Värma batteriet
Moderator: Redaktion
Värma batteriet
Provade med att ladda en kall bil på Teslas SC. Fick ca 25kw i laddhastighet, laddade i ca 30 minuter och laddhastigheten ökade till kanske 30kw.
Hur gör jag för att aktivera den 6kw värmare som finns för batteriet?
Hur gör jag för att aktivera den 6kw värmare som finns för batteriet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1489
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Värma batteriet
Börja med att kontrollera så att du INTE har range mode på on, då värms inte batteriet när du kör.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Värma batteriet
Om jag kommer till en SC med en kall bil, ska jag tokgasa lite för att värma batteriet så jag kan ladda snabbare?
Köra värmen på max medans jag laddar?
Köra värmen på max medans jag laddar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Värma batteriet
SuC är för långresa så jag ser inte hur du kommer dit med kall batteri förutom att rangemode är på som gör ingen nytta på långresaZalman3 skrev:Om jag kommer till en SC med en kall bil, ska jag tokgasa lite för att värma batteriet så jag kan ladda snabbare?
Köra värmen på max medans jag laddar?
SuC värmer batteriet när den laddar så effekten bör öka allt eftersom batteriet blir varmare
Du säger inte heller hur mycket batteri du hade vid laddtillfället under 10% ger låg effekt på nya bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Värma batteriet
Bor i lägenhet, har just nu ingen annan tillgång till laddning än SC.e5m1r skrev:SuC är för långresa så jag ser inte hur du kommer dit med kall batteri förutom att rangemode är på som gör ingen nytta på långresaZalman3 skrev:Om jag kommer till en SC med en kall bil, ska jag tokgasa lite för att värma batteriet så jag kan ladda snabbare?
Köra värmen på max medans jag laddar?
SuC värmer batteriet när den laddar så effekten bör öka allt eftersom batteriet blir varmare
Du säger inte heller hur mycket batteri du hade vid laddtillfället under 10% ger låg effekt på nya bilar
Lobbar för att jag ska få sätta upp en Wall Connector.
Så det känns märkligt om jag inte först kan värma batteriet på SC innan jag snabbladdar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Rich-hard2
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
- Ort: Avesta
Re: Värma batteriet
Det går inte att värma batteriet. Inte på några minuter iaf. Fast jag har sladden i hela dagen så är batteriet iaf iskallt när man ska åka.
Re: Värma batteriet
Men vad är smartare, ladda på låg effekt hela natten typ 2kw, eller hög effekt 3 timmar innan avresa typ 11kw?Rich-hard2 skrev:Det går inte att värma batteriet. Inte på några minuter iaf. Fast jag har sladden i hela dagen så är batteriet iaf iskallt när man ska åka.
Vill alltså få så varmt batteri som möjligt, så jag kan ladda med bra fart vid nästa SC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Värma batteriet
Ladda 11kW en timme samtidigt som du maxar värmen i bilen
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Värma batteriet
Har man en PxxD bil kan man värma batteriet med Maximum Battery Power, det tar en timme eller mer om batteriet är riktigt kallt. Trots full effekt på värmaren.
Tyvärr finns endast denna funktion PxxD bilarna i dagsläget.
Tyvärr finns endast denna funktion PxxD bilarna i dagsläget.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Värma batteriet
Du menar att om jag maxar värmen i kupen så värms även batteriet till viss del?Remuz skrev:Ladda 11kW en timme samtidigt som du maxar värmen i bilen
Eller att batterivärmaren då går igång om jag maxar värmen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Värma batteriet
Jag menar att genom att ta effekt av batteriet så värms det lite. Sedan värms det lite när man her effekt också. Verkar som att strömmen går genom batteriet när man värmer, men det är min högst personliga känsla
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Värma batteriet
Har du laddat hela natten spelar det ingen roll vad temperaturen var när du startade när du kommer fram till en superladdare 20-30 mil senare.Zalman3 skrev:Men vad är smartare, ladda på låg effekt hela natten typ 2kw, eller hög effekt 3 timmar innan avresa typ 11kw?Rich-hard2 skrev:Det går inte att värma batteriet. Inte på några minuter iaf. Fast jag har sladden i hela dagen så är batteriet iaf iskallt när man ska åka.
Vill alltså få så varmt batteri som möjligt, så jag kan ladda med bra fart vid nästa SC.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Värma batteriet
Batteriet blir varmare ju högre effekt man laddar med hemma. Om man verkligen vill starta med så varmt batteri som möjligt får man tajma in så att batteriet laddar och är tilltäckligt laddat när man ska åka. Jag upplever att batteriet alltid är varmt om man laddat ett par timmar med 11kW. Batteriet värms ju också vid förvärmning av kupén men effektivare att tajma in laddningen.
Därav är det väl vintertid bättre att man ser till att ha varmt batteri när man ska iväg, eller kör igång laddningen när man kommer hem med varmt batteri. Detta istället för att ställa laddningen på 01.00 och både börja ladda med kallt batteri samt starta på morgonen med kallt batteri. Onödig energiförlust att värma batteriet 2 ggr.
Därav är det väl vintertid bättre att man ser till att ha varmt batteri när man ska iväg, eller kör igång laddningen när man kommer hem med varmt batteri. Detta istället för att ställa laddningen på 01.00 och både börja ladda med kallt batteri samt starta på morgonen med kallt batteri. Onödig energiförlust att värma batteriet 2 ggr.
2016 Model S 75
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Värma batteriet
Svar ja på båda frågorna, speciellt att tokgasa strax före du kommer till SuC om du nu faktiskt annars skulle komma in med kallt batteri...Zalman3 skrev:Om jag kommer till en SC med en kall bil, ska jag tokgasa lite för att värma batteriet så jag kan ladda snabbare?
Köra värmen på max medans jag laddar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Värma batteriet
Du får inte upp värmen i batteriet ordentligt om du inte kör väldigt långt och länge. Jag testade häromdagen. Förvärmde bilen hemma, åkte 5 mil till SuC i Jung och anlände med ca 50% soc. De gula strecken hade försvunnit för länge sedan. Ändå så laddade bilen med bara 40kW. Efter 20 minuter ökade effekten sakta. Jag har gjort samma sak tidigare med samma resultat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Värma batteriet
Stämmer bra det, batteriet väger ju några hundra kilo lixom, så det värms inte upp i ett nafs...
Men gasa på rejält och full värme i bilen (varm kupé hjälper ju batteriet indirekt lite grand samt att batteriet får jobba ytterligare lite till) hjälper iaf mer än inget
Men gasa på rejält och full värme i bilen (varm kupé hjälper ju batteriet indirekt lite grand samt att batteriet får jobba ytterligare lite till) hjälper iaf mer än inget
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Värma batteriet
Och dra även mer, så det blir mer att ladda. Så frågan är om man sparar någon tid på den typen av slöseri.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Värma batteriet
Har du en SUC framför dig som du måste ladda på oavsett kan man ju se till att komma in med så tomt batteri som möjligt, det går ju snabbare att ladda än att förbruka om batteriet hinner bli varmt. Om du däremot har valet att hoppa över en laddstation så vinner man nog mer på att snålköra till nästa SUC.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Värma batteriet
Troligen inte. Batteriet blir ändå inte tillräckligt varmt för att kunna laddas med full effekt, men förbrukningen ökar extremt. Det lönar sig aldrig att slösa. Bästa sättet är som har föreslagits ovan att tajma laddningen så att man kör hemifrån med varmt batteri. Men det hjälper ju inte TS som säger att han saknar hemmaladdning.bylund skrev:Och dra även mer, så det blir mer att ladda. Så frågan är om man sparar någon tid på den typen av slöseri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14