Precis, och jag tolkar det i citatet ovan som en del av vad den inte täcker.tomla skrev:Är inte denna text samma som vagnskada?bylund skrev:På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.
Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.
Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Begagnad Model S via Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Begagnad Model S via Tesla
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begagnad Model S via Tesla
Jag tolkar det som att det täcker.bylund skrev:Precis, och jag tolkar det i citatet ovan som en del av vad den inte täcker.tomla skrev:Är inte denna text samma som vagnskada?bylund skrev:På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.
Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.
Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Det står under "men inte begränsat till något av följande:"
Men det står olycka ovanför ochså så jag är fortfarande osäker.
________________________________________________
Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av, på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:
• Uraktlåtenhet att ta fordonet till ett Tesla Service Center eller en auktoriserad Teslareparationsverkstad
när en defekt som omfattas av denna begränsade nybilsgaranti upptäcks
inom den tidsperiod som fastställts i den lokala lagstiftningen;
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
_______________________________________________
Re: Begagnad Model S via Tesla
Min fetning. Jag tycker att det är tydligt att det inte ingår i garantin. Men täcks alltså av vagnskadeförsäkringen (som denna text inte handlar om)tomla skrev:
Jag tolkar det som att det täcker.
Det står under "men inte begränsat till något av följande:"
Men det står olycka ovanför ochså så jag är fortfarande osäker.
________________________________________________
Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av, på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:
• Uraktlåtenhet att ta fordonet till ett Tesla Service Center eller en auktoriserad Teslareparationsverkstad
när en defekt som omfattas av denna begränsade nybilsgaranti upptäcks
inom den tidsperiod som fastställts i den lokala lagstiftningen;
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
_______________________________________________
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Begagnad Model S via Tesla
Har nu kollat runt under dagen. Det regnumret jag använde som referensvärde hade en ovanligt hög motoreffekt. Moderna Försäkringar ville inte ens försäkra den förutom en trafikförsäkring förstås.blincoln skrev:Jag betalade strax under 10 om året för helförsäkring av en 2014 på LF Skåne. Det finns rimliga försäkringar, men en del bolag vill helt enkelt inte.
Efter att ha provat några andra regnr (med lägre motoreffekt 69kW) så fick jag mer normala försäkringar. 12000 på trygg hansa (utan rabatter).
Om jag nu importerar en bil, finns det något sätt att ta reda på motoreffekten innan man bokar den?
Omvandlar Transportverket motoreffekten när man reggar den i Sverige, eller fick du behålla samma motoreffekt som var angiven i Tyskland?
Väldigt märkligt alltihop, och jag förstår inte logiken med motoreffekten. Likadan modell och likadan årsmodell kan skilja 2000kr i månaden?
Re: Begagnad Model S via Tesla
Det här med priserna på försäkring av en Tesla tror jag ingen förstår riktigt.
Jag själv fick bäst pris hos Tre Kronor via Swedbank.
Jag själv fick bäst pris hos Tre Kronor via Swedbank.
Re: Begagnad Model S via Tesla
Nu när det är kallare ute + att jag inte har egen laddmöjlighet vid min parkering gör att jag landar rätt högt. 240ish nu när det är runt 5 grader ute vid tiden jag kör.stevengerrard skrev:Tack Jensa! Nu såg jag din länk till tråden om import via Tesla. Läste den förut men förstod aldrig att det var import via Tesla. Grabbarna verkar tävla i nått sorts akronym-VM, så jag missade det helt enkelt. Är förhållandevis ny här på forumet.
Håller med dig angående miljön. Förutom drivmedelskostnader så är ju drömmen att kunna visa för dom unga tjejerna att pappa ändå var en "early adopter" och tänkte på miljön med elbil. Sen är ju bilen cool också, så mitt ego får sig en boost
Vad snittar ni i förbrukningen btw? Hur långt kommer man med 85 på motorväg?
Ska susa upp till Norrland, Stöten och GBG lite titt som tätt, så är ju rätt bra att veta hur ofta man behöver ladda.
Säljaren på Telefon pratade om att han var nere på 180W/km , med sin 70D
När det var varmt ute körde jag tur och retur stockholm-uppsala på 155 . När det var tokblött på vägen och kallt ute låg jag på 270 :S. Så vädret avgör verkligen.
Fråga Trygg-hansa om "insure my tesla". bör kunna landa på runt 10.000-15.000 för halv och 20.000-30.000 för hel. Det relativt låga förmånsvärdet + höga försäkrings- och servicekostnaderna gör att bilen är klart dyr att äga privat, men mycket mer hanterbar att ha på företag.stevengerrard skrev:Börjar ge upp idéen om Tesla. Pratade med IF försäkring. Dom skulle ha 4800kr månaden för en helförsäkring på en liknande S 2014 års modell.
Va är det frågan om?
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Begagnad Model S via Tesla
Har dock inget bolag med cashflow. Bara ett "holdingbolag" som jag inte gör något aktivt med.GiGurra skrev:Fråga Trygg-hansa om "insure my tesla". bör kunna landa på runt 10.000-15.000 för halv och 20.000-30.000 för hel. Det relativt låga förmånsvärdet + höga försäkrings- och servicekostnaderna gör att bilen är klart dyr att äga privat, men mycket mer hanterbar att ha på företag.
Det känns inte som att jag kan trycka in privata pengar i det för att göra det här med Teslan förmånligt?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Begagnad Model S via Tesla
I maj 2015 så började Transportstyrelsen att registrera Model S med en avsevärt högre effekt än tidigare. Om det var Tesla som tillhandahöll dessa siffror eller om de själva ändrade förfarandet vid effektberäkningar är en aning osäkert... Hur som helst, vill du ha en billigare försäkring så lönar det sig att söka en bil som registrerades senast början av maj 2015. Hur detta fungerar vid import är det väl ingen som vet säkert. Rimligen ska effekten från ett annat EU-land följa bilen men man vet ju aldrig med Svenska myndigheter.stevengerrard skrev:Har nu kollat runt under dagen. Det regnumret jag använde som referensvärde hade en ovanligt hög motoreffekt. Moderna Försäkringar ville inte ens försäkra den förutom en trafikförsäkring förstås.blincoln skrev:Jag betalade strax under 10 om året för helförsäkring av en 2014 på LF Skåne. Det finns rimliga försäkringar, men en del bolag vill helt enkelt inte.
Efter att ha provat några andra regnr (med lägre motoreffekt 69kW) så fick jag mer normala försäkringar. 12000 på trygg hansa (utan rabatter).
Om jag nu importerar en bil, finns det något sätt att ta reda på motoreffekten innan man bokar den?
Omvandlar Transportverket motoreffekten när man reggar den i Sverige, eller fick du behålla samma motoreffekt som var angiven i Tyskland?
Väldigt märkligt alltihop, och jag förstår inte logiken med motoreffekten. Likadan modell och likadan årsmodell kan skilja 2000kr i månaden?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Begagnad Model S via Tesla
Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Begagnad Model S via Tesla
Ok. Det verkar vara lite tombola kring detta. Får se om jag kan hitta en svensk bil med låg effekt istället, så har jag råd att ha den ocksåblincoln skrev:Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
Re: Begagnad Model S via Tesla
Jupp, jag fick stenskott på glastaket... Dock är självrisken 8400 på vagnskadegarantin. Jag hade lite tur och fick skadan godkänd genom Trafikförsäkringsföreningen och då blev självrisken mycket mer modesta 2240:-!blincoln skrev:Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?
Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Kan dock bara tala väl om TryggHansa och deras försäkring nu. 7300/halv/helår ger jag nu för min bil (S 70D - 15).
(Bilen blir förmodligen till salu snart BTW... )
/Jocke
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Begagnad Model S via Tesla
Låter som en bra idé tycker jagstevengerrard skrev:Ok. Det verkar vara lite tombola kring detta. Får se om jag kan hitta en svensk bil med låg effekt istället, så har jag råd att ha den ocksåblincoln skrev:Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Begagnad Model S via Tesla
Blir det en 90d med ap2?Jocke73 skrev:Jupp, jag fick stenskott på glastaket... Dock är självrisken 8400 på vagnskadegarantin. Jag hade lite tur och fick skadan godkänd genom Trafikförsäkringsföreningen och då blev självrisken mycket mer modesta 2240:-!blincoln skrev:Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?
Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Kan dock bara tala väl om TryggHansa och deras försäkring nu. 7300/halv/helår ger jag nu för min bil (S 70D - 15).
(Bilen blir förmodligen till salu snart BTW... )
/Jocke
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Begagnad Model S via Tesla
Det skulle smaka. Du lär nog hinna sälja den innan jag har sålt min.Tars skrev:Blir det en 90d med ap2?Jocke73 skrev:Jupp, jag fick stenskott på glastaket... Dock är självrisken 8400 på vagnskadegarantin. Jag hade lite tur och fick skadan godkänd genom Trafikförsäkringsföreningen och då blev självrisken mycket mer modesta 2240:-!blincoln skrev:Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?
Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Kan dock bara tala väl om TryggHansa och deras försäkring nu. 7300/halv/helår ger jag nu för min bil (S 70D - 15).
(Bilen blir förmodligen till salu snart BTW... )
/Jocke
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Först ska förarsätet bytas på garanti. Sätet har inte kommit än trots fyra veckors väntan... Sen skulle bilen servas samtidigt var tanken. Sköt på det för att slippa två turer till SC.
/Jocke
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Re: Begagnad Model S via Tesla
Jo, mycket hänger på personen. Jag importerade två nya BMW för några år sen. På den första fyllde han i att bilen aldrig varit registrerad i nåt annat land än Sverige. På den andra sattes ett datum för registrering i ursprungslandet trots att det egentligen var fel. Jag köpt bilen utan moms helt ny och fick exportskyltar direkt. Dvs den var aldrig nånsin registrerad i ursprungslandet. Det spelade väl ingen större roll då båda flaggades som importbilar dock.blincoln skrev:Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
Re: Begagnad Model S via Tesla
Nej det tjänar du inget på.stevengerrard skrev:Har dock inget bolag med cashflow. Bara ett "holdingbolag" som jag inte gör något aktivt med.GiGurra skrev:Fråga Trygg-hansa om "insure my tesla". bör kunna landa på runt 10.000-15.000 för halv och 20.000-30.000 för hel. Det relativt låga förmånsvärdet + höga försäkrings- och servicekostnaderna gör att bilen är klart dyr att äga privat, men mycket mer hanterbar att ha på företag.
Det känns inte som att jag kan trycka in privata pengar i det för att göra det här med Teslan förmånligt?
Re: Begagnad Model S via Tesla
Hej
Vi "köpte" en 2,5 år begagnad S 85, uttagen dec. -14 från Tesla som gått 6x00 mil. Sena -14 har autopilot och otroligt lågt förmånsvärde samt är reggade med låg motoreffekt vilket ger billig försäkring. Har den inte gått för långt lägger Tesla på 4 års eller 8000 mils garanti, som motsvarar nybilsgarantin -VSG. Vår familj är stor, 4 barn, så när vi hittade en med extra baksätet var det bara att slå till. Månadskostnaden inklusive allt för oss privat (och då var upplägget kostnadsneutralt för företaget) blev ungefär densamma som att köpa en bättre begagnad Toyota Prius+ privat vilket var alternativet för oss och då kändes det inte som att det var så mycket att fundera över. Men den kalkylen kräver att man kan kan leasa givetvis. Undvik onödig extrautrustning som drar upp förmånsvärdet, det nödvändiga är panoramatak för att kunna montera takbox och cykelställ på taket (eftersom den inte får ha drag, just det är den enda egentliga nackdelen som jag kan se med Model S som familjebil, men det hade ju varit samma med Priusen...), och det extra baksätet om man behöver köra fler barn (och det kan ju vara bra även om man inte fyller bilen med egna barn). Cykelstället på taket funkar faktiskt ganska bra eftersom bilen är så låg, det är inte särskilt krångligt att lyfta upp cykeln och snäppa fast den. En nackdel dock är att lastbågarna är knöliga att montera på och av, så det blir lätt att de sitter på för jämnan...
Erfarenheten att köra med den som vardagsbil med hela familjen är topp. Både jag och min fru är helnöjda.
/Fimpen
Vi "köpte" en 2,5 år begagnad S 85, uttagen dec. -14 från Tesla som gått 6x00 mil. Sena -14 har autopilot och otroligt lågt förmånsvärde samt är reggade med låg motoreffekt vilket ger billig försäkring. Har den inte gått för långt lägger Tesla på 4 års eller 8000 mils garanti, som motsvarar nybilsgarantin -VSG. Vår familj är stor, 4 barn, så när vi hittade en med extra baksätet var det bara att slå till. Månadskostnaden inklusive allt för oss privat (och då var upplägget kostnadsneutralt för företaget) blev ungefär densamma som att köpa en bättre begagnad Toyota Prius+ privat vilket var alternativet för oss och då kändes det inte som att det var så mycket att fundera över. Men den kalkylen kräver att man kan kan leasa givetvis. Undvik onödig extrautrustning som drar upp förmånsvärdet, det nödvändiga är panoramatak för att kunna montera takbox och cykelställ på taket (eftersom den inte får ha drag, just det är den enda egentliga nackdelen som jag kan se med Model S som familjebil, men det hade ju varit samma med Priusen...), och det extra baksätet om man behöver köra fler barn (och det kan ju vara bra även om man inte fyller bilen med egna barn). Cykelstället på taket funkar faktiskt ganska bra eftersom bilen är så låg, det är inte särskilt krångligt att lyfta upp cykeln och snäppa fast den. En nackdel dock är att lastbågarna är knöliga att montera på och av, så det blir lätt att de sitter på för jämnan...
Erfarenheten att köra med den som vardagsbil med hela familjen är topp. Både jag och min fru är helnöjda.
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Begagnad Model S via Tesla
Det blev en 2014 P85 till slut via Tesla. Den har endast gått 4700 mil och både jag och sambon gillade den "gamla" gråa färgen. Hittade en vettig försäkring via Trygg hansa på drygt 12k per år.
Leverans blir i November.
Vill tacka alla för bra svar i den här tråden.
Så skönt att äntligen bli fossilfri! Tankar min förhoppningsvis sista gång i livet nu i veckan, är nästan så man ska ta en selfie då hehe
Leverans blir i November.
Vill tacka alla för bra svar i den här tråden.
Så skönt att äntligen bli fossilfri! Tankar min förhoppningsvis sista gång i livet nu i veckan, är nästan så man ska ta en selfie då hehe
Re: Begagnad Model S via Tesla
Grattis! Jag tycker på ”gilla-knappen”!stevengerrard skrev:Det blev en 2014 P85 till slut via Tesla. Den har endast gått 4700 mil och både jag och sambon gillade den "gamla" gråa färgen. Hittade en vettig försäkring via Trygg hansa på drygt 12k per år.
Leverans blir i November.
Vill tacka alla för bra svar i den här tråden.
Så skönt att äntligen bli fossilfri! Tankar min förhoppningsvis sista gång i livet nu i veckan, är nästan så man ska ta en selfie då hehe
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Begagnad Model S via Tesla
Grattis!
Du kommer uppskatta att bli fossilfri mer än du tror, tror jag!
Du kommer uppskatta att bli fossilfri mer än du tror, tror jag!
Re: Begagnad Model S via Tesla
Grattis! Härligt val tycker jag, du kommer bli väldans nöjd
2016 Model S 75
Re: Begagnad Model S via Tesla
Grattis! P85 är nog riktigt kul att köra!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Begagnad Model S via Tesla
Grattis till ett bra köp. Det ser ut som att du har köpt min gamla bil. Behandla den väl, jag saknar den.stevengerrard skrev:Det blev en 2014 P85 till slut via Tesla. Den har endast gått 4700 mil och både jag och sambon gillade den "gamla" gråa färgen. Hittade en vettig försäkring via Trygg hansa på drygt 12k per år.
Leverans blir i November.
Vill tacka alla för bra svar i den här tråden.
Så skönt att äntligen bli fossilfri! Tankar min förhoppningsvis sista gång i livet nu i veckan, är nästan så man ska ta en selfie då hehe
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Begagnad Model S via Tesla
Var det den för 609" så kändes det som mycket bil för pengarna. Grattis!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Begagnad Model S via Tesla
Älskade också min P85! Med vår nya X100D hoppas jag körleken växer fram så småningom! Funderar på att döpa den till Orca eller Beluga då den är vit. (Späckhuggare eller Vitval alltså...)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil