivera det. Funkar det inte här eller har jag fel mjukvara?
Summon med Fob-en funkar bara i USA. App-en som gäller här.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Summon

Inlägg av tehjimos »

Tesla har nätverksproblem med appen idag, ett 20-tal som jag hört från som haft problem med deras bilar, inkl oss själva.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Summon

Inlägg av Bjelke »

Slå även på GPS i mobilen så systemet säkrare kan se att du står tillräckligt nära...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JagCesar
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jul 2016 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Summon

Inlägg av JagCesar »

Inatt så kunde inte min bil ansluta till nätet trots att den hade täckning.

Ringde in till supporten som hjälpte mig starta om MCU:n, sen dess funkar allt bra.

Man startar om MCU:n genom att hålla in de två tum-hjulen på ratten. Det är viktigt att hålla in de ända tills man ser Tesla-loggan på MCU:n.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Summon

Inlägg av Feddan »

MickeH skrev:
Jag har sätt på nätet att man kan styra bilen med nyckeln men jag kan inte aktivera det. Funkar det inte här eller har jag fel mjukvara?
Som Bat nämnde ovan så fungerar det bara för amerikanska Tesla-förare. Resten av världen får klara sig med appen (när den fungerar).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
MickeH
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 dec 2016 01:55
Ort: Umeå

Re: Summon

Inlägg av MickeH »

Nu funkar det efter en omstart men lite synd är det att vi inte kan styra bilen med nycken även här.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Summon

Inlägg av deffe »

Skulle verkligen önska att Summon fungerade via Fobben, ofta saknas internettäckning eller så laggar det enormt mycket innan man får kontakt med bilen, osv osv.

Jag använder Summon rätt ofta men det har hänt många gånger jag bara viljat använda fobben direkt utan att behöva ta fram mobilen, logga in, starta appen, få kontakt med bilen sedan trycka på backa knappen.
Fobben hade varit mycket smidigare, när blir detta verklighet? kommer det ens ?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Summon

Inlägg av Feddan »

deffe skrev:
Fobben hade varit mycket smidigare, när blir detta verklighet? kommer det ens ?
Tror inte det. Det borde kommit för länge sen om det var på G. Jag gissar att det är någon Europeisk lag som hindrar.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Summon

Inlägg av bylund »

Det skylls ofta rätt ospecifikt på regleringar och lagar. Men aldrig specifikt, jag skulle vilja veta vilken lag som skulle vara problemet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Summon

Inlägg av e5m1r »

Jag ser inte heller hur appen är säkrare + att BMW använder nyckel för samma funktion
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Summon

Inlägg av Tars »

Appen är dessutom väldigt seg när det gäller summon. Hade varit trevligt som ni andra säger att kunna styra bilen via foben.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Summon

Inlägg av deffe »

Skickade en fråga till Elon via Twitter om detta. Passade även på att fråga lite om AP2>AP1 eftersom det är en ganska återkommande fråga i forumet :twisted: 8-)

Misstänker dock att det försvinner i havet av tweets den karln troligen får.

Kanske kan vara så enkelt att dom helt glömt bort att det är avstängt i Europa (långsökt) men skulle vara nice med att kontrollera direkt från fobben när man är i garage eller kommer till bilen och slippa låsa upp mobilen och fumla. Det behövs 2 händer för att aktivera summon via mobilen men bara 1 hand via fobben (ofta man bär på varor eller liknande)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Summon

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Jag ser inte heller hur appen är säkrare + att BMW använder nyckel för samma funktion
Man får fundera ett BRA tag tycker jag innan man kan komma på hur det skulle kunna vara säkrare, först tänkte jag att FOB borde vara säkrast eftersom den
ju har direktkontakt med bilen osv, men till slut kom jag på att risken att råka köra bilen oavsiktligt borde vara större med FOB:en, man kan ju råka hålla
in en knapp av misstag i fickan och sopa in bilen i väggen/frugan/hunden/äppelträdet/grävling/sjöbotten/svart hål (litar inte sensorer helt lixom)...
Känns lite långsökt beroende på hur man aktiverar det på FOB:en men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Summon

Inlägg av Surfaren »

Model 3 kopplar upp sig till bilen med blåtand, kanske det blir lättare att köra summon då...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar