Skidhållare eller takbox med tanke på förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SweNilsson
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2018 14:44

Re: Skidhållare eller takbox med tanke på förbrukning

Inlägg av SweNilsson »

Kört ett tag nu med box, mest pendling motorväg vilket ger vra möjlighrt att jämföra i samma förhållanden.
Konstant hastighet 110km/h ger mig 240wh/km utan takbox och 280 med takbox.
Förutsättningarna har varit:
19" dubbdäck
Blött väglag
Negativ höjdskillnad på ca 30-40m över en mil.
Alltså knappa 20% skillnad.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Skidhållare eller takbox med tanke på förbrukning

Inlägg av PoloPrinsen »

Det lär vara stor skillnad på luftmotståndet och ljudnivån om man har resp. ej har bindningar monterade på skidorna. Vill man skydda skidorna lite extra men ej ha box så kan man ju använda ett skidfodral eller motsvarande.

Min morbror tillverkade sen egen takbox för att maximera det extra utrymmet och få perfekt passform till just hans bil och hans takräcke.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Skidhållare eller takbox med tanke på förbrukning

Inlägg av Franz »

Det finns ju takboxar och takboxar... Den första (översta bilden Thule Pacific 700) jag köpte till förra bilen var helt utan tanke på aerodynamik. Den var dock rymlig och billig ;). Bild nummer 2 (Packline FX-SUV) är det Hybris som laddat upp här på forumet för några år sedan. Jag har precis tröttnat på min gamla Thule och har nu höga förväntningar på mindre luftmotstånd och därmed lägre förbrukning och vindbrus med min nyinförskaffade Packline FX-SUV.
20160313_092141.jpg
Bild
Driver sajten Car.info
Skriv svar