Begagnad Model S via Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

AGCF skrev:
Jag tror de lägger på en slant vid import. Är det signature red du är ute efter?
Vad är det för slant? Står inget på hemsidan iaf.

Jag är ute efter en bra 85 modell som inte blir allt för dyr (och inte gått för många mil) Kör egentligen inte så mycket bil. Men nu när man ska susa runt i Sverige på semestrar med 2-3 kids så blir man sugen på en bra bil.
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

GiGurra skrev:
stevengerrard skrev:
Hej,

Nu blir det tillökning i familjen, och en model 3 blir i princip omöjlig att ha då jag behöver något större. Hur tycker ni en S funkar som familjebil?

Jag har också börjat kolla på om man kan köpa en begagnad Model S via Teslas hemsida, men i ett annat land. Är det någon som gjort det? Som vet vad man ska tänka på?
Jag har inga problem med att flyga ner och köra upp :)

Vad ligger försäkring på om man köper en 2014 års modell?
Är det skillnad på en performance modell?

Tack på förhand för all input!

Mvh Erik
Jag fick intrycket av de försäkringsbolag jag ringde att många går efter hur många HK den är rate:ad till.
Ex min som har 428 HK i regbeviset (2016 Model S 90D).

Min halvförsäkring ligger på 10-15 kkr/år beroende på vilka villkor jag väljer (mitt paket blev till slut 12 000 /år).
Men när VSGn går ut så kommer det landa på runt det dubbla. 30.000 var en siffra många nämnde :/.

Som jag har förstått det är det dock många av de lite äldre modellerna som har fått låga HK-angivelser i regbeviset och därmed också får lägre försäkringspremier?

Vad gäller att köpa begagnat av Tesla så är väl det tråkiga att det är svårt att få se bilen innan man lägger handpenningen.
Men du får rätt bra garantier. Min hade 4 år nybilsgaranti från och med att jag fick den (och då var den redan närmre 1.5 år gammal).
Sedan fick jag 8 års garanti på drivlina och batteri - men det tror jag gäller från bilens ursprungliga registreringsdatum, så 6.5 år för mig då.
Okej, får hålla lite koll på HK angivelsen. Antar att Performance modellerna blir en slant dyrare i försäkring då.

Låter ju kanon med garantierna också. Kan nog tänka mig att köpa en bil utifrån bilder bara. Jag har testkört/hyrt både model S och X, så jag är hyfsat klar över mina förväntningar.

Mvh Erik
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av MangeT »

Lycka till Erik!
Som andra tidigare skrivit så är bilen riktigt rymlig vad gäller bagage. Om du tänkt kunna använda takräcke eller takbox tänk på att välja en bil med panoramatak (glaslucka i taket) då endast bilar med det har fästen för takräcke.
Tung förlust idag mot Spurs! Hoppas laget får bättre utdelning på sina chanser framöver (antar att du som jag håller på rätt röda lag i England med tanke på ditt nick).
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

Tack Jensa! Nu såg jag din länk till tråden om import via Tesla. Läste den förut men förstod aldrig att det var import via Tesla. Grabbarna verkar tävla i nått sorts akronym-VM, så jag missade det helt enkelt. Är förhållandevis ny här på forumet.

Håller med dig angående miljön. Förutom drivmedelskostnader så är ju drömmen att kunna visa för dom unga tjejerna att pappa ändå var en "early adopter" och tänkte på miljön med elbil. Sen är ju bilen cool också, så mitt ego får sig en boost :)

Vad snittar ni i förbrukningen btw? Hur långt kommer man med 85 på motorväg?
Ska susa upp till Norrland, Stöten och GBG lite titt som tätt, så är ju rätt bra att veta hur ofta man behöver ladda.
Säljaren på Telefon pratade om att han var nere på 180W/km , med sin 70D
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av AGCF »

Om man åker ner och hämtar den och sköter allt pappersarbete med Belgiska myndigheter så läggs det inte på någon slant så klart men om man vill ha den till Tesla i sverige så bör det rimligen kosta.

Hittar du inte någon bra i Sverige? Min är till salu på blocket sedan i fredags. Borde var problemfri, valde bort luftfjädring och taklucka därför. :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

AGCF, din ser ju riktigt fin ut. Lite för många mil för att jag ska kunna motiveras att köpa den bara :)

Får kolla med säljaren vad han säger om tillägg på bilarna utomlands. Tycker ändå att 100k under Sverige-priset så är det värt allt "strul" för att få hem den. Min budget är begränsad :)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av blincoln »

Köper du den från Tesla och kör hem den själv så kostar det precis det som står på Teslas websida (och ev-cpo osv). För att avkoda lite fikonspråk: CPO är alltså Teslas "Certified Pre-Owned"-program som innebär att de säljer begagnade Teslor uppfräschade till en viss föreskriven nivå. Man köper dem helt osedda. Har de gått mindre än 8000 mil får de 8000 ytterligare mil och fyra år garanti; har de gått längre får de 4000 mil och två år.

Vad som krävs i Belgien för att avregistrera bilen (exportregistrera) vet jag inte, men i Sverige finns det en enkel och väl beskriven process som tar några veckor innan du har fått Svenskt regnummer. Totalt kostar det ungefär 2500 kr i Sverige.

För hemkörningen och den första månaden tog jag en importhelförsäkring i mitt svenska försäkringsbolag, vilket kostade sådär 2000 kr. De försäkrar alltså bilen på VIN (chassinummer) och inte registreringsnummer.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

blincoln skrev:
Köper du den från Tesla och kör hem den själv så kostar det precis det som står på Teslas websida (och ev-cpo osv). För att avkoda lite fikonspråk: CPO är alltså Teslas "Certified Pre-Owned"-program som innebär att de säljer begagnade Teslor uppfräschade till en viss föreskriven nivå. Man köper dem helt osedda. Har de gått mindre än 8000 mil får de 8000 ytterligare mil och fyra år garanti; har de gått längre får de 4000 mil och två år.

Vad som krävs i Belgien för att avregistrera bilen (exportregistrera) vet jag inte, men i Sverige finns det en enkel och väl beskriven process som tar några veckor innan du har fått Svenskt regnummer. Totalt kostar det ungefär 2500 kr i Sverige.

För hemkörningen och den första månaden tog jag en importhelförsäkring i mitt svenska försäkringsbolag, vilket kostade sådär 2000 kr. De försäkrar alltså bilen på VIN (chassinummer) och inte registreringsnummer.
Tack för att du delar med dig!

Hur rent praktiskt gör man?
Bokar den, får VIN numret och ringer sitt försäkringsbolag och försäkrar den för hemfärd?
Hur betalade du den?
Behövde du avregistrera din i Tyskland? Och sen ringde du transportverket och beställde svensk regnummer?

Hoppas du kan hjälpa mig med svar :)

Mvh Erik
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av blincoln »

Snacka med en säljare på svenska Tesla så hjälper han dig att kolla status på just den bilen (så den inte har någon brist du inte kan stå ut med) och att få en faktura på handpenningen. Du betalar med en vanlig IBAN-överföring i din internetbank.

Sedan får du kontakta ditt svenska försäkringsbolag och få dem att ordna en importförsäkring på chassinumret (VIN). I Belgien kanske du behöver en lokal trafikförsäkring också, även om du har din svenska försäkring. Jag har två gånger försökt få tyskarna att förstå att den redan är trafikförsäkrad men det är helt omöjligt.

Du kommer få en leveranskille (DS) på Tesla i Belgien som du kan ta alla praktiska frågor med om hur det funkar i Belgien. Sedan är det bara att betala, åka till Belgien och köra hem härligheten. Väl hemma får du skicka in en enmälan till Transportstyrelsen om ursprungskontroll, med alla originalpapper på bilen. Efter cirka två veckor är den godkänd och då bokar man en registreringsbesiktning på sin favoritbilbesiktningsfirma, vilket brukar går fort. När de har läst ditt chassinummer och testat tutan á 1850 kr så är bilen svensk och din och du kan ställa på den och får nya registreringsskyltar i brevlådan.

Lycka till!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Jensa »

Chassinr och tuta för 1850 kr :lol: Kanske ska öppna importbesiktning
2016 Model S 75
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

Börjar ge upp idéen om Tesla. Pratade med IF försäkring. Dom skulle ha 4800kr månaden för en helförsäkring på en liknande S 2014 års modell.
Va är det frågan om? :(
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Jensa »

Hör med Sixt om en finansiell leasing om du har möjlighet genom eget bolag. De har bra pris på försäkring! Strax över 300 kr/mån för halv och skulle bli ca 600 kr/mån för hel sedan på min. Då får du dessutom ny bil 8-)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av blincoln »

Jag betalade strax under 10 om året för helförsäkring av en 2014 på LF Skåne. Det finns rimliga försäkringar, men en del bolag vill helt enkelt inte.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Fuelman »

Prova med Trygg vad ni får för erbjudande där. Dyrt med företag men helt ok privat:
https://www.trygghansa.se/campaign/bran ... tesla.aspx
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av tomla »

Behövs helförsäkring när man köper genom tesla?
Enligt texten i "begränsade nybilsgarantin" finns olycka med, visserligen två gånger.
"Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av, på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;"
Användarvisningsbild
Quix
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 mar 2017 19:58

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Quix »

stevengerrard skrev:
Quix skrev:
Jag är super nöjd med Teslan som familjebil.
Massor av utrymme och går tyst men roligt.

Har kört Volvo V70/v60/Xc60 innan känns som att det är mycket mer utrymme i min modell S.
Fördel nackdel kontra en xc60?
Frugan är kär i Volvo (uppväxt i Göteborg :) ), måste ha mig några bra argument :)
Att köra en XC60 känns för mig som att köra en buss.
Teslan känns mycket mer sportig och den är smidigare att manövrera.
Sen känner jag mig som en mindre miljöbov då jag tar Teslan till Ica än när jag åkte disel..
Att köra Tesla känns som att köra en framtidsbil när man sätter sig i en Volvo numera är det som att åka 240.
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av blincoln »

Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?

Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av bylund »

På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.

Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.

Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Surfaren »

blincoln skrev:
Man köper dem helt osedda. Har de gått mindre än 8000 mil får de 8000 ytterligare mil och fyra år garanti; har de gått längre får de 4000 mil och två år.
Nu blev det lite fel. ;)
Har bilen passerat 8000 på mätaren så gäller garantin i 2 år eller tills mätaren når 16000 mil.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av tomla »

bylund skrev:
På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.

Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.

Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Är inte denna text samma som vagnskada?
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av bylund »

tomla skrev:
bylund skrev:
På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.

Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.

Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Är inte denna text samma som vagnskada?
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Precis, och jag tolkar det i citatet ovan som en del av vad den inte täcker.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av tomla »

bylund skrev:
tomla skrev:
bylund skrev:
På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.

Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.

Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Är inte denna text samma som vagnskada?
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Precis, och jag tolkar det i citatet ovan som en del av vad den inte täcker.
Jag tolkar det som att det täcker.
Det står under "men inte begränsat till något av följande:"
Men det står olycka ovanför ochså så jag är fortfarande osäker.

________________________________________________
Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av, på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:
• Uraktlåtenhet att ta fordonet till ett Tesla Service Center eller en auktoriserad Teslareparationsverkstad
när en defekt som omfattas av denna begränsade nybilsgaranti upptäcks
inom den tidsperiod som fastställts i den lokala lagstiftningen;
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
_______________________________________________
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av bylund »

tomla skrev:

Jag tolkar det som att det täcker.
Det står under "men inte begränsat till något av följande:"
Men det står olycka ovanför ochså så jag är fortfarande osäker.

________________________________________________
Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av,
på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:

• Uraktlåtenhet att ta fordonet till ett Tesla Service Center eller en auktoriserad Teslareparationsverkstad
när en defekt som omfattas av denna begränsade nybilsgaranti upptäcks
inom den tidsperiod som fastställts i den lokala lagstiftningen;
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
_______________________________________________
Min fetning. Jag tycker att det är tydligt att det inte ingår i garantin. Men täcks alltså av vagnskadeförsäkringen (som denna text inte handlar om)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av stevengerrard »

blincoln skrev:
Jag betalade strax under 10 om året för helförsäkring av en 2014 på LF Skåne. Det finns rimliga försäkringar, men en del bolag vill helt enkelt inte.
Har nu kollat runt under dagen. Det regnumret jag använde som referensvärde hade en ovanligt hög motoreffekt. Moderna Försäkringar ville inte ens försäkra den förutom en trafikförsäkring förstås.
Efter att ha provat några andra regnr (med lägre motoreffekt 69kW) så fick jag mer normala försäkringar. 12000 på trygg hansa (utan rabatter).

Om jag nu importerar en bil, finns det något sätt att ta reda på motoreffekten innan man bokar den?
Omvandlar Transportverket motoreffekten när man reggar den i Sverige, eller fick du behålla samma motoreffekt som var angiven i Tyskland?

Väldigt märkligt alltihop, och jag förstår inte logiken med motoreffekten. Likadan modell och likadan årsmodell kan skilja 2000kr i månaden?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Begagnad Model S via Tesla

Inlägg av Hyted »

Det här med priserna på försäkring av en Tesla tror jag ingen förstår riktigt.

Jag själv fick bäst pris hos Tre Kronor via Swedbank.
Skriv svar