Begagnad Model S via Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Quix
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 mar 2017 19:58

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Quix »

stevengerrard skrev:
Quix skrev:
Jag är super nöjd med Teslan som familjebil.
Massor av utrymme och går tyst men roligt.

Har kört Volvo V70/v60/Xc60 innan känns som att det är mycket mer utrymme i min modell S.
Fördel nackdel kontra en xc60?
Frugan är kär i Volvo (uppväxt i Göteborg :) ), måste ha mig några bra argument :)
Att köra en XC60 känns för mig som att köra en buss.
Teslan känns mycket mer sportig och den är smidigare att manövrera.
Sen känner jag mig som en mindre miljöbov då jag tar Teslan till Ica än när jag åkte disel..
Att köra Tesla känns som att köra en framtidsbil när man sätter sig i en Volvo numera är det som att åka 240.
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av blincoln »

Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?

Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av bylund »

På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.

Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.

Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Surfaren »

blincoln skrev:
Man köper dem helt osedda. Har de gått mindre än 8000 mil får de 8000 ytterligare mil och fyra år garanti; har de gått längre får de 4000 mil och två år.
Nu blev det lite fel. ;)
Har bilen passerat 8000 på mätaren så gäller garantin i 2 år eller tills mätaren når 16000 mil.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av tomla »

bylund skrev:
På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.

Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.

Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Är inte denna text samma som vagnskada?
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av bylund »

tomla skrev:
bylund skrev:
På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.

Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.

Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Är inte denna text samma som vagnskada?
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Precis, och jag tolkar det i citatet ovan som en del av vad den inte täcker.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av tomla »

bylund skrev:
tomla skrev:
bylund skrev:
På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.

Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.

Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Är inte denna text samma som vagnskada?
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Precis, och jag tolkar det i citatet ovan som en del av vad den inte täcker.
Jag tolkar det som att det täcker.
Det står under "men inte begränsat till något av följande:"
Men det står olycka ovanför ochså så jag är fortfarande osäker.

________________________________________________
Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av, på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:
• Uraktlåtenhet att ta fordonet till ett Tesla Service Center eller en auktoriserad Teslareparationsverkstad
när en defekt som omfattas av denna begränsade nybilsgaranti upptäcks
inom den tidsperiod som fastställts i den lokala lagstiftningen;
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
_______________________________________________
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av bylund »

tomla skrev:

Jag tolkar det som att det täcker.
Det står under "men inte begränsat till något av följande:"
Men det står olycka ovanför ochså så jag är fortfarande osäker.

________________________________________________
Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av,
på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:

• Uraktlåtenhet att ta fordonet till ett Tesla Service Center eller en auktoriserad Teslareparationsverkstad
när en defekt som omfattas av denna begränsade nybilsgaranti upptäcks
inom den tidsperiod som fastställts i den lokala lagstiftningen;
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
_______________________________________________
Min fetning. Jag tycker att det är tydligt att det inte ingår i garantin. Men täcks alltså av vagnskadeförsäkringen (som denna text inte handlar om)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

blincoln skrev:
Jag betalade strax under 10 om året för helförsäkring av en 2014 på LF Skåne. Det finns rimliga försäkringar, men en del bolag vill helt enkelt inte.
Har nu kollat runt under dagen. Det regnumret jag använde som referensvärde hade en ovanligt hög motoreffekt. Moderna Försäkringar ville inte ens försäkra den förutom en trafikförsäkring förstås.
Efter att ha provat några andra regnr (med lägre motoreffekt 69kW) så fick jag mer normala försäkringar. 12000 på trygg hansa (utan rabatter).

Om jag nu importerar en bil, finns det något sätt att ta reda på motoreffekten innan man bokar den?
Omvandlar Transportverket motoreffekten när man reggar den i Sverige, eller fick du behålla samma motoreffekt som var angiven i Tyskland?

Väldigt märkligt alltihop, och jag förstår inte logiken med motoreffekten. Likadan modell och likadan årsmodell kan skilja 2000kr i månaden?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Hyted »

Det här med priserna på försäkring av en Tesla tror jag ingen förstår riktigt.

Jag själv fick bäst pris hos Tre Kronor via Swedbank.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av GiGurra »

stevengerrard skrev:
Tack Jensa! Nu såg jag din länk till tråden om import via Tesla. Läste den förut men förstod aldrig att det var import via Tesla. Grabbarna verkar tävla i nått sorts akronym-VM, så jag missade det helt enkelt. Är förhållandevis ny här på forumet.

Håller med dig angående miljön. Förutom drivmedelskostnader så är ju drömmen att kunna visa för dom unga tjejerna att pappa ändå var en "early adopter" och tänkte på miljön med elbil. Sen är ju bilen cool också, så mitt ego får sig en boost :)

Vad snittar ni i förbrukningen btw? Hur långt kommer man med 85 på motorväg?
Ska susa upp till Norrland, Stöten och GBG lite titt som tätt, så är ju rätt bra att veta hur ofta man behöver ladda.
Säljaren på Telefon pratade om att han var nere på 180W/km , med sin 70D
Nu när det är kallare ute + att jag inte har egen laddmöjlighet vid min parkering gör att jag landar rätt högt. 240ish nu när det är runt 5 grader ute vid tiden jag kör.
När det var varmt ute körde jag tur och retur stockholm-uppsala på 155 :). När det var tokblött på vägen och kallt ute låg jag på 270 :S. Så vädret avgör verkligen.
stevengerrard skrev:
Börjar ge upp idéen om Tesla. Pratade med IF försäkring. Dom skulle ha 4800kr månaden för en helförsäkring på en liknande S 2014 års modell.
Va är det frågan om? :(
Fråga Trygg-hansa om "insure my tesla". bör kunna landa på runt 10.000-15.000 för halv och 20.000-30.000 för hel. Det relativt låga förmånsvärdet + höga försäkrings- och servicekostnaderna gör att bilen är klart dyr att äga privat, men mycket mer hanterbar att ha på företag.
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

GiGurra skrev:
Fråga Trygg-hansa om "insure my tesla". bör kunna landa på runt 10.000-15.000 för halv och 20.000-30.000 för hel. Det relativt låga förmånsvärdet + höga försäkrings- och servicekostnaderna gör att bilen är klart dyr att äga privat, men mycket mer hanterbar att ha på företag.
Har dock inget bolag med cashflow. Bara ett "holdingbolag" som jag inte gör något aktivt med.
Det känns inte som att jag kan trycka in privata pengar i det för att göra det här med Teslan förmånligt?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av lator »

stevengerrard skrev:
blincoln skrev:
Jag betalade strax under 10 om året för helförsäkring av en 2014 på LF Skåne. Det finns rimliga försäkringar, men en del bolag vill helt enkelt inte.
Har nu kollat runt under dagen. Det regnumret jag använde som referensvärde hade en ovanligt hög motoreffekt. Moderna Försäkringar ville inte ens försäkra den förutom en trafikförsäkring förstås.
Efter att ha provat några andra regnr (med lägre motoreffekt 69kW) så fick jag mer normala försäkringar. 12000 på trygg hansa (utan rabatter).

Om jag nu importerar en bil, finns det något sätt att ta reda på motoreffekten innan man bokar den?
Omvandlar Transportverket motoreffekten när man reggar den i Sverige, eller fick du behålla samma motoreffekt som var angiven i Tyskland?

Väldigt märkligt alltihop, och jag förstår inte logiken med motoreffekten. Likadan modell och likadan årsmodell kan skilja 2000kr i månaden?
I maj 2015 så började Transportstyrelsen att registrera Model S med en avsevärt högre effekt än tidigare. Om det var Tesla som tillhandahöll dessa siffror eller om de själva ändrade förfarandet vid effektberäkningar är en aning osäkert... Hur som helst, vill du ha en billigare försäkring så lönar det sig att söka en bil som registrerades senast början av maj 2015. Hur detta fungerar vid import är det väl ingen som vet säkert. Rimligen ska effekten från ett annat EU-land följa bilen men man vet ju aldrig med Svenska myndigheter.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av blincoln »

Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.

I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

blincoln skrev:
Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.

I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
Ok. Det verkar vara lite tombola kring detta. Får se om jag kan hitta en svensk bil med låg effekt istället, så har jag råd att ha den också ;)
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Jocke73 »

blincoln skrev:
Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?

Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Jupp, jag fick stenskott på glastaket... Dock är självrisken 8400 på vagnskadegarantin. Jag hade lite tur och fick skadan godkänd genom Trafikförsäkringsföreningen och då blev självrisken mycket mer modesta 2240:-!

Kan dock bara tala väl om TryggHansa och deras försäkring nu. 7300/halv/helår ger jag nu för min bil (S 70D - 15).

(Bilen blir förmodligen till salu snart BTW... Bild)

/Jocke

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Bjelke »

stevengerrard skrev:
blincoln skrev:
Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.

I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
Ok. Det verkar vara lite tombola kring detta. Får se om jag kan hitta en svensk bil med låg effekt istället, så har jag råd att ha den också ;)
Låter som en bra idé tycker jag ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Tars »

Jocke73 skrev:
blincoln skrev:
Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?

Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Jupp, jag fick stenskott på glastaket... Dock är självrisken 8400 på vagnskadegarantin. Jag hade lite tur och fick skadan godkänd genom Trafikförsäkringsföreningen och då blev självrisken mycket mer modesta 2240:-!

Kan dock bara tala väl om TryggHansa och deras försäkring nu. 7300/halv/helår ger jag nu för min bil (S 70D - 15).

(Bilen blir förmodligen till salu snart BTW... Bild)

/Jocke

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Blir det en 90d med ap2?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Jocke73 »

Tars skrev:
Jocke73 skrev:
blincoln skrev:
Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?

Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Jupp, jag fick stenskott på glastaket... Dock är självrisken 8400 på vagnskadegarantin. Jag hade lite tur och fick skadan godkänd genom Trafikförsäkringsföreningen och då blev självrisken mycket mer modesta 2240:-!

Kan dock bara tala väl om TryggHansa och deras försäkring nu. 7300/halv/helår ger jag nu för min bil (S 70D - 15).

(Bilen blir förmodligen till salu snart BTW... Bild)

/Jocke

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Blir det en 90d med ap2?
Det skulle smaka. Du lär nog hinna sälja den innan jag har sålt min.

Först ska förarsätet bytas på garanti. Sätet har inte kommit än trots fyra veckors väntan... Sen skulle bilen servas samtidigt var tanken. Sköt på det för att slippa två turer till SC.

/Jocke


Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Verdi

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Verdi »

blincoln skrev:
Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.

I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
Jo, mycket hänger på personen. Jag importerade två nya BMW för några år sen. På den första fyllde han i att bilen aldrig varit registrerad i nåt annat land än Sverige. På den andra sattes ett datum för registrering i ursprungslandet trots att det egentligen var fel. Jag köpt bilen utan moms helt ny och fick exportskyltar direkt. Dvs den var aldrig nånsin registrerad i ursprungslandet. Det spelade väl ingen större roll då båda flaggades som importbilar dock.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av GiGurra »

stevengerrard skrev:
GiGurra skrev:
Fråga Trygg-hansa om "insure my tesla". bör kunna landa på runt 10.000-15.000 för halv och 20.000-30.000 för hel. Det relativt låga förmånsvärdet + höga försäkrings- och servicekostnaderna gör att bilen är klart dyr att äga privat, men mycket mer hanterbar att ha på företag.
Har dock inget bolag med cashflow. Bara ett "holdingbolag" som jag inte gör något aktivt med.
Det känns inte som att jag kan trycka in privata pengar i det för att göra det här med Teslan förmånligt?
Nej det tjänar du inget på.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av fimpen »

Hej

Vi "köpte" en 2,5 år begagnad S 85, uttagen dec. -14 från Tesla som gått 6x00 mil. Sena -14 har autopilot och otroligt lågt förmånsvärde samt är reggade med låg motoreffekt vilket ger billig försäkring. Har den inte gått för långt lägger Tesla på 4 års eller 8000 mils garanti, som motsvarar nybilsgarantin -VSG. Vår familj är stor, 4 barn, så när vi hittade en med extra baksätet var det bara att slå till. Månadskostnaden inklusive allt för oss privat (och då var upplägget kostnadsneutralt för företaget) blev ungefär densamma som att köpa en bättre begagnad Toyota Prius+ privat vilket var alternativet för oss och då kändes det inte som att det var så mycket att fundera över. Men den kalkylen kräver att man kan kan leasa givetvis. Undvik onödig extrautrustning som drar upp förmånsvärdet, det nödvändiga är panoramatak för att kunna montera takbox och cykelställ på taket (eftersom den inte får ha drag, just det är den enda egentliga nackdelen som jag kan se med Model S som familjebil, men det hade ju varit samma med Priusen...), och det extra baksätet om man behöver köra fler barn (och det kan ju vara bra även om man inte fyller bilen med egna barn). Cykelstället på taket funkar faktiskt ganska bra eftersom bilen är så låg, det är inte särskilt krångligt att lyfta upp cykeln och snäppa fast den. En nackdel dock är att lastbågarna är knöliga att montera på och av, så det blir lätt att de sitter på för jämnan...

Erfarenheten att köra med den som vardagsbil med hela familjen är topp. Både jag och min fru är helnöjda.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

Det blev en 2014 P85 till slut via Tesla. Den har endast gått 4700 mil och både jag och sambon gillade den "gamla" gråa färgen. Hittade en vettig försäkring via Trygg hansa på drygt 12k per år.
Leverans blir i November.
Vill tacka alla för bra svar i den här tråden.

Så skönt att äntligen bli fossilfri! :) Tankar min förhoppningsvis sista gång i livet nu i veckan, är nästan så man ska ta en selfie då hehe
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Zoidberg »

stevengerrard skrev:
Det blev en 2014 P85 till slut via Tesla. Den har endast gått 4700 mil och både jag och sambon gillade den "gamla" gråa färgen. Hittade en vettig försäkring via Trygg hansa på drygt 12k per år.
Leverans blir i November.
Vill tacka alla för bra svar i den här tråden.

Så skönt att äntligen bli fossilfri! :) Tankar min förhoppningsvis sista gång i livet nu i veckan, är nästan så man ska ta en selfie då hehe
Grattis! Jag tycker på ”gilla-knappen”! :D
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Hyted »

Grattis!
Du kommer uppskatta att bli fossilfri mer än du tror, tror jag!
Skriv svar